handdator

Visa fullständig version : rethymnon


tonetamara
2007-08-11, 12:19
Hej hopp!! Ja nu e de inte många dagar kvar tills ja åker till kreta för första gången i mitt liv!!! Jihu!!

E de någon som kan berätta lite om sina egna upplevelser av rethymnon, mat, strand, kultur mm.

Ja älskar musik fast inget disco, finns de några musik barer där??

Finns de "vanliga" båtturer? (utan något kulturellt)bara så man kan hoppa i havet o så?

Vad kostar att hyra en bil typ i mellan klass för en dag? Vart ska man åka då?

Vad kostar ex lunch, öl, köttbit, pizza, gyros, vin, kycklingplanka?? mm

E de nått vi inte får missa? Vi ska bara va en vecka o e som sagt va inte så kulturella..vill ha avkoppling, sol, bad, god mat o dryck...men nått annat man kanske ska göra, se???? Förslag???
Åker 16/8 från trondheim..jihu!!!:)

Eva L
2007-08-11, 18:34
Har ingen kol på vilka båturer som går nuförtiden men visst finns det båtturer. Inte brukar båtturer vara speciellt kulturella om du inte menar att någon greppar gitarren ibland. Spinalongaturen som jag brukar rekommendera till alla har dock en del histoiskt intressanta inslag. Har bara gjort den med lokala arrangörer och engelsktalande guide.

Eva

Ypsilon
2007-08-12, 22:10
Om du vill höra live musik så kan du besöka Dimitros Village Misiria måndagar och Rose /Adele onsdagar, om du vill uppleva bandet Driving South med svenska Calle vid trummorna. Rekommenderas!
Ypsilon

Athanasia
2007-08-13, 07:34
Driving South är ett måste!Har redan sett och hört bandet 5 ggr i år...snart dags igen,

IngegerdN
2007-08-14, 17:42
Kom själv hem från R. för 9 dagar sedan och längtar redan tillbaka....

Det finns två "piratskepp" som går från hamnen varje dag, en går österut till Souda Bay (Chania), den andra går västerut till Marathi. Båda är "vanliga" båtturer till fina stränder och jag vill minnas att man (i alla fall på turen till Souda) har möjligheter att hoppa i havet från båten. Har man tur kan man få se delfiner under resan...

Rethymno har en lång, ca 12 km, fin strand som börjar redan inne vid hamnen, men den i mitt tycke bästa delen av stranden finns efter marinan. Någon halvmil utanför R. mot Chania-hållet ligger en fin liten strand, som heter Episkopi Beach. Vill man inte äta lunch på tavernan där, kan man åka upp till Argiroupoli med de friska källorna (Rethymnos färskvatten kommer därifrån). Där finns flera tavernor att välja bland, min favorit är dock den som ligger längst ner, (Le Moulin eller något liknande).

De bästa restaurangerna/tavernorna hittar du i hamnen och gamla stan. Min favvo är Taverna Erotokritos, en familjeägd taverna som ligger längst bort i hamnen från strandpromenaden räknat. Prova gärna den någon kväll, de har inte bara fisk utan även mycket goda kyckling- och kötträtter. Här kan man få grillade/stekta? småfiskar "gavros" som man äter hela med huvud och allt - de finns inte på menyn men fråga gärna efter dem, det uppskattas!

Kultur kan du få hur mycket som helst på Kreta... är du intresserad av antiken och historia finns i Rethymno t.ex. arkeologiska muséet, som ligger i anslutning till Fortezzans huvudingång, Loggian, Rimondibrunnen m.m. m.m. En tur till Arkadiklostret kan också rekommenderas, liksom Festos, minoernas sommarpalats.

Ha en trevlig resa!
Ingegerd

Athanasia
2007-08-15, 06:31
Måste tillägga att det finns massor med bra restauranger även åt Misiria-hållet till...och om jag nu håller mig till staden så finns ju mängder men nämner 2,Lemon Three Garden och Sokaki Lemon Three..Ha en trevlig vistelse i Rethymno Hyrde bil i juni Atos Hyundai 2 dagar 40 euro..

IngegerdN
2007-08-16, 11:55
Det finns två "piratskepp" som går från hamnen varje dag, en går österut till Souda Bay (Chania), den andra går västerut till Marathi.
Det skall naturligtvis vara tvärtom - västerut till Souda Bay och österut till Marathi. (Hade ett barnbarn, som pockade på uppmärksamhet, hos mig när jag skrev inlägget.)
IngegerdN