handdator

Visa fullständig version : Hotell Africa i Rhodos stad


Hjalta99
2005-02-20, 19:30
Jag åker till Rhodos den 15 maj. Det blir min första resa dit. :)
Hur är det att bo på Hotell Africa i Rhodos stad? Är det någon som vet?
Jag har sett lite bilder på var det ligger och det verkar som om det kan vara störande med trafiken, men jag får väl använda öronproppar om det kniper(!).
Det ska i alla fall bli spännande att se en ny ö. Tipsa gärna om vad som är sevärt, var det finns god mat och så lite shopping (jag har barnbarn :D som jag MÅSTE handla till).
Undrar oxå om färja över till Kalymnos. Hur lång tid det tar och ca-kostnad skulle inte vara dumt. Om det är möjligt vill jag gärna åka dit, har skrivit om abstinensbesvären tidigare i forumet och det vore ju förskräckligt om jag inte fick möjlighet att åka till Kalymnos om jag har chansen!

Eva

sahar
2005-02-20, 19:47
Jag åker två veckor efter dig, till Kalithea på Rhodos så samla så mycket information som möjligt till mig:)!
Det stod lite om en del bra matställen i gamla forumet, men det har du nog redan sett. ZumZum hette ett ställe tror jag.
sahar , åker 29:e maj

Thalassa
2005-02-21, 12:07
Har ikke selv bodd på Africa, men vi har venner som har bodd der flere ganger, og som er meget godt fornøyde med hotellet. Noe trafikkstøy må påregnes når vi bor midt i en relativt stor by. Vi har bodd på hotellet ved siden av Africa og var ikke spesielt plaget av trafikkstøy.

Shoppingmuligheter har du over alt i Rhodos by, både i den nye delen og i Gamlebyen! Du kommer garantert til å finne noe fint til barnebarna. :-) Når det gjelder tips om Rhodos, vil jeg anbefale deg å lese under "Snabbval öar" eller "Resmål A-Z". Her vil du finne masse nyttig info!

Det er godt om tavernaer og restauranter i Rhodos by. Vi trives godt på Victoria, og Antique har også god mat og service. Tidligere har vi spist på Thomas & Charlotte's taverna, hvor vi var svært fornøyde med maten.

En tur til Kalymnos skulle være mulig med den relativt nye hurtigbåten Dodekanesos, som trafikerer øygruppen hver dag. Hør innom et av de mange reisebyråene for ytterligere informasjon og for å kjøpe billetter. Båten går fra Koloni-havnen, som ligger litt bortenfor Mandraki-havnen.

Jeg ønsker deg et riktig fint opphold på Rhodos, min favorittøy! :-)

Thalassa

anoula
2005-02-27, 09:22
Hej! Vad kul att du skall åka till Rhodos i vår! Jag har i flera år varit bofast på ön och kan säga att du inte kunde ha valt en bättre tidpunkt! Du kommer att mötas av en ö i full blom och greker som fortfarande är optimistiska inför en ny, fräsch turistsäsong. Möjligen är vattnet lite kallt, men det brukar gå bra när man stekt sig i solen ett tag!

Vad gäller grekisk mat vill jag gärna passa på att göra lite reklam för en taverna som inte så många känner till i Rhodos stad. Den ligger på en gata som heter Kathopouli (en tvärgata till papanikolao-gatan mitt i Rhodos stad), lite in i gränden. Restaurangen heter CHALKI och jag måste säga att det är en av de bästa grekiska tavernorna i stan! Min grekiske fästman blev också djupt imponerad av kokkonsten på detta ställe, och han är inte särskilt lättimponerad!

Rhodos stad är ju tyvärr full av turistfällor med skandinaviska menyer och jag tror att de flesta svenskar inte åker till Grekland för att äta köttbullar utan för att uppleva det äkta grekiska köket.

