handdator

Visa fullständig version : Stekta sardiner


MormorC
2007-08-13, 22:13
Vad ska jag beställa om jag vill ha stekta små sardiner? :confused: Fick det en gång på en prova-på-tallrik och blev stormförtjust.

inkfish
2007-08-13, 22:25
Är det möjligen den otäcka lilla friterade fisken som man äter hel som du menar?

I så fall heter den atherina.

Men jag är alltså inte säker på att den kan gå som "sardin":o

kari
2007-08-13, 22:32
Marides tenkte jeg på, det er de små man får ca 50 av på tallerkenen.
:) Kari

MormorC
2007-08-13, 22:33
Ja, det är nog den "där lilla otäcka firren" som du beskriver. Det var nog ingen sardin utan lite mindre storlek. Jag ska beställa atherina när jag kommer till Grekland i september så får vi se om det stämmer.

Ypsilon
2007-08-13, 22:34
Sardiner är inte small fish enligt min erfarenhet. Fried sardinas skall man beställa! Supergoda. Bästa jag smakat fanns i Plakias på södra Kreta. Small fish är något som katten lämnat oätet...
Ypsilon i 28 grader, södra Finland

PO
2007-08-13, 22:40
http://www.greecefoods.com/foodfrisard.JPG
Kallas också 'Marides' Supergoda med citron
och kall öl!!

//PO :p

inkfish
2007-08-13, 22:45
En snabbgoogling ger att atherina och marides antingen är olika namn på samma sak - eller att marides är en något större fisk som även den serveras friterad, precis som atherina.

PO
2007-08-13, 22:58
Jag beställer en skål av varje så får vi se.
Allt för vetenskapen!
//PO :p:p

Elisabet
2007-08-13, 23:20
Jag tror att atherina är små fiskar, dvs inte fullvuxna, av olika arter medan marides är sardiner.

JohnS
2007-08-13, 23:51
Det finnes i alle fall tre typer "small fish" som serveres stekte eller friterte. Sardheles, maridhes og gavros. Den første tror jeg er sardiner (samme fisk som man særlig på Lesvos serverer naturell etter å ha ligget i salt et døgn, sardheles pastes - mmmmmm), gavros er visstnok ansjos, og maridhes vet jeg ikke noe annet navn på.

Men alle tre fiskeslagene smaker godt både stekt og fritert. Gavros er de minste, og er derfor enklest å spise hvis man spiser hele fisken uten å rense den på noen måte. De andre fiskene foretrekker hvertfall min kone å ta ut ryggbenet og litt til, mens jeg nøyer meg med å legge hodet til side.

Sammen med en gresk salat og gjerne tzatziki er det en ypperlig lunch, som vi deler på opptil flere ganger på hver eneste tur.

Eva L
2007-08-14, 06:53
Åt detta första gången på Kalymnos 1980. Kan väl säga som så att någon större succe blev det inte för den som tycker att en aborre har många ben och gillar fjällröding.

Eva

Gita
2007-08-14, 10:34
Vår 12-åring är van vid att äta fisk (mycket tack vara mormor som har lärt upp barnen, hon kom från norra Finland och där åter man mycket fisk, i alla former). Han brukar bli lite trött på grekmaten efter ett tag, och då vill han ha "småfisk". Nu i somras på Kreta blev rekorden två (!) portioner med hemgjorda pommes till på en och samma kväll. Och så stooora klyftor med citron att pressa över.

Det smakade som i Finland, tyckte han ;)!

PO
2007-08-14, 10:52
Jag googlade vidare i detta delikata ämne och marides översätts till:

Whitebait are young fish; in Europe (http://en.wikipedia.org/wiki/Europe) the term applies to young herring (http://en.wikipedia.org/wiki/Herring), but in other parts of the world it is used for similar fish of other species. Whitebait are tender and edible. The entire fish is eaten including head, fins and gut but typically each 'bait' is only 25-50 mm in length and about 3 mm in cross section (http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_section_%28geometry%29).

I praktiken nästan vilken firre som helst, bara i rätt storlek?

//PO

six
2007-08-19, 09:05
på karapthos var marides små friterade anjovis.supergoda:)

IngegerdN
2007-08-19, 22:05
Gavros er de minste, og er derfor enklest å spise hvis man spiser hele fisken uten å rense den på noen måte.
Sammen med en gresk salat og gjerne tzatziki er det en ypperlig lunch, som vi deler på opptil flere ganger på hver eneste tur.

Mmm, gavros med citron, sallad och vitt vin har varit min favoritlunch denna sommar...klapp_klapklapp_klapklapp_klap

BrittMarie
2007-09-25, 00:33
I morgon ska jag tillaga denna rätt. Har längtat länge efter de knapriga små fiskarna. Har köpt frysta (fiskeförbud fram till oktober). Så fick jag rådfråga "svärmor" hur jag ska fixa till dem.

Så ska jag fritera potatisen a la grecque, dvs inga djupfrysta pommes frites.

Hoppas nu bara att jag lyckas denna gång. Har gjort ett försök innan och mjölet hamnade i klumpar bredvid...

Britt-Marie Ang_elx

MormorC
2007-09-26, 10:34
Hej Britt-Marie!
Jag har precis besökt Lesbos och letade som en galning efter de goda små fiskarna. Nu ser jag på din profil att du bor på Kos,lyckost. Du skriver skriver att det är fiskeförbud på småfiskarna fram till oktober, det förklarar varför jag inte kunde få tag i dom. Men förr om åren har jag kunnat köpa dom, visserligen på andra öar. Är det nytt med fiskförbudet? Kan jag möjligtvis få ditt recept på fiskarna? Det finns ju småfisk även i Sverige.

monica
2007-09-26, 13:43
Hej gamla rumskompis :)

När jag steker marides gör jag så här, oljan ska vara het som sjutton, och ganska mycket stekolja i pannan. Brukar kolla detta genom att lägga ner en potatisstav från början, då hör man när potatisen börjar friteras och man vet när de ska läggas i.

När fiskarna har tinat, om du har frysta, lägg dem i en bunke ha över salt och svartpeppar och använd båda händerna att vända fiskarna försiktigt. Ta liksom omfång om fiskarna, De går lätt sönder när de varit frysta, häll sedan mjöl över och gör samma procedur. Ta upp fiskarna på ett fat så bara mjölet som har fastnat på fiskarna följer med, samma omfång med händerna igen och skaka ut mjölet genom fingrarna.

Nu är det bara att börja steka. Kali orexi

Du har väl kokat horta till och massa citronklyftor ;)
Och glöm för all del inte vinet i kylen

Monica