Visa fullständig version : Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd
Kjempebrann nær Kalamata, på veien mot Sparta!
Flere brannslokkingsfly/helikopter i aktivitet. Røyken dekker for sola.
Skummelt!!!
ÅH så SORGLIGT!! Där är så vackert..snyft_dropsnyft_drop
Lissi
Det förklarar varför himlen var så konstig i eftermiddags. Jag trodde att det var ökensand eller åska som var påväg in över oss. Men eftersom vinden kom ifrån det hållet så måste det varit rök. Jag har inte sett nyheterna idag ännu så jag visste inget om branden.
Mycket sorgligt!
Agda, nu lär du vara varse om branden:mad: Tyvärr brinner det igen, berget Tayetos och flera byar har fattat eld, hus har brunnit ner, det blåser och försvårar släcknings arbetet. Elden rör sig mot Kalamata och Kardamili just nu
Camilla
Har hadde kontakt med Kalamata for 15 minutter siden. Brannen er fortsatt ikke under kontroll og etter det jeg hørte sprer den seg i fjellmassivet og ikke mot byen. Det ryktes at det har gått med hus!
Det er askedryss over hele byen og strendene, langt utover mot Avia/Kitries.
For de som er i området er det viktig å følge med på de greske TV-kanalene. BEST er den lokale stasjonen for Messini, men de nasjonale stasjonene har også nyheter.
Det är i år ovanligt mycket bränder i Grekland och det är ovanligt varmt.
Igår var det +42 grader varmt i Kalamata på södra Peloponessos.
__D
Verkligen tragiskt. Mycket som har förstörts i Grekland i år. Det här är väl vad vi kommer att få leva med när medeltemperaturen höjs drabbas Medelhavsområdena hårt. Bara att hoppas på att temperaturerna sjunker och vinden avtar så släckningsarbetet går lättare.
Eva
Himlen är fortfarande konstig och det luktar brandrök. jag hoppas att det inte är lika starka vindbyar där som det är här för då får de svårt att få kontroll över elden (eldarna). Det är lika varmt idag så det lär väl bli +42 idag kl. 15.00 igen.
anneli56
2007-08-24, 19:52
Elden,(eldarna) är fortfarande inte under kontroll.
13 människor har mist livet pg av bränderna.
Det är verkilgen sorgligt
Grekland har begärt katastrofhjälp från EU och på grund av hårda vindar har brandhärdarna inte kunnat vattenbombas från luften vilket är det enda som brukar hjälpa vid svåra bränder.
Eva
anneli56
2007-08-24, 20:08
Ja ,det är fruktansvärt det här,vi känner röklukten ända hit till Vounaria,och lite rädd blir man ju.Ska man våga sova ?
Det är så hemskt att människoliv skördas,nu är det ju redan 15.
Man känner sig väldigt liten just nu.
16 döda är det nu. Nu brinner det också sedan några timmar vid Finikounda. Det värsta är att det blåser så häftigt. Vi har en evakueringsplan nu för oss och alla djuren om den kryper närmare.Strömmen har kommit och gått under eftermiddagen.
Det er så ufattelig og rammer så tragisk at jeg ikke finner ord snyft_drop
....15 liv.... og et ukjent antall hus, hvor mange har ikke mistet hjemmene sine......i tillegg selvsagt den (nesten?) ubotelige skaden i naturen.......
- selv er jeg blitt såpass skremt av alle brannene at jeg vurderer å endre reisemål i september, "nakne" kykladiske øyer f;les tryggere enn frodige nord-egeiske.... Kari
Det är vattenransonering i Cykladerna. Tveksamt om vi som turister bör besöka Grekland. Kanske vi bara skyndar på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet. De pengar som tjänas på turismen kanske inte är värda så mycket i det långa perspektivet. Undrar om någon här på forumet känner till om det finns någon hemsida där mer seriösa diskussioner förs om turism i världen?
Eva
Var just ute och kollade läget i byn och nu ser vi hur det brinner på två sidor om byn.Grekerna tar det med ro ännu så länge.Jag kanske är lite hysterisk men jag har placerat ut transportburarna till djuren så att jag lätt skall kunna flytta över dem, det är ju mörkt.Strömmen har varit borta igen.
Det måste kännas hemskt för er. Hoppas verkligen att det går och få bukt på elden fortast möjligt.
Det har varit en prövningars sommar för alla som bor i Grekland med torkan, värmen och bränderna.
Hoppas den kommande vintern ger ordentligt med regn.
Riitta
Ska man våga sova ?
Det vete sjutton om man vågar!
Siffran med döda stiger hela tiden,just nu 19. Det brinner riktigt ordentligt vid ΖΑΧΑΡΩ (norr om Kalo Nero).
Jag skulle säkert inte våga sova,eller ens kunna det i den situationen.
Riitta
En seriös diskussion om VARFÖR det brinner så ofta i Grekland önskas !
Denna evinnerliga förklaring att någon har "tuttat fyr", den köper jag inte !
Mig veterligen , när det gäller pyromaner , är att det är byggnader , ej naturen som skall brinna !
Jag tror att Grekerna måste rannsaka sig själva.
Efter alla dessa år man tillbringat i Grekland , går det inte att blunda för Grekernas hantering av eld och brännbart, såsom cigarettfimpar, soptippsbränning, & dyligt ligger på " Hedenhösnivå "!!! Lägger man därtill dom höga temperaturerna som ibland uppstår , då tänker man ," att dom alldrig lär sig " !
Vad jag vet, brinner det inte av sig självt i naturen , trots hög värme !
Men ... slänger man sopor,glasflaskor, fimpar o dyl, lite överallt, då blir det lätt, i hög värme , antändning !!!
Där tror jag problemet finns !
Någon som har någon annan uppfattning ?
/ Tom
Fra Megali Mandinia kan man se nå at det også brenner mellom Petalidi og Messini!
Hva er det som foregår???:confused:
Jeg er enig med Tom i at det er noe fundamentalt galt med holdningen til brannberedskapen i samfunnet!
Jeg har et lite hus i Avia, - nær Kalamata, - og for en uke siden hadde vi en liten brann i nabolaget. Kun 5 - 6 mål brant opp, men ille nok, - og brannen ble slukket av brannvesenet i løpet av en liten time. Lokal-TV var tilstede, og brannfolkene ble intervjuet, og jeg var selv tilskuer til at brannfolkene under intervjuet kastet sneiper i bakken - på branntomta!!!:mad: Vanvittig!!!
Vi vet jo alle at flaske-/glasskår er en hyppig brannårsak ute i naturen,
- på sommerstid. I Hellas er det flaskeskår og dermed potensielle brannstiftere overalt, og sneiper kastes ut av bilvinduet der hvor det måtte passe, - enten det er i byen eller på tørrsvidde landsbygda. Noen må ta tak i disse forholdene, ....men jeg tror dessverre det er en lang vei å gå.
Det är vattenransonering i Cykladerna. Tveksamt om vi som turister bör besöka Grekland. Kanske vi bara skyndar på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet.
Eva
Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja.
Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden.
Men att vi turister skulle "skynda på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet" vill jag nog att du förklarar lite närmare vad du menar ?? Om jag tittar på mig själv och min medresande person och vad vi gör som turister så kan jag inte riktigt förstå vad det är vi gör som förstör miljön ?? Vi röker inte, kör inga bensinslukande fordon över huvudtaget. Vi använder spis, elektricitet och ibland AC på hotellrummen. Grekland är inget u-land men många öar har ofta problem med el-försörjning och vattentillgång. Dessvärre har vi aldrig sett någon form av källsortering av sopor så där känner vi faktiskt inget dåligt samvete. Väl utbyggd källsortering kräver faktiskt att fler fordon finns tillgängliga för att frakta bort respektive kärl och var ska dessa sorterade sopor förvaras ?
Blir Grekland mindre miljöförstört och inte ödelagt om vi turister inte besöker landet ??? Definiera gärna vad som skiljer Greklands egna innevånare gentemot turisterna, vad vi gör och vad som skulle orsaka en verklig miljöförstöring.
Att det brinner nu igen och i andra områden än tidigare denna sommar är det ingen som ännu kan förklara. Debatten om det är skräp i naturen eller anlagda bräder av någon tidigare liknande orsak eller helt ny är ju en helt annan debatt.
Hasse :cool:
Många tankar snurrar i våra huvuden just nu, men diverse miljöfaktorer eller annat som inte har med Peloponnesos att göra, får diskuteras på annan plats med hänsyn både till trådskaparen och för dem som vill få snabb info om vad som händer där nere just nu.
Har suttit en lång stund nu och tittat på de grekiska nyheterna via ErtSat och det är sannerligen ingen vacker syn att skåda. Dödstalet stiger och nu är 17 omkomna bekräftade samt ytterligare 2 befarade. 4 brandmän har fått sätta livet till så här långt.
På nyheterna där säger man att halva Peloponnesos brinner och att man fruktar för att ytterligare byar ska bli omringade. Den by som man talar mest om är ZAHORI. Man har även anropat båtar att lägga till i hamnar för ev evakuering av många människor.
Oerhört tragiskt...
//Zanét
Det er vondt å lese om at Zachari er en av de byene som er hardest rammet. Vi haddee et par fine dager der for tre år siden. Også området som brenner i Mani er ett av våre absolutte favorittområder. Er det noen som vet hvor man kan finne aktuell og detaljert informasjon uten å kunne gresk?
Fernanda
2007-08-25, 01:32
Athens News Agency er ikke så aller verst, men ikke oppdatert siden 22:40 fredag kveld, - regner med det er noe nytt der når morgenen kommer snart.
ellers så fant jeg litt mer detaljer om brannen/e på cnn
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/europe/08/24/greece.fires.reut/index.html
Grusomt!
Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja.
Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden.
Hasse :cool:
Nu tänker jag inte på det vatten vi dricker utan den ökning av vattenförbrukningen och energianvändningen som sker i ett land pga turismens utbyggnad som naturligtvis även är positiv för landet. På Folegandros försökte befolkningen och de styrande föra en diskussion om hur mycket turism deras lilla ö klarar av ur många aspekter. Tyvärr finns det kortsiktiga ekonomiska intressen som pressar på för att öka utbyggnaden i en annan takt än den som kanske är långsiktigt hållbar. Därför är det klokt att de styrande som där tar ett ordentligt grepp om utvecklingen. När jag funderar kring turismens effekter är det mer på ett makro än ett mikroplan vilket mitt inlägg kanske inte klart uttryckte. Slut på kommentar till Hasse.
Varför bränder börjar kan nog som flera här skriver hänföras till både det ganska slarviga slängandet av skräp och cigaretter i naturen samt andra faktorer. Är det över 40 grader varmt och torrt långt ner i marken kan en glasbit starta en större brand som blir mycket svårsläckt.
Jag ska gå förbi en kyrka idag och tända ett ljus för alla där nere som förlorat när och kära i tragedin.
