handdator

Visa fullständig version : Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet


inkfish
2007-08-09, 11:22
på... Men borde inte juice vara billigt i Grekland, eftersom frukten finns på nära håll?

Fruktinnehållet i grekisk juice är nog lika litet som i svensk;)

Fråga: dricker grekiska barn alltså inte mjölk? Eller dricker de get- och fårmjölk? Har aldrig tittat efter det i affärerna men det kanske finns överallt?

inkfish
2007-08-09, 12:00
Av de grekiska barn jag träffat och vad vi har diskuterat med de som växt upp så dricker de inte mjölk(inte heller get/fårmjölk). De (grekerna) är mycket förvånande över att mina barnbarn dricker mjölk och frågar ofta varför de dricker mjölk. De jämnåriga grekiska barn som då brukar vara här dricker endast vatten eller läsk.


Tack! Kul att veta.

Huvva, läsk:(

Och är jag väldigt svensk när jag undrar om de inte har kalciumbrist då? Eller får de i sig tillräckligt via fetan? Vilka andra livsmedel som är vanliga i Grekland är rika på kalcium?

(Kräver förstås inte att just du ska kunna svara Agda, jag är bara nyfiken)

Agda
2007-08-09, 12:05
Svaret finner du i munnen!flabb_flab

Admirala
2007-08-09, 12:16
Och är jag väldigt svensk när jag undrar om de inte har kalciumbrist då? Eller får de i sig tillräckligt via fetan? Vilka andra livsmedel som är vanliga i Grekland är rika på kalcium?


Vi her oppe i nord drikker mer melk enn de aller fleste, likevel har vi ofte "sprø skjelett"/benskjørhet. Leste nylig at melk og melkeprodukter ikke har mye å bety for dette som tidligere antatt.
Sol gir vitamin D som er viktig for benbygningen, det samme er grønne grønnsaker.
Uansett er det mange i verden som ikke tåler melk unntatt når de er småbarn. De mangler et enzym i magen eller noe sånn. Vil tippe grekere er blant disse. På den andre siden er jo grekerne verdensmestere i ostespising, så kanskje de tar litt igjen der.

Jeg er ingen ekspert på dette, må jeg si til slutt, men man rasker jo med seg litt kunnskap her og der...

inkfish
2007-08-09, 12:17
Agda - Ja, kanske det:D

Fast jag funderar också då på benskörhet hos gamla? Den borde också öka - om man inte livet igenom käkat nåt som ger rejält med kalcium. Mjölkprodukter är svårslagna på den punkten, gissar jag.

inkfish
2007-08-09, 12:21
D-vitamin från solen - ja naturligtvis! Det tänkte jag inte på. Men så är inte heller jag nån expert på det här, jag funderar mest:)

Skulle greker vara mer laktosintoleranta än andra, menar du? Det förstår jag inte riktigt.

Agda
2007-08-09, 12:37
Solen är väldigt viktig mot benskörheten (jag slipper själv ta östrogen här, tack o lov!) sedan har vi otroligt kalkrikt dricksvatten.

Att de skulle vara mer laktosintoleranta: kan ju vara så att eftersom de "aldrig" druckigt mjölk så kan ju generna(bla enzymerna i mage och tarmar) anpassat sig till annat (tex oljan) och hos oss nordbor tvärtom genom århundradena.

inkfish
2007-08-09, 12:43
Fast ÄR de det? Mer laktosintoleranta, alltså.

Agda
2007-08-09, 13:06
De dricker ju aldrig mjölk så den frågan förblir nog obesvarad.

Admirala
2007-08-09, 15:06
Som sagt - få mennesker tåler melk i voksen alder.

Her (http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173095512.95) er en artikkel fra norske forskning.no, som forteller mer om dette. Den sier bla a. at laktoseintoleranse er en tilstand hvor laktase, et enzym som bryter ned melkesukker, ikke blir produsert i kroppen i voksen alder.
I vår del av verden oppfattes laktoseintoleranse nærmest som en sykdomstilstand, fordi vi har så mye melkeprodukter i vårt kosthold.
Vi tenker som regel ikke over at de fleste mennesker i verden har denne intoleransen. At vi i Vest-Europa startet med husdyrhold tidlig, dvs drakk melk for tusenvis av år siden, har nok bidratt til at vi tåler melk så godt.

