handdator

Visa fullständig version : Vilken del av Kefalonia är bäst att bo ?


ZoM
2007-08-29, 01:05
Hej Hej!
Håller på att planera en ö luff och ska då besöka kefalonia.

Frågan är bara vilken av kusterna man ska bo vid. Vi har en del krav, att det ska finnas en fin badstrand, gångavstånd från hotel/hostel.
Har förstått att de flesta charter resor går kring Lassi och att det är den kustremsan som är finast och populärast. Men om man vill ha den finaste kustremsan och finaste baden , bo bra och en by med ganska lite folk vart tusan ska man då?

Att man kan byta by om man inte trivs vet vi men vi vill boka vårt boende hemifrån eftersom det är första gången vi åker på egen hand. Har bara åkt charter innan.

Såååå alla kefalonia resenärer, bombadera mig med tips och ideer.....klapp_klap

Mvh Zandrah

Homeros
2007-08-29, 09:00
Hej
Jag tycker att de mysigaste byarna är Agios Efemia och Assos.
De finaste ständerna är Makri Gialos utanför Lassi samt Antisamos beach utanför Sami.

PelleB
2007-08-29, 16:31
Hejsan...

Mitt tips (baserat på 3 tidigare resor till Kefalonia och mängder med turer med hyrbil över hela än):
- Finaste stranden är Antisamos
- Bästa stället att bo på är Lassi, gärna hyfsat nära strand och inte alltför långt från Argostoli, eftersom allt finns där (massvis med bra restauranger, mycket fina stränder, nära till staden Argostoli m.m.)
- Mest överskattade ställena är Skala och Poros (tråkiga stränder och miljön inte alls lika fin som längre norrut på ön)
- Mysigaste byn Assos
- Fiskardo är OK men inte så mkr mer, fint däruppe men vädligt dyrt och mkt turister
- Undvik tråkiga Lixouri-halvön (undantag ev. Petani Beach som är OK men inte i närheten av Antisamos och Myrtos)
- Lassi är inte alls något "festställe" som vissa skriver, visst är det en hel del turister och framförallt många engelsmän men jag har aldrig sett någon som inte skött sig bra
- Myrtos är en upplevelse och utsikten är fantastisk, badet är bra men de höga vågorna gör det lite svårbadat
- Bästa utflykten är att ta bil via Robola, Drogarati, Melissani - sedan lunch i Sami och därefter bad i Antisamos
- Glöm inte att åka till grannön Ithaka

Tror det var det viktigaste!

Pelle
- Lassi

ZoM
2007-08-29, 21:00
Tack Pelle B för dina tips!!!
Nu ska jag kolla lite och läsa om de byar du nämnt...

Mackapär
2007-08-30, 10:16
Jag kan skriva under på det mesta. Ansåg dock att det var alldeles för mycket folk på antisamos för att det skulle vara bästa stranden. Sen är jag inte största fanet av sten heller. Stranden vid assos var riktigt mysig och idylliskt. Ett boende där kanske inte vore helt fel, om det blir nån mer gång på kefalonia så blir det nog Assos.

anic
2007-08-30, 22:34
Skalas strand är inte alls tråkig o överskattad tycker jag...Det är en stor o bred strand, gott om plats, härligt bad, och man slipper trängas...
Stan är helt OK. Den är inte stor, men med många restauranger med mycket god mat. Inte det utbud som finns i den större staden Argostoli, men det beror ju på vad man är ute efter på sin semester. Vi trivdes jättebra i Skala, nära till allt o alldeles lagom stort.
Att Antisamos är den allra finaste o mysigaste stranden håller jag med om! Missa inte!!!
Hälsn Anic

liselotti
2007-08-31, 00:48
Det finns nog ingen annan ö som delar åsikterna om var man ska bo så mycket som Kefalonia!:)
Gillar du sandstränder och lite mera folkliv välj västsidan.
Gillar du stenstränder med lite mera plats välj östkusten.

Själv gillar jag den östra sidan med sitt kristallklara vatten bäst! Gärna Agia Eufemia. Lassi gillar jag inte.

Inte blev det lättare nu kanske :confused:.

Homeros
2007-08-31, 08:58
Varför inte förlägga hela öluffen på denna underbara ö ???
Bo några dagar i Lassi, sedan några uppe i Assos och avsluta med några i Agia Efemia.
Ett tips ifrån mig är att hoppa Fiskardo (alldeleas för kommersiellt och dyrt) samt Skala & Poros (liknar mer en italiensk playa).


flabb_flab

Mackapär
2007-08-31, 09:43
Hoppa inte fiskardo, enda stället där jag fick vettig grekisk mat på hela ön. (kanske otur på de andra ställena) Och speciellt mycket dyrare var maten inte heller, men boendet är det antar jag. Men man måste var där tidigt innan byn överbefolkas av italienare som kommer i stora turistbåtar. Kanske lugnat ner sig lite i september dock.

ZoM
2007-08-31, 09:46
Oj oj oj vad många tips och råd ni delat med er av!
Tack!!!

Homeros: Det var ingen dum ide du hade om att bo på olika ställen. Det ska jag forska om.

Fenalena
2009-07-15, 16:07
Jag skulle personligen välja boende i Skala på sydspetsen. Lite softare än Lassi men absolut att föredra stämningsmässigt .Skall dit själv i aug ! Katelios inte långt därifrån också nice. Lassi tror jag har det mesta för dig då det är nära till det mesta därifrån men kanske lite för turistigt ?
Du lär åka runt en del på ön och den är ju inte så stor.
Skulle rek dig att tex besöka Assos och Fiscardo samt Mellisano sjön och Drogantigrottorna plus leta egna stränder som finns varstans på ön.
Jag letar själv tips osv ang Kefalonia. Tycker Trip Advisor har en del där folk skriver om hotell osv för de klämmer in tips osv ganska mycket på dessa sidor.

ulfe
2009-07-29, 11:19
Håller helt med Anic och Fenalena, om man inte är ute efter tingeltangel, massturism eller dygnetruntfestande så är Skala helt perfekt. Har besökt ett tjugotal grekiska öar och tycker att Skala på Kefalonia är en av de allra bästa ställena att bo på.
Den som skrev att det likande en italiensk Playa har säkert inte vart där eller också inte i Italien.....
För Ö-luffare rekommenderar jag att åka färjan från Kyllini (pelleponessos)till Poros, och buss till Skala. helt perfekt.

Eva64
2009-07-30, 11:47
Vi var på Kefalonia de två sista veckorna i juni. Bl a badade vi på Antisami och där var inte mycket folk då. Härligt kristallklart vatten och en underbar vy att beskåda från solstolen! Glöm bara inte badskor (det gjorde jag första gången och fick kravla mig i och ur vattnet pga stenen!). Däremot på Makrisstranden var det packat med folk, inte alls i min smak. Alltid svårt att rekommendera bad och boende till andraflabb_flab eftersom smaken är så olika.
Ha en underbar semester, var du än hamnar på ön!bye_bye