handdator

Visa fullständig version : Jordbävningar i Grekland


Homeros
2007-08-17, 11:30
Grekland ligger ju som bekant i en ganska jordbävningsdrabbad del av världen och det har ju också inträffat några riktigt stora i Grekland. Den kraftigaste som jag känner till är den som drabbade de Joniska öarna 1953, som nästan utplånade hela Kefalonia. Jag var där i somras och det berättades att den hade varit på hela 8,5 på Richterskalan samt att endast några hus uppe i Fiskardo var det enda som fanns kvar sedan tiden före 1953. Även Zakynthos och Lefkas drabbades då hårt av denna katatrof.
Jag har varit i Grekland snart 20 gånger men har aldrig upplevt en jordbävning på plats. 1991 missade jag en med ½ dygn, då jag reste med båt från Patras över till Brindisi i Italien och hörde i Italien när jag kom fram på morgonen att det under natten hade varit en jordbävning i Patras på ca. 6,0 på Richterskalan.
Jag är glad att jag inte har upplevt dessa skakningar som måste vara hemska.
Är det någon som har upplevt en jordbävning i Grekland ?

Paulina
2007-08-17, 12:08
När jag var på Zakynthos förra hösten i tre veckor så skakade det ung. var tredje dygn. Men det är inte ovanligt där; förra våren hade de under vissa dagar i april upp till 30 skalv om dagen. När jag var där nådde inget skalv högre än 4,9. Vilket iofs räckte för mig. ;)

Moster
2007-08-17, 12:11
Jag har upplevt två jordbävningar på Santorini; 1994 och 2000. Jordbävningarna var i havet, strax utanför Santorini båda gångerna. Dom varade inte så länge, så man förstod inte förrän efteråt vad det var som hade hänt. Tack och lov!

Moster :eek:

Lilian R
2007-08-17, 13:19
Under min första jordbävningsupplevelse var jag 9 år (1974) och låg i min säng som började fara fram och tillbaka, ungefär som badkaret tenderar att röra sig om ungar upprepade gånger pressar sig från ena kortänden till den andra i vattnet. Sängen gnisslade mot golvet. Porslinet i köket började skallra. Min mor (som också var ovan vid jordbävningar), trodde att det var jag som lekte allför våldsamt och ropade åt mig att omedelbart sluta med det jag höll på med. :) ;)

Efter det har jag lärt mig att ta skydd för säkerhets skull, men jag har ännu inte råkat ut för någon obehaglig upplevelse eller något tillbud.

Periyali
2007-08-17, 16:43
Första inlägget på Kalimera! Var med om det i Thessaloniki 1979. Vi satt i en bar, det var året efter den stora som orsakade dödsfall. Det skakade till och plötsligt var vi ensamma kvar inne, alla stod på gatan och tittade sig om´kring. Då förstod vi vad som hänt!! Det kändes som när man står på en järnvägsperrong och det kommer ett tåg. Det syntes tydligast på vätskan i glasen. Otäckt när man ser vad som VERKLIGEN kan hända.
:rolleyes:

Homeros
2007-08-27, 09:51
Från Expressens hemsida idag 27 aug.

Jordbävning i Grekland

Bränderna rasar i Grekland.
Nu drabbas landet också av en kraftig jordbävning. En kraftig jordbävning skakade den grekiska ön Kefalonien i morse.
Jordbävningen uppmätte 5.1 på richterskalan, enligt AP.
Skalvet bröt ut vid halv niotiden. Om någon skadats vid skalvet var vid halv tiotiden ännu oklart.
Ön har tidigare drabbats av åtminstone en av de skogsbränder som härjat Grekland de senaste dagarna.

IRSA
2008-02-04, 00:29
När jag sist var på Rhodos (midsommarveckan -01) så kände jag hur golvet började gunga/vagga fram o tillbaka, vattnet i tandborstglaset rörde sig o sladden till telefonen på väggen rörde sig. Mamma som stod på balkongen kände inget konstigt nog. Senare den dagen så skulle vi åka på busstur till Lindos, då frågade ett par tjejer reseledaren vad det var. Hon sa att det hade varit ett skalv i havet, men jag kommer inte ihåg vart. Min man ringde till mig senare på kvällen o undrade om jag märkt något, dom hade tydligen pratat om skalvet på nyheterna här hemma.

MIAS
2008-02-08, 14:45
Var med om ett skalv på 5.4 när jag var på Karpathos i september förra året. Kände faktiskt flera skalv några nätter innan det större. Kändes väldigt märkligt, låg i sängen och det kändes som om sängen svävade och rörde sig upp och ner. Trodde nästan det var poltergeist eller något liknande:o, för det var helt tyst, kände bara gungningar upp och ner, låg och håll fast mig i sängkanterna. När det slutat låg jag vaken länge, visste ju inte om det skulle fortsätta och bli värre. Ganska läskigt faktiskt. Verkade som det kändes olika mycket på olika ställen av ön. Vissa personer hade inte känt något, men de som jag pratade med på mitt hotell hade känt av, och vaknat av det. Glad att det inte blev värre!

Miabye_bye