handdator

Visa fullständig version : Picasa


Elisabet
2007-09-09, 08:44
Har inte ännu satt mig in i hur Picasa fungerar och har några frågor:

Var lagras bilderna när man använder Picasa? Förändras de på något sätt? Tar de mindre plats? Hamnar de automatiskt på internet? Vad händer i så fall med originalfilen?

Chras
2007-09-09, 09:51
Hej
Har själv bara testa Picasa litet och gjorde då följande reflektioner.
Småbilderna lagras i filer i programmet, dvs de tar litet plats på hårddisken. Orginalbilden lagras där Du lagt den. Således tar Picasa litet mera utrymme än om man använder XP. Många program lagrar småbilderna i egen databas vilket tyvärr tar litet utrymme om man har många bilder. Samtidigt kan det gå snabbare att söka dessa istället för de stora.
Har själv ett Excel-dokument med mina bilder registerarde i text med referens till var bilden finns på hårddisken. Har samlat allt efter År-månad-dag-löpnummer. Tycker detta var enkelt eftersom bildbanken växer efterhand. hade samma system med analoga bilder. Pärm-sida-bildnummer.
Häls/Chras

Elisabet
2007-09-09, 16:00
Tack Chras! Det innebär alltså om jag förstår rätt att om man vill att bilderna ska ta mindre plats på hårddisken men inte har behov av bättre ordning än man redan har på dem, så är Picasa inte lösningen?

Chras
2007-09-09, 18:59
Så kan också se på det.
//Chras