handdator

Visa fullständig version : Läsa grekiska i Thessaloniki


Eva A
2007-08-17, 19:55
Älskar Grekland och har besökt många platser, både öar och fastlandet
Jag har länge velat lära mig grekiska, men i min lilla stad finns aldrig några kvällskurser. Förra hösten hittade jag en nätbaserad nybörjarkurs på distans vid Umeå universitet vilken jag hoppade på. Läste sedan en termin till. Grekiska är inget lätt språk precis och jag med min teflonhjärna har väldigt svårt att komma ihåg allt jag lär mig.
Därför tänkte jag att – varför inte gå en kurs på plats i Grekland?
Sagt och gjort. Universitetet i Thessaloniki, Aristoteles, har intensivkurser i Nygrekiska så jag anmälde mig. Nu är jag här och 1a riktiga skoldagen var idag.

Jag hade velat skriva i forumet om hur det är, men det blir nog inte så bra. Synd man inte kan blogga här.
Därför har jag startat en blogg på Expressen istället, http://blogg.expressen.se/thessaloniki.

Länk till universitetet: http://web.auth.gr/smg/istorikoen.htm

Outi
2007-08-17, 20:30
Hej!
Lycka till med studierna! Jag har också läst grekiska vid Aristoteles i samband med mina utbytesstudier i Thessaloniki 1997-1998 (oj vad tiden går). Jag tror jag började med A1,snäppet ovanför nybörjare. Min lärare hette Ioanna Asteriadou och hon var så himla snäll och omtänksam. Jag tror nog att hon är pensionär vid det här laget, men man vet aldrig, hon kanske är kvar. Jag trivdes väldigt bra och blev faktiskt lite nostalgisk när jag läste ditt inlägg. Thessaloniki är en härlig stad och jag har en ständig längtan dit! Jag är helt säker på att du kommer att stortrivas!
//Outi

Lissi
2007-08-17, 21:15
Lycka till!!!!! Jag läser och njuter!

Lissi

Eva A
2007-08-31, 21:32
Nu har halva tiden gatt. Vi har en tjock bok som ska plojas genom och det verkar som om vi hinner med det. Min larare ar en kul dam som ocksa forfattat boken.
Ena dagen hanger jag med bra, nasta undrar jag vad jag gett mig in pa. Ibland ar det sa himla knepigt, ibland ar det lite lattare. All undervisning ar nu pa grekiska, bara ibland oversatter hon enstaka ord. Vi har inte sa mycket laxor, men varje dag sitter jag nagra timmar och repeterar allt vi gatt genom.
Jag forsoker prata sa gott jag kan. Brukar tex alltid prata i bageriet, ibland kan alla kunder vara engagerade i mina tappra forsok och alla vill valdigt garna hjalpa till :-) . De korrigerar och lar mig nya ord.

NewAnn
2007-08-31, 22:18
Jättekul att läsa din blogg. Ha det bra de återstående veckorna du har kvar. Mvh Ann

Dezzo
2007-08-31, 22:29
åhhhh vill också åke dit och lära mig lite bättre Grekiska =) =) Låter som om du verkligen trivs där..

Eva A
2007-10-01, 21:01
Hemma igen!
Vilken fantastisk upplevelse! Gissa om jag har lärt mig mycket! Många poletter har trillat ner sen distanskursen i Umeå.
Det har varit kul men emellanåt vansinningt svårt. Det har gått upp och ner som med allt annat.
När jag är med greker så kan jag ibland förstå allt, ibland känner jag bara igen ord och ibland förstår jag ingenting! Det beror ju förstås på hur fort och tydligt de pratar. Att använda språket och prata själv är fortfarande knepigt, jag behöver tid att tänka ut hur det ska vara. Men jag försöker.
Nu ska jag vara duktig och ägna minst 30 min varje dag åt grekiskan. Ska börja med att föra in alla anteckningar i datorn och repetera.

Lissi
2007-10-01, 21:06
GISSA om jag är avundsjuk!!!! ÅH så duktig du är!

Lissi - som än så länge tycker de första lektionerna varit lätta!

Annki
2007-10-02, 17:30
Jag hade velat skriva i forumet om hur det är, men det blir nog inte så bra. Synd man inte kan blogga här.
Därför har jag startat en blogg på Expressen istället, http://blogg.expressen.se/thessaloniki.

Nu har jag läst din blogg Eva, upptäckte den precis. Underbar läsning med fantastiskt fina bilder ur vardagslivet. Jag förstår att du hade härliga, om än jobbiga, veckor i Thessaloniki. Tack för att du delade med dig! Avundsjuk är bara förnamnet!

Ann-Kristin bye_bye

eija
2007-10-03, 11:33
Verkligen kul att hitta din blogg Eva! Jag ska ha mycket läsande för många dagar :)! Och ju mera jag läser dess avundsjukare blir jag :o! Varför har jag inte vågat att göra detsamma! Visst är det inte för sent ens nu. Jag har ju tid (pensionerad) men...?? Thessaloniki känner jag nog ganska bra. Hur hittade du din bostad där och var det mycket dyrt?
Kanske far jag bara i dag till stan och tittar på hurdan ny lärare dom har denna höst i "folkhögsskolan". På några år har jag inte varit med och borde gå till första klassen igen!!

Ha det bra!
Eija

eija
2007-10-06, 09:22
Hej igen Eva!
Först nu förstod jag att titta på universitetets sidor och där finns det ju info om kurser!
Kanske kan man få där info också om bostäder, måste undersöka lite närmare.
Eija

Eva A
2007-10-08, 09:04
Ja, all info finns på deras sidor. Det finns ju studentbostäder och är man bara ute i god tid kan man nog få ett rum där. Det går att få rum på stan också, men även där, som i alla andra universitetsstäder, gäller det nog att vara ute i tid.