Visa fullständig version : Nötallergi+grekland
Hej!
Jag och min flickvän samt hennes syster ska till Kreta på fredag 31/8. Jag har nötallergi (alla sorters nötter, mandlar, jordnötter), och får anafylaktiskt chock om jag får i mig något av detta. Halsen sväller igen och jag måste ta adrenalinspruta samt kortisontabletter. Är det någon här som har koll på om det finns några vanliga maträtter i Grekland som innehåller någon av dessa nötter?
Att man bör passa sig för efterrätter/sötsaker vet jag redan, något annat som kan vara riskfyllt? Bröd eller nåt kanske?
Någon som har lust att översätta en liten text till grekiska som förklarar att jag är allergisk mot de olika nötterna så man kan visa upp det på restauranger etc. om man skulle bli osäker?
Eller finns det att få tag på något sorts kort eller intyg nånstans där det förklaras på grekiska? Har sett att det finns till andra allergier men inte hittat nåt för nötter.
Hur förståndig är grekerna när det gäller allergi? Vissa svenskar verkar inte kunna få in att det är livsfarligt för en nötallergiker att få i sig nötter men grekerna kanske är förståndigare?
Alla tips eller råd angående allergi på resan är välkomna.
Vi ska till hotellet marva i Platanes utanför Rethymnon. Någon som har något att säga om det hotellet?
MVH Martin
Elisabet
2007-08-26, 15:13
Hej Martin
Jag är också nötallegiker och kan som du inte äta några slags nötter. Jag har aldrig fått någon mat i Grekland som innehåller nötter, det är inte vanligt att de använder det i maten, men däremot ofta i efterrätter och sötsaker.
Korten som du har hört talas om kan man få från Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm. Jag har sett de kort de har och jag tycker att de är för vagt formulerade och kan ge en falsk trygghet, men just kortet som säger att man är allergisk mot alla nötter är ok, så det kan du beställa och använda om du vill.
För övrigt är det förståss viktigt att du har dina mediciner och injektioner med dig överallt och att din flickvän och hennes syster vet hur de ska ge dig dem om det skulle behövas, men det är du/de säkert vana vid.
Ha också med plastkortet från försäkringskassan som ger dig rätt till allmän sjukvård i Grekland. Personalen är ofta kunnig och har bra resurser, så om det skulle oturas och du måste dit så kan du känna dig trygg.
Grekerna i allmänhet har inte större förståelse för allergier än svenskar, men ofta visar de en stor respekt för turisters "påfund" så du blir säkert tagen på allvar när du berättar att du inte kan äta några nötter på några villkor.
Lycka till och ha en härlig resa!
Elisabet
moro mou
2007-08-26, 15:31
Dom flesta som jobbar på restauranger i grekland är mycket duktiga på engelska! Du borde kunna få fram ditt budskap lätt!
Säg även till på planet att det inte ska serveras nötter, träffade en tjej i juni som va superallergisk och kabinpersonalen förbjöd alla passagerare att äta något med nötter... det serverades inte heller något ombord som innehöll det!
Och precis som Elisabet skrev så innehåller inte maten några nötter, mig veterligen?...men däremot efterrätter...ta en god drink istället :) Lycka till!
Jag är allergisk mot ... - imme alerjikos sto... ( o uttalas som å )
Hittar inte ordet för nötter i allmänhet, men mandel - amíghdalo
valnöt - karídhi
hasselnöt - fondóki
hoppas det är till någon hjälp! Trevlig resa.
// Mia
Tack för svaren!
Håller man sig undan efterrätter och sötsaker så ska det nog gå bra verkar det som. Grekiska turistbyrån sa samma sak, att det var väldigt ovanligt med nötter i grekisk mat. Jag fick i alla fall två stycken intyg mailade till mig, ett för nötter och ett för jordnötter. Kan ju vara bra att ha med.
Jag hade inget bra program på datorn att öppna filerna jag fick från grekiska turistbyrån för jag fick bara fram en massa krumelurer först. Men i Wordpad verkade det funka, men kan nån säga om den grekiska texten visas rätt också så jag inte lämnar fram en lapp som dom inte fattar något av :)
Bifogar här en bild på texten:
http://img390.imageshack.us/img390/5186/grekiskabq2.th.jpg (http://img390.imageshack.us/my.php?image=grekiskabq2.jpg)
MVH Martin
Elisabet
2007-08-27, 14:00
Det ser likadant ut som det jag har så de förstår nog :)
Jag har texten på en pdf-fil, om du vill kan jag mejla den till dig.
Nädå, om den jag har ser riktig ut så använder jag mig av den, men tack ändå.
Någon som har någon koll på om man drabbas av bränderna om man är på kreta? Rök? Mer flygtrafik än normalt?
MVH Martin
Lilian R
2007-08-27, 15:21
Min familj är också allergisk mot nötter (och ägg, laktos och gluten). Det har hittills alltid fungerat bra i de grekiska restaurangerna.
Däremot har vi fått mat med fel innehåll på en restaurang i Grekland som ägs av svenskar där vi, på svenska till den svenska personalen, hade berättat och förklarat hur viktigt det var att det blev rätt.
När jag till grekerna förklarat det där med nötter har jag använt ordet "fistíki", (det betyder enligt min ordlista pistagemandel och "fistiki arapiko" ska också enligt ordlistan vara jordnöt) och "fondóki" (=hasselnöt.)
Elisabet
2007-08-27, 16:44
En sak som hände mig i Frankrike förra sommaren var att de hade blandat nötter i en sallad fast det inte fanns med bland ingredienserna på menyn.
Detta har aldrig hänt mig i Grekland men det gjorde att när jag var där i höstas så kollade jag alla sallader innan jag började äta.
Det är antagligen egentligen inte nödvändigt men ett tips kan ju trots allt vara att "skanna" maten varje gång innan man börjar äta.
moro mou
2007-08-27, 18:27
Det är en enkel o tydlig beskrivning på din allergi, "jag är allergisk mot alla slags nötter.
Det betyder att jag inte kan äta....bla bla bla
och sen ett artigt: vänligen respektera detta, tack så mycket. ungerfärlig översättning dock...
// Mia
Min fru är nötallergiker och vi brukar påtala det för personalen, de brukar kolla upp det mycket noggrant,vi har aldrig varit med om att de inte tar det så allvarligt snarare tvärtom.
Hej!
Istället för att sitta och rabbla alla nötsorter så kan du säga så här.
Xiri karpi= nötter
Íme allergikós stous xiroús(ksirous) karpoús.= Jag är allergisk mot nötter.
Katerinabye_bye
Hej!
Jag är också allergisk mot nötter och stenfrukter och jag upplever att det inte finns så mycket förståelse för denna allergi i Grekland. Jag bor här och jag har upplevt flera situationer där det är tydligt att man inte förstår problemet.
Varning! Det finns mat där man tillsätter olika sorters nötter i mat. Det kan t. ex, finnas som dekoration på sallad, på vissa ställen i Grekland tillsätter man hackade nötter i Jemista som är ugnsbakade fyllda tomater eller paprika. Man använder även pinjenötter i fylld kyckling.
Och ännu en varning att beställa tårta eller fruktpaj på cafe eller bageri. Man använder samma sked eller tårtspade till alla sorters bakverk. Har varit med om att beställa citronpaj och personalen använde samma spade som till baklavan.
Är man allergiker i Grekland måste man vara på sin vakt. Har även fått allergisk reaktion när jag har druckit varm choklad. Man gör ofta chokladen av riktig choklad som kan innehålla nötter.
En behandlingsmetod här mot allergi här är att man ska äta lite av det man är allergisk mot varje dag för då anses man bli imun mot det man är allergisk mot. Jag tror inte på det, det verkar helt galet. Kanske någon annan har hört samma sak?
En stor skillnad mellan Sverige och Grekland är detta : i Sverige säger man att: det inte finns några nötter alls i den här kakan och det finns inga nötter i kakan. I Grekland däremot : det finns inga nötter i den här kakan men kanske lite, du inte kommer att märka det.
Hoppas att de greker som läser det här inte tar illa vid sej, men jag upplever att det inte finns samma gränser för saker och ting i Grekland. I Sverige betyder ordet ingenting just ingenting och i Grekland kan det betyda ingenting eller varför inte lite ......
Att vara nötallergiker är ett stort problem och lever man i Grekland är det ännu större. Det possitiva med detta är att man håller vikten, jag köper aldrig bakverk eller söta efterrätter. flabb_flab
Det är bättre att låta bli hellre än att bli sjuk.
Jag har nyligen skrivit till ännu en produkt på min allergi lista, provade en salladsväxt som heter Glistrida, blev sjuk och känner fortfarande av reaktionen. Det är nu en vecka sedan.
Eirini.
Du skriver att du är nötallergiker i samma andetag som du säger att du är jordnötsallergisk. Jag hoppas att du vet att jordnöten inte är någon nöt utan en baljväxt.
Sonen är allergisk mot jordnötter och soja och vi har klarat oss utan problem. Äter oftast souvlaki, kyckling och pizza. Aldrig någon "kak"-efterrätt eller lösglass. Magnumglass finns med olika namn och alla har varit OK.
Tänk på att Apollo/Novair lovar att ingen ska äta jordnötter eller nötter men du kan inte lita på att de kommer ihåg att säga det i högtalaren. Samt du måste ha engelskt läkarintyg på att ha anapen/epipen i kabinen och tål du inte luftburen allergen så måste du ta med akutmedicinen i kabinen.
Är du lite försiktig så är det inga problem, lycka till.
birgitta
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.