handdator

Visa fullständig version : SKOPELOS,MOPPE ELLER BIL


rebase
2007-08-22, 11:36
VI SKALL FÖR 1:A GÅNGEN BESÖKA SKOPELOS.HUR ÄR VÄGARNA REK. MOPPE ELLER BIL. HUR ÄR PRISLÄGET. DET JAG HAR LÄST ÄR ATT DET KAN SKILJA MYCKET BER. PÅ UTHYRARE. KAN NÅGON LÄMNA REK? SKALL BLI SPÄNNANDE ATT BESÖKA SKOPELOS. VI HAR VARJE ÅR I SEPTEMBER C:A 20 ÅR BESÖKT GREKISKA ÖAR IBLAND SAMMA Ö FLERA GGR SAMOS TEX 5 GGR.
TACKSAM FÖR SVAR

Elisabet
2007-08-22, 17:06
Vägarna är bra, men ön är ju rätt bergig så det är gott om backar och kurvor. Både bil och moppe är bra sätt att ta sig fram, men om man ska åka över hela ön så tar det ju sin tid med moppe.
Busstätheten är ganska bra på hösten och man kan åka längs södra och hela västra kusten med buss.

Jag såg att du frågade om uthyrare i en annan tråd. Det finns flera i staden, jag skulle tro att priserna inte varierar särskilt mycket. Om man går längs strandpromenaden, till vänster från hamnen sett från vattnet, ligger det en firma strax efter att vägen delat sig i en V-korsning. Där såg många ut att hyra, bland annat våra hotellgrannar.

rebase
2007-08-22, 18:50
Tack för Ditt svar. Det skall bli spännande att komma till en ny ö. Hur långt ungefär är det mellan Skopelos stad och Glossa?

rebase
2007-08-22, 18:57
Tack för Ditt svar. Jag är ny på Kalimera och vet inte om jag gör rätt ha överseende:-)

Elisabet
2007-08-22, 21:45
Välkommen! Här kan man inte göra särskilt mycket fel :)
Men det är bra att du skriver med små bokstäver, det är så svårt att läsa när det bara är stora.

Jag tror det är ca 3½ mil mellan Skopelos stad och Glossa. Backig väg som sagt.

Lissi
2007-08-22, 22:50
ag såg att du frågade om uthyrare i en annan tråd. Det finns flera i staden, jag skulle tro att priserna inte varierar särskilt mycket. .

Vi hyrde moppe120kubik tror jag det var förra sommaren. På huvudgatan ner mot hamnen så skilde priserna från 23euro/dag ner till 10 euro per dag från första till sista uthyraren vi frågade på samma gata.
Så visst skiljer priserna sig! Detta var i slutet av juli..Det bästa är att ta en promenad och fråga runt!

Moppe är ett härligt sätt att förflytta sig på men det tar då tid att utforska ön..Vi hyrde en vecka så vi hann se allat vi ville..Hyr man bara 1-3 dagar så rekommenderar jag bil för att hinna se allt!

Lissi

Malena
2007-08-23, 09:00
Det är, som Elisabeth skriver, en minst sagt backig väg... Vi hyrde bil och kommer så göra nu igen när vi ska tillbaka om mindre än 4 veckorflabb_flabklapp_klap Vi har hyrt av Discovery som ligger till vänster i Y-korsningen, längs med vattnet, inte på vägen ut ur byn. Vi hyrde också en dag av någon på vägen ut ur byn men försäkringsvillkoren var minst sagt luddiga... Discovery är raka och tydliga och så vitt vi förstår så är alla försäkringar inkluderade. Den här gången blir det bil från Discovery hela veckan. De stora (?) vägarna är fina om än kurviga och backiga.
Den lilla, lilla vägen ner till den fina stranden (som jag glömt namnet på...) precis innan macken med den underbara utsikten strax innan Glossa är inte att rekommendera med bil:eek: Ner gick ju bra men tillbakavägen... Ojoj, vi höll på att inte komma upp:eek::confused: Galet brant och halt för det hade regnat.

