handdator

Visa fullständig version : Södra Lesbos


Humlan
2007-08-09, 17:30
Det mesta som skrivits om Lesbos är ju hur det är i Molivos och Petra.
Ni som varit i Ag Isodoris är det bara en vägkorsning på en bygata eller?
Man blir ju lite orolig!
Går det bra bussförbindelse med Plomari, vad kostar det att åka taxi?
Tips på bra tavernor, badstränder inom moppe avstånd, lokala båtutflykter, eller annat kuriosa.
Skall föresten bo på Pebble beach i Ag Isodoris nån som har erfarenheter av detta hotell.

dett

Kalimera
2007-08-09, 17:44
Jag har precis lagt ut ett färskt resebrev från Lesbos. Där finns en del info om Isodoris.

Läs resebrevet här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2007/lesbos_ake.html)

PO
2007-08-09, 18:28
Vi bodde i Ag Isidoros för ett par år sedan, har inget minne av någon busstrafik men en taxi till Plomari kostade 2-3 €. Det går att gå dit men det är inte mycket skugga.. Byn är inte stor, ett par tavernor och hotell efter vägen, klapperstensstrand och landsbyggd. I branta backen ligger två biluthyrningsfirmor, gubben till vänster är sur och obehaglig, de till höger tvärtom.

Gammalt resebrev (http://po.englund.googlepages.com/lesbos20032)
Bilder (http://www.kallekung.nu/po/copper/thumbnails.php?album=3)

//PO

Hasse
2007-08-09, 20:25
Agios Isidoros har vi i färskt minne, kom hem därifrån 19/7.

Ja det är väl som en vägkorsning ungefär, "centrum" är vid vägen och där finns 2 barer (för ungdomar), ett fik, en taverna, en supermarket (välsorterad), en kyrka, 2 souvenirshoper och en telefonhytt. Tavernan heter Poseidon men den var vi aldrig på. Några meter bort ligger Sunset Taverna "en trappa upp" som erbjuder fin utsikt, bra mat men dyra viner. De har ett utmärkt vinsortiment för den som är beredd att betala från 15€ och uppåt.

Pebble Beach är ett stort hotell alldeles vid stranden några hundra meter från A. Isidoros. Synd för det blir att släpa matvaror om ni ska ha lägenhet, det finns ingen supermarket närmare. Men det är ett alldeles förträffligt hotell, har i och för sig inte sett rummen, egen restaurang, antagligen precis allt annat man kan önska sig. En äldre kvinna vid namn Angela finns där, hon brukar sitta i entrén ofta, pratar bra engelska och är antagligen involverad i ägandet eller dylikt.

Taxi från och till Plomari kostar 4€ men 5€ efter midnatt. Vägen mellan orterna är rätt slingrig och har krön så att gå där kräver 100 % koncentration och vana med vägarna i Grekland. Satsa på taxi även om det bara är 2,5-3 km. mellan orterna. Lokalbuss såg vi några gånger men jag är osäker på om man "kunde" åka emellan orterna ? Vi blev rekommenderade taxi för att det var så behändigt och billigt. I taxi slipper man dessutom trängsel med andra.

Plomari för övrigt är så levande, äkta, genuin (välanvänt ord), trasigt, "murrigt" men precis en sådan stad för den som gillar att studera folkliv. Det finns ingen internetuppkoppling efter en uppgift vi fick av en bosatt svenska. Det finns inget för personer som vill ha party eller balla barer. Det finns ett vardags-Grekland i kubik men allt är koncentrerat kring ett par gator nere vid torget och hamnen. Uppe i gränderna finns inget annat än bostäder, kanske trevligt att strosa i och hälsa på och titta på folk och katter (många).

Vi blev kära i Plomari, vi kommer tillbaka dit om några år. Vi tror inte att denna del av Lesbos kommer att förändras på mycket länge.

Mat på tavernor är billigt, aldrig (nästan) över 30€ för 2 personer inkl. vin (oftast husets). Vi rekommenderar södra Lesbos varmt, riktigt varmt men vi var faktiskt aldrig i någon annan ort där på södra sidan. Vi hade fullt upp med att upptäcka Plomari. Buss till huvudstaden Mytilini tar väldigt lång tid, uppemot 2 timmar och tiderna för att åka tillbaka var "vanskliga", dvs. man får inte mycket tid i stora stan och kan riskera att missa färden tillbaka.

