handdator

Visa fullständig version : Rapport Thassos vecka 31!


tyrola
2007-08-09, 15:53
Denna restresa till ö och hotell jag aldrig hört talas om blev riktigt bra!
Hotell Afroditi i utkanten av Thassos stad, rum för 3 med Trinette-kök helt OK betr. rumsstorlek m m. Litet mer köksutrustning hade varit bra, t ex djupa tallrikar till oss alla 3 :confused: och större kniv till bröd samt gärna även mer krokar här och där, men balkong i toppenläge m m uppvägde. P g a toa-funktionen i Grekland hade någon mer dags städning även varit bra men men......
Badade den dag vi kom precis nedanför hotellet, vilket gick bra, men fanns bättre ställen. Tre gånger gick vi till Nisteri Beach 10-15 min:s promenad bort, där parasoller, sängar och ett par tavernor fanns och det fanns även en bra strand av samma standard litet närmare på samma väg. Åkte taxi en dag till Golden Beach, där det var ganska stora vågor och även mycket folk, men också lång strand. En dag tog vi båt från gamla hamnen till badet Makriammos på samma mer "vågiga" sida en "vågad" tur alltså:).
Buss till marknad i Prinos månd f m, ej så stor och ungefär som dessa marknader brukar vara. Bussförbindelser fanns runt ön, men det verkade inte gå bussar så tätt och det fanns tydligen ej heller så mycket taxibilar, som man är van vid annars.
Kanotutflykt deltog en av oss i och tyckte den var värd pengarna.
Hyrde bil sista dagen och åkte runt ön och fikade i Skala Marion, där en gång i tiden alla kvinnor hetat Maria och en av oss heter Mariaklapp_klap.
Uppe till en bergsby två gånger för att köpa olivolja, men där var stängt och det vi köpte med oss hem köptes i större supermarket på västra sidan av ön på vägen. Stannade förstås vid det kloster som låg alldeles vid vägkanten och där det mest fantastiska var läget och utsikten. Fick låna en nylontrasa att ha över axlarna, men kjolen godkändes, fastän den ej var lång! Köpte även honung av "inföding" vid vägkanten, och dessa burkar hade läckt litet på hemvägen. Det är väldigt flytande honung.
Åt även lunch på en taverna en bit in från vägen, där vi badade från klippa med stege ned, vilket jag tyckte var det varmaste, skönaste badet!
Letade oss också in till det s k marmorbadet, dit man tog sig via en grusväg med många stora gropar och utan skyltning, så man inte visste om man var rätt, men egentligen var det väl bara att åka raka vägen förbi Makriammos Beach ett par, tre km(?) i lugn fart och till slut kom vi fram. Massor med vita småstenar på en del av stranden och ännu grönare vatten och skönt bad där. Några få personer till hade letat sig dit samt även getter vid marmorbrottet.
Bilturen på västra sidan av ön gick på ganska platt mark, men på östra sidan var det "värre" och jag som har viss höjdskräck:eek: gillade inte alla krökar och delar av vägen, men utsikten är fantastiskt vacker, förstås.
Sista middagen denna sista dag på Thassos, då vi alltså hade bil, skulle vi inta i en by, som jag tror heter Mikros Prinos, där solnedgången skulle vara fantastisk att se - det blev mulet!!! Mat OK, men inte mycket att välja på och personalen hann inte riktigt med, då där blev mer än fullsatt. Kolsvart när vi åkte därifrån.
En eftermiddag blev det raskt mulet och blåsigt och ett par åsksmällar, men det kom aldrig mycket regn. Även grått och duggregn hemresedagen!
Betr. mat var den förstås god frånsett meze-ställe vid gamla hamnen, där vi åt fisk-meze och den gillade nog bara katterna, som där var ovanligt många! Syrtaki vid gamla hamnen ordnade till god blandad meze åt oss, men vi tyckte inte att servicen var 100 %-ig. Bästa maten åt vi i närheten av vårt hotell och hotell Filia, där Airtours kontor är, på Taverna ?, där också välkomstträffen var. Både service och mat toppen där och vi såg fler som åt där mer än en gång. Dock var där inte så mycket att se på, om man vill se på folklivet. Då fick man gå bortåt hamnen och staden.
Man fick mycket och bra mat (och vin) för pengarna på Thassos:).
Och i övrigt: Det kändes ej trångt på ön och var blandat greker och turister från olika länder. Många bra bad och höll man sig från steniga stränder slapp man nog sjöborrar, som annars kunde finnas bland stenar. Såg dock ej så mycket av själva staden Thassos, som jag velat, för på dagen var det bad och på kvällen mat som gällde, men en hel del butiker fanns det och det ska även finnas ett Akropolis, som vi dock alltså ej såg och jag hann inte heller åka med det blå barntågetAng_elx.
Några som dessutom semestrade på Thassos var getingarna och de var många! Vid frukosten hann de inte bli så många, men vid lunchen...... Några gånger ställde personalen fram en aluminumform med något brunt pulver och glödande kol, som rök utan att stinka för mycket och detta verkade hålla getingarna borta. På kvällen brukade de inte komma, för vi åt ganska sent, men då kunde det finnas mygg, så myggmedel kan det vara idé att ta med sig. Men i stort - en mycket trevlig resa till en trevlig ö, som jag kan tänka mig att besöka igenbye_bye.

