handdator

Visa fullständig version : Thassos 5/9 - Kouros Studios i Limenas - Getingar


Helida
2007-08-30, 18:16
Som rubriken antyder så har jag en del funderingar.

Bestämde mig i förrgår för att jag och min 5-åriga dotter behöver en vecka i värmen och bokade en restresa och nu bär det av till Thassos den 5/9. Hittade in här när jag började leta lite information om ön och hoppas nu att någon här kan svara på mina frågor och funderingar.

Är det någon som har någon erfarenhet av Kouros Studios i Limenas? Det finns med i Apollos hotellutbud. Då kanske ni vet ungefär var i staden det ligger? Hade inte tänkt ta med mig vagn till min dotter så vi hade tänkt oss att hålla oss hyfsat i närheten av hotellet på kvällarna när det är dags för middag. Ni kanske har något tips på någon bra restaurang?

Det kanske till och med finns någon som själv ska dit den 5/9?

Sedan har jag läst en hel del inlägg här om Thassos och det verkar som om ön kryllar av getingar. Min dotter kan reagera väldigt mot mygg och vi har till och med haft stora problem denna tråkiga sommar i Sverige. Var i Grekland för två år sedan och det var riktigt hemska bett hon fick. Just getingstick har hon aldrig råkat ut för men givetvis är man lite orolig att hon ska vara allergisk mot dem. Är det så illa som det låter eller är det som en högsommardag här hemma. I år har vi ju varit skonade från dem.

Tack på förhand.

eija
2007-08-31, 16:07
Hej Helida!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mycket, fast jag har besökt Thassos tjugotals gånger men aldrig i september. Har dock läst såsom du också att det finns mera getingar på den tiden, men det beror säkert mycket på orten. På tyska sidor har jag läst nu att denna sommar inte har varit särskilt svår med getingar. Men om din dotter är mycket allergisk, lönar det sig visst att ta med medicin för säkerhets skull. Folk har olika medel mot getingar. Du vet kanske följande: man tar kaffepulver på aluminiunfoli och tänder det eller lägger lite fläsk? på bordet. Man säger att det hjälper. Jag har inga egna erfarenheter. Säkert finns det också några apparater för att köpas, men om dom vet jag inte mera.

Kouros Studios syns ligga efter Apollos katalog lite längre i inre delen av byn. Så många nyare hotel och pensionat har blivit byggda under några år att jag inte känner dom alla.Säkert hittar ni många goda tavernor där nära, t.ex. familjetaverna Takis vid torget 28.Oktoberplats.

Hoppas att nån kan hjälpa dig mera och känner Kouros Studios.

Ha en trevlig resa! Om det bara är möjligt, hyr en bil och kör lite på östra kusten av ön. Där finns det härliga stränder t.ex. Makriammos och Golden Beach (Chrissi Ammoudiá) och vacka bergbyar. Man kan också köra billigt med bus.

Eija

lenada
2007-09-02, 11:48
Hej
Ett tips är att köpa Fenistil Roll on på apoteket därnere. Det har vi använt flitigt i min familj under greklandsresor då både mina barn och min man är väldigt känsliga mot myggor och knott. Det innehåller visst antihistamnier och det är fantastiskt bra! I vanliga fall blir de ofta väldigt påverkade av betten, stora äckliga bett och ibland feber. Med Fenistil håller de betten i schack. Så det kan vara värt att prova om din dotter blir mygg- eler knortbiten...
Ha en trevlig resa!

Helida
2007-09-02, 15:53
Tack så väldigt mycket för era svar. Ska helt klart prova fenistil mot myggbetten och Taverna Takis mot knorrande mage.

Om det skulle vara så att det finns någon här inne på forumet som åker ner nästa vecka och har barn med sig så är ni varmt välkomna att svara mig här inne. Kan ju alltid vara kul för barnen att ha någon lekkamrat att spendera tid med.

ekbom
2007-09-03, 13:31
Hejsvejs

Jag åker också fast med min 5 årige son på onsdag fr. Kastrup med Apollo. Till Thassos, fast ospecifiserat...så får vi se vart det bär hän hihi ( bokade igår)

Hör gärna av dig om du känner för det
Mvh
Lotta

Eva L
2007-09-03, 15:57
Rekommenderar dig att samråda med infektionsläkare alt din dotters distriktsläkare om hon har svår allergi eller apotekspersonal innan du inhandlar myggmedel till dottern. Tror att MyggA är godkänt i hennes ålder. Handla hemma så får du bruksanvisningen på svenska.

Eva

tyrola
2007-09-04, 11:24
Du kanske läst min rapport från Thassos (åkte med Airtours) och det fanns en hel del getingar när vi var i Thassos, även på stranden.....och även mygg på kvällarna. Min vuxna dotter använde Mygga med hemifrån, som verkade hjälpa mot myggbett. Affärerna sålde många olika medel där nere.
Ibland ställde de fram en pyts med getingbortskrämmande rök, när vi åt på dagen, på kvällarna åt vi sent och då sov getingarna!
Nu har det gått några veckor sedan vi var där och kan säkert vara bättre.
Gå inte i vattnet där det är stenigt utan badskor, men när det är sand är det OK. Kan finnas sjöborrar bland stenar.
En fin ö och stad (Limenas=Thassos) med bra matställen, minns dock ej namnen på dem och litet "bättre priser". Ta med ficklampa om ni bor en bit från centrum, för det blir mörkt på kvällen om man går längs med stranden t ex, men det gör du kanske inte om du åker med ett litet barn.
Ha det så bra på ön Thassos, som jag GÄRNA besöker igen trots de små, litet besvärliga flygfäna.......
Hälsn
Birgitta

lenada
2007-09-05, 15:53
Hej igen
Fenistil kan, enligt tillverkaren användas av barn, annars skulle jag aldrig ha låtit mina barn använda det. Bara för att förtydliga lite...
Ha en riktigt underbar semester!!

Eva L
2007-09-05, 16:11
Fenistil är ett verksamt antihistamin som kan användas i alla åldrar. Personligen tycker jag dock att det inte bör användas till små barn utan läkarordination därför som jag skrev att familjen borde prata med sin läkare före avresan om ordination inte finns sen tidigare.

Eva