handdator

Visa fullständig version : Singelvänligt?


MartinJ
2007-08-20, 11:29
Sitter här med "allt om resor" nr 8 1999 som innehåller en mycket bra artikel skriven av en viss Jan Eklund. Ända sedan 1999 när jag först läste artikeln har det varit en dröm att ö-luffa i kykladerna. Nu äntligen, 8 år senare, är flygstolen bokad i början av september till Santorini. Tyvärr kunde inte någon kompis följa med. Jag har rest massor innan, t.ex. Australien och Thailand och backpackat, men då alltid med kompisar eller familj. Då har vi träffat många andra som har rest ensamma. De ensama backpackarna har aldrig haft några problem för de har träffat så många andra packpackers som de sedan tagit följe med.

Hur är det i Kykladerna? Där bor man väl i egna rum och inte i dorms? I dorms träffar man ju garanterat andra backpackers.
På vilka andra öar är det störst chans att träffa andra ungdomar? (20-35 år) Har efter att läst i guidböcker siktat in mig på mindre öar med trevliga vandringar till avlägsna stränder, t.ex. Schinoussa, Folegandros och Amorgos. Är chansen att träffa andra luffare större på t.ex. Paros och Naxos?
Inte så att jag på något sätt är åldersrasist men jag var med en kompis på Fuerteventura i nov/dec. Total lågsäsong, inte många icke pensionärer, dött på kvällarna. Vi hade iof trevligt men samtidigt kändes det som att vi hade förväntat oss lite mer av resan. Jag är inte så mycket för party till sent på nätterna utan föredrar som sagt utflykter och upptäcktsfärder.

I Jannes artikel från 1999 får de öar som jag siktat in mig på (schinoussa, Folegandros mfl) bottenbetyg i "singelvänlighet", vilket innebär att det finns gott om andra singlar på aktuell ö. Samtidigt är det de singeltäta öarna som får toppbetyg i "party". Om jag vill träffa andra (yngre) luffare, bör jag undvika amorgos, folegandros och Schinoussa då?

Kalimera
2007-08-20, 12:52
Hur är det i Kykladerna? Där bor man väl i egna rum och inte i dorms? Dorms är ytterst ovanligt, finns inte på många öar.


I Jannes artikel från 1999Herregud, har helt glömt bort att jag skrev för Allt om Resor 1999. Det är många år sedan, mycket har hänt sedan dess. :) Egentligen finns det ingen ö som är mer singelvänlig än andra, det beror på vilka som är på just den ön just då. Störst chans att träffa ungdomar är på nog partyvänliga Ios, eller på större öar Paros och Naxos. Många ungdomar går i skolan under hösten så det kanske inte är så många ute och luffar. Vart du än åker blir det bra, och du kommer säkert träffa mycket folk, i alla åldrar.

Yak
2007-08-20, 14:11
Har varit på Schinoussa, och "singelvänligt" kan det väl knappast betraktas vara ;)
Nattlivet är begränsat till att äta middag och titta på stjärnhimlen. Amorgos (Katapola alltså) brukar det vara lite mer liv på, åtminstone sommartid när det är mycket folk som tex studenter.
Dorms existerar icke. Om du vill bo mer "socialt" än att stänga in dig bakom en rumsdörr så rekommenderar jag camping istället, de gånger jag har campat har jag alltid träffat skoj folk.
Skulle tro att Ios och Paros/Naxos erbjuder mer än småkykladerna i denna bemärkelse :p

Leena
2007-08-21, 10:23
Efterson Schinoussa är en av mina favoriter vill jag säga att människorna där är mycket trevliga och tar gärna kontakt,gäller både ung som gammal.Sedan 3-4 år tillbaka driver några killar på ön en club som ligger bortom Choran och där samlas verkligen öarnas ungdommar.Öppnar runt midnatt och håller på till på morronkvisten.Första gången jag var på "klubben" trodde jag de skämtade med mig!Vi vandrade i mörkret efter stengärdsgårdarna och allt var bara öde och svart så pang bom en jätte lokal med bara grekisk musik(ej live men ändå);stort dansgolv,trevlig bar och gott om sittplatser.Kan bara säga att vi hade en jätte trevlig "natt" där och att det blivit blivit flera besök där! Ok ej att likna vid de stora party öarna men mycket trevligt.

tramp
2007-08-21, 20:31
Om man vill bo socialt är det ganska bra att bo i nåt rum hos någon grek som hyr ut. Ofta så hamnar man i konversation med dom och man får se hur dom har det. Alltså privatrum.