Bad förresten, finns i Agios Isidoros eftersom de har en strand som heter duga. Mjuk klappersten, lugnt och fint, massor av solstolar i och för sig för stranden lockar ju många. En av de härligaste stränderna vi har upplevt i hela Grekland även om vi inte är några badankor men nu har vi lärt oss att uppskatta en bra strand mer pga. dess höga klass. Ingen blir besviken där hoppas vi.



Ungefär detta var vad jag kom på.



Hasse :cool:

Måddan
2007-08-10, 08:28
Jag och min man ska också bo på Pebble Beach, åker den 29 aug, när ska ni dit? Är jättenyfiken på om någon har bott där och vad ni tyckte, ser ju så mysigt ut på bilderna! Snälla ni som vart där kom med tips på allt.....
Längtar sååå....

darleen
2007-08-10, 08:36
Har varit på lesvos 3 år i rad (04-06) och verkligen älskar ön! Det är Plomari jag förälskat mig i!

Tänkte tipsa er om lite ang. Plomari/Agios Isidoros
* Sandy Bay hotel, längst upp på backen i A.I. har en Superbra resturang med jättegod mat. Det måste ni prova.:p
*Sen finns det en resturang som finns precis innan Hotel Isidoros, som ligger på en terass, en trappa upp. Om man ska äta där ska man ha mycket god tid på sig, där får man vänta länge på maten.. :mad:
*Resturangen som ligger bakom Hotel Isidoros har jättegod mat! Ägaren talar även lite svenska/norska/danska, Prova deras cheeseballs, och Zucchiniflowers!! mmmm:p
*Pebble Beach hotel är familjeägt och Angela som sitter ute vid entren om dagarna är mamman i familjen. Och de kommer från Usa så de kan engelska väldigt bra!:)
*Försök att inte åka taxi i Plomari så sent om nätterna, för många taxichaffisar har druckit..och kör ännu galnare än de brukar. Det finns några kända chaffisar som man inte vill åka med! :mad:. Dels gubben med hela sin värld i bilen och en som har en grek-flagga i baksätet! De är både fulla o kör som galningar jämnt!
*Jag rekomenderar att man hyr bilar eller moppar från Pebble Beach, det e dom man kan lita på. De två uppe i backen är bröder med de från Mirsini hotel i A.I. och Oceanis hotel i Plomari. Alla 4 är bröder!..Jag har erfarenheter av att de luras. Det gör dom inte på Pebbles.Ang_elx
*Man kan åka buss från A.I. till plomari, då äre ba o hoppa på bussen precis nedanför kyrkan i Agios isidoros. Busstiderna står på skylten vid muren till Diskotek Xodos. Och bussen från plomari mot mytilini kan man oxå ta till A.I. då stannar den utanför kyrkan..Och jag tror det e ungefär samma priser som med taxin, kanske lite billigare!:)
*Båtutflykterna går inte längre, av vad jag hörde förra året. Makis på Mirsinihotel har sålt sin båt. Han kanske köpt en ny i år. Annars kan man åka till Turkiet från Mytilini o gå på marknaden i Ayvalik. Typ världens största och miljontals besökare, tisdag o torsdag varje vecka. Där ska man inte ha klaustrofobi!:eek:
*Diskotekena i A.I. är mest för grekungdomarna i byn. Antingen så är man på isidos, lilla baren vid korsningen, eller på Xodos stora diskoteket i korsningen. Sen finns det även ett stort disko utanför Plomari som heter The Rocks den åker alla till på lördagarna..;)

Åh jag älskar verkligen Plomari..önskar jag kunde åkt ner i år igen!..men nästa år blire!! :D

darleen
2007-08-10, 08:40
Om man vill använda internet finns det på Hotel Agean Sun eller på Mirsini hotel! :D

Måddan
2007-08-10, 09:20
Tack för alla tips, just tavernatips är ju görbra.
Tar tacksamt emot tips på utflykter man kan göra och om det e nåt speciellt som man inte ska missa....
Resfebern börjar komma och nedräknaren e på...

Humlan
2007-08-10, 12:36
Man får tacka för all användbar information. Vi åker 22 aug och stannar 2 veckor, vi kanske ses på Pebble Beach.
Några bra tavernor och nåt bra ouzobar häng med lite folk som cirkulerar så klarar man sig långt.
Nån som vet om man kolla in i ouzo fabrikerna?

PO
2007-08-10, 12:49
Barbayannis (http://www.barbayanni-ouzo.com/index.html) i Plomari var öppet dagligen för besök.
Ett bra ställe att förtära produkten är 'gubbhaket' vid busstorget
i plomari, där är livlig kommers och många färgstarka typer.

