handdator

Visa fullständig version : Jordbävning


camillap
2007-08-27, 12:41
Från Aftonbladet idag:

En kraftig jordbävning skakade Grekland på måndagsmorgonen. Skalvet mätte 5,1 på Richterskalan. Jordbävningen drabbade ön Kefaonia vid 09.30 lokal tid på måndagsmorgonen.

Enligt det geologiska institutet i Grekland mätte den 5.1 på Richterskalan. Några rapporter om skador fanns inte på måndagsmorgonen.

Epicentret tros ha varit i havet utanför Keafonia, omkring 30 mil från huvudstaden Aten.

Någon som vet hur det har gått....?

nillisen
2007-08-27, 13:13
Jag har inte hört något mer iallafall.
När jag var på Kefalonia i slutet av maj, så berättade en av reseledarna att en gammal grekisk man förutspått att det skulle bli en stor jordbävning på ön detta året....Får väl hoppas att han hade fel. Kändes rätt kymigt när vi var där. Jag kunde inte riktigt släppa tanken på vad han sagt.

mkall
2007-08-27, 20:37
Nån som har mera info? Kanske inte är så stor skada skedd eftersom det vart så tyst både här o i media!?

monica
2007-08-28, 09:56
Just nu visar grekisk tv endast om bränderna av förklariga skäl.
När en jordbävning sker ute i havet brukar inget allvaligt hända på ön eller fastlandet.
Man kan känna av skaket något men det kulminerar i havet.

Monica

Panakakis
2007-09-01, 18:25
Hej! Jag var i Argostoli när jordbävningen kom på måndagsmorgonen. Det skakade ordentligt i huset men några skador tror jag inte det blev när det var i havet som entrum var för denna. Jag träffade en del personer under dagen som hade blivit skrämda av denna jordbävning som är rätt vanligt i dessa trakter av Europa.

Hälsningar PANAKAKIS