handdator

Visa fullständig version : Taxi i Athens


greekster
2007-08-11, 19:45
Vad kostar det att åka från flygplatsen El Venizelos? Dom lägger på rätt mycket för bagage tror jag. Hur som helst, jag vet en som betalade €30, på mätaren stod det ~€17. Kan det vara riktigt? Jag vet att det är svinbilligt att åka taxi i Grekland men det är ju inte kul att bli lurad.

Mvh,

Thomas

Hellen
2007-08-11, 21:02
Gissar på att du vill åka till Pireaus, eller?

Vi betalade 30 Euro från Pireaus till flygplatsen, tre personer plus bagage, från flyget till Pireaus tog vi tunnelbanan, hur smidigt som helst, har för mig att vi betalade 1,5 per person.
// Helén

malou
2007-08-11, 21:16
Jeg husker ikke hva taxituren kostet. Det er noen år siden nå, etter at den nye flyplassen åpnet. Men jeg husker veeldig godt at det var med livet som innsats! Ganske ruset og hissig sjåfør. Til hans fordel, han så ut som en gresk gud. Alle kvinners drøm. Og kjørte som en vanvittig, innimellom sov han nok litt også. Da kremtet jeg eller hostet litt, så åpnet øynene hans seg en smule. Å argumentere og risikere å bli satt av midt motorveien (og ikke nå flyet, nei, det ville jeg ikke).

Buss er det jeg foretrekker i Athen. Helst! Flybuss går hele tiden.

Hellen
2007-08-11, 22:33
Håller fullständigt med dig Malou, jag har aldrig varit så rädd under någon bilfärd någonsin och alltid tidigare sagt; aldrig att jag sätter mig i en taxi i
Aten, men vi hade lite tidspress och vågade inte chansa på att ta tunnelbana eller buss, men jag hoppas verkligen att jag aldrig mer behöver åka taxi denna sträcka.
// Helén

anneli56
2007-08-11, 22:41
Billigare är att ta bussen,även om dom också kör som galningar......
Taxin kostar minst 25€ ,spelar ingen roll vad som står på mätaren.
Anneli

greekster
2007-08-12, 12:00
Gissar på att du vill åka till Pireaus, eller?

Nej, utan vi hade tänkt så här, att eftersom vi bara ska vara borta en vecka så åker vi antingen ut till någon ö (Naxos!) med direktflyg eller så är vi en vecka i Athen. Iofs skulle man kunna åka till en närbelägen ö, typ Egina eller Poros. Om vi åker till Athen kanske det blir taxi om man har mycket bagage.

Buss er det jeg foretrekker i Athen.

Ja, det är helt rätt. Buss och tunnelbana.

Taxin kostar minst 25€ ,spelar ingen roll vad som står på mätaren.

Det var min mors väninna som åkte och det var en sträcka på ca 36 km. För skojs skull (eftersom jag har alldeles för lita att göra idag) tog jag fram sträckan (http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&geocode=&saddr=%CE%91%CE%B8%CE%B7%CE%BD%CF%8E%CE%BD+%CE%95%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82+%CE%92%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%B6%CE%AD%CE%BB%CE%BF%CF%82&daddr=%CE%A3%CE%BA%CE%BF%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%85+%4037.931250,+23.728750&sll=37.931107,23.729074&sspn=0.002014,0.003648&ie=UTF8&t=h&om=1&z=12) i Google Maps. Jag tycker det är fantastiskt att man kan zooma in hela Athen ända ner till gatunivå. Inte bara Athen förstås utan alla större städer i hela världen.

Mvh,

Thomas

pao
2007-08-18, 16:53
Jag har åkt mycket taxi i Aten och så farligt är det inte,men ibland så har man åkt med en taxi som har blåst på ordentligt.

