handdator

Visa fullständig version : Kostnad?


wickz
2007-09-03, 21:12
Vi halvspånar över att bo en tid i Grekland.... Ska på bröllopsresa dit nästa vecka troligen (tidigast i slutet på denna), men det blir "bara" en veckas semester och tankarna börjar nu flyta på att faktiskt flytta dit...
Vad måste man tänka på? Hur gör man med katter och liknade? Kan man ha dom ute eller är det bäst inne? Behövs några vaccintioner när man åker till grekland (dvs är det något speciellt som det är hög risk för där?), jag är halvvaccinerad, sambon lika så och dottern inte alls *tillägger*

Mina egentliga frågor är dock:
1. Vad kostar det att bo i Grekland (per månad)? Vad är rimligt?
2. Vart letar man boende?
3. Vilken del bör man söka sig till?
4. Vad kostar det att leva i Grekland? Gärna mat separat för att få det lättöverskådligt
5. Vad anser ni att det kostar att bo i sverige och leva (mat), bara för att ha något att jämnföra med?

Nostalgia
2007-09-08, 12:54
Hej!

Jag förstod inte riktigt om du bara hade tänkt bo där ett tag eller om du vill bosätta dig permanent men jag ska försöka svara på några av de frågor du ställt.
Vaccinationer -Inga särskilda vaccinationer rekommenderas för att resa till Grekland.
Husdjur- Att ta med sig husdjur har blivit lättare på senare tid iom EU. Hör med EU-upplysning allternativt jordbruksverket eller din veterinär för mer information. Om du ska ha katten ute el inne beror ju kanske främst på vd den är van vid sen tidigare. Tänk bla på att det är mycket vanligt att man lägger ut råttgift i grekland och många, många katter dör av detta varje år. Trafiken i Grekland är det även stor skillnad på jämfört med Sverige. Men allt beror ju på var du skulle vilja bo och vad katten är van vid. Svårt att säga något generellt.

Du skriver inte var någonstans du är intresserad av att bo i Grekland och därför blir det också svårt att säga något mer specifikt om levnadskostnader. Det är stora skillnader i levnadskostnader beroende på var du bor. Aten, någon mindre stad eller landsbyggd? Vilken del av Grekland man ska söka sig till är ju bara en personlig preferens.
Maten i mataffärerna (åtminstone i Aten) har ungefär samma priser som i Sverige och t o m dyrare! Dock kan man köpa grönsaker och frukt väldigt billigt, åtminstone på marknad (laiki-agora).
Vad gäller hyror så är svaret igen beroende på var någonstans du vill bo, men generellt har jag funnit att hyrorna är något billigare mot Sverige. Du letar boende genom annonser i lokaltidningen för den ort du vill bo på eller så sätter du själv upp en lapp i det område där du vill bo.

Du skrev att du hade en dotter, ifall hon är i skolåldern tillkommer kostnader för privatundersvisning. Det är inte obligatoriskt men undervisningen i statliga skolor håller många gånger låg kvalité och därför tvingas man mer eller mindre som förälder att betala för extralektioner för att ens barn ska kunna klara sina betyg. Hur mycket det kostar beror ju på hur många ämnen man vill läsa osv men kostnadsmässigt är det många föräldrar som betalar upp emot 2000-3000 kr/månad för detta. Vidare skiljer skolan i Grekland mycket från det svenska skolsystemet (finns en tråd om detta på kalimera).

Du skriver inget om ev språkkunskaper, men sådana är ju givetvis nödvändiga att utveckla om du bestämmer dig för att flytta dit.

Lycka till med de spännande planerna:)

Mvh, Nostalgia

BrittMarie
2007-09-12, 03:35
Räkna med finansiell försämring. Men du vinner på annat.