Zanét
2007-08-09, 15:09
De dricker ju aldrig mjölk
Men å andra sidan äter man mycket yoghurt, bönor, spenat etc vilket torde räcka för att uppnå nödvändig daglig dos av kalcium :)

//Zanét bye_bye

Annki
2007-08-09, 15:30
Fruktinnehållet i grekisk juice är nog lika litet som i svensk;)

Juice måste innehålla 100% juice från frukt eller bär, annars får det inte benämnas juice, inga tillsatser får förekomma. Finns tillsatser såsom vatten och socker är det inte juice, utan nektar eller dryck.
Så är det i Sverige, antar att det är EU-direktiv och då gäller det ju även Grekland.

Ann-Kristin bye_bye

Frappe
2007-08-09, 16:14
Fast jag är av annan uppfattning, de flesta jag känner och pratar med där dricker barnen mjölk och man anser att det är mycket viktigt. Med frukost kan det vara si och så men mjölk ska barnen ha innan man går til skolan :). Köper man inte den färska mjölken så är det burk mjölk som gäller typ Noynoy. Kan tilläggas att för 15 år sen var det svårt att få tag på färsk mjölk alltså lärde sig mina barn att dricka Noynoy och de har hållt kvar, så idag varvars färsk med Noynoy. Och så klart i Frappe gör ju Noynoy sig bäst klapp_klap

Camilla

Agda
2007-08-09, 16:43
Kan tilläggas att för 15 år sen var det svårt att få tag på färsk mjölk .....
Camilla

Det är fortfarande svårt att få tag på färsk mjölk, den är ofta slut. Det sker ju också en förändring där man försöker förmå dem att dricka mjölk, framför allt barnen. Och naturligtvis så finns det undantag från att "aldrig dricker mjölk" men i de familjer jag känner så dricker ingen mjölk varken bebisar, barn,ungdomar eller vuxna. Någon gång kan jag se en ungdom komma med chokladdryck (som skall innehålla mjölk). I våran affär(i byn) säger de att de tar hem mjölk endast för vår skull.
NoyNoy=urk!

Lindiz
2007-08-09, 19:00
När vi var på kreta och JOhnny var 9 månader gammal kom en familj från en taverna vi brukade äta på med ägg till oss och lammjölk till Johnny. Dom talade mkt noga om att det var till babyn och att deras barn drack det...

Fast... vi tyckte nu inte att färsk, extremtjock, lammjölk var vidare gott!:eek:

anoula
2007-08-09, 19:20
Fast... vi tyckte nu inte att färsk, extremtjock, lammjölk var vidare gott!:eek:
Som min bror brukade säga när han beställde mjölk i Grekland: "Milk please, MU, not BÄ"

inkfish
2007-08-09, 20:22
Her (http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173095512.95) er en artikkel fra norske forskning.no, som forteller mer om dette. .

Tack! Men hittar du nånstans i artikeln vad som gäller greker? Det är egentligen bara det jag undrar. Du skrev att du tippar att grekerna är laktosintoleranta, det fick mig nyfiken. Men vi vet alltså inte?

Juice måste innehålla 100% juice från frukt eller bär, annars får det inte benämnas juice, inga tillsatser får förekomma.

---
Så är det i Sverige, antar att det är EU-direktiv och då gäller det ju även Grekland.



Står det chymos ( = juice) på literkartongerna i affärerna? Jag köper aldrig sån "juice" för jag tycker inte att den är god.:o

Eva L
2007-08-09, 21:10
Ungefär så här kan det förklaras. Den som slutar dricka mjölk före ca fem års ålder blir lättare laktosintolerant än den som fortsätter att dricka mjölk. Jag kommer inte ihåg procensatserna nu men det finns studier gjorda. Om vi säger att 5 % är laktosintoleranta i norden (ta inte siffran exakt) så är 10 kanske 15 eller 20 procent det i Grekland och fler i Afrika och Asien. Den laktosintolerante som oftast tål lite mjölk har brist på enzymet laktas som gör att mjölsockret inte bryts ner och kan tas upp i tunntarmen. Istället bryts mjölksockret (laktosen) ner i tjocktarmen av bakterier som finns där. Det jäser, gaser bildas, en del har smärtor och diaréer. Det finns enzym att köpa på apoteket.