Hellen
2007-08-18, 17:50
Möjligt att att man vänjer sig om man åker ofta. Jag hade tidigare bra hört talas och läst om dessa taxiresor, kommer definitivt att undvika taxi ännu mer efter vår resa. Jag har absolut inget emot att åka fort på vägarna, men dessa chansningar vid spärrområden och där filerna går i hop rimmar dåligt med mitt trafiksäkerhetstänkande.
// Helén

malou
2007-08-18, 21:38
Hellen, jeg liker også å kjøre fort, kanskje for fort. Takk for at man ikke har fått noen bot! Men taxi i/rundt Athen, det gjør jeg ikke mer om jeg ikke er 'tvunget' til det. Har hatt noen svært ubehagelige erfaringer. Dessuten kommer man like raskt frem om man tar buss eller metro. Dog, buss på eks. Kreta kan også være en utfordring - opp og ned i fjellene uten bremser. Men tross det og især ad nostalgi; 'alt var så mye bedre før', det var en så underbar erfaring å kjøre med den fiolinspillende sjåfør - for lenge siden og langt vekk fra Athen. På 'lille-Hellas'. Javisst gikk turen langsomt, og man satt seg såvisst ikke på den bussen om man ikke hadde god tid. Fordi når sjåføren ville spille sin fiolin (fiol ?), ja, da måtte passasjerene bare lytte og vente 10 minutter eller mer. Før man ble befordret til ønsket reisemål. - Store byer er selvsagt noe annet.

jonashagel
2007-08-30, 12:44
Spola taxin ! Dyrt och klart läge för åksjuka för här går det undan i krokarna !

Åk istället buss , framför allt om det är tidigt på morgonen eller natt. Du hittar dem direkt utanför ankomsthallen. Finns bara fyra linjer ( tror jag ) ! Den till Pireus heter X96. Tar då max 45 minuter.

Ta metron om det är mitt på dagen. Går då fortare (trafiken) och är superfräsch ! Du får byta tåg inne i Athen men det är inga problem.

Däremot om du tänker åka metron tillbaka till flygplatsen så , var observant på att tågets "fönster" är märkt med "Airport" ! ( Ett litet märke som sitter på samtliga sidofonster på varje vagn ) ! Annars blir du tvingad att stiga av på en station på väg ut mot flygplatsen och vänta in just "Airport-tåget". Förvisso var det sluthållplats för alla men ändå onödigt krångel. Lätt att ta fel som vi nu lyckades göra !

Lycka till _B-anana

Peter
2007-08-30, 15:20
Ta metron om det är mitt på dagen. Går då fortare (trafiken) och är superfräsch ! Du får byta tåg inne i Athen men det är inga problem.

Man behöver inte byta i Athen längre. Det finns direktförbindelse från flygplatsen till Pireus numera.

Peter

jonashagel
2007-09-09, 13:13
OK !

Ändå bättre i så fall !

Gäller det samtliga "tåg" som går från flygplatsen alltså ?

Vi var nere senast i Juni/Juli och då trodde jag nog man var tvingad till ett byte ?

Peter
2007-09-09, 14:51
Gäller det samtliga "tåg" som går från flygplatsen alltså ?

Vi var nere senast i Juni/Juli och då trodde jag nog man var tvingad till ett byte ?

Det finns EN förbindelse som går direkt till Pireus. Med de andra kan du byta i Athen för att komma vidare. Den har funnits ett tag men det är tydligen inte så många som känner till den.

Peter

spagetti
2007-12-28, 21:29
Taxi från flyget kostar ca 30 euro med väskor. man betalat per resa, inte per person!

Metron kostar ca 12 euro för 3 pers rakt ner till Monatiraki där man byter till Piraeus. det finns gruppbiljetter om man är fler.

Buss kostar ca 3 euro direkt till Syntagma eller Piraeus.

Att åka taxi i Aten är en upplevelse och borde upplevas men kanske inte från flygplatsen. hehe

Idag är 3 Euro lika med ca 27 svenska kronor

Sassa Ö.
2008-07-21, 17:17
Ska åka från flygplatsen in till centrum, Dorian Inn, nära Akropolis, ca två på natten. Efter att ha läst de hemska berättelserna om bindgalna taxichaufförer undrar jag om buss/metro. Stannar de nära hotellet? Nån som vet var jag kan hitta info om det?
Sassa

PlatyYialos
2008-07-23, 00:27
Ytterligare en upplevelse med Taxi i Aten. Jag tog en limousin från flygplatsen till mitt hotell och fick ett fast pris på 40 euro. Taxi från hotellet till flygplatsen 20 euro. I det första fallet en Mercedes S500, jätte lång och all utrustning, wow, och i det andra fallet en Mercedes E230 helt ok. Båda resorna mycket trevliga med guidande chaufförer och lugn och säker körning. Detta passade mig mycket bra denna gång. Har tidigare åkt Metro både med och utan byte vilket också är mycket bra, lätt att hitta men också lätt att byta tåg på de olika stationerna och framförallt mycket fräscha tåg.