handdator

Visa fullständig version : Restaurangtips i Rethymnon


nekjam
2007-09-05, 21:25
Hej vi åker till Rethymnon på fredag. Har någon några bra tips på restauranger. Har hört talas om nån som heter Vasilli var ligger den? Även Birajs och en som heter Artin. Har någon ätit där?

Tacksam för tips så man inte går på nån nit._B-anana

nilam
2007-09-05, 21:31
Birais har jag ätit på om det är den som ligger längs strandpromenaden. Det var enda restaurangen som vi gick till 2 ggr under vår vecka så vi tyckte den var bra. Där fick vi den godaste imam jag någonsin ätit:)
Malin

nekjam
2007-09-05, 21:36
Vad är Imam för nåt?

nilam
2007-09-05, 21:39
En vegetarisk rätt, med aubergine, lök, feta ost och tomatsås, som är ugnsgratinerad...är supergott:p
Malin

aake
2007-09-07, 09:20
Hej!
Under många,många besök i Reth.Kan jag rekommendera följande rest. Birais,Com som ligger väg i vägg med Birais, Dionissos,Manolis.Alla efter strandpromenaden, fast Manolis ligger ganska långt ifrån centrum. Ett besök hos Manolis (har Reth.största mustach) är bara ett måste. Glöm inte att besöka cafe Sveas.

Hälsn. aake

Eva L
2007-09-07, 09:31
Jag har bara ätit på Manolis gamla ställe en gång för några år sedan. Vi visste att det var en riktig turistfälla men väninnans dotter ville gärna äta där eftersom hon träffat kompisar som åt där varje kväll. Det var en av de värsta upplevelser jag har från en taverna i Grekland. Vet att många älskar hans ställe men den stora fågeln som han hade i bur och som under kvällen retades av massor av barn fick mig att längta efter en befriande attack från Djurens vänner. Manolis sprang omkring och bjöd på ouzo varpå både han och en del av gästerna blev allt fullare och rödare i ansiktet under kvällens lopp. Ingen i vårt sällskap trivdes och maten var väldigt ordinär. Han kanske har skaffat en annan kock idag så se det här inlägget som lite kuriosa.flabb_flab

Eva

nekjam
2007-09-07, 10:52
Hej!
Under många,många besök i Reth.Kan jag rekommendera följande rest. Birais,Com som ligger väg i vägg med Birais, Dionissos,Manolis.Alla efter strandpromenaden, fast Manolis ligger ganska långt ifrån centrum. Ett besök hos Manolis (har Reth.största mustach) är bara ett måste. Glöm inte att besöka cafe Sveas.

Hälsn. aake

Tack då har jag något att gå på. Vi åker kl 17.10 idag från Umeå.

Längtar så

JohnS
2007-09-07, 11:19
Hvis dere går hovedgaten ut av Rethymnon mot øst, er det ikke så langt før dere kommer til en liten grillrestaurant på høyre side. Husker ikke hva den heter, men de hadde verdens enkleste og beste grillmat der de gangene vi var der. Mye er basert på take-away, så det er mye liv og aktivitet der, men de har noen bord også. Dette er (var?) et sted nesten uten turister. Vi har vært der litt for tidlig på kvelden, så lammehodene som henger over grillen, var ikke klare for servering. Neste gang skal vi gå ut litt senere!

Eva L
2007-09-07, 11:34
Förr i världen fanns det flera bra tavernor ute i Misiria där serverades traditionell, vällagad grekisk mat.

Eva

litentuva
2008-04-01, 17:17
Är det inte Briam rätten heter?

nilam
2008-04-01, 17:54
Är det inte Briam rätten heter?

Det är inte samma rätt:rolleyes: Briam är väl ugnsstekta grönsaker, blandade. Imam är bara ugnsgratinerad aubergine m tomatsås och fetaost.

Malin

litentuva
2008-04-01, 18:14
Aha, det som jag trodde/har lärt mig bara gick under namnet "melitzana me feta sto fourno" (aubergine med feta i ugnen) Visste inte att det fanns ett namn, alltid lär man sig nåt nytt!

Eva L
2008-04-01, 18:20
Imam Baildi är namnet men stavningen kan vara fel. Jag är i Stockholm och har inte med mig mina grekiska recept.:)

Eva

nilam
2008-04-01, 19:09
Imam Baildi är namnet men stavningen kan vara fel. :)

Eva

Tror att stavningen är rätt... Översatt till svenska ska det visst betyda "Prästen svimmade"... för att det var så gott:p (det kan vara turkiska dock, rätten heter likadant där fast stavas lite annorlunda.)

Malin

ricky
2008-04-01, 22:48
Vi blev förtjusta i Imam första gången vi åt den och den gamle grekiske kocken sade att det var en turkisk rätt...Nä Briam o Imam är inte samma sak, dock är båda väldigt goda. Hade nog varit ljuvligt om kanin eller vildfångad killing fått koka med flabb_flab

tonetamara
2008-04-03, 11:30
Om du går från centrum efter strandpromenaden ca 1-1,5 km kommer du till en resturang som heter Dome, den va jatte bra!!! Super mat, jätte bra service!!! (doch en hel del turister om du e rädd för dom..hihi).
Sen lite längre bort (max 100 m) finns de e n resturang som heter Georgio som ochså va helt topp!!!! Helt ok priser o strax efter den resturangen svänger du upp höger så ser du sveas, ett fik (svensk tjej som har).
De va mina tips!!
Åker ned om exakt 7 veckor!!_B-anana