Fetare mjölkprodukter innehåller mindre mjölsocker så därför kan en del lättare tåla de produkterna. Den som är glutenintolerant har ofta så skadade tarmar att många också blir laktosintoleranta.

Eva

inkfish
2007-08-09, 21:14
. Om vi säger att 5 % är laktosintoleranta i norden (ta inte siffran exakt) så är 10 kanske 15 eller 20 procent det i Grekland och fler i Afrika och Asien.

Okej, det är i den storleksordningen det är, alltså. Tack!

Eva L
2007-08-09, 21:16
Ja på ett ungefär. Ska plocka fram exakta uppgifter till dig. Finns på jobbet.

Eva

inkfish
2007-08-09, 21:20
Tack! Kan vara spännande att veta.

I ett land där man är hänvisad till Nou-nou är det inte konstigt om man blir intolerant:cool:

Agda
2007-08-09, 21:30
Då kan alltså teorin och spekulationen om att greker är mer laktosintoleranta pga att de mer eller mindre i generationer aldrig druckit komjölk stämma,Eva?
Tack för ett mycket intressant inlägg!

Janérik
2007-08-10, 00:06
Men vad som är underligt är väl ändå om man tittar på Finland, där varierar det enligt folkgrupp: Svenspråkiga 8%, Finskspråkiga 17% och samiska 37% laktosintoleranta, i övriga norden är c:a 5% laktosintoleranta. I Kina är för övrigt 90% laktosintoleranta.
Källa: http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/maito/laktosfattiga.htm , verkar vara en privatperson som sammanställt detta.

Mvh Janérik

Eva L
2007-08-10, 07:31
Finskspråkiga kanske har mer inblandning av andra folkgrupper eller har finlandssvenskarna haft mer av svenska mjölkvanor? Själv skyller jag min ändå ganska måttliga laktosintolerans, som dock försämrats lite med åren, på mina ryska förfäder. För några generationer sedan kom invandrande ryssar och gifte sig med mina svenska förfäder på mormors sida. Något samesamband tror jag däremot inte att jag har. Min son misstänker att han också är laktosintolerant och han har svenskt/norskt/samiskt och lite ryskt ursprung så det kan väl stämma.

Eva

Elisabet
2007-08-10, 08:08
Då kan alltså teorin och spekulationen om att greker är mer laktosintoleranta pga att de mer eller mindre i generationer aldrig druckit komjölk stämma Den förhärskande teorin är ju just så, eller egentligen omvänt, dvs att folkgrupper som använder komjölk som dryck och i matlagning i vuxen ålder har tillvant sig för längesedan och över generationerna med laktos och börjat producera det enzym som bryter ner laktosen.

Så vitt jag känner till så har dock ingen forskning säkert kunna visa att det verkligen är så och bilden kompliceras av några faktorer, dels det som Janérik nämner att det även i Finland samt bland samer är 15-20 procent av befolkningen som är laktosintoleranta och att siffran i Medelhavsländerna inte är högre än då, dvs 15-20 procent även där. En klar majoritet av dem som alltså inte har druckit komjölk som vuxna har alltså ändå tolerans mot det i dessa länder.

En annan viktig aspekt är att all mjölk innehåller laktos, alltså inte bara komjölk, utan även mjölk från får, get, åsna, ren, buffel osv. Så gott som alla folkslag tar vara på mjölk från något däggdjur och använder i matlagningen och även som dryck, även bland de folkgrupper i Afrika och Asien där laktosintoeransen är 100 procent. Detta har gett teorin att just komjölk ger större tolerans mot laktos än mjölk från andra djur, men varför det i så fall är så har man inte kunnat förklara - och det stämmer ju dessutom inte på finländare.

Det man har kunnat visa är att laktosintolerans är ärftligt.

Admirala
2007-08-10, 11:03
I følge denne (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/53/3/676.pdf) artikkelen er 75 prosent av voksne grekere laktoseintolerante.

