handdator

Visa fullständig version : Äta i Pireus


Elisabet
2007-09-02, 15:06
Har inte flugit till Aten sedan 1985, men nu är det snart dags!

Skulle vilja ha tips på var man kan äta en god lunch nära hamnen i Pireus, antingen på taverna eller något enklare ställe, typ hål i väggen.

Arne
2007-09-02, 16:07
Ett bra och billigt ställe som kan rekommenderas är den lilla serveringen just när man kommer ner från den nya gångbron vid hamnen i Pireus. Gå direkt till höger från bron när du kommer ner. Läget är mittemot nedgången till tunnelbanan.

Icke mer än fem utebord, men där serveras utmärkta rätter som exv Gyros pita och små grillspett. Lite knepigt med beställningen är det. Först in i lokalen till en madame som tronar vid ett bord. Beställ och betala där.

Så ut igen till "luckan i väggen" med kvittot. Du får då din rätt genast. Fräsch och fin.

Toalett finnes inomhus, en trappa upp efter en vådlig spiraltrappa.

Två gyros samt två stora amstel kostade cirka 8€.

Arne

Ioslina
2007-09-02, 16:36
Äta på Goody´s, jättegod sallad som man får plocka själv från en fräsch buffé. Annars finns club sandwich, hamburgare mm där. Gå rakt upp, MC donalds ligger granne.

Marianne
2007-09-02, 18:20
Vi brukar också sitta på det enkla lilla gyrosställe Arne omtalar, mitt emot ingången till metrostationen.
Där brukar alltid finnas mycket vardagsliv att se på, retsinan är kall och maten smakar bäst - semesterns första måltid är alltid god, specielt när den är enkel.

Hellen
2007-09-02, 19:34
Vi provade detta Gyrosställe i somras, hade bestämt för mig att jag läst om detta stället, problemet var att jag inte kom i håg om det var varning eller rekommendation:eek: Vi chansadeflabb_flab
Vi var också nöjda, men vi satt vid borden ute vid trottoaren och där kom personalen och tog beställning.
// Helén

Elisabet
2007-09-03, 08:23
Tack för båda tipsen!

Måste ju säga att en första gyros så nära och bra till låter HELT RÄTT :)

rolle
2007-12-08, 15:07
Prexis bakom hörnet från nämnda girosställe, tror det heter Possidonas gatan finns ett av de få "äkta" matställen i Pireus en f.d. "pazzas" restauration, med pricer från e 4,50 till e 6,50 !!! Själva restaurangen är e kanske 20 meter långt och 2 meter serverig med plats för kanske 5 bord och har ett bakrum på 10 m2, om lag ej minns fel heter det "FÄHUSET", man kan ej gå förbi det utan att titta in på menuen, dagens rätter är utställda i skyltfönstret !!! Myket smaklig GREKISK mat, någon kanske kallar det HÅL men det är det ej, platsen är oklassad därför är priset på maten billigt !!!! Troligtvis det billigaste i hela Pireus ??? KALO OREXIklapp_klap

spagetti
2007-12-28, 21:13
Givetvis inne på fiskmarknaden!!

Det finns ett litet superställe(ligger inne på en tvärgata vid marknaden) inne på fiskmarknaden i Pireus hamn, inte långt från elektriko station, Färskt och fint och genuint grekiskt med ouzo eller vin om man så vill..

Riktigt Grekland

Michael