eija
2007-08-10, 12:33
Hej Tyrola!
Tack för er reseberättelse. Kul att ni trivdes på Thassos. Det finns inte så många här på forumet som har besökt ön. Och jag tycker att ni har ännu så mycket att se på ön (t.ex. alla bergbyar och Ipsarion, det högsta berget dit man kan köra bil också! och härliga små vandringstigar överallt) att den är verkligen värd en annan resa :)! Och kanske i juni, om man tycker om lugn och ro!
Jag tror att detta bruna pulver var kaffepulver. Åtminstone har jag hört att man kan tända kaffepulver på ett aluminium och det hjälper mot getingar!

mvh/Eija

tyrola
2007-08-10, 16:52
Den bergsby vi besökte, Rachoni?, 2 ggr för att köpa olivolja tyckte jag inte var så mycket att se och besöka bergstopp tror jag att jag klarar mig utan, då jag, som jag skrev, inte gillar att åka vid branter och likn, men vandra skulle jag kunna tänka mig, men förstod att det finns en del ormar i Thassos och, vilket kanske framgår av mitt "namn", Österrike är mitt andra favoritland att besöka och mycket bra att vandra i. Dock kan jag mycket väl tänka mig fler besök på Thassos och kanske juni är att föredra, då det kanske inte hunnit bli mycket getingar då, men då är det väl kanske inte så varmt i vattnet? Jag tyckte inte det var överdrivet varmt nu heller, men bra mycket varmare än det varit i Sverige i år!

eija
2007-08-10, 18:47
Hej och tack för svaret!
Om ormar vet jag inte? En gång har jag blivit rädd, när jag satte mig ner på en sten vid huvudvägen nära klostret Archángelou och en stor huggorm började kräla alldeles nära mig. Men det är enda gången jag har sett ormar fast jag har vandrat överallt under nästan tjugo år. Men visst lönar det sig att vara vaken om man går mellan stenar eller i gräset.

Har du varit på Naxos? Den hemskaste busfärden jag har haft var där när vi åkte över bergen till andra sidan av ön. Chauffören skämtade bara med sin flickvän och tittade på henne, körde med en hand och en gammal grek som bodde i USA, suckade och gjorde hela tiden korstecken bredvid mig. Men jag var tvungen att komma tillbaka på samma sätt då det inte fanns nån annan möjlighet.
Bäst att du inte reser dit om du inte gillar att fara vid branten ;)!

Trevlig weekend!
Eija

Stoffe82
2007-09-24, 16:07
Hej Tyrola!

Kul att ni gillade Thassos! Själv befinner jag mig på Cypern just nu och har ca 1 månad kvar av min vistelse runt medelhavet!

/Eran guide på Thassos

tyrola
2007-10-07, 22:36
Hej själv!
Det var kul att du är inne och kollar om någon skrivit något. Du är väl fortf. kvar nere vid Medelhavet några dagar och jag är ganska avundsjuk på dig, men du jobbar ju, så det är litet annorlunda än när jag reser. Vad kommer det sig att du nu är på Cypern - trodde inte att man bytte ställe förrän säsongen var slut, men jag känner inte till mycket om reseledarjobbet, förstås. Tyckte du sa att du skulle till Göteborg när du slutade och där var jag nyss på bokmässan, då min dotter som var på kanotutflykten bor där. (Trevlig stad!)
Hon och jag har varit på Cypern för några år sedan och bodde då i staden Larnaca, helt OK! Även Rhodos och Kreta har vi besökt, men vill nu gärna till några litet mer ovanliga grekiska öar framöver och det var kul att folk på jobbet inte genast visste var man varit. Kan fortf. tänka mig åka till Thassos igen, men getingarna var inte kul! Karpathos lockar t ex framöver.
Ha det bra och vi kanske ses igen någonstans!
Birgitta i Karlskoga