handdator

Visa fullständig version : Kär i Grekland


Paisy
2007-09-02, 21:43
Hej!
Jag har under 5 år spenderat varje sommar i grekland och på dess olika öar. Jag verkligen älskar detta land och känner mig verkligen som hemma varje gång jag landar i Aten och beger mig ut i detta paradis!
Denna sommar hittade jag den bästa killen någonsin och föll på en gång. Jag ska snart åka ner en vecka till Aten och hälsa på, men jag vill ju stanna kvar. Jag vill flytta till Grekland. Jag har i snart tre veckor tittat efter utbildningar, jobb osv men inte direkt hittat ngt. Jag hade gärna läst grekiska, kan bara de enklaste fraserna och det är väl ovansett en bra start att kunna språket om man vill komma in i något sk arbetsliv.
Jag är så velig och undrar bara om det finns ngn som har flyttat till grekland och vad har ni för erfarenheter ni kan dela med er?
Jag hade planer på att gå någon flygvärdinnautbildning, mest för att kunna bo och jobba mer fritt- men det är bara en av alla mina "planer"
Denna killen driver mig lite extra, men jag vill inte förlora honom bara för att jag inte kan bo i Grekland och jag vill ju så gärna.
Det är inte lätt alla gånger..


tacksam för alla svar, tips och erfarenheter! :)

NewAnn
2007-09-03, 22:35
Jag hade gärna läst grekiska, kan bara de enklaste fraserna och det är väl ovansett en bra start att kunna språket om man vill komma in i något sk arbetsliv. :)
Jag tolkar det som att du är sugen att läsa i Grekland det har jag inte någon erfarenhet av men det står lite under Språkfliken om de som gjort det. Skulle du däremot bli kvar i Sverige ett halvår till så är ju ett altenativ att läsa Grekiska här hemma. Jag ska gå en distansutbildning i nygrekiska på umeå universitet som börjar om några dagar och jag såg att det fanns plater kvar...här kan du läsa om detta http://www.studieplatser.nu/search.asp?id=&text=&list=&grupp=8%7C%D6vrigt&amne=%7C&skola=11%7CUme%E5+universitet&kurs=on&distans=on&net=on&heltid=0
Mvh Ann

Ringborg
2007-09-07, 10:02
Hej!
Jag hade gärna läst grekiska, kan bara de enklaste fraserna och det är väl ovansett en bra start att kunna språket om man vill komma in i något sk arbetsliv.
:)

När jag varit nere i Athen och speciellt då jag gått grekiska kurser har jag träffat många svenskar som bosatt sig därnere. De säger att språket är A och O. Det finns numera möjlighet att få svenskt studiemedel om man studerar grekiska ett visst antal timmar per vecka, men oftast får man betala dyra kursavgifter om det inte finns kurser på universitetet som väl är billiga. Har själv letat men inte hittat. Men din pojkvän kanske känner till det.

Vet själv hur viktigt språket är - även om jag kan tala med de flesta på engelska så är det en fördel när man forskar att man kan språket. Om inte annat av ren artighet mot dem man besöker. Men det är så svårt att konversera... och då är det också svårt att *komma in*.

Men som sagt - språket är viktigt!
Lycka till!
Monika :Dbye_bye

Eva L
2007-09-07, 11:41
Det finns numera möjlighet att få svenskt studiemedel om man studerar grekiska ett visst antal timmar per vecka, men oftast får man betala dyra kursavgifter om det inte finns kurser på universitetet som väl är billiga. Har själv letat men inte hittat.

Men som sagt - språket är viktigt!
Lycka till!
Monika :Dbye_bye

Det finns och har länge funnits studimedelsberättigade språkkurser vid Atens och Thessaloniki universitet som är ett betydligt billgare alternativ än de privata skolorna Jag har lagt länkar i gamla inlägg om studier i Aten. Min dotter läste där för ett antal år sedan.

Eva