//PO

darleen
2007-08-11, 15:50
Det finns även en ouzofabrik inne istan, säkert flera. men gianniatzi (stavas säkert inte så), finns inne i byn, om man följer "huvudgatan" med små butiker "uppåt" så kommer det en liten butik däre gör ouzo!
I stan ser man gamla förfallna ouzodestillerier och olivpressar..Men den mest kända är Barbagiannis (varvajannis) fabrik. Apollo har ju utflykter dit med middag efteråt på en restaurang.
Sen ska man inte missa musik-fredan på Platanos torget, varje fredag! Jättekul. och restaurangerna runt om trädet har jättegod mat!!
Slutet på augusti börjar det bli folktomt, grekerna åker hem, resturanger börjar stänga, barer slår igen för säsongen..Man märker av turisterna mycket mer. Det blir lite lugnare liv i området. Säkert blir taxiresorna dyrare eftersom de inte kör så ofta, bussarna går inte heller oftare då. Men kanske mer plats på stränderna! =)Ang_elx

Apollo har ju en örundtur varje vecka som är intressant. Om man inte orkar åka runt själv på ön! där besöker man Agiassos, kyrkbyn med världens äldsta ikon av jungfru maria. Man besöker petra o molivos med möjlighet att gå upp till kyrkan i Petra o borgen i Molivos. sen åker man längs norrsidan för att sen åka ner mot Plomari på kvällen. Ev. ett stopp vid de varma källorna i Gera bukten, där det sägs att man blir 10 år yngre om man badar där! =) Lesbos är en gammal vulkan-ö, det finns fortfarande en del verkande kratrar på ön.
På västra sidan av ön finns det ju en förstenad skog som "bildades" av ett vulkanutbrott för miljontals år sen..det e faktiskt faschinerande o se! =)

taverna tips: Tavernorna runt Platanos trädet i Plomari..Där äre jättemysigt! :)

Hasse
2007-08-11, 16:39
Som sagt, Taverna Platanos är kanonbra, vi åt bl.a vinbladsdolmar vår sista kväll där, en middag med bara meze-rätter. De var de bästa dolmades vi ätit i Grekland (11 resor) !!!



Hasse :cool:

Humlan
2007-08-11, 17:34
Det blir ju bara bättre och bättre det här, nu börjar man längta till
semestern. Massa bra tips om både mat och dricka ställen, mysigt
med lokalbefolkning runt omkring sig, och inte bara turister.
Att få besöka en ouzo fabrik skall bli en höjdare.
Visst är det kul att återbesöka öar man varit på förut, men det är extra
spännande att komma till nåt helt nytt.
Att få sitta på balkongen och läsa utprintade kalimera tips avnjutandes
en kaffe o metaxa eller varför inte ett glas kall retsina det kallar jag för
semester och avkoppling.

Hasse
2007-08-11, 18:35
Det blir ju bara bättre och bättre det här, nu börjar man längta till
semestern.


Det är bara roligt att bidra till någon annans resa så som jag gör. Nordvästra sidan av Lesbos var väldigt bra vår första vecka och den andra veckan i A. Isidoros/Plomari ännu bättre så jag är fortfarande helt lyrisk (kom hem 19/7) över vad vi upplevde. Det är en absolut äkta ö som vi verkligen hoppas kan få behålla den personliga och gemytliga prägel den har. Självklart får man räkna med att det då och då kanske poppar upp nya hotellbyggen men det såg vi inte mer än något fåtal av. Dock bör man kanske passa på när det äkta finns kvar, antingen för ett eller flera besök ?


Hasse :cool:

darleen
2007-08-11, 21:08
´Hasse -
Han med lustiga frisyren vet jag tyvärr inte..Vet en man som brukar spela bouzouki..men han har ingen lustig frisyr, Det finns väl säkert flera..Kanske nya som kommit till ön.
Nej det e det som så härligt med Plomari att mycket händer där spontant..Men klubbarna får inte ha musik utomhus (på terasserna)efter typ 1-2 tror jag. Förutom The rocks som ligger ute i ingenstans där ingen störs.. :rolleyes:

HallaBalla
2008-02-28, 17:56
Om man inte vill ha turistmyller och håll-i-gång rekommederas hotell Irini väster om Plomari centrum. Finns en trevlig liten strand strax nedanför. Lugnt och mysigt. Torget och centrum inom 10 min gångavstånd.