På Chalki är portionerna generösa och allt är hemlagat. De flesta restauranger i Rhodos stad köper industriell tzatsiki och taramasalata från storkök (jo det är sant, jag ser dem så gott som dagligen där de kör förbi i sina skåpbilar). På Chalki är allt färskt och fräscht, och familjen som driver stället är dessutom fantastiskt trevlig. Till kaffet fick vi dessutom varsin rejäl handgjord chokladbit från sockerbagaren STANI (den bästa på Rhodos). Låt er inte luras av den något trista dekoren utifrån gatan - detta är en guldgruva! Jag tror att jag har hittat ett nytt stamställe på Rhodos!

inkfish
2005-02-27, 11:14
Håller med om att Chalki är bra! Dessutom ligger den runt hörnet från Niochori - då har man två kanontavernor alldeles intill varann:)

Ivi
2005-02-27, 13:16
Tack för detta härliga tips! Har printat ut gamla tips på restauranger etc. förra veckan från gamla forumet.
Har ALDRIG tidigare upplevt Grekland på våren, så det känns extra roligt att se framemot resan i maj :). Det kalla vattnet är inget problem, som norrbottning är man ju van! :D.Tyckte att vattnet på Kreta i höstas var emellanåt lite "fisljummet", uppskattar den uppfriskande upplevelsen faktiskt!

/Ivi
- endast 60+ kvar

havejan
2005-02-28, 12:08
Jag åker till Rhodos den 15 maj. Det blir min första resa dit. :)
Hur är det att bo på Hotell Africa i Rhodos stad? Är det någon som vet?
Jag har sett lite bilder på var det ligger och det verkar som om det kan vara störande med trafiken, men jag får väl använda öronproppar om det kniper(!).
Det ska i alla fall bli spännande att se en ny ö. Tipsa gärna om vad som är sevärt, var det finns god mat och så lite shopping (jag har barnbarn :D som jag MÅSTE handla till).
Undrar oxå om färja över till Kalymnos. Hur lång tid det tar och ca-kostnad skulle inte vara dumt. Om det är möjligt vill jag gärna åka dit, har skrivit om abstinensbesvären tidigare i forumet och det vore ju förskräckligt om jag inte fick möjlighet att åka till Kalymnos om jag har chansen!

Eva

Hei!
Hotell Africa er blitt bra. Hotellet er blitt pusset opp endel. Har snakket med flere som trivst der, men en merker trafikken der som en også gjør på mange andre hotell i nybyen.
Eg drar også til rhodos den 15.mai. Eg holder til på pearl hotell. Har tenkt meg enten en tur til Chalki, eller til karpathos. I fjor høst tok eg hurtigbåten fra rhodos til Kalimnos. Det angrer eg ikke på. fantastisk. Tur/retur 65 auro. Ene veien var på en søndag, så det vart litt dyrere.
Tok bussen over til myrties. Bodde hos brødrene nefelis. Du må bare ta den turen.
God mat finner du over alt, både i nye og gamlebyen. Eg har funnet mitt sted i gamlebyen, litt borte fra hovedgatene.
God tur og eg er sikker på at du kommer til å trives.

Havejan.
Rhodos i mitt hjerte.
Mitt fyrste innlegg i det nye forumet, så ber over med meg, hvis det ikke er rett.

Hjalta99
2005-02-28, 22:07
I fjor høst tok eg hurtigbåten fra rhodos til Kalimnos. Det angrer eg ikke på. fantastisk.

Hej,
Vi ska bara vara borta en vecka, men en vecka är bättre än ingen alls...
Kalymnosresan lockar, det är "min" ö, där är jag hemma :D . Var där första gången -92 och det har blivit några resor sen dess. Pojkarna på Nefeli känner jag ganska väl.
Vill trots det prova på lite annat oxå och inte bara "snöa" in på en ö. Har varit på Mykonos, Kreta och några andra öar på dagsturer och så.
Tack för tips om restauranger! :)
Nu börjar planeringen ordentligt! Har beställt tågbiljetter från Sundsvall till Arlanda och fått ett bra pris på dessa, vilket är tur, lite vill jag ju ha kvar att slösa med i Grekland....
Hälsn
Eva

Riitta
2005-03-28, 21:53
Hej!

Läste om att du kanske tar en sväng "hem till Kalymnos".
Trevligt att hitta andra som känner sig hemma där också:)
Vi skall dit i juni och skall bo på Nefeli som vanligt. Det kan du ju förstå när du ser drinkbilden på mina inlägg:) Inte svårt att förstå vem som har gjort drinken, eller hur:)

Trevlig resa och hälsa pojkarna och Irene på Nefeli från Riitta och Leif:)

Liza
2005-03-29, 21:38
Jag åker till Rhodos den 15 maj. Det blir min första resa dit. :)
Hur är det att bo på Hotell Africa i Rhodos stad? Är det någon som vet?
Jag har sett lite bilder på var det ligger och det verkar som om det kan vara störande med trafiken, men jag får väl använda öronproppar om det kniper(!).
Det ska i alla fall bli spännande att se en ny ö. Tipsa gärna om vad som är sevärt, var det finns god mat och så lite shopping (jag har barnbarn :D som jag MÅSTE handla till).
Undrar oxå om färja över till Kalymnos. Hur lång tid det tar och ca-kostnad skulle inte vara dumt. Om det är möjligt vill jag gärna åka dit, har skrivit om abstinensbesvären tidigare i forumet och det vore ju förskräckligt om jag inte fick möjlighet att åka till Kalymnos om jag har chansen!

