handdator

Visa fullständig version : Gifte seg på Naxos?


jørn
2007-08-12, 15:26
Hei er det noen vet om det er mulig å gifte seg på Naxos når man er norsk statsborger eller om man må til Aten?

Admirala
2007-08-13, 11:11
Du kan gifte deg på rådhuset (om de har et), altså borgerlig, men det kreves endel papirarbeid på forhånd.
Dette gjelder ikke bare Naxos, men alle greske steder med et rådhus :D

jørn
2007-08-13, 18:13
så bra. Fridde i dag og fikk ja så da blir det å gifte seg på Naxos neste år.

Admirala
2007-08-13, 18:25
Gratulerer, Jørn!

jørn
2007-08-13, 19:12
Takk så mye. Nå mangler det bare å få orden på papirene og få tak i noen på Rådhuset der. Hvis noen har giftet seg på Naxos eller noen andre greske øyer og har noen råd og tips å komme med så hadde det vært bra.

Admirala
2007-08-14, 09:32
Det har vært skrevet en del om dette på forumet tidligere, men jeg finner ikke trådene. Kanskje en av moderatorene kan hjelpe?

Giftet meg i Nafplio for fire år siden, hadde hjelp av forlovere som bodde der til papirarbeidet. Ta en telefon til den greske ambassaden i Oslo, så får du vite hvordan dere må gjøre det! Det er en del arbeid, men verd det, det kan jeg virkelig love _B-anana

Ella
2007-08-14, 10:44
En grekisktalande väninna gifte sig med sin halvgrekiske sambo i Grekland förra året, och även med deras flytande grekiska lyckades de skaffa sig flera gråa hår innan det verkligen blev av. De i stort sett pendlade till Grekland halva våren, för att annonsera i tidningar och lämna in papper och gud vet vad. De skulle dessutom gifta sig kyrkligt, vilket förmodligen komplicerade det hela en smula. Ända fram till dagen före vigseln (när alla gäster hade anlänt!) var det inte säkert att det skulle bli av - det saknades visst någon liten signatur någonstans.

Så kör hårt, men var förberedd på en del jobb! Jag har hört talas om det finns företag som hjälper till att ordna vigslar på t.ex. Santorini - det kanske vore något? En kontakt på plats är säkert ovärderlig.