handdator

Visa fullständig version : vilken flygplats?


bob-kåre
2007-09-06, 00:16
Har kollat med hjälp av google earth på flygplatserna runt aten, men vilken av dem räknas som "atens flygplats"? är det den som ligger öster om aten vid spáta? Försöker nämligen planera in en rundresa från aten runt evia och tillbaka, då skulle det vara bra att veta vilken flygplats man landar på.

Arne
2007-09-06, 08:06
Det är numera så att den nya storflygplatsen Eleftherios Venizelos har hand om allt passagerarflyg till och från Athen, såväl inrikes som utrikes.

De gamla flygplatserna härbärgera numera endast fraktflyg, sportflyg samt visst militärflyg.

Arne

bob-kåre
2007-09-06, 10:59
Tack, och efter en koll på wikipedia fick jag reda på att Eleftherios Venizelos flygplatsen ligger vid Spáta.

Lissi
2007-09-06, 17:10
Ett enkelt sätt att ta sig till Evia från flygplatsen är(om Du inte särskilt vill via Aten till Chalki) att ta flygbussen till Rafina och därifrån ta båt till Marmari. Därifrån går sen buss via Karystos norrut på ön...Fast förstås, det smidigaste är ju att hyra bil direkt på flygplatsen och lämna tillbaks den där också...;)..När ska Du åka??
Vi skulle åkt med bil runt ön i mars/april men fick ändra planerna då det var så svårt att hitta boende som var öppet den tiden. De allra flesta vi frågade öppnade 1 maj... Fast oj, nu bytte jag ämne...Förlåt!

Lissi

bob-kåre
2007-09-06, 22:49
Tack Lissi.
Det vi har tänkt är att hyra bil direkt från flygplatsen och sen tuffa runt lite i 10 dagar på Evia. Vi planerar att åka i början av maj, hoppas inte det ska bli några stora problem med boende. Har kikat lite på att ev hyra ett hus har hittat ett som ligger mitt på norra delen av ön, uppe i bergen. Har inte kollat än om de har ledigt men jag har heller inte bokat några biljetter till flyget än.

Lissi
2007-09-06, 23:34
Vi föll ju så pladask för Evia förra sommaren och skulle absolut tillbaks i år...Men resan i februari fick vi inga rum..Det blev en underbar vecka i Aten istället . Så underbar så gör om det samma vecka 2008. Påskresan bev ju till Peloponnessos i stället,då rum var svårt att få på Evia. En helt fantastisk vecka delvis i det område som nu brunnit, så det var ju en mening med det också!...I augusti när vi sökte rum så skulle dessa kosta 80-100 euro natten så då blev det Naxos..lite billigare och en mycket trevlig överraskning till ö...;)
Så Evia har vi kvar!!! Kanske i juni då vi ska åka igen... ÅH så många alternativ det finns i Grekland...och allt blir ju lika bra!:D

Vill ni ha ett bra boende i Karystos så kan ni kontakta mig för tel nr.

Lissi

Eva L
2007-09-07, 00:02
Menar du att Evia är fullbokat redan i februari? Stämmer inte med de uppgifter jag fått även om många boenden inte öppnat för säsongen.

Eva

Lissi
2007-09-07, 07:48
Nej! Det var inte fullbokat, vi kunde bott i Chalki större delen av tiden på hotell men vi ville åka runt på ön och de pensionat som VI ville bo på hade inte öppet i februari...Vi upplevde f ö samma sak sista 2 nätterna alldeles i början av april på Attika halvön. Endast ett par riktigt stora (och då ganska dyra) hotel hade öppet..alla mindre pensionat/hotel öppnade 15 april eller 1 maj! Vi hade SVÅRT att hitta rum fast lyckades till sist i Varkiza på ett hotel.

Lissi