Ni måste åka ut till kyrkan Agios Ioannis sto Kastri! En underbar eller hemsk väg, det beror på hur man är lagdAng_elx

Vi har bara varit på Skopelos en gång men vi förälskade oss fullständigt i ön och ska åka tillbaka nu om 3,5 veckor. Jag känner hur känslorna och längtan väcks nu när jag skriver detta inlägget...
Underbara gränder att flanera i, härliga stränder, underbar natur med fantastiska dofter, god mat såsom skopelitisk cheese pie... Jag skulle kunna skriva mer men kanske jag måste jobba lite istället:confused:Ang_elx;):D

Ni har en härlig ö framför er!

rebase
2007-08-23, 09:14
Tack för Era svar. Mycket bra att ha lite förhandsinfo innan man åker. Det lutar nog åt moppe hela veckan.Så har det varit tidigare år på andra öar. Samos tex är ju inte heller helt "platt".
OK jag får fråga runt lite om priser. Tid. har jag för mig att jag bet 60-70 euro/vecka. Vi skall bo på Hotell Denise hoppas det är ok. Det råder tydligen lite delade meningar om detta, men som sagt man är ju mest på rummet för att sova till nästa dag, fast en härlig utsikt är ju inte fel.

rebase
2007-08-23, 09:28
Hej Malena. Jag hade inte läst Ditt svar när jag skrev föregående. Det är ju "kanon" med alla fina tips man får igår. Jag har inte tid. varit med i Kalimera, skrev in mig för 1:a gången igår. Discovery är självklart noterat. Du gjorde mig lite tveksam,Moppe eller bil. Det är ju sån skön känsla o köra moppe.Jag

rebase
2007-08-23, 09:29
na emotHej Malena. Jag hade inte läst Ditt svar när jag skrev föregående. Det är ju "kanon" med alla fina tips man får igår. Jag har inte tid. varit med i Kalimera, skrev in mig för 1:a gången igår. Discovery är självklart noterat. Du gjorde mig lite tveksam,Moppe eller bil. Det är ju sån skön känsla o köra moppe.Jag tar gärna emot fler tips :-) Tack så länge. Vi åker från Gbg 10/9.

rebase
2007-08-23, 09:32
Malena. Mina svar ser lite lustiga ut. Min datavana är nog inte vad den borde vara, råkade trycka på fel tangent

Elisabet
2007-08-23, 09:40
Det är nog Discovery som Malena skriver om, som jag också menade.

Ett alternativ kan väl vara att hyra moppe några dagar och bil bara en eller två dagar och passa på att åka de långa sträckorna då. Vad som är en "skön känsla" är ju iofs subjektivt, men inte skulle då jag vilja åka moppe till de norra delarna av ön, den tid det tar ger ingen skön känsla i kroppen..

Vi skriver alla fel ibland, men ett bra tips är att alltid klicka på 'Förhandsgranska inlägg' innan man skickar, så kan man ändra lite om det inte ser ut som man har tänkt.

rebase
2007-08-23, 10:01
klapp_klapTack Elisabet

Malena
2007-08-23, 10:40
Hej igen,

Vi bodde på Denise förra året och vi ska bo där i år också. Hotellet är enkelt men utsikten väger upp allt! Denise ligger högt upp i byn och det är bara uppför om kvällarna när man ska hem. Utsikten över hela byn, havet och Alonissos är magnifik! Och förresten enkelt... Hotellet och rummet har det man behöver, sängar, badrum, kylskåp, tv (om man nu behöver det) och framför allt stora balkonger.
Frukosten är spartansk men helt ok.

rebase
2007-08-23, 12:44
Hej igen Malena.

Det låter bra. Hur är det att parkera bil utanför hotellet?

Malena
2007-08-23, 13:15
Man får ställa sig i uppförslut på ringleden, dvs vägen som går utanför. Vi hade inga problem sist. Beroende på hur man ställt sig så kan man behöver köra upp en bit och vända för att komma rätt när man ska iväg.

Hej igen Malena.

Det låter bra. Hur är det att parkera bil utanför hotellet?

Soldyrkaren
2007-08-27, 18:38
Den lilla, lilla vägen ner till den fina stranden (som jag glömt namnet på...) precis innan macken med den underbara utsikten strax innan Glossa är inte att rekommendera med bil:eek: Ner gick ju bra men tillbakavägen... Ojoj, vi höll på att inte komma upp:eek::confused: Galet brant och halt

Har också glömt namnet på stranden. Men jag var väldigt nöjd att vi kostat på oss att hyra en 4-hjulsdriven bil. :)