Logga in

Visa fullständig version : Frågor om Karpathos

Kap
2007-08-22, 18:32
Hej!
På lördag åker jag på en veckas semester. Välbehövlig efter att ha jobbat hela sommaren. Jag ska bo enkelt på Pani, ett litet ställe i Karpathos stad men tänker ta badbåtar ut till olika stränder. Nu undrar jag om det är farligt att köra bil på Karpathos? Om jag hyr bil vad jag då ska tänka på? Går det att fylla på mobilen? Hur långt är det ifrån flygplatsen till stan? Tror ni det är mycket liv på nätterna där jag ska bo?

Så tacksam för lite upplysningar.klapp_klap (Vilka roliga smilies)
Hälsningar kap

Dan S
2007-08-22, 18:54
Hej.
Grattis till Karpathos-besöket. Har varit där i 8 år och trivs mycket bra, Vi gillar särskilt Kyra Panagia och Lefkos, men bergsbyarna Aperi, Othos m fl är också jättefina. Stig av och gå till fots i den gamla delen av byn.
Själva Pigadia är dock rätt bullrig och tyvärr mycket nybyggd.

Men det beror ju på vad man vill ha. Köra moppe eller bil är inga problem. Mest fina vägar, byggda med EU-pengar. Hyr av Gatoulis - han är bäst.

Ha det kul!

odyssevs

Kap
2007-08-22, 21:01
Tack, jättefint att du ville svara. Det här året blir det lite försiktigt. Jag vill inte ha en bullrig stad men så fick det bli den här gången. Ska göra om det och med 14 dgr nästa gång och då ska jag se alla dessa vackra byar och resten av ön och bo betydligt lugnare. En fråga till: Går det att ladda mobilen där?

Tack från Kap

Elisabet
2007-08-22, 21:05
Med grekiskt kontantkort, ja. Om din mobil inte är operatörsbunden.

six
2007-08-23, 10:00
Det finns tillgång till internet i Pigadia så du kan ju ladda mobilen på nätet eller köpa med värdekort redan hemifrån_B-anana

inkfish
2007-08-23, 11:05
Är det Fanis du ska bo på möjligen? Tror inte att där är extremt utsatt för väsen i så fall, trots att läget är centralt och bra. Hör du nåt bör det vara trafik, det finns inga barer eller liknande som skrålar i närheten.

Köra bil är helt okej, bara du ser dig för i kurvorna. Du kan ta bil till de flesta av stränderna dit badbåtarna går.

Med bil tar det uppskattningsvis 15-20 min mellan flygplatsen och Pigadia, absolut inte mer.

Kap
2007-08-25, 02:52
Tack alla som varit så bussiga och svarat på mina frågor. Bra tips som jag inte tänkt på. Nu kommer min bil om 40 min. Reser redan klk 7 ifrån Arlanda. Hemsk tid. Kan redan nu känna hur den där värmen slår emot mig när jag kommer fram. Härligt.

Hej då alla. Rapport blir det när jag kommer tillbaka.
Kap