handdator

Visa fullständig version : Storbrand i igen i Aten


anneli56
2007-08-16, 21:50
En stor brand som börjat i Penteli bergen 2 mil utanför Aten härjar för fullt.
Över 100 tals människor evakuerade .
Hård vind försvårar släckningsarbeten från luften!!

Homeros
2007-08-17, 08:59
http://tv4nyheterna.se/polopoly_fs/1.156887!image/1160883050.jpg_gen/derivatives/w450/1160883050.jpg
Foto:SCANPIX


Anlagda bränder hotar Aten

Sommarens bränder i Grekland är de värsta i mannaminne. Nu brinner det i förorterna norr om Aten. Bränder som antas vara anlagda och kopplade till höstens nationella val.



Nya bränder norr om Aten har tvingat hundratals människor att fly och minst tio personer har förts till sjukhus med andningsproblem. Bränderna bröt ut under torsdagen i Atens norra förorter cirka 20 kilometer om huvudstaden. Ett hundratal brandmän stödda av vattenflygplan och helikopter kämpar för att få kontroll över bränderna.

Anlagda

Eftersom bränderna startade på minst fyra platser misstänker allt fler att de startades i politiska syften. I september ska det nationella valet hållas och en brännande fråga är just sommarens många bränder och släckningsarbete.

Frappe
2007-08-17, 21:16
Ja vad ska man säga..:mad:Jag känner brandlukten och ser förödelsen:mad: Samma område vid Pendeli brann vid den stora branden 1998 och 2000 nu ere inget kvar!! Branden började uppe vid klostret och på 3 andra ställen. När jag kom idag stod lågorna högt och vinden gjorde det inte bättre, försvårade arbetet för alla som försökt släcka, först nu för en stund sen verkar det vara släckt men jorden är fortfarande glödhet! En 57 årig man är anhållen, hans son arbetade som frivillig brandman och omkom för något år sedan vid en fabriksbrand..! Jag är så ledsen och kan ärligt erkänna att jag har storgråtit känner ingen tröst. Lider med dem som förlorade sina hus då minst 4 hus e skadade! Finner inga ord!

Camilla

Frappe
2007-08-19, 17:53
Har varit och gått och sett förödelsen, :mad:hemskt!

Camilla