Eva
Antalet omkomna är enligt grekiska nyheter nu uppe i 40 personer.
Till JohnS:
Kollade precis Ert:s sida och där har man ännu inte uppdaterat den engelska versionen men förhoppningsvis görs detta under förmiddagen.
//Zanét bye_bye
Jeg gråter for Peloponessos som brenner og alle som har brent ihjel..
Håper de snart kan få mere hjelp fra omkringliggende land slik at de får slukket og ikke flere liv går tapt.
Ia :(
Läste precis aftonbladet om det hela. Jätte synd och jag ber att elden slutar. Man blir verlkligen ledsen
Admirala
2007-08-25, 11:34
Det er tragisk. 41 mennesker drept, og hvor mange dyr kan man jo bare gjette seg til. Her er en oppdatert artikkel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6963373.stm
Ni kan se på bilderna hur himlen hos mig ser ut idag.Det undre "molnet" är röken från ΖΑΧΑΡΩ och det övre "molnet" röken från Tagetos pluss alla små bränder runt omkring här.Ni kan se hur den blå himlen delar de två rökfälten. Nu är det stor brand vid Megalopoli (mellan Kalamata och Tripoli).
http://i169.photobucket.com/albums/u231/ingesp/rkmolnBKopiera1.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u231/ingesp/rkmolnAKopiera1.jpg
170 bränder pågår just nu,över hela Grekland, antalet döda är uppe i 45 st, Attiki brinner oxå, just nu vid Byronas, Karreas, Pappagou, Markopoulo, Evia brinner för fullt där vänner till oss har förlorat sitt sommar hus:mad:. Hus står i brand och skogen jämnas till marken. Att det brinner på så många ställen just nu och samtidigt är inte bara tillfälligheter. ( glas, skräp etc i skogar + värme) man har hittat på flera områden mobiltelefoner med div anordningar som har exploderat och bränder satts igång! Vem eller varför?? kan man ju fundera över :mad::mad:
Camilla som är väldigt ledsen och arg!
Verkligen fasansfullt det här.
Såg på ERT igår kväll hur bränder rasade fram och människor som förtvivlade var tvugna att lämna sina hem.
Bränderna måste ju stoppas, varför kan inte fler länder hjälpa till?
Det skrevs i någon artikel att grekiska försvaret hade satt in hjälp men att deras män inte riktigt klarade av jobbet?
Nationella insatsstyrkan då? Kan inte de hjälpa till:confused:
Frankrike har bidragit med två flygplan som vattenbombar, men fler länder måste väl kunna hjälpa till tycker man. Vi är ju européer alla och måste hjälpa varandra.
Och USA är ju snabba att skicka trupper till länder som utgör "hot"..
Nu när det finns möjlighet att få vara hjältar på riktigt borde de ta tillfället i akt..fast jag vet inte, relationerna mellan USA och Grekland kanske inte är så goda:confused:
Jag lider med Grekland och hoppas innerligt att bränderna blir kontrollerade.
Det sägs att flera av bränderna tros vara anlagda, jag undrar bara: Varför??! Hur kan någon och vem?
När det blir så här stora bränder borde det finnas någon sorts Räddningstjänst som jobbar inom hela EU. En internationell EU-brandstyrka med stora resurser och specialtränade brandmän och piloter.
//Stina
BrittMarie
2007-08-25, 15:53
Men ... slänger man sopor,glasflaskor, fimpar o dyl, lite överallt, då blir det lätt, i hög värme , antändning !!!
Där tror jag problemet finns !
Någon som har någon annan uppfattning ?
/ Tom
Håller med dig. Hur lätt är det inte att fixa en brasa med hjälp
av en glasbit och solsken?... Men vad jag har förstått, min sambo sa, så startade de senaste bränderna kvällstid?
B-M
BrittMarie
2007-08-25, 15:59
Men att vi turister skulle "skynda på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet" vill jag nog att du förklarar lite närmare vad du menar ?? Om jag tittar på mig själv och min medresande person och vad vi gör som turister så kan jag inte riktigt förstå vad det är vi gör som förstör miljön ??
Jag anser inte heller att turisterna skyndar på miljöförstörelsen. Det står nog grekerna själva för. Jag vägrar genomgående att kasta en burk eller flaska från bilen när min grekiske sambo tycker att jag ska göra så.
Sedan ca ett år tillbaka kan vi lämna in batterier i behållare som i Sverige. Jag har dock ännu inte riktig koll på var dom finns.
I ett par månader nu, här på Kos, har man haft reklam om källsortering. Man var????????
B-M
Det är mycket sorgligt, man gråter nog här i norr när man läser o. ser nyheterna. 41 döda sägs det vara enligt nyheterna i finska TV:n. Det är just i de trakterna vi var o. njöt av på semstern i början av juni.
EU måste skicka hjälp till brandmännen, tycker jag i alla fall, det är ju katastrof.
Frankrike har bidragit med två flygplan som vattenbombar, men fler länder måste väl kunna hjälpa till tycker man. Vi är ju européer alla och måste hjälpa varandra.
//Stina
Også Tyskland og Norge har nå tilbudt fly og helikopter, men det har ikke kommet svar på det norske tilbudet ennå så vidt jeg vet. Og det tar tid å sende et helikopter herfra til Hellas, i beste fall kan det være framme sent søndag ellr tidlig mandag. Og la oss alle håpe man har kontroll over brannene før dette.
Det har også vært noen kommentarer i denne tråden til vårt bidrag til miljøskader, som de fleste ser ut til å bagatellisere. Jeg er redd jeg og min medreisende i betyddelig grad bidrar til miljø-ødeleggelser, og da tenker jeg ikke på å kaste flasker og annet på gaten., men på de mer alvorlige tingene.
Mine to flyturer til Hellas hvert år fører til større utslipp av miljøskadelig gass enn mine 30000 km i en bil som bruker bensin over gjennomsnittet. Disse to turene utgjør iflg en "personlig miljøkalkulator" 60 % av all den CO2 jeg er ansvarlig for å slippe ut med all min aktivitet.
Av hele verdens utslipp av gasser som bidrar til global oppvarming - noe som er en av de alvorligste bekymringene når det gjelder Hellas på lengre sikt - står kullfyrte kraftverk for mer enn 40 %. Verdens samlede biltrafikk er nesten en bagatell i forhold.Og her er Hellas en av de største synderne i vårt område, ved at det aller meste av deres el kommer fra verk som er fyrt med noe av den aller mest skadelige kulltypen. Og her har turismen vært pådrivere for øket forbruk, gjennom AC, sentralvarme, belysning osv osv.
Så vi må bare innrømme at å kutte ut ferien i Hellas og fiske ørret fra telt i de norske eller svenske skoger, ville bety mer, og mye mer, enn noe annet tiltak hver og en av oss kan tenke ut. Så får vi bare vurdere om det er verdt det på kort og lang sikt da........
Usch. Kom just hem från Samos, där det inte brinner... just nu. Vi reste runt på ön och på många berg såg vi gröna buskar... mitt i det gröna står trädskelett. Gråa, sönderbrända träd som ser ut som tändstickor på långt håll. Det är hemskt att se brändernas effekter.
Vår grekiske granne från Aten berättade att Grekland har 30 plan för vattenbombning och kring 10 (tror jag, han var inte så bra på engelska) helikoptrar för hjälp vid brand. Alldeles för få, tyckte han. Någon som vet hur siffrorna ser ut? Skulle det hjälpa med fler plan? HUR SJUTTON SKA MAN FÅ BUKT MED DETTA HEMSKA PROBLEM?
Hälsningar från Janet och Vågen
Preminärminister Karamanlis har utlyst undantagstillstånd i hela Grekland + landssorg i 3 dagar.
Mer info via TT/Sydsvenskan kommer här: http://sydsvenskan.se/
Vi har under kvällen via grekisk tv fått se den ena skräckbilden efter den andra och till slut stängde vi av TVn då man inte orkar ta in allt detta fruktansvärda som händer. Man har även visat upp föremål såsom mobiltelefoner, bensindunkar som man hittat i de brandhärjade områdena - d v s att bränderna varit anlagda.
//Zanét
Det verkar alltså som att merparten av bränderna är anlagda, det är ju inte klokt! Vem gör något sådant och vad vill man uppnå?
Inte kan det ju vara en simpel pyroman för då skulle det ju inte brinna på så många ställen samtidigt..känns nästan som att bränderna är planlagda och organiserade på något sätt?
Vad kan det vara för människor som planlagt det här? Är det något politiskt/terrorism?
Någon fanatisk sekt, eller vad:confused:
Jag lider med Grekland och med alla de människor som drabbas.
Hoppas innerligt att det kunde komma lite regn..
//Stina
Øyenvitner sier at det har blusset opp igjen i fjellene, bak Varga/Kalamata i øst! Flammene har videre tatt seg over fjellet slik at de kan sees oppe i fjellsiden fra Avia! Folk i området er engstelige, og noen drar inn til Kalamata for å overnatte.
Dette må være et virkelig helvete!!!__D
Jag ber att det slutar brinna och att inga fler dör. Det här är verkligen jobbigt och speciellt när man har sin släkt där nere. Nu måste andra länder vakna och hjälp till.
dimitris
2007-08-26, 00:08
Jag är jätte upprörd med den här situationen! __D__D__D__D
Jag vill svära Greklands politikerna men jag måste hålla mig ...__D
dimitris
Aten
anneli56
2007-08-26, 00:13
Det är ett helvete,man kan inte fatta det om man inte är på plats...
Alla dess oskyldiga människor,ja vem kan vara så grym att anlägga såna bränder?
Här hos oss i Vounaria är det lugnt än så länge,men lukten av rök ligger tät i luften.
Lilian R
2007-08-26, 09:56
Det är verkligen hemskt med bränderna i Grekland. Jag vet inte alls varför bränderna uppkommit, men jag vill berätta om en konstig lag som finns:
Tydligen finns en lag i Grekland som säger att man får bygga på mark som brunnit. På så sätt går det att få byggtillstånd på mark där det innan brand inte varit möjligt. I Grekland lär det ha varit debatt i åratal om att lagen ska ändras men det finns stora intressen i detta och lagen finns kvar.
Hur kan det vara möjligt att sånt här händer i Europa! Började tänka redan på fredagskvällen att det måste vara något "spericiellt" bakom detta, inte något slags normala bränder. Man tänker nog något om hjälpen från andra länder... åt vem ger man hjälp också... hemska saker.
När det gäller bränderna i år så är de i en division för sig, bränder förekommer varje år men ej i den här omfattningen.
Att det brinnner under sommaren är vanligt i de södra delarna av Europa.
De flesta bränder är anlagda enligt brandförsvaret och gripanden görs varje
år och så även nu.
Som alla förstår så kan ej närmare 200 "strategiska" bränder starta av sig själva.