Eva

Hej!

Hotell Africa är på Alex.Diakou street och riktigt nära bargatan och windy beach:) . Om du går uppåt Alex.Diakou, alltså till stan så där i vänster sida hittar du en bra matrestaurang, Greek restaurant Agalma (Alex.Diakou 68 ca 150meter från Hotell Africa) mycket god mat:p. God pasta, stekar, sallader och förstås grekiskt mat. Prova, det värd det!
Trevlig resa!

PD
2005-04-03, 17:17
Lycko Dej :mad: som får komma till Rhodos....Själv åker jag dit i augusti...

Jag har bott på Rhodos i flera år, och det är ett perfekt semesterställe för
alla tänkbara. Det finns allt för alla och lite till. Tsambika stranden är värt ett besök, samt lilla orten Stegna, ligger mella Tsambika och Archangelos. Där finns en liten taverna, Marias Taverna..utsökt hemlagad mat..Missa inte det..
Shopping finns det gott om..Själv älskar jag gamla stan..även om det är samma
krims krams som överallt så är det ändå mysigt att strosa på gatorna där.
Du bor ju i stan på Africa, så bra skor är att rekommendera då man går väldigt mycket.. Hoppas du får en bra resa, våga smaka på den grekiska maten, åk ut på landsbygden och njut av solen..:cool:

Hjalta99
2005-04-10, 18:30
Hoppas du får en bra resa, våga smaka på den grekiska maten, åk ut på landsbygden och njut av solen..:cool:[/QUOTE]

Den grekiska maten har jag inga problem med, längtar alldeles väldigt efter den! Och bra resa? Kan det bli nåt annat när man åker "hem"? :)
Min första resa gick 1992 så det har blivit några stycken sen dess. Jag har varit på Kalymnos :) sju gånger och dessemellan på både Kreta och Mykonos. Nu var det dags för en ny erfarenhet så då blev det Rhodos. Vi ska ju bara vara där en vecka men som jag tidigare sagt i forumet; bättre en vecka än ingen alls.

Och tack alla för alla tipsen som jag fått på min fråga! :D Jag har skrivit ut dessa och tar med mig dem om 34 dagar!
Resfebern har börjat göra sig påmind och packningen pågår för fullt i huvudet.
Tåg till Arlanda och Hotel Ibis är bokat. Fick dock panik när jag inte hittade passet på dess vanliga plats(!) men det är igenfunnet och inlemmat med resehandlingarna. Drog en lättnadens suck, ska jag säga, när jag hittade det på helt fel ställe.

Hälsningar
Eva

sahar
2005-04-10, 22:41
Ojdå! Vad tiden har gått fort! Läste att du hade 34 dagar kvar innan resan, tänkte det kan inte stämma, varför har jag så långt kvar då. Tog en titt på min nedräknare, visst! Det stämmer, jag hade bara 48 kvar så det stämmer precis. Borde börja gå igenom packningen i huvudet jag med snart ju:) Aldrig mer att jag packar med mig halva lägenheten igen som jag gjorde förra året. Tvillingsulkyn får äran o besöka Grekland en gång till däremot.

sahar

janeth forslund
2006-08-02, 09:43
Hej.
Hoppas du fick en bra resa.:) Har en dotter som skall resa och bo på detta hotell om två veckor. Vi är nyfikna på hur du trivdes på hotell. Är också tacksam för bra tips på restaurant. Har är det att bada på västra sidan? Vet du om det går bra bussar till Lindos och vad detta kostar?

Tack på förhand
J & J

Ioslina
2006-08-02, 09:48
Du har fortsatt på en länk som var mer aktuell i maj 2005! Men de kanske kan svara dig ändå, hur det var................

inkfish
2006-08-02, 12:00
Låser tråden eftersom den är så gammal.

Men Janeth, starta gärna en ny tråd med dina frågor!

inkfish/moderator