Eva L
2007-08-10, 13:49
Det kan säkert stämma att 75 % är mer eller mindre laktosintoleranta i Grekland. Jag har letat i gamla papper och det verkar finnas studier som skriver om allt mellan 20-75 % vid Medelhavet till över 90 % i Afrika, Asien och Sydamerika. Finland 17 %, Sv, No, Da 3-5 % med inflytandet från andra länder. Tidigare var siffran här ca 2 %. Kaukasier verkar också ha kvar laktasen i vuxen ålder. Nästan ingen föds med laktasbrist utan produktionen börjar minska vid två-tre års ålder och besvären kommer oftast först i vuxen ålder.

Eva

JohnS
2007-08-11, 18:28
Vi tok for noen år siden bussen fra Ag Nikolaos til Ierapetra, på Kreta. Det var en varm dag, og jeg var tørst før vi gikk på bussen, og skulle kjøpe vann på busstasjonen. Men bussen var klar til avgang, og vi måtte bare finne et sete, uten vann.

Vel framme i Ierapetra var det første jeg tenkte på å finne noe å drikke, og kastet meg inn på et supermarked ved busstoppet. Jeg kom først til melkeskapet, og tok med en halvliter skummet fersk melk i lilla kartong, gikk ut på fortauet, og drakk den iskalde melka omtrent uten å kartongen fra munnen.

Da den verste tørsten og desperasjonen var over, kom jeg så langt at jeg så meg rundt. På kafeneionen på den andre siden av gata satt en rekke gubber med åpen munn, mens de alle studerte meg, og så helt fascinert ut. Det var åpenbart at de aldri hadde sett en voksen mann drikke melk på den måten før. Jeg går ut fra at de hadde stoff til en minst like omfattende melkediskusjon som den som går her nå..

magdalena
2007-08-11, 22:10
Pga grekiska anlag från min pappa så har jag fått lactosintolerans och känner även en kille vars pappa oxå är grek. Han har oxå lactosintolerans och pga det att grekerna dricker inte mjölk i högre ålder som vi gör här i norden. För mig funkar det bättre med glass i Grekland än här hemma iom att det gör med fårmjölk. Som tur finns det oxå tabletter att ta om man skulle känna sig osäker hur maten är tillagad. Utan dom är det inte så kul om det skulle finnas lilla minsta mjölkprodukt i maten.

inkfish
2007-08-11, 22:28
Tack för en massa bra svar, intressant att veta!klapp_klap

En anslutande om än mindre seriös fråga i sammanhanget:

Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? Jag har hittills bara haft Nou-nous portionsförpackningar för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Hellen
2007-08-11, 22:50
Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? ..... för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Mjölk i halvlitersförpackning, prova, känns kanske bara hälften så slösaktigtflabb_flab
// Helén

inkfish
2007-08-11, 22:52
Suck:rolleyes:... Okej dåflabb_flab

Lindiz
2007-08-11, 23:33
Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? Jag har hittills bara haft Nou-nous portionsförpackningar för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Vi köper hela (dyra) liter när vi köper... dels dricker vi både te och kaffe - båda med mjölk, och sen har vi en junior som komsumerar en hel del oboy! så det hinner inte bli gammal mjölk i våran grek-kyl!

Elisabet
2007-08-12, 08:19
Jag gör av med en liter (eller åtminstone nästan en liter) på den tid jag är där så att köpa mindre förpackningar skulle kännas slösaktigt för mig.

Men mjölk i Grekland är ju en djungel, så vilka märken jag brukar köpa minns jag inte alls. Brukar väja den jag hittar med minst fett.

Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att inte grekerna själva köper en massa komjölk, så många tillverkare som det finns..

Hittade denna förteckning över Grekiska mjölkprodukttillverkare (http://www.evresi.gr/data/index.php?action=showcat&idcat=51).

Agda
2007-08-12, 10:27
Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att inte grekerna själva köper en massa komjölk, så många tillverkare som det finns..


Ja det finns några tillverkare men det finns inte mycket färsk (Φρεσκο) mjölk i butikerna. Det finns hög pastöriserad mjölk mer än färsk. Under mina år(nu 7 år) här har jag aldrig sett en grek köpa färsk mjölk (ej heller retsina, men det är en annan sak)!

I Sverige står det pallar med färsk mjölk bakom kyldisken men det gör det inte här. Oftast finns det bara det mjölk som står framme i disken och det är inte mycket.

Elisabet
2007-08-12, 10:45
Ja det finns några tillverkare men det finns inte mycket färsk (Φρεσκο) mjölk i butikerna. Ja, det är lång hållbarhet på