Grekland har en stor och erfaren brandförsvarsstyrka, men under de här omständigheterna med över 40-gradig värme och kraftiga vindar som ändrar riktning när och hur som helst samt svårtillgänglig terräng så finns det inget brandförsvar i världen som kan kontrollera en sådan här brand på kort tid.
Hjälp kommer från flera länder men de sydeuropeiska länderna kan ej sända
så mycket hjälp eftersom de också har egna bränder att släcka.
Costas Karamanlis tror att bränderna är anlagda. Snart är det val i Grekland också så edt kanske finns en koppling mellan det. Jag ber att det hela slutar.
För en liten stund sedan visade man på grekiska nyheter en amatörvideo där 2 misstänkta pyromaner sätter eld på vegetationen och förhoppningsvis kommer man att få klarhet i vilka dessa personer är framöver.
Enligt sambon är det inte alldeles ovanligt med anlagda bränder och en av anledningarna är för att få byggtillstånd och/eller för att kunna skaffa får och getter. Är det skogsbeklädda områden får man kanske inte bygglov och ej heller ha betesdjur gående där.
Avslutar med en länk till förstasidan till en av Greklands dagstidningar - Bilden får tala för sig själv
http://www.enet.gr/online/dspphoto?id=192836
//Zanét
Här hos oss i Vounaria är det lugnt än så länge,men lukten av rök ligger tät i luften.
Har du haft problem med el,vatten och kontakten med fjärrdatorn? Här är det ingenting som fungerar som det skall! Jag blev så lättad i natt när jag kunde se månen och stjärnorna! Det var ju tecken på att rökmolnet släppt.Idag ligger det ett tunt rökmoln på himlen.
Jag skall berätta mer med ord och bilder hur det var under gårdagen i min "hörna" så fort allt fungerar som det ska.
Värt att notera är att de flesta brandmän är inne på det tredje dygnet utan sömn!!!
Hej, undrar hur läget är vid Kalamata dit jag snart ska flyga??
Anna
Såg på nyheterna att bränderna är halverade sedan igår.
Til Anna73.
Det var en stor brann i et område ved en militærleir nord øst for Kalamata i går kveld/natt. Det var stor flyaktivitet i området i dag tidlig, og det ser nå ut som om denne brannen er slukket. Ilden som kom over fjellene bak Avia ser også ut som den er stoppet, .......men det er vanskelig å se, det er så mye røyk!
I Avia (8 km sør for Kalamata) har elektrisiteten kommet og gått det siste døgnet. Akkurat nå er den borte! I. Internetforbindelsen fungerer ikke heller (jeg skriver fra Norge). Det sies imidlertd at Kalamata er trygg, og at turiststedene Kardamilli og Stoupa ikke er truet.
Det brenner i området rundt Megalopoli og det er sikkert det som er årsaken til bortfall av elektrisiteten.
Är det någon som kan något om hur länge man kan andasin denna rök? Själv känner jag i ögon,näsa,hals och huvudvärk. Det går ju liksom inte att värja sig från röken (som nu återigen faller tung över min by och solen är påväg att försvinna igen). Det matriella går ju att återskapa men hälsan för oss alla som lever i det här nu!
Vad innebär det att det är undantagstillstånd i hela grekland? Ska till Kefalonia på Onsdag.
Vi känner med alla och hoppas att hjälp kommer så man får bukt med bränderna.
Vad innebär undantagstillståndet, rent konkret?
Det betyder bl.a att lokala myndigheter får utökade befogenheter.
Det innebär i korthet att ordinarie lagar och föreskrivter inte gäller, all kraft och samhällsinsatser är inriktade på katastrofen, men kan m.a.o. inte förvänta sig att allt fungerar som det brukar, tex, vattnet och strömmen stängs av osv.
// Helén
Wardakis
2007-08-26, 12:25
I Italien har dom satt in militären för att bekämpa bränderna. Hur är det i Grekland?
Gunilla
Den här generella beskrivningen ger en viss uppfattning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Undantagstillst%C3%A5nd
Eva
För mig som reser till Grekland om en vecka känns det overkligt att läsa och höra om allt som händer. Samtidigt är det en fascination att internet gör det möjligt att följa allt så intimt och direkt. Det känns som att man är på plats och nästan känner röklukten.
Har ringt SAS och hört om de ställer in flyg, men än finns inga påbud. Inte heller UD avråder än så länge från att resa. Men jag tror, om vi kommer iväg, att det kommer att bli en annorlunda resa än vi tänkt oss.
Tack för alla ögonvittnesskildringar som säger mer än massmedia gör.
Hoppas hjälpen kommer och att bränderna släcks.
Karamanlis är inne på att bränderna har politiska motiv. Ber en bön om att det inte ska vara så - och även om att han verkligen har grund för sina misstankar när han går ut med det. Förfärligt att politisera den här tragedin annars.
Grekiska mångkamparen Argiro Strataki tävlar med sorgband i Osaka-VM. Förmodligen gör resten av truppen det också.
Det känns som att man är på plats och nästan känner röklukten.
De som flög hem från Santorini i går flög över röken som syntes från flygplansfönstren.
Jag ser på de grekiska nyheterna för tillfället och det är mycket imponerande
att se hur piloterna flyger så lågt att de nästan kommer åt trädtopparna,de
tar verkligen risker och står för hjälteinsatser!!!
På SVTs sidor kan man se nyheter från Grekland, så fruktansvärt, så sorgligt!
http://mobil.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=72001&a=893256&lid=puff_893233&lpos=extra_0
Elisabet
2007-08-26, 15:14
Karamanlis är inne på att bränderna har politiska motiv. Politiska motiv eller en sjuk människa. Vad skulle det annars vara? Att någon eller några skulle anlägga 170 bränder för att få bygglov låter inte troligt.
Tydligen finns en lag i Grekland som säger att man får bygga på mark som brunnit. På så sätt går det att få byggtillstånd på mark där det innan brand inte varit möjligt. I Grekland lär det ha varit debatt i åratal om att lagen ska ändras men det finns stora intressen i detta och lagen finns kvar.
Costas Karamanlis tror att bränderna är anlagda. Snart är det val i Grekland också så edt kanske finns en koppling mellan det. Jag ber att det hela slutar.
Enligt sambon är det inte alldeles ovanligt med anlagda bränder och en av anledningarna är för att få byggtillstånd och/eller för att kunna skaffa får och getter. //Zanét
Det är ju fruktansvärt det som händer. Det brukar ju alltid brinna i Sydeuropa på sommaren, men inte i den här omfattningen. Och det har väl varit rätt klart under många år att en viss del, dock inte alla bränder är anlagda. Just för att det är enklare att komma åt att köpa loss mark som brunnit. Man "passar på" att tända på när det ändå brinner i närheten. Så det är inte "vanliga" pyromaner utan människor som drivs av ekonomiska motiv. Sedan får man ju hoppas att det inte dessutom ligger politik bakom.
Men man har exakt samma problem i Italien med anlagda bränder. Fast där tror man att det är den organiserade brottsligheten som ligger bakom.
Vad innebär det att det är undantagstillstånd i hela grekland? Ska till Kefalonia på Onsdag.
Det innebär i korthet att ordinarie lagar och föreskrivter inte gäller, all kraft och samhällsinsatser är inriktade på katastrofen, men kan m.a.o. inte förvänta sig att allt fungerar som det brukar, tex, vattnet och strömmen stängs av osv.// Helén
Undantagstillståndet i Grekland infördes för att det gör det lättare för staten att få loss olika resurser. Både ekonomiska och organisatoriska. Men i ett sådant här läge påverkar det övriga samhället ytterst marginellt.
Peter
anneli56
2007-08-26, 16:19
Agda skrev
Har du haft problem med el,vatten och kontakten med fjärrdatorn? Här är det ingenting som fungerar som det skall!
Stömmen går av och på,vatten har vi haft än så länge.
Men brandlukten och brandröken ligger tät i luften.Solen ser man knappt.
Undrar oxå om det är farligt att inandas röken,huvudvärk får man.
Var på stranden nyss och det är jättedisigt av rök.
Hoppas detta tar slut nång och att skyldiga får sina straff.
Anneli
Det betyder bl.a att lokala myndigheter får utökade befogenheter.
Jag menar vad innebär undantagstillståndet nu konkret i Grekland. Att lagar sätts ur spel kännner jag till och att regeringen i Sverige inte har den möjligheten att utlysa undantagstillstånd.
dimitris
2007-08-26, 18:25
Nu hotas Olympia av storbränderna.
Titta på den här video:
http://news.bbc.co.uk/player/nol/newsid_6960000/newsid_6963300/6963332.stm?bw=nb&mp=wm&news=1&ms3=14
Nu hotas Olympia av storbränderna.
Ja, och kulturministern är på väg dig nu för att få överblick och att försöka rädda det värdefullaste.
De säger att bränderna minskat men det vete sjutton - kanske är jag "färgad" av för mycket grekiskt tv-tittande dessa dagar - där är det ju reportage om bränder oavbrutet.
//Zanét
Att någon eller några skulle anlägga 170 bränder för att få bygglov låter inte troligt.
Nej, inte att en person skulle anlägga alla 170 men för mig låter det troligt att flera enskilda sett en möjlighet att tjäna pengar på bränderna. Får man bygga på sin svedda mark kan man sälja marken till investerare som vill bygga på marken. Om bränderna är anlagda kan det ju bara finnas två motiv som jag ser det, antingen sjukdom eller pengar, och att 170 personer skulle blivit väldigt sjuka samtidigt verkar osannolikt.
Jag menar vad innebär undantagstillståndet nu konkret i Grekland.
Detta är vad Karamanlis själv har sagt enl olika medier och som jag citerade här ovan.
Undantagstillståndet i Grekland infördes för att det gör det lättare för staten att få loss olika resurser. Både ekonomiska och organisatoriska.
Undantagstillstånd kan införas lokalt, eller nationellt, vid olika tillfällen som attack från främmande makt, terroristangrepp, statskupp, upplopp, allvarliga strejker eller andra händelser som riskerar att skada samhället. Det kan även göras vid naturkatastrofer och dyligt som i det här fallet. Det ger bl a staten rätt att beordra brandkår, militär och andra resurser på ett sätt som staten inte kan göra i normala fall.
Grekiska staten har tydligen även ekonomiska tillgångar som är låsta och inte får användas utom i ett nödläge där undantagstillstånd har utlysts. Jag kan tänka mig att man vill komma åt dessa pengar nu för att betala för alla insatser som gjorts och för att hjälpa alla som drabbats. Jag läste att det var 9000 brandmän och 1500 soldater som höll på nu.
Men det Grekiska samhället i övrigt påverkas inte i det här fallet. Och du kommer inte att märka av att det råder undantagstillstånd. Det är enbart vid direkt samhällsfara som man kan beordra militär och polis att göra personkontroller, utfärda utegångsförbud osv. Men det är ju inget som är aktuellt nu.
