handdator

Visa fullständig version : Mot Kykladerna


jesper86
2007-08-14, 10:33
Hittade en restresa på lördag (18/8) till Santorini för rena vrakpriset. Vi är två personer. Hur är det med boende på tex Ios eller Amorgos? Vet att Naxos har bra utbud men har varit där 4 ggr så jag kan ön rätt så bra nu.

Ella
2007-08-14, 10:46
Läs Bloggamera! Enligt Janne är det kaos i Kykladerna för tillfället, med rumsbrist till och med på Naxos. Det finns säkert boende, men du får nog räkna med att betala en slant.

Hellen
2007-08-14, 11:17
Rumsbrist på Naxos är lite överdrivet, men inte kunde man välja och vraka.

Vi var på Amorgos i slutet av juli, det fanns inga roomsare i hamnen när vi kom, men inga problem att hitta boende, vi bodde på ett jättebra ställe, Sofia, en jättetrevlig familj som driver det stället.
Du kan inte jämföra Naxos med Amorgos, det är inte rättvist för baden på Amorgosflabb_flab
// Helén

Ella
2007-08-14, 11:24
Nej, jag antar att vi inte vet hur det gick för de där stackarna som "stressirrade" mot centrum.

"Under låg- och mellansäsong är det krig om kunderna på Naxos, rumsuthyrarna anfaller i flock, pruta behövs inte, det gör rumsuthyrarna åt en. Nu var det inte tal om att pruta, det stod endast en rumsuthyrare och väntade. Och vi var många som klev av. Det är inte kul att komma fram så här sent utan att ha förbokat rum. Inte under högsäsong. De flesta stressirrade in mot centrum. "

De fick säkert rum. Men vad kostade det? Om någon är beredd att betala 200 euro för ett rum på Mykonos så lär det spilla över även på resten av Kykladerna.

Kalimera
2007-08-14, 11:34
Nej, jag antar att vi inte vet hur det gick för de där stackarna som "stressirrade" mot centrum.Vet inte heller hur det gick för dem. Dagen efter såg vi många som letade rum i Naxos stad, det händer inte ofta, i regel nappar man på uthyrarna i hamnen (som nu lyste med sin frånvaro).

Om någon är beredd att betala 200 euro för ett rum på Mykonos så lär det spilla över även på resten av Kykladerna.Pension Sofi tog 65/75 € nu, men de har fullt någon vecka till. Vi vet att några betalade 120 € för ett ordinärt rum förra veckan.

inkfish
2007-08-14, 15:47
Under helgen som kommer kan det lätta (framför allt från söndag kväll). Panagia Maria är ju i morgon, firande fastlandsgreker kan dra sig hemåt igen efter det, framför allt framåt söndag.

Däremot har ju både greker, italienare och fransmän fortfarande semester nästa vecka så t ex Amorgos skulle jag inte våga satsa på.

Kalimera
2007-08-14, 18:34
firande fastlandsgreker kan dra sig hemåt igen efter det, framför allt framåt söndag.Stämmer. De säger att det blir lugnare efter den 20/8.

matsmaja
2007-08-14, 18:37
vad fick ni ge..????för resan alltså

jesper86
2007-08-15, 09:24
798 tur/retur inklusive flygtilläg direkt ut till Santorini vilket jag tycker är mycket bra pris! Men tyvärr så drog min kompis ut i sista sekund så jag får vänta med årets greklandstrip. Skall istället försöka komma iväg i september. Om jag inte får med någon vän får jag helt enkelt åka ensam.

Det borde väl inte vara några problem att klara sig ensam för en 21åring? Någon med erfarenhet?

(PS. Ursäkta om jag tar upp likande frågor, har varit lite inaktiv på forumet under senaste tiden, just för att inte bli för avundsjuk på de som befinner sig i drömlandet :p)

Hellen
2007-08-15, 11:32
Det borde väl inte vara några problem att klara sig ensam för en 21åring? Någon med erfarenhet?


Nej, det borde inte vara några problem.
Tillhör du kategorin som har lätt för att ta kontakt med andra? Annars kanske det upplevs som ensamt?
I vilket fall som helst är det enormt nyttigt och utvecklande att göra saker helt själv. Lycka till och hoppas du får möjlighet att komma iväg.
// Helénbye_bye

giottoni
2007-08-15, 21:46
Det borde väl inte vara några problem att klara sig ensam för en 21åring? Någon med erfarenhet?

(:p)
Nejdå Jesper! Det skall definitivt INTE vara något problem! Jag har själv rest ensam till Grekland varje höst sedan jag fyllde 20 o gärna Santorini eller ngn annan kykladisk ö! Har ALDRIG upplevt några som helst problem! Vill man göra något för sig själv går det bra o vill man ha sällskap är det inget större problem att hänga på andra! Får Du ingen kompis med Dig tycker jag absolut Du skall ta chansen till en fyndbillig resa o fara ensam! Du har chansen till många härliga upplevelser o ibland kan det vara skönt att rå sig själv o inte behöva kompromissa med andras viljor om hur man skall tillbringa sin ledighet! Lycka till!

Yak
2007-08-16, 10:25
Om jag vore du skulle jag dra med en billig sovsäck och liggunderlag! Det är ett utmärkt backupalternativ vid den här tiden på året. Camping finns på varje ö och nåt tält behövs inte. I värsta fall kan man fricampa på någon stillsam strand :D
Har själv använt campingen på Amorgos några nätter, ingen superkomfort men det funkar. Bara att slippa stressirrandet när man anländer på kvällen är skönt, plus att man sparar pengarna.

jesper86
2007-08-28, 11:24
Om man åker nu på lördag (1 sep), hur ser det ut på boendefronten nu? har värsta stressen lagt sig?

inkfish
2007-08-28, 15:17
Om jag räknat rätt är denna veckan grekernas sista semestervecka. Varje dag fr o m måndag kommer det i så fall att lugna ner sig gradvis. Dock tror jag inte att priserna på boende sjunker jättesnabbt så här i början.