Ylva
2007-08-21, 21:20
Eller satsa på ställen med gemensam terass (dvs ofta ej egen balkong). Det är på såna ställen jag träffat mest folk som ryggsäcksresenär.

/Ylva

MartinJ
2007-08-22, 17:42
Tack för era svar! Jag har läst på lite mer i Willmaguiden och enligt den finns det dorms på bl.a. Ios. Som Yak också skriver verkar det ofta finnas billigt boende på campingarna. Är det någon som har erfarenhet från campingen på norra Antiparos?

Har siktat in mig på denna och på Far out camping på Ios. Jag landar på Santorini och tänkte börja på Ios, verkar finnas mycket ungdomar och om jag träffar något trevligt gäng finns chansen att haka på vidare.

Yak
2007-08-22, 22:17
Är det någon som har erfarenhet från campingen på norra Antiparos?


Just den har jag inte provat själv (har bara gått förbi och tittat in), men den har ganska dåligt omdöme i "Greek Island Hopping": "some have reported about passport recovery problems, so visit with caution".

Annars är camping i Grekland riktigt mysigt, man sover direkt med liggunderlaget på marken utan tält, härligt att sova under stjärnorna :)
Campingen i Katapola är ganska stor och brukar vara fullbefolkad med franska och italienska ungdomar under sommaren..

Deus Ex
2007-08-28, 11:16
Är inte september lite sent om man vill träffa ungdomar i kykladerna? Det är ju mest medelålders och par ute då. Antiparos är fin ö men lugn i september. Å andra sidan har jag fått mest kontakt med folk under lågsäsong, det verkar som man druknar i mängden annars. Besök gärna The Doors på Antiparos, får du ingen kontakt med någon där är det bara att åka hem!!

wilda
2007-08-28, 14:32
Jag reste mycket på egen hand i kykladerna innan jag blev i par. De ställen där jag oftast träffade nya bekantskaper var på båtarna. Särskilt lilla Skopelitis som går från Naxos, via småkykladerna till Amorgos. Den tar så många timmar att man har lång tid att lära känna andra singelresenärer. Har även delat rum med några av dessa.

De öar som varit bäst har jag nog tyckt varit Naxos och Amorgos, för att träffa folk. Jag har inte varit club-sugen, men älskar att sitta långt in på natten/morgonkvisten på nån bar och prata med folk. Sånt finns gott om på Amorgos (där jag iofs bäst känner till Aegiali). Under högsäsong är det mycket yngre folk, men nu frampå hösten så är det väldigt blandat... från 20-25 och uppåt.

Club på Schinoussa låter spännande. När jag var där så fanns det inte mycket till nattliv. Inte mycket till folk alls... totalt lugn i dagarna tre, då vi på sista dagen helt plötsligt mötte andra turister! Men även småöarna utvecklas tydligen :-)

Soldyrkaren
2007-08-29, 19:25
På Folegandros finns (på ett av torgen i Chora) ett av kykladernas få backpacker-caféer - alltså ett sånt där man kan låna böcker, spela spel och köpa banana pancakes. Där träffar man nog folk om man vill.

Vad gäller norra Antiparos har jag varit där och badat - en fin strand där de flesta badar naket - men har ingen erfarenhet av campingen mer än att det såg helt okej ut.

MartinJ
2007-09-06, 23:41
Tack för alla svar och tips! På lördag sticker jag, återkommer när jag har kommit hem och då ska jag försöka rapportera hur jag upplevde resan och platserna.