handdator

Visa fullständig version : Apropå vilket vin!


yeasou
2007-08-19, 00:59
Vilket vin ska vi välja:confused: Ska alla älska ett vitt syrligt Assyrtico eller ett klassiskt kådakryddat vin! Kanske bara rött:p
Jag vet i alla fall vad som jag vill ska rinna ned i halsen!!!
Skriv lite här vad som gäller för er! Visst har denna fråga blötts och stötts tidigare! Men vad gör det att vi blöter upp den igen! Smaken är i alla fall som bak...! jaja. Alla gillar vi något av det som bjuds!
MVH
VinYeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Minavinglas.jpg

nadia
2007-08-21, 01:19
Jag har nu inte varit i grekland ännu....:( Men hoppas kunna börja mina resor till sommaren 2008 och då prova viner främst...:)

Av de viner jag har provat i sverige däremot måste jag säga att mina favoriter hitintills har varit, Gaia Estate "agriogioto" och en lite överraskning Ameythtos Cava, (detta är ett bordsvin , för dem som inte känner till greklands vinlagar, och beteckningar) Ameythtos är ju försig en klassisk druva Cabernet Sauvignon, fast det de har gjort med smakerna är helt underbara..tyvärr finns den inte kvar i sverige idag, till min stora sorg och de vet inte om de ska ta tillbaka den igen...

Gaia estate, har jag tre flaskor av en som jag ska dricka när jag har flyttat och sedan en flaska till om fem år och en till om tio år...Som ett litet experiment för att se hur den förändras...

Jag hoppas de kommer tillbaka till sverige annars kommer jag ha en morrot för mina resor till grekland måste ju köpa hem bra viner ibland...;)

Men jag måste säga att de är mina favoriter,,,...

vita är jag inte så förtjust i längre om man inte räknar med Samos Vin Doux, även där har jag lite att undersöka då Samos har flera olika kvalitéer på sina viner och olika namn...skulle vara kul att höra ifrån någon som kanske har provat dem, och se vad de tyckte...:)

Ja ja jag skulle kunna sitta och skriva hur mycket som helst :rolleyes:...

Men i alla fall jag föredrar faktiskt röda viner än så länge utav dem jag har provat...

//Nadia

afshin
2008-03-03, 00:14
Samos Vin serie provade jag under greklandsdagen för Branch på Grand hotel i sthlm, och kan väl säga att det i princip skillnaden mellan de olika vinerna var lagringen.Av deras söta viner, så är det Nectar som va den som lagrats nästintill noll, och sen så ju mer lagrad så får de andra namn.
-samos har även en hel del torra viner med många bra årgångar. Det faller sällan en "svensk" smakare på läppen med deras torra, men om man går in på viticulturen så kan det faktiskt tyckas vara riktigt intressant vin.

Jag har en del personliga favoriter från den grekiska fronten. Vi har den väldigt moderna, fylliga, fruktiga, och härliga Chateau Nico Lazaridi, som jag tycker är väldigt bra.
Sen mannen som tog med sig vinkonsten till Greklan och utvwecklade det moderna vinmakeriet. Chazimichalis. Och hans Cab.Sav. Är en vass konkurent till dagens lite "delikatare" viner.

På vit vin sidan så kan vi hitta två helt olika viner som jag tycker är bra.
Asprolithi som är gjord på druvan Rouvalis, lätt krispig och delikat.
Sen har Lafkioti Moscholfiero, som är liknande en Gewurtztraminer välfigt aromatisk och härlig.

Smaken är väldigt som baken, men dessa viner anser jag vara bra komplement till olika maträtterm och då inte direkt som sällskaps viner.

Vill ni veta mer detaljerat om vinerna och årgångar och etc. skriv en rad till mig så svarar jag gärna...


SOM Afshin:P

Eva L
2008-03-03, 09:08
Jag är ingen vinkännare men drack för ett tag sen en Sauvignon Blanch
från Domaine Gerovassiliou som var väldigt gott.

