handdator

Visa fullständig version : djerba?


maja.kbh
2007-08-14, 16:50
hej
ær det någon som varit på djerba i september eller oktober?
vad tyckte ni om det, hur var vædret och mænniskorna?
vi øvervæger att åka dit, trots att jag helst vill åka till grekland. jag ær lite osæker på hur grekland ær vid denna tid om det ær før blåsigt eller regnigt och tænker att djerba kanske ær ett billigare och vædermæssigt sækrare alternativ.
ær tacksam før lite tips!
maja

Masouraki
2007-08-14, 20:15
Jag har vart i Hammamet och det var billigt och bra.Älskade allt där och det är trevliga människor också.Min far och bror var på Djerba i juni i år och brorsan har ju vart i Hammamet också och tyckte bättre om det.Han tycker att Djerba är mycket dyrare,har inte alls samma mat och det finns inte så mycket att göra.Fast alla har vi ju olika smak.

Celbe
2007-08-14, 20:29
Vi var på Djerba i början av september för två år sedan och blev mycket nöjda. Vädret var kanon (förutom sista da'n då det blåste sandstorm på stranden och vi var tvungna att ligga vid poolen istället), c:a 30 gr varje dag, och mycket varma kvällar. Stranden är helt enorm, har visst Thailandsstuk (tänk Karon Beach på Phuket) och trots att det var mycket folk blev det inte trångt. Ett spännande inslag på stranden var kameler (ok, dromedarer;)) som dromedarförarna (heter det så?) gick förbi med flera gånger om dagen. Jag tyckte de var otroligt coola och tog massor med bilder, sambon stönar fortfarande när han kollar på dessa "herregud, hur många kort har du tagit på dem egentligen???"!

Alla hotell ligger i Zone Touristique men det är billigt att ta taxi in till Houmt Souk för att vandra omkring, äta middag och shoppa. Bebyggelsen upplevde jag som väldigt greklandslik, husen var vita med blå detaljer, det som skiljer är att Djerbas bebyggelse i regel har en kupol. Vi bodde på Hotel Abir, som var helt ok med tanke på vad resan kostade, och varje hotell har sin lilla strandbit. Man kan dock lägga sig var man vill och det finns solstolar för den som vill ha det. Finns även små matställen på stranden där man äta lunch. Det förekommer även strandförsäljare som säljer smycken, sjalar m m. De var inte speciellt påflugna utan man kunde istället själv gå fram till dem för att se vad de sålde. Och så ska man ju pruta! Dock ska man inte handla frukt på stranden - det är nog de dyraste bananerna jag ätit i mitt liv!

Hotel Abir låg även väldigt bra till i själva turistzonen för att kunna välja olika matställen varje kväll. Det är ganska vanligt att man bor med all inclusive men det är inget för oss. Det är inte alla restauranger som serverar alkohol och det säljs inte i affärerna heller, varför man inte ska förvänta sig för mycket party, party. Men vi upplevde Djerba som en väldigt trevlig ö för att koppla av på i en vecka. Hade nog bara ett enda bottennapp när det gällde maten, i övrigt var allting som serverades väldigt gott. Frukosten var kanske en smula enahanda (och man fick röka i frukostmatsalen :eek:) men ok ändå.

Vi kan gott tänka oss att åka tillbaka till Djerba igen.

Celbe

maja.kbh
2007-09-01, 21:05
tack för svaren!!
resan är beställd.
ha det fint, maja:)