Sedan råder det en viss begreppsförvirring. Vissa säger undantagstillstånd och andra katastroftillstånd. Och visst är det en katastrof men om jag förstår det hela rätt så är det undantagstillstånd Karamanlis menar. Det är en juridisk term för statsmakten att ta kontroll, där katastroftillstånd egentligen bara fysiskt beskriver en situation och inte, så vitt jag vet, har någon egentlig juridisk betydelse.
Peter
Måste bara rensa huvudet lite. Tycker att allt det här som har hänt Grekland är hemskt. Har tittat lite på grekisk tv idag och många där säger att bränderna är anlagda. Vet inte själv om man ska tro på det eller ej. Snart är det val i Grekland och det är kanske det som e anledningen till alla bränder. jag hoppas att det hela tar slut snart och jag ber till er alla i Grekland. Har min släkt där nere o jag ber till er med.
Detta är en oerhörd tragedi. På nyheterna nyss sa man att "halva Grekland" brinner. Det har tydligen tagit fart igen på vissa ställen...
Det är en oerhörd tragedi att så många har förlorat sina liv och att så många egendomar, hus och hem, åkrar, olivträd och djur har försvunnit på detta sätt. Det kommer att drabba delar av Grekland mycket hårt ekonomiskt under lång tid framöver. För att inte tala om hur det drabbar människorna som råkat så illa ut.
Det är dubbelt tragiskt att detta till viss del har orsakats av vissa människors girighet. Personer som utan hänsyn till andras liv och egendom aktivt ökar brändernas omfattning. Jag förstår inte hur man kan göra så i ett land som redan innan har stora svårigheter med bränder. Måhända är jag klent begåvad men det övergår mitt förstånd.
Jag har i mitt umgänge med Greker förstått att man sällan har försäkringar för olika saker som hus, hem och bil. Bara det nödvändigaste och då så lite som möjligt. Så detta är ju en total katastrof för många.
Men det finns en liten ljusning. Karamanlis har sagt att Grekiska staten skall ersätta de som drabbats. Och visst går det att bygga upp nya hus, återställa mark och återplantera träd. Men det tar tid. Lång tid. Och hur ersätter man alla saker och minnen från ett helt liv som brunnit upp?
På nyheterna visade man en gammal Grekisk kvinna i huckle som skulle evakueras i en buss. Hon tittade knastertorrt och utan en reaktion in i kameran och sade: Mitt hus brinner strax upp.
Jag kan inte ens börja försöka beskriva vad jag kände i det ögonblicket.
Peter
Men det Grekiska samhället i övrigt påverkas inte i det här fallet. Och du kommer inte att märka av att det råder undantagstillstånd.
Peter
Jo nog märks det att det är undantagstillstånd i landet och runtomkring oss, tro inget annat! I morgon kommer det säkert att märkas ännu mer tex att resurser tas från tex sjukvården, polisen m m.
Ringborg
2007-08-26, 21:05
På nyheterna visade man en gammal Grekisk kvinna i huckle som skulle evakueras i en buss. Hon tittade knastertorrt och utan en reaktion in i kameran och sade: Mitt hus brinner strax upp.
Jag kan inte ens börja försöka beskriva vad jag kände i det ögonblicket.
Peter
Många gamla greker har varit med om mycket. Förlorat sitt liv flera gånger om och fått börja om. Det är vetskapen om många grekers svåra livsförhållanden som bidrar till att jag känner mig mycket mycket ledsen just nu. De har fått vara med om så mycket. Det här är verkligen en tragedi av stora mått ...
anneli56
2007-08-26, 21:47
Du är inte ensam om att känna dig ledsen.......
Här är vi alla ledsna,vi ser vad alla dessa bränder lämnar efter sig.
Stämmingen överallt är väldigt dyster.Det ju landsorg i 3 dagar.
Det är bara så fruktansvärt.Man kan inte fatta allt detta.
Periyali
2007-08-26, 21:51
Är det någon som vet vilka platser som är drabbade utöver de som nämnts i media?? Funderar mest på Koroni-Methoni-Finikounda ...
Tyvärr verkar inte tragiken ha något slut än. Senaste rapporten från grekiska nyheter säger oss att antalet omkomna nu är uppe i 60/61 personer.
//Zanét
anneli56
2007-08-26, 22:19
Här hos oss i Koroni området har ej varit några bränder än.
Men vi känner väl av bränderna omkring oss.Både brandrök och lukt och aska i luften .
Solen har en konstig rödorange färg av all rök.Några bilder från i dag.Disigt av rök.
http://picasaweb.google.com/anneli.hiltunen/BrNder2007?authkey=0RSWv2kJBzE
Jag har aldrig sett solen se ut så......
http://picasaweb.google.com/anneli.hiltunen/Ilios02?authkey=m3H0-Wbzyck
Det här är bara så fruktansvärt. En katastrof av stora mått. Svårt att sätta sig in i hur det verkligen är på plats där nere i Grekland. Vi läser om det, ser det på TV, ser bilder och videos om det. Men verkligheten är så mycket värre. Alla personliga katastrofer. De som ser sitt livsverk brinna upp. Olivodlingar, vingårdar, alla djur som blir lågornas rov. Så kan man då börja undra. Vad händer efteråt? Får alla den hjälp de behöver då?
Och funderingar om hur olika vädret drabbar i världen. Torkan och värmen i södra europa. Översvämningar på andra håll i världen. Det känns så orättvist!!
Lite funderingar bara..
Ringborg
2007-08-26, 22:31
Du är inte ensam om att känna dig ledsen.......
Här är vi alla ledsna ....
Nej, jag förstår .. men det finns inget annat att säga just nu än att man är ledsen ... det finns inga ord
Det finns bilder på bränderna här för den som undrar om någon speciell plats är drabbad .. http://pm.paltkoma.se/public/index.jsp?site=pm&blogId=22945
Monika
Ringborg
2007-08-26, 22:37
Jag har aldrig sett solen se ut så......
http://picasaweb.google.com/anneli.hiltunen/Ilios02?authkey=m3H0-Wbzyck
Skrämmande ...
Heldigvis er det stille, og det virker som om det er kontroll i områdene rundt Kalamata i kveld.
Det blusset opp i området nordenfor sykehuset tidligere ikveld, men det skal nå være slukket. Luften er imidlertid full av sur røyk, -som om det har vært brann i en søppelhaug. Luften, markene som ikke er brannskadet og strendene er fulle av aske, - som etter et snøvær i fjellet i Norge i september, bare at nedfallet er sort.
Det er vindstille i området og det er kjempebra!!! Håper det varer!
Det vil lette situasjonen for hele området og gjøre det enklere å få katastrofen under kontroll.
Heltene i Hellas må være brannmennene! Mot, utholdenhet og styrke, samt en fantastisk uselviskhet! Jeg og mange andre er de evig takknemmelig for innsatsen!!!
Jeg håper inderlig at det blir igangsatt gransking etter dette, og om det finnes skyldige som ryktene antyder, må de bures inne. Det må virkelig være gale mennesker og ideer som kan utløse slike handlinger.
Er det profitt eller politikk? Det antydes også terror aksjoner, men hva har grekerene gjort som fortjener en slik vanvittig handling?
Jeg er glad for at det ser ut som om mine venner i Kalamata og omegn kan få en rolig natt, med søvn og hvile, men jeg gråter over å tenke på alle de i Hellas som fremdeles kjemper for livet, hus og hjem, og eksistensgrunnlaget sitt.
martinifk
2007-08-27, 00:21
Mår så dåligt av att se detta. Svårt att fatta att det är verklighet och inte en stor fruktansvärd mardröm.
Athanasia
2007-08-27, 07:15
/ \
l l l
\ /
___l___
l l Lighting an imaginary candle
l l
l l for the victims of the fires in Greece,
l l
l l their families, relatives and friends!
l_____l
Hej allihopa
Nyss hemkommen från Sverige i 7 veckor och sedan 1 vecka på Kreta.
När vi flög hem i lördags till Aten från Kreta blev det lite panik i planet, vi såg bränder från planet och många greker på planet bodde i området.
Igår på nyheterna visade de en karta över hela Grekland och vart bränderna härjade, det var utspridda över hela Grekiska fastlandet, även på Evia och Zakynthos samt Korfu.
Det hela är så tragiskt, innan jag reste till Sverige brann stora delar av Parnitha ner och jag kunde se elden från min balkong. Parnitha är bergskedjan norr om Aten, även kallad Atens lunga.
Även om jag inte befinner mig nära de stora bränderna är hela balkongerna fulla av aska och luften är grå, vi håller oss inne för säkerhetsskull. Usch vad vi är ledsna för alla stackars familjer som är drabbade.
I dag blåser det ganska bra så jag är rädd att eldarna sprider sig ännu mera.
Monica
Visst brukar det brinna i Grekland och visst är man slarvig med fimpar, glas etc men sättet det brinner på och antalet bränder som pågår just nu är något nytt.
Det är något som inte stämmer!
Våra tankar går till det grekiska folket och särskilt till de familjer som förlorat anhöriga, sina hem och sina utkomstmöjligheter i form av olivträd, vindruvsstockar etc etc.
lars
Kriti sti kardia mou
Ps Italien har utsatts för något liknande för ett antal år sedan.
Aktuell bild från Nasa
//PO
http://www.svd.se/images/ettan2007/070826/greklandsatellit.jpg
På GP:s nätupplaga står det nu att sju av totalt tio gripna personer är anhållna för brandanstiftan.
Ytterligare ett tjugotal har gripits för andra brott i samband med bränderna, kan tänka mig att det bland annat kan röra sig om plundring och liknande.
Grekiska myndigheter har även utlovat en stor summa pengar(minns ej beloppet) till den eller de som kan ge sådana upplysningar att personer kan gripas för anläggning av bränder.
Lås in dessa sjuka individer och måtte de ha vett på att få dåligt samvete, men det är väl tyvärr inte troligt...
//Stina
Wardakis
2007-08-27, 16:39
Belöningen är 100.000-1.000.000 € för varje skyldig enligt Kathimerini.
Gunilla
Är det någon som vet vilka platser som är drabbade utöver de som nämnts i media?? Funderar mest på Koroni-Methoni-Finikounda ...
Jag har varit ute och åkt idag och allt ser bra ut. Jag kunde inte se något av de bränder som skall ha härjat vid Finikounda inatt. Det ser ut som vanligt och vi har ju mest drabbats av rök och aska.
Periyali
2007-08-27, 22:44
Vi sommarbor i Koroni, första gången nu i somras och så händer detta. Två allvarliga bränder under den månad vi är där, inom synhåll, och så nu detta fruktansvärda. Vi blir självklart glada att vi inte drabbas av sjäva elden, men de människor som förtvivlar över förlorade livsverk, jag lider med dem. Det är ju samma människor man mött och pratat med på gatorna isomras och som bjöd så frikostigt som nu drabbas. Jag vill åka ner om så bara för att sörja med dem jag lärt känna.