Eva

MetaxaHasse
2013-02-14, 20:06
Konstigt men det många ratar har jag tagit till hjärtat..Retsina mao.inget sitta o mysa vin men till greksallad o torkade skinkor,salami o mycket annat tycker jag det är mums.Var i en liten hamn i Vathi på Waterfront restaurant där de har egenlagrad Retsina som är mycket god.
Jag kikade på systemets hemsida o konstaterade att de har 81produkter från Grekland...bara att börja prova o bocka av.tyvärr är de oftast att beställa o ej i hyllan.Mythos brukar vi få om sommaren på hyllan i Luleå.
Jag har hunnit prova många goda här hemma,bl.a.Mediterra från Kreta,både rose o rött som var gott,Amethystos rött,är en goding...även retsinan med gula etiketten är bra tycker jag.provat en"finare"på beställning men,nja...inte prisvärd.
Prövat många olika på Kreta under årens lopp o riktat in mig på Kretas viner i första hand,hittat flera bl.a.från Kissamos i väster...
Hasse

Admirala
2013-02-14, 22:05
Så fint med en gjenoppvekket vintråd!
Selv etter mine etter hvert mange, lange turer til Hellas har jeg ikke klart å finne en favorittvin. En årgang er bra, den neste kanskje ikke så god, eller motsatt.

Jeg kjøper ofte vin etter druen, og kjøper jeg assyrtiko vet jeg at jeg får (som regel) en tørr hvitvin med en "ren" mineralsk smak, og slike viner foretrekker jeg. Også den noe mer blomstrende, men likevel tørre moschofilero er er ganske trygt kjøp. Det finnes en moschofilero av Skouras som er vidunderlig.

Rødvin synes jeg er vanskeligere. Når jeg er i Hellas bor jeg nær Nemea, et svært bra rødvinsdistrikt, og jeg kjøper ofte agiorgitiko-viner derfra. Jeg liker smaksrike, komplekse men ikke tunge, brutale rødviner, og gode nemeaviner oppfyller det kravet.

Skal jeg virkelig slå meg løs (=betale mye), kjøper jeg en lagret xinomavros-rødvin fra Naoussa. Rødvin kan knapt bli bedre enn det!

UlfWiman
2013-02-15, 12:03
@Hasse: Retsina ingår i livsstilen! Själ när det gäller röda så tycker jag bäst om det som liknar Mavrodaphne mest. Lokalt hemkört med mycket smak. Gärna med lite russinkaraktär. Som ren matdryck föredrar jag vatten med bubblor och vinglaset vid sidan om. En smutt då och då...

//Ulf

Sunny12
2013-02-15, 12:53
Jag är också väldigt förtjust i Retsina..mmmm...så gott!
Annars dricker jag gärna ett glas rött..men jag är ingen vinkännare så jag vet inte vilken sort man ska välja i Grekland?.....:)

MetaxaHasse
2013-02-18, 17:18
Mavrodaphne är god...finns vad jag förstår i olika typer..den jag druckit är söt nästan som portvin ungefär.gott till vissa desserter o ostar..eller som det är.Och joo...livsstil är det man väljer då man fastnar i det grekiska...mat,dryck...bara njuta...Hoppas hitta någon form av rundresa med mat,dryck,matlagning,kultur osv.det verkar inte finnas...men frågar man nog många kommer oftast ett bra svar till sist.
Hasse

MetaxaHasse
2013-02-18, 17:52
Men hur det än är,tycker jag ang.grekiska viner så..det beror på vad man tänkt äta..de är oftast underbara mat viner man hittar.

Netwolf
2013-02-18, 18:10
Märkligt. En sex år gammal tråd som väcks till liv. :eek: Ja, det kan kanske behövas dra en vända till.
Min egen erfarenhet är att rödvinerna tenderar att bli sämre, ju närmare Turkiet man kommer. Dvs, det är vanligare med sweet wine, i stället för dry. Sött rödvin är helt odrickbart.

/Netwolf

MetaxaHasse
2013-02-18, 18:28
Uffe..då du säger russintoner så..jag smakade deras"ökända"egentillverkade sprit(som då den är bra gjord har russinton),smaksatt med ljunghonung.God likör :-)

para poli
2013-02-18, 19:28
Ojj, det var nytt liv i en död tråd, kul! flabb_flab
Jag som Hispanofil (lr va nu motsvarigheten till Spaniens Frankofili nu kan heta), mår allmänt dåligt i vintarmen när jag befinner mig i Grekland.
Ska man ha ett anständigt vin i Hellas så öppnas plånboken på vid gavel. Iaf på dom små öarna. Nä, jag håller mej till petflakorna och gör "tinto de verano" (en populär syssla i Spanien). Iskall rödvin med sevenup eller fanta.
Jag menar, ligger inte Grekland och Spanien på samma breddgrad? Vad är problemet? Knalla in på Carrefour och plocka med sig veckans erbjudande; 5 Rioja för 9,99€ :p