handdator

Visa fullständig version : Parlamentsvalg


JohnS
2007-08-15, 10:04
Det spekuleres i greske media om Karamanlis kommer til å løse opp parlamentet, og skrive ut nyvalg den 23. september, evt. den 16. Vi reiser til Samos den om morgenen den 23.

Vi har flere ganger vært på Kreta under valgkampen før lokalvalg, men aldri på selve valgdagen og de følgende dager når resultatene skal fordøyes.

Er det noen som har vært i Hellas i forbindelse med et parlamentsvalg, og vet om det er spesiell festivitas eller andre hendelser forbundet med valget? Dvs. må vi være forberedt på omfattende lokal feiring av valgseier, evt. tap?

inkfish
2007-08-15, 15:01
Det du bör vara beredd på är att höra biltutor hela kvällen och halva natten:cool:

Arne
2007-08-15, 15:49
Men, jag undrar?? Ur minnet åtekallar jag en resa till Syros. Det var heltvisst parlamentsval just den helgen vi reste in till Ermaupoli. På serveringarna var det alkoholförbud!! Detta för att hålla de politiska diskussionerna på en rimlig nivå....

Fast, ändock!!! Såväl gubbarna som vi turister kunde ändå trakteras med
vissa smygdrycker. Gubbarna drack kaffekask med Ouzo,, och vi fick "Juice" i form av smygserverad retsina i juiceglas....

Men, det var ju många år sedan, och sederna kunna ju över tid förändras.


Arne

Skrivandes på en gammal reservdator HP med 32 MB arbetsminne och Win 98/2 som operativ!!!!

Agda
2007-08-15, 17:51
Vid förra valet märkte jag ingenting förutom att det passerade förbi ett ständigt lemeltåg av folk från 07.00 till 20.00,vallokalen ligger två hus från mig.
Inte ett tutande hördes,kanske var det "fel" som vann den gången.Sedan var det ju bara val på tv:n under den kvällen förstås men som turist tittar man nog inte på tv man gör nog betydligt trevligare saker!

Athanasia
2007-08-16, 07:38
För flera år sen var vi i Heraklion på Kreta,massor med affischer på lyktstolpar fick oss att tro att det var nån konsert på gång.Musikintresserade som vi är gick vi med raska,förväntansfulla steg...:rolleyes:Valvaka,,,,och nästan lynchstämning...var sugna på att fotografera men vågade inte....folk skrek,fäktade konfetti ,rosor ja allt möjligt flög omkring i luften.En upplevelse...

Frappe
2007-08-17, 21:42
Ser ut som om det blir val den 17:e september!

Camilla