Något om förklaringarna:
- För att få byggbar masrk: Lagstifta om att återställa marken i ursprungligt skick!
- För politiska beskyllningar: Låt folket avgöra vad de lägger skulden i valet som kommer.
- Självantändningar: Jag tror och hoppas att det är den största delen, där måste grekerna närma sig europeerna när det gäller nedskräpning och rökning.
- Pyromanerna: Det finns inget annat än rejäla straff och skadestånd.
- EU: Hur kan man vara så sena? svenska räddningsverket skickar en helikopter som ska vara framme på onsdag, vertolhelikoptrarna var ttrasiga alla fyra och räddningsverket ska tillsätta en utredning. Det är så man skämns över att vara svensk ...
[- EU: Hur kan man vara så sena? svenska räddningsverket skickar en helikopter som ska vara framme på onsdag, vertolhelikoptrarna var ttrasiga alla fyra och räddningsverket ska tillsätta en utredning. Det är så man skämns över att vara svensk ...[/quote]
Jag tror inte du behöver skämmas så mycket för det. Det verkar i alla fall som hjälpen är på väg.
se länk http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=364803
Organisation mm som behövs i en sådan svår situation kanske måste tänkas över lite också.
/Ingegerd
Vi svenskar är väl inte kända för att vara så värst snabbtänkta. Det måste ju tillsättas en utredning först om hur man ska göra. Och bara det tar tid. Sen är väl inte vår beredskap världens bästa precis. Beredskapen som finns ligger mest hos våra ideella organisationer.
Sen är väl inte vår beredskap världens bästa precis. Beredskapen som finns ligger mest hos våra ideella organisationer.
Nu skojar du väl. Svenska räddningsverket har gjort många uppskattade insatser i världen både vid jordbävningar och andra katastrofer.
Vi ska bidra med det ett land behöver och det vi kan erbjuda men det kräver
en del förberdelser. Det är inte helt enkelt att snabbt flyga ner helikoptrar till ett område som ligger så långt bort. Kräver en del förberedelser och kordination. Svensk brandexpert finns nu på plats och han kommer göra sin bedömning.
Eva
Reser till Nero Kalo imorgon och skulle gärna vilja vet om vardagen fungerar i detta katastrofdrabbade område. Finns det el och vatten, kan man vistas utanför hotellområdet och fungerar buss/tågförbindelserna?
Ligger röken fortfarande tung över byn och regnar det aska?
Vi(min familj och jag) har längtat efter att se den här delen av Grekland efter att tidigare besökt större "turistiga" öar. Nu vet vi inge längre vad vi vågar hoppas på att få se och uppleva.
Vårt resebolag säger att det ända vi inte kan besöka är Olympia och att det går att besöka många andra utflyktsmål och att sola och bada går bra.
Är det någon som vet mer?
Milla07
Jag skäms inte ett dugg över att vara svensk! Skulle aldrig falla mig in. Hörde på nyheterna i går kväll att en av anledningarna till att vi ej kunnat få iväg någon helikopter ännu var att vi inväntat tillstånd från Grekland, kanske är det grekerna som bör se över arbetet hos sina myndighetsorganisationer?
Var bara tvungen att skriva detta, jag blir så arg varje gång det händer något i världen och man hela tiden talar om att vi i Sverige inte gör något, tack och lov är det inte omvärldens generella uppfattning.
// Helén-som lider med de drabbade och naturligtvis hoppas att man snabbt får bukt med bränderna.
Jag tror inte att en helikopter från Sverige gör någon skillnad och svenska brandmän ej är vana vid sådana här stora katastrofer, Grekland
har Europas största luftburna brandförsvar samt hjälp från kompetenta EU-länder,sen att Sverige fungerar segt vid sådana här tillfällen har vi sett tidigare.
Elisabet
2007-08-28, 11:09
svenska brandmän ej är vana vid sådana här stora katastrofer Den stora skogsbranden i Sverige förra sommaren var mångdubbelt större till ytan än alla de här bränderna tillsammans och den var ändå inte en av de allra största skogsbränderna i modern tid i Sverige.
Svenska Räddningsverket har stor kompetens när det gäller att hindra fortsatt framfart av bränder som inte går att släcka. I rapporterna från Grekland får jag tyvärr en känsla av att detsamma inte gäller där. Organisationen för insatserna verkar vara mer eller mindre kaotisk, vilket ju är ödesdigert även när omständigheterna inte är så svåra som nu.
Var bara tvungen att skriva detta, jag blir så arg varje gång det händer något i världen och man hela tiden talar om att vi i Sverige inte gör något, tack och lov är det inte omvärldens generella uppfattning.
// Helén-som lider med de drabbade och naturligtvis hoppas att man snabbt får bukt med bränderna.
Tyvärr så är det så i omvärlden att Sverige anses som ett "segt" land att komma till skott! Men däremot när Sverige väl är på plats så får de mycket beröm för sina insatser.
Grekland begärde tidigt hjälp(redan i fredags) från EU (där Sverige är med) och ändå tar det till måndag innan Sverige skickar folk för att undersöka behovet. Som svensk "mitt i smeten" tycker jag att det är skandal att "mitt" land(dit jag betalar skatt) inte kommer till undsättning snabbare!__D
Elisabet, jag tror inte att du har riktigt koll på läget .
Bränderna i Grekland är av en helt annan svårighetsgrad för att uttrycka sig milt och enkelt.
Först och främst så började det brinna på 200 ställen inom kort tid.
Topografin med höga berg med tät skog och annan tät vegetation tillsammans med kraftiga vindar som ändrar vindriktning hur och när som helst gör att det är mycket svårt att förutse och bekämpa branden exakt som man vill,kort sagt det är en helt annan "explosivitet" i de bränderna.
Grekland har europas största luftburna brandförsvar och ett av de största
brandförsvaren i världen,de är samtidigt ett av de mest erfarna länder i världen när det gäller svåra bränder och har under årens gång visat att de är välorganiserade och bekämpar året runt väldigt svåra bränder samt bistår andra länder med hjälp.
Tiotusen brandmän, drygt tvåtusen brandfordon samt ett trettiotal flyg,helikoptrar och militär (det är "bara" de grekiska styrkorna), sedan tillkommer flyg helikoptrar och manskap från andra EU-länder,allt välorganiserat.
Angående bränderna i Sverige(2006) så tror jag att du tänker på skogsbranden vid Boden som beskrevs som den största Svenska branden
i modern tid, då deltog mellan 4-6 helikoptrar, 80 man, 1500 hektar mark brann upp, branden var 1 mil lång och tre kilometer bred, värdet av skadorna uppskattades till 40 miljoner kronor.
Med andra ord "en droppe i havet" i jämförelse med de Grekiska bränderna.
Och som du kanske minns så fick räddningsverket mycket kritik efteråt,
bl.a för att det tog lång tid att få till de få helikoptrar som man hade.
Det är bara att dra sina egna slutsater.
Den stora skogsbranden i Sverige förra sommaren var mångdubbelt större till ytan än alla de här bränderna tillsammans
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Jag förstår inte hur du kan påstå något sådant! Sanslöst. Den branden var stor med Svenska mått mätt, men motsvarar en mycket liten del av det som brinner i Grekland.
Grekland bad snabbt EU om hjälp, och Svenska Räddningsverket kan verka vara lite långsamt. Men det är inte bara att skicka folk och materiel utan vidare. Man måste veta VAD som behövs och det måste Grekland tala om. Dessutom så måste det utfärdas vissa tillstånd och allt detta tar lite tid.
Men man hade kanske kunnat få iväg någon helikopter tidigare om det inte varit så att fyra av dem hade flygförbud. Man hade nämligen fått felaktig hydralolja från någon leverantör till en service. De fick inte lyfta innan oljan var bytt eftersom det fanns risk för att de kunde störta! Dessutom är det militära helikoptrar som används och dessa måste avväpnas innan de kan skickas utomlands på sådana här uppdrag.
Jag tror nog Räddningsverket gjorde vad de kunde, så fort de kunde.
Peter
Jag tycker att det är mycket positivt att EU-länder bistår varandra på det här sättet, det bidrar till en starkare gemenskap, och inget land går säkert
när det gäller katastrofer och då behövs en stor gemensam styrka som kan bistå.
Jag vet att när den Grekiska premiärministern mötte Frankrikes president tidigare i sommar så tog han just upp det här med ett närmare och effektivare samarbete mellan EU-länder i händelse av olika katastrofer.
Grekland tar inte mot allt hjälp, det är lite underligt. Brandmännen har en bra yrkeskunnighet men Grekland inte ens svarar om de tar mot hjälpen eller inte... o. det betyder ju "nej tack".
Elisabet
2007-08-28, 17:47
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.
Fyra byar evakuerades redan andra dagen trots att de inte var omedelbart hotade. Människorna fick tak över huvudet i en skola. Tidigt togs beslutet att prioritera att göra brandgator för att stoppa elden i ställer för att förgäves hålla på och pinka på den från luften. Särskilt prioriterades att hindra den från att nå byar.
Omständigheterna i Grekland är på flera sätt svårare, värmen, vindarna och att det fortsätter att uppstå nya bränder naturligtvis, men också för att byarna ligger så tätt och vegetationen är så oerhört torr. Man ser ju på bilder hur träden brinner som papper.
De förtvivlade människor jag har sett, hört och läst om säger att de inte har fått hjälp av myndigheterna. Det är säkert bara en del av sanningen, men det och andra rapporter får mig att undra hur insatserna är organiserade..
Efter sådana här händelser får myndigheter och räddningsstyrkor alltid kritik, många gånger befogad, många gånger inte.
Jag tror nog Räddningsverket gjorde vad de kunde, så fort de kunde.
Peter
Nej det tror inte jag för på Räddningsverket måste det finnas en jourberedskap(i alla fall utlovades det efter tsounamin) och de hade kunnat åka ner redan i fredags för att kolla behovet!__D
Nej det tror inte jag för på Räddningsverket måste det finnas en jourberedskap(i alla fall utlovades det efter tsounamin) och de hade kunnat åka ner redan i fredags för att kolla behovet!__D
Ja, det ska det finnas nu. Men den organisationen är troligtvis till största delen inriktad på situationer där Sverige eller Svenskar är inblandade. Inte på problem i andra länder eftersom man inte kan veta vilken typ av hjälp som behövs. Är det bränder, jordbävning, tsunami, vulkanutbrott eller vad gäller det? Varje situation kräver olika typer av hjälp och vi kan inte hålla beredskap för alla.
Sedan var det så att Sverige kontaktade Grekland redan i Fredags. I alla fall enligt tidningarna. Men det också tar tid att få svar och få reda på vilken typ av hjälp som behövs. Det var ju naturligtvis totalkaos och Grekland är ju inte känt för att vara ett under av organisation från början. Det är ingen kritik, bara ett faktum.
