handdator

Visa fullständig version : Havssköldpadda


ZoM
2007-09-03, 14:34
Hej!
Nån som vet vilken period havssköldpaddan finns i Laganasbukten?

Fanns det inte nån sköldpadds ö oxå?:confused:

Mvh Zandrahbye_bye

Siri A
2007-09-03, 16:39
Ja, sköldpaddsö finns, men jag har inte varit där...

Havssköldpaddorna finns väl där under sommaren i alla fall :confused:

Nån annan vet säkert bättre... flabb_flab

ZoM
2007-09-05, 06:41
Ja, sköldpaddsö finns, men jag har inte varit där...

Havssköldpaddorna finns väl där under sommaren i alla fall :confused:

Nån annan vet säkert bättre... flabb_flab

Ja du Siri A det var inte till så mö hjälp flabb_flab men alltid trevligt med ett svar...:D

Mvh Zandrah

Majakå
2007-09-05, 07:04
Jag tror att de kommer upp för att lägga ägg i maj-juni, men att de simmar omkring i bukten hela sommaren...ska dit om en vecka, kan berätta när jag kommer hem om jag såg några! Det blir tredje resan till Laganas, tidigare har jag varit där i maj och i juni, och då finns det iallafall gott om sköldpaddor! rekomenderar att INTE ta en stressande sköldpadds-turistfälla-tur, simma bara ut i bukten och simma omkring en stund så har du ganska stor chans att få se en eller flera! De är verkligen fina!

moro mou
2007-09-05, 18:59
håller med, man kan träffa på dom rätt nära land.
Och ja, det finns en "sköldpaddsö". Den heter Marathonisi och ligger utanför laganasbukten, man kan lätt ta sig dit med båt.
Under inflygningen till Zakynthos så kommer man oftast från havet och in över laganasbukten, då flyger man över Marathonisi, som faktiskt har formen som en sköldpadda!!!!
Ön är mysig o fin, finns en strand där med vit sand o klart vatten, bergit på "baksidan" med grottor in i berget. Värt en båttur dit :)
Oxå vart där några gånger (8) // Mia

ZoM
2007-09-06, 09:55
Tack för alla tips!!!

jastme
2007-09-12, 08:40
Havssköldpaddorna kläcks ungefär nu. Moro mou;s föräldrar var ute och promenerade vid sjutiden på morgonen för några dagar sedan och fick se ett 90-tal små sköldpaddsungar som kravlade sig upp ur sanden och tog sig ner till havet. De naturvårdare som var där och "övervakade" hade uppskattat det totala antalet till ca 120. Vi fick se bilder när vi träffades på Giannis senare på dagen men är fortfarande avundsjuka på Birgit och Sven-Åke som fick se "skådespelet" live.

moro mou
2007-09-12, 09:30
Ja det stämmer, mor o far ringde o berättade om det helt otroliga antalet sköldpaddsungar på en o samma gång, dom har varit där ca 15 ggr men aldrig sett nåt liknande!!
Men det gäller att vara ute tidigt på morgonen...barnen har fått följa med morfar o mormor ut flera ggr när vi varit där och just den här tiden på året är det stor chans o få se dom.
Välkomna hem Jan och Lena!!! hoppas ni haft det bra,,synd att jag inte kunde komma ner denna gång, men vi stammisar ses väl där nästa sommar?
// Mia

Johanna B
2007-11-13, 17:11
Vi var och badade vid sköldpaddsstranden i juni. Då kom en jättestor sköldpadda insimmandes. Hon höll sig vid stranden ganska länge. Det var så häftigt. Men en tjej som bor på ön berättade att det var ganska ovanligt. Vi har även varit där i Augusti då äggen kläcktes men då såg vi bara spåren efter ungarna på stranden. Lycka till!