handdator

Visa fullständig version : Ouzo - allt om


Homeros
2007-08-16, 16:24
Satt och läste några gamla trådar som har legat nere en längre tid. Hittade denna om ouzo som alltid bör ligga som ett aktuellt ämne tycker jag!
Ouzo är verkligen gott. Det smakar bara bättre och bättre för varje år tycker jag. Den bästa är Ouzon från Plomari (Mytilini-ouzon).
Flera tavernor i Grekland bjuder gärna på en liten ouzo-hutt blandad med citronjuice efter maten. Detta tycker jag är fantastiskt gott.
Den bästa blandningen här hemma i Sverige är att blanda med Brämhults färskpressade lemonad och några isbitar. Annars är den traditionella blandningen med ett par isbitar och några skvättar kallt vatten inte heller dum. Då känner man den goda anissmaken bättre.
Det får nog bli en ouzo på maten ikväll. :p -Fick ju med några flaskor hem från årets resa (som vanligt), och dessa skall njutas med vördnad.

Chras
2007-08-16, 16:30
Ouzon slut men fick några flaskor pastis med hem från Provence. Ouzon får vänta till sept/okt på Kreta.
//Chras

inkfish
2007-08-16, 16:54
Den ständigt aktuella ouzon får nog anses värd en ny och fräsch tråd, därför har jag frikopplat de nya inläggen.

inkfish/moderator

pawik
2007-08-16, 19:52
Ouzo, livets dryck lite grand i alla fall!

I år har det inte blivit något Grekland för mig men ändå inhandlad ouzo.

Kommer precis tillbaka från en bilresa Göteborg_Flensburg genom regn och rusk. I gränshandeln där har jag köpt på mig 4 flaskor 12:ans ouzo och fyra flaskor metaxa 5* + lite annat.

Priserna är inte som i Grekland men smaken är densamma:D:D.
Ploumari såg jag dessvärre inte till.


/pawik

Lissi
2007-08-16, 20:43
Den ständigt aktuella ouzon får nog anses värd en ny och fräsch tråd,
inkfish/moderator

Du är klok Du Inkfish!!flabb_flabklapp_klap

Nu har vi 4 olika sorters ouzo hemma... Ouzo-provning ska vi ha en kväll ...Brettos (den gillar jag bäst) Sans Rival (ny för oss i år, ej smakad än) Vallindras Naxos ouzo,(ej smakad än) som vi köpte på deras Kitronbryggeri i Chalki på Naxos där vi även köpte vit Kitron, samt Plommari.. den är också väldigt god...

Jag törs inte skriva hur många flaskor ouzo som nu står i skåpet...men det dröjer innan vi åker till Grekland igen och ouzo är en MYCKET uppskattad present när man går bort!;)

Lissi