Dessutom kan man inte bara skicka iväg vare sig material eller människor hur som helst. Det måste finnas viss organisation i mottagarlandet annars riskerar man bara att ställa till ännu större oreda.
Vi ligger dessutom längst bort av de länder som ställt upp med hjälp. Det är viktigare för Grekland att få dit snabb hjälp från närliggande länder som har utrustning och kan ta sig dit snabbt. Och som dessutom har större vana vid denna typ av bränder.
En annan sak att beakta är att Sverige har tämligen lite av den utrustning som behövs i Grekland eftersom vi inte har samma problematik med bränder som de har.
Men förhoppningsvis kan vi hjälpa till nu och även framöver när det är över. Det är mycket som ska återställas och byggas upp igen och där har vi förhoppningsvis en hel del kompetens som vi kan bidra med.
Peter
Det var Greklands utrikesminister Dora Bakoyannis som tog kontakt med Carl Bildt och frågade ifall Sverige kunde hjälpa till med
brandbekämpningsflygplan och specialutrustade helikoptrar.
Svaret var, citat "Tyvärr har vi dock inte sådana i Sverige - eller i Norden över huvud taget." (Allt enligt Carl Bildts blogg.)
Sedan Peter att det skulle vara totalkaos håller jag inte med om,det är självklart att när det blir sådana här stora katastrofer så kan ej allt flyta på
utan problem,och hade något liknande hänt i Sverige så tror jag att det hade varit totalkört,Sverige är inte så känt att fungera bra under pressade situationer.
Hur kunde de andra länderna komma till Grekland och bli organiserade av de Grekiska myndigheterna?
Det är klart att man alltid kan organisera saker och ting bättre,men det är inte som du beskriver det ett kaos.
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.
100 x 100 m = 1 hektar
1000 x 1000 m = 1 km2 = 100 hektar
Därav följer att 1500 hektar = 15 km2
Det innebär att den Svenska branden brände en yta som motsvarar ~ 0,0007143 % av Poleponnesos. Men du hänvisar ju till alla bränder i Grekland så då blir ju det procentuella förhållandet ännu mindre!
Och du menar att den Svenska branden var större? Då måste du ha missat satellitbilderna som funnits både på nätet, i tidningarna och även på Kalimera. Jag är bestört både över ditt påstående och din okunskap.
Har du förstått omfattningen av detta överhuvud taget? Det är över 10.000 brandmän och soldater som kämpar mot detta. Ca 2000 brandfordon och omkring 50 flygplan och helikoptar. Och det räcker inte!
Branden i Sverige är som att jämföra en brinnande tändsticka med en Majbrasa...
Peter
Ja, det ska det finnas nu. Men den organisationen är troligtvis till största delen inriktad på situationer där Sverige eller Svenskar är inblandade.
Peter
Så vi svenskar som finns här och drabbas räknas alltså inte__D!
Så vi svenskar som finns här och drabbas räknas alltså inte__D!
Menar du att alla svenskar om valt att resa till någon plats på vår jord eller bosätta sig där automatiskt ska räddas när fara råder. Då har jag en helt annan uppfattning om vad vi ska använda våra resurser till och då menar jag inte att vi inte ska hjälpa våra medborgare i krissituationer.
Eva
.
Grekland begärde tidigt hjälp(redan i fredags) från EU (där Sverige är med) och ändå tar det till måndag innan Sverige skickar folk för att undersöka behovet.
I Sverige fick vi i går via nyheterna reda på att Sverige skickade en helikopter i går, den skall vara framme onsdag eftermiddag.
// Helén
Då har jag en helt annan uppfattning om vad vi ska använda våra resurser till och då menar jag inte att vi inte ska hjälpa våra medborgare i krissituationer.
Eva
Så även om jag(och troligen många fler) är med och betalar för dessa resurser så skall jag inte få ta del av dem! Vad är det för skillnad på Thailand och det som hände där och Grekland och det som händer här?
Och Sverige är med i EU och skall hjälpa andra EU-länder och EU-medborgare!
Hej alla
Jag tycker att det här vi pratar om nu egentligen inte tillför något för att Grekland ska få hjälp. Vem som borde gjort vad hjälper inte alls. Alla är vi frustrerade över vad som händer. Vi har olika information beroende på om vi är på plats och kan följa räddningsarbetet där eller är hänvisade till vad media förmedlar, ibland kanske färgat av någon privat åsikt.
Det vi kan göra som förhoppningsvis betyder något är kanske ekonomisk hjälp för den som har möjlighet att göra det. Grekland välkomnar nog alla bidrag.
Tack till er som gav ut länken med bankens IBAN-nr.
/Ingegerd
Jeg ser det er litt diskusjon om arealer sammenlignet med 15 km2 i den store svenske brannen.
Ert oppgir i dag at i Ilia er 175 000 acres brent, noe jeg får til å bli 70 000 ha, eller 700 km2, i Messinia er det brente arealet 90 000 acres, altså omtrent halvparten av Ilia, og dermed ca 350 km2. Og dette er disse to områdene, så kommer alle de andre brannene i alle de andre områder.
Kan det virkelig være SÅ ille?? Jeg håper inderlig noen kan vise meg at jeg har regnet feil et sted.
Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här,men såren kommer att ta tid att läka,och för vissa kanske såren aldrig läker.
Men jag tror samtidigt att mycket gott kommer att komma ur den här ofattbara tragedin som kommer att gynna samhället,eller som premiärministern sa nämligen att,"det här är ett skäl för en ny relation mellan staten och medborgarna".(fritt översatt av mig)
Elisabet
2007-08-28, 22:37
100 x 100 m = 1 hektarDet är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
Elisabet
2007-08-28, 22:49
Gjorde ett försök att räkna men tar bort det igen...
martinifk
2007-08-28, 23:37
Att ens en diskusion om fjolårets bränder i Sverige kan blossa upp och börja jämföras med Grekland i dessa hemska tider ser jag ingen anledning till, i denna tråd. Starta en "jämförelse" tråd och jag är garanterad att den blir välbesökt. :confused: Och hektar, ar vem bryr sig!?
Nu är det bara förhoppningar om att det ska ta slut!
Elisabet
2007-08-28, 23:45
Att ens en diskusion om fjolårets bränder i Sverige kan blossa upp och börja jämföras med Grekland i dessa hemska tider ser jag ingen anledning till, i denna tråd.
Nu är det bara förhoppningar om att det ska ta slut!Jag håller helt med dig Martin. Bränder och katastrofer kan inte jämföras på det sättet och enda anledningen att jag nämnde det var att någon skrev att svenska brandmän inte har vana av stora skogsbränder, vilket ju egentligen är ointressant i sammanhanget det med, även om man nu anser det.
Det är tragiskt att marken brinner men den stora katastrofen består ju framför allt av alla de människoliv som gått till spillo. De kan aldrig ersättas för dem som sörjer.
martinifk
2007-08-28, 23:52
Det är tragiskt att marken brinner men den stora katastrofen består ju framför allt av alla de människoliv som gått till spillo. De kan aldrig ersättas för dem som sörjer.
Det är just det som man hela tiden har tankarna åt. Över 60 dödsoffer, och alla hundra om inte tusentals anhöriga som givetvis upplever ett rent helvete. Tiden läker dessutom aldrig dessa sår...
(Var absolut inte meningen att "attackera" dig/någon i tråden)
Så även om jag(och troligen många fler) är med och betalar för dessa resurser så skall jag inte få ta del av dem!
Såvitt jag förstår så är du bosatt i Methioni? Om du är pensionär och får en i Sverige skattad pension bidrar du ju ekonomiskt till Svenska resurser, javisst. Eller om du har lön som skattas i Sverige. Annars ser jag inte hur du gör det.
Samtidigt har du själv valt att bosätta dig där och på så sätt frivilligt till viss del avsått från den trygghet och hjälp Svenska staten kan ge. Det ansvaret anser jag att du lagt på ditt nya hemland. Så fungerar det för invandrare i Sverige. Det borde vara likadant i Grekland.
Vad är det för skillnad på Thailand och det som hände där och Grekland och det som händer här?
Det är en enorm skillnad. Då var det tusentals turister som blivit av med allt utom kläderna på kroppen. Utan kläder, pass, pengar, biljetter och möjlighet att ta sig hem. Och där många dessutom var skadade. Dvs de bodde inte där utan var på besök och behövde hjälp både på plats och hjälp att ta sig hem. Du har, så vitt jag förstår, valt att bosätta dig i ett annat land. Och då anser jag att du får vända dig till de instanser som finns där för att ge dig den hjälp du behöver. Istället för att begära att ditt forna hemland ska hjälpa dig.
Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här,..
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.
Det är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Nu får du väl ge dig. 100 x 100 = 10.000 dvs 1 hektar. Du har ju själv skrivit i flera inlägg att 1 hektar är 10.000 m2.
På nyheterna i kväll sade man att det hitills brunnit en yta motsvarande 300.000 fotbollsplaner. De uttryckte väl sig kanske så för att man lättare skulle få en uppfattning om hur stor yta som drabbats. Omräknat blir det en bit över 200.000 hektar...
Och det, vill jag påstå, är bra mycket mer än de 1500 som brann i Sverige. Oavsett vad någon annan påstår...
Det är ju ofattbara ytor som förlorats. Och det brinner fortfarande. Till min stora sorg har dessutom bägge sidor nu börjat politisera denna katastrof. När de i stället borde försöka sammarbeta för att lösa det hela. Det är ett sorgens år för Grekland.
Peter
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.
Peter
Jag vet att det kommer att ta tid. Jag var med om den stora jordbävningen som skedde i september 1999 i Aten, Centrum för jordbävningen var i min stad.
Hela staden blev katastrofområde, hus föll som korthus runt mig under dessa 11 sekunder. Fruktansvärt är bara förnamnet.
Först fick vi låna tält att bo i, efter någon vecka placerades baracker ut så att hemlösa fick någonstans att bo. Förmånliga lån erbjöds för att bygga upp sitt hus igen och insatser från kyrkan förekom då man kunde gå till kyrkan och få så kallade matpåsar.
Dessa baracker finns fortfarande kvar, många bor alltså kvar i dessa stora container. Även om många nappade på att ta de förmånliga lånen så var många gamla, och inte samma förutsättningar att betala tillbaka avbetalningarna.
En pension i Grekland går inte att jämföra med en pension i Sverige.
En katastrof tar lång tid att bygga upp.
Monica
Jag läste om de utländska piloternas erfarenheter av branden i Grekland, bl.a så är det ett privat bolag som består av grekiska,italienska och kanadensiska piloter som har kontrakt att släcka bränder i Turkiet.
Med andra ord några av de mest erfarna piloter som finns i världen,och de
hade aldrig sett en sådan stor resursinsats,samt berättade om den väldigt svåra topografin som gjorde det extra riskabelt.
En ar är ett ytmått och 1 ar = 100 m²
1 hektar = 100 ar = 10 000 m²
Jag är bara rädd att allt ska schabblas bort av den grekiska staten. Jag vill se lite reformer. Bl a att Grekland ska ta bort den utomordenligt idiotiska lagstiftningen om byggnation på brunnen mark.
Jag vill se plantering av träd och buskar och det så snart man kan plantera i områdena.
Jag är så himla less på alla mutor hit och dit. :-( Jag hör sådana skräckhistorier ibland angående mutor att jag undrar om någonting funkar ö.h.t.
Jag hoppas också att det börjar regna snart, men det ser inte riktigt ut som att det kommer att hända.
Det hemska är att Greklands grönaste skogar ligger just där. Var kommer den friska luften nu ifrån? Aten?
Har tur som bor en bit därifrån. Även fast det brunnit i Preveza, Ioannina och Plataria=samtidigt nästan:mad:Ang_elx så kan man inte jämföra med denna förstörelse. Men vi kommer märka på skatten att vi hjälper de drabbade. Det är säkert.
Här på nyheterna säger de att det ser värre ut än det gjorde efter andra världskriget. Och det kan jag verkligen förstå.
I lördags kväll satt vi hela familjen satt vi framför tvn och tittade på hemskheterna. Det var då elden börjat sprida sig enormt.
Jag, min man och mina två söner , 9 år resp 6 år.
Vi pratade lite löst om det skulle brinna här i vårt område vad vi skulle ta med oss. Äldsta killen: -Katten.
Yngsta:- Det är bättre i himlen där finns ingen eld eller översvämningar.
Vad säger man om en sån sak. Då släckte jag tvn och vi gick och lekte i rummet istället. USCh!
Sen efter ett tag när vi varit i rummet sa han GameBoy.
Varför då ,då sa jag.
För den kostar mycket pengar.:rolleyes:
Lider med alla.
Katerinasnyft_drop
Jeg så akkurat de oppdaterte estimatene over konsekvensene av brannen. Ca. 1840 km2 landareal brent, ca. 3000 mennesker har mistet sine hjem, og selvfølgelig verst av alt, 64 omkomne. Dette er tallene hittil, og det brenner fortsatt, selv om alle håper og tror at det aller verste er over.
Det kommer til å ta lang, lang tid før disse sårene er leget, både hos enkeltmennesker som skal finne et nytt fotfeste i livet, for hele lokalsamfunn som må bygges opp på nytt, og for Hellas som land. Jeg slutter meg til dem som inderlig håper at politikerne kan bruke mer energi på å reparere skadene i fellesskap, enn på å legge skyld på hverandre basert på hvem som ikke gjorde hva og når.
Det är en enorm skillnad. Då var det tusentals turister som blivit av med allt utom kläderna på kroppen.
Peter
Men hade inte de turisterna åkt dit frivilligt och borde vara medvetna om vad de gav sig inpå,enligt ditt resonemang.:confused: (det är inte vad jag tycker)
Svenska ambassaden vill att vi svenskar som bor här i Grekland skall tala om var vi bor "i händelse av kris-och katrastrofsituationer"(sa de på konsulatet i Patras). Idag undrar jag varför eftersom ingen hört av sig och kollat hur läget är.
Nu är jag själv lyckligt lottad som klarat mig bra. Men tyvärr gäller det inte för alla svenskar som bor eller har sommarhus här. Jag ser det som så att Sverige är ett EU-land som i krissituationer skall hjälpa andra EU-länder och deras medborgare, i den här katastrofen grekerna.
Idag såg jag på nära håll helikoptrarnas arbete. Jag förstår att de har ett rätt "hopplöst" arbete. De gick ner över havet i Kalamata och fyllde sin korg med vatten. Därefter flög de sakta sakta (för att inte tappa allt vatten)till bergen och bränder.
Men annars såg det rätt bra ut i området i södra Messinias och inga rökpelare såg jag.
Men hade inte de turisterna åkt dit frivilligt och borde vara medvetna om vad de gav sig inpå,enligt ditt resonemang.:confused: (det är inte vad jag tycker)
Jag hade tänkt släppa detta men jag kan inte låta ditt inlägg stå oemotsagt eftersom du lägger in egna tolkningar i något som är tämligen enkelt för alla andra att förstå. Förklara för mig hur du resonerar när du påstår att jag menar att de "borde vara medvetna om vad de gav sig inpå". Vad ger dig över huvud taget idéen till en sådan tolkning? Jag har läst mitt eget inlägg ett antal gånger nu och jag förstår inte hur du kan komma till din slutsats! Förklara för mig!
Visst hade de åkt dit friviligt. Precis som vi frivilligt, och med stor glädje, åker till Grekland. Men hur skulle de kunna förutse tsunamin? Precis lika lite som vi kan förutse en kraftig jordbävning när vi åker till Medelhavet! Naturkatastrofer har inte för vana att tala om när de ska inträffa...
Men med en förhoppning om att du ska förstå ska jag försöka vara övertydlig:
Om det under någon av mina resor inträffar en katastrofal jordbävning tex, förväntar jag mig att Sverge dels hjälper det drabbade landet, dels att jag som Svensk medborgare och boende i Sverige får hjälp om så behövs.
Jag hoppas också att de ev Svenskar som flyttat och bor i det landet får den hjälp de behöver AV SITT NYA HEMLAND. Har man valt att bosätta sig i ett annat land är det det landet som har ansvar för de som bor där. Inte det gamla hemlandet! Du om någon borde veta att det är en stor skillnad på att vara boende i landet eller besöka det som turist!
Det är den fasta bostadsorten som bestämmer vilket land som bär ansvaret. Inte meborgarskap eller var man betalar skatt. (Skattefrågan är dessutom enbart en politisk sak mellan olika länder. Precis som det är mellan Sverige och Danmark. Det börjar bli många nu som bor i Sydsverige men jobbar och betalar skatt i Danmark, men som ändå har tillgång till all komunal och statlig service i Sverige som sjukvård, bidrag, barnomsorg, skolgång osv. Utan att någon i Sverige får ett öre för det, då all skatt hamnar i Danmark.
Sverige tar hand om de som bor här. Förhoppningsvis tar ditt nya hemland hand om dig. Men på vilket sätt du betalar något till Sverige idag ville du tydligen inte gå in på............
Du får gärna svara via PM om du känner för det. Jag garanterar dig att du får direkt och genomlysande svar...
Detta svar hör inte hemma i denna tråd. Någon Moderator kan väl flytta den till "leva och bo i Grekland" tex?
Peter
Nä då! Du har alldeles rätt! tiotusen kv m är en hektar. Hundra är en ar.
Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
Huvudsaken är ju att katten skulle medklapp_klap
Och nya bränder har startat idag __D verkar aldrig ta slut! Ja visst vore det bra om man tog bort lagen ang byggnation på bränd mark, denna lag som FYI heter LAG 24 togs bort av PASOK och tyvärr återinfördes av dagens regering....Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som, jag själv har vänner som har förlorat ALLT och då menar jag ALLT! Jo visst de har livet i behåll, och de tackar vi för, men hus och tomtmark försvann i lågorna. I Grekland är man inte försäkrad som vi är vana vid i Sverige, kostar helt enkelt för mycket!
Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant, för det kommer att behövas!! Just nu i kväll genomförs en insamlig via grekisk tv!
Camilla
Nej, inte nya bränder!! Usch, när ska det ta slut...?? Så ofattbart tragiskt, och det räcker tydligen inte till...:(
Håller mig uppdaterad via kalimera (tack alla för länkar osv) och våra kvällstidningar, men var mer kan jag söka senaste nytt?
Lena*.
Du kan testa här (http://news.google.ie/news?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIC_svSE225SE225&oe=UTF-8&um=1&tab=wn&q=grekland&as_drrb=q&as_qdr=h&as_mind=28&as_minm=8&as_maxd=29&as_maxm=8), senaste timmens greklandsnyheter från Google News.
Pröva senaste dag eller vecka om du vill ha mer.
//PO
Tack för bra länk.
Det står att det nu brinner på öarna också - men jag kan inte se vilka öar isf? Någon som vet?
Lena*.
61 byar vid Zacharo-Olympia och två vid Kalamata är utan ström. 5 byar har fått evakueras i gårkväll/i natt på "södra Peloponnesos", var exakt det är vet jag inte ännu.
Detta är så hemskt! Vart tar alla evakuerade människor vägen? Hoppas att bränderna släcks snart... Tänker på alla där nere!
Mia
Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som
Håller HELT med dig!! __D
Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant
Vi ska definitivt skänka pengar. Frågan är var man säkrast gör det? Tyvärr är det ju så att när sådana här katastrofer uppstår så finns det alltid oärliga fulingar som vill tjäna pengar på det. Ska höra mig för idag.
Tyst protest i Aten
http://media.feed.gr/filesystem/images/20070830/engine/assets_LARGE_t_420_121938_type11205.jpg (javascript:var HANDLER=window.open('showpic.asp?pic=http%3A%2F%2Fmedia%2Efeed%2Egr%2Ffilesystem%2Fimages%2F20070830%2Flow%2Fassets%5FLARGE%5Ft%5F420%5F121938%2EJPG','PictureView','height=330,width=500,status=0,toolbar=0,menubar=0,location=0,scrollbars=1');)
http://assets.in.gr/AssetService/Image.ashx?m=288588&r=0&p=0&t=0&q=100&v=0&w=343 (http://assets.in.gr/AssetService/Image.ashx?m=288588&r=0&p=0&t=0&q=100&v=0)
Admirala
2007-08-30, 10:56
På nettstedet dailyfrappé står det i dag at:
A European Science monitor report has stated that Greece has seen more fire activity in this past August, than any other European country this whole decade.
Det sier endel om omfanget. Klart vi må sende penger!
Ni som redan gett eller tänker ge ett bidrag till de drabbade - Vilka kanaler har ni använt er av? Grekiska banken? TV-insamlingen? Andra banker? Annat?
Givetvis vill jag också stötta med några € men jag vill ju inte kasta pengarna i sjön, d v s att de inte används till andra ändamål än just det som har med bränderna att göra.
//Zanét
Jag skickade faktiskt genom Bank of Greece. Det nr de uppgav är detsamma som stått noterat på all info som kommit via ERT World.
Jag hoppas verkligen att det var seriöst och pengarna kommer till dem som drabbats, utan för mycket administrationskostnader.
Jag undrar hur mycket som kommit in hittills genom TV-insamlingen? Summan nämndes i eftermiddag men jag var ouppmärksam precis när summan nämndes.
/Ingegerd
Tycker man skulle ha en insamling via Radiohjälpen eller Röda Korset här i Sverige. Skulle kännas lite tryggare och skicka pengar:o
Riittabye_bye
Länk till satellitbild över de drabbade områdena.
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/subsets/?AERONET_FORTH_CRETE/2007242/AERONET_FORTH_CRETE.2007242.terra.250m.jpg
Marianne
2007-08-30, 19:27
Ja Riitta, det tycker jag också!
Resebyråerna kunde också göra så, att man kunde välja att i stället för att få Internetrabatt när man beställer en resa till Grekland, så kan man frivilligt välja att låta denna gå till de drabbade i Grekland.
Nu har man tydligen börjat få hyfsad kontroll över bränderna. Fast det blossar ju upp nya hela tiden... Nu får vi väl hoppas att det kommer lite regn som man tror.
Jag har följt hela förloppet noga via TV, tidningar och på nätet, för att försöka förstå omfattningen av denna katastrof. Och jag tycker det är en katastrof på flera olika plan. Det är naturligtvis en oerhörd tragedi när så många förlorar sina liv och andra sina hem och sitt levebröd.
Vi har alla sett förtvivlade människor på TV som kämpat mot elden för att rädda huset, byn och omgivningen. Och alla har frågat var är hjälpen, var är brandsoldaterna, var är helikoptrarna med vatten? Och jag förstår dem.
Men jag förstår också svårigheterna att organisera hjälpen när det brinner så mycket på så många olika ställen. Det tar tid att flytta folk och utrustning och då försvagar man också bekämpningen på något annat ställe. Det är en tuff prioritering men den måste göras när man har begränsade resurser. Men det går inte att förklara för någon som just sett sitt hus brinna upp...
Jag läste om ett ställe där ett TV-team fick organisera bekämpningen för de hade bättre överblick än brandsoldaterna själva... Organisationen och styrningen har i alla fall till vissa delar inte fungerat eller fungerat dåligt. Och det är inte så konstigt eftersom man inte har erfarenhet av så här stora bränder. Eller haft en möjlighet att förutse omfattningen av det hela.
Om det var katastrofalt eller inte kommer nog ett antal utredningar att visa framöver. Sedan tycker jag att det är en katastrof, eller kanske ett politiskt misslyckande, när både ND och PASOK använder bränderna i politiskt syfte. Jag tycker det är beklagligt när politik förs på en så låg nivå, när enighet och samarbete verkligen behövs.
Att det är en katastrof när när människor själva startar nya bränder för att förvärra situationen pga kortsiktigt tänkande tror jag nog att alla håller med om.
Som jag sade i början har jag försökt förstå omfattningen av det hela. Och om man idag flyttar hela den brunna ytan till Sverige så motsvarar den i stort sätt hela Blekinge Län... Det är svårt att sätta sig in i hur ofattbart stora områden som förstörts, men den jämförelsen ger ett litet perspektiv.
Peter
Peter,
var läste du om ett tv-team som hade bättre överblick och fick organisera bekämpningen??
När det kommer till bekämpningen av bränderna så finns det inget mer att säga än att brandmännen är riktiga hjältar,de har slitit hela sommaren med
att släcka bränder och då kan ska man ha i åtanke att bränderna har varit
rekordmånga och rekordsvåra.
När det kommer till organisationen av brandstyrkorna så är det som så att
Grekland tillhör de mest erfarna länderna i världen när det gäller brandbekämpning.
Det finns inget land i världen som har erfarenheter av just exakt sådana bränder som härjade i Grekland av den storleken och i den topografin.
Vilket bl.a en mycket erfaren utländsk pilot beskrev som den största, svåraste och farligaste släckningen han har varit med om.
Jag såg ett debattprogram i går kväll på Grekisk tv där bl.a experter på träd och mark samt en pilot som deltog i släckningen svarade på frågor.
Där kom det fram att journalisterna mer stjälpte än hjälpte eftersom tv-kanalerna fick ta emot samtal från människor som ville att brandflyget
skulle komma till dem bums -och det kan man förstå- problemet är bara det att insatsledaren på den lokala platsen ej fick jobba i "lugn och ro" utan
fick hela tiden "ny" information och det leder till att de inte kan utföra
sitt jobb på ett effektivt sätt.
Piloten berättade om hur de jobbar och hur organisationen fungerar rent
praktiskt i ett sådant här läge,och det går ej att komma ifrån att det är
oerhört vältrimmat,det handlar om livsavgörande beslut som tas under
livsfarliga omständigheter, så för oss andra som är lekmän och ej besitter den expertkunskapen så är det bättre att beundra dem människorna som
arbetar med livet som insats.
Men som piloten sa,att allt går att förbättra.
Debatten var mycket intressant och man fick en inblick i svårighetsgraden och komplexiteten i ett sådant här arbete och de är värda all heder efter att ha bekämpat så många svåra bränder den här sommaren deras uthållighet, inställning och mod är exemplarisk!
Experterna inom skog och mark var positiva till framtiden och nämde att naturen kommer att "läka" sig själv och med rätt insatser så kommer det att gå bra.
Peter,
var läste du om ett tv-team som hade bättre överblick och fick organisera bekämpningen??
Jag har för mig att det var i Ekathimerini i Måndags. http://www.ekathimerini.com/ Men jag vet att allt som står i tidningarna inte nödvändigtvis måste vara sant...
När det kommer till bekämpningen av bränderna så finns det inget mer att säga än att brandmännen är riktiga hjältar...
Absolut. Fy fan vad de måste ha slitit. Med stor fara för sitt eget liv... Men de ska tydligen få en bonus på 2.500 € enl samma källa. Hoppas att det stämmer!
Peter
Jo då, dom kommer nog att få sin bonus .
Det är oerhört glädjande att se omvärldens erbjudande om hjälp,
pengarna "rasar" in från alla olika håll.
Jag är övertygad om att det här kommer att bli bra till slut och att det är ett mycket lämpligt tillfälle för staten och medborgarna att tänka över vissa saker, bl.a förhållandet mellan stat och medborgare och det kommer dom att göra.
I dagens lokaltidning YA (ystads Sladderhanda) kan man läsa tt de grekiska brandsoldaterna endast var utrustade med yxa och vattenflaska. kartor saknades mm och allt var ett kaos. Trots att journalisterna nu fått vila upp sig en tid kan man ändock inte ta reda på fakta. det är tyvärr tråkigt när man skriver litet hur som helst.
det är tur att vi bland annat har Kalimera så att den sakliga informationen kan komma fram och att alla diverse skrönor dödas.
//Chras
Kalimera
2007-09-02, 09:48
Några frågor från en som levt utan nyheter i över en vecka. Jag vet att det brunnit på Peloponessos och på Evia. Har det brunnit på andra platser på fastlandet också? Har det brunnit på några öar nyligen?
Det är nästan lättast att säga var det inte har brunnit. Med andra ord så har det brunnit överallt mer eller mindre runtom i Grekland.Zakynthos är nog den ö som var brandhärjad senast men de skall nu ha elden under kontroll (om det inte skett något i natt).
Kalimera
2007-09-02, 10:24
Det är nästan lättast att säga var det inte har brunnit. Vet du, eller någon annan, om det finns någon karta på webben där man kan se var det har brunnit?
Det finns länkar någonstans i den här tråden,till bilder från bla NASA.
Här är de största brandhärdarna inritade. Bilden från Nasa, när det brann som värst. //PO
http://www.svd.se/images/ettan2007/070826/greklandsatellit.jpg
Kalimera
2007-09-02, 16:07
Här är de största brandhärdarna inritade. Bilden från Nasa, när det brann som värst. //POTack PO.
anneli56
2007-09-02, 17:11
Fortfarande brinner det på några ställen runt om Kalamata.
All vatten har nog gått åt att släcka för vi är utan vatten för fjärde dygnet.
Inte så kul i 35 graders värme,men vad gör man
Det kanske kommer i morron.................
Anneli56
Vet du noe mer om brannene ved Kalamata? Vet du mere presist hvor det brenner? Jeg har mange venner i området og er litt nervøs for dem. Det var jo så nære på en katastrofe i Kalamata for en uke siden, men man greide å slukke brannene før de kom inn til byen og nå var folk i området begynt å føle seg trygge. Tar dette aldri slutt?
anneli56
2007-09-03, 11:33
Vet inte vilka byar precis,bara Arkadia områden,och nu i Kardamili områden.
I dag varnas det för hög risk för nya bränder på Peloponnesos.:mad:
Anneli56
Vet du noe mer om brannene ved Kalamata? Vet du mere presist hvor det brenner?
Igår kväll åkte jag till Kalamata och jag kunde inte se några bränder. Det syns ju väldigt väl annars på kvällen om det brinner. På de höjder jag åker så har jag en enorm överblick över ett stort område och det syntes ingenting på himlen åt något håll.
Enligt svenska massmedia är alla bränder släckta och med fallande temperaturer borde det väl hålla i sig. Tragiskt för alla människor som drabbats och med den enorma förstörelsen av naturen och gammelskogen. Skövlingen av skogen som skett i Grekland under århundraden har ju gjort att mycket av landets ursprungliga skogar sedan länge är borta. Agda vet du hur organisationer som arbetar med miljö och naturfrågor arbetar lokalt i Grekland?
Nu får vi hoppas att grekiska myndigheter placerar frågorna högre upp på dagordningen och att informationskampanjer inleds om hur allvarligt det är att slänga cigarretter och annat skräp som glas i naturen. Green Peace kritiserade Grekland förra veckan för dålig skötsel av landets soptippar och att bönderna slarvar med brandsäkerheten. Problemet är mycket större än att bränderna enbart är anlagda.
Eva
anneli56
2007-09-05, 07:45
Nu verkar det som dom flesta bränderna avtagit. Hela dagen igår flög flygplan, 1 gång i timmen, från Kalamata runt om i området här,troligen för att efterkontrollera.
Äntligen har vi börjat få vatten efter 6 dygn utan .Vilken känsla bara att få duscha .
Och nu ser det ut som det skulle bli regn också,tunga mörka moln hänger på himmelen.Det skulle verkligen behövas,hoppas bara det inte blir stora översvämmningar på en gång.
Roligt att ni har fått vattnet tillbaka. Kan inte vara lätt att klara sig utan vatten så många dygn speciellt för barnfamiljer. Ser ut som området kan drbbas av åskskurar men vi får hoppas att regnet inte blir allt för häftigt. Det är en kallfront med åska och regn som ska passera Grekland närmaste dygnet.
Vatten uppifrån minskar risken för återantändning av bränderna rätt rejält.
Eva
anneli56
2007-09-05, 09:11
Ja,det känns lyxigt att få vatten i kranen,man lär sig verkligen uppskatta saker o ting på ett annat sätt.
Regnet är efterlängtat och bra för att hindra nya bränder,men samtidigt inte bra för risk för ras o översvämningar.
Särskilt i Kalamata är folket oroade för mycket regn nu,för det kommer att komma ner till stan från bergen nu när det inte finns skog o träd kvar.
Det är bara att hoppas att det inte blir så.Tänker nu på alla som får bo i tält o andra tillfälliga ställen.
Här i Koroni har vi haft stora insamlingar för dom drabbade,folk har skänkt allt möjligt, grekerna tar väl hand om varandar i såna här situationer,frivilliga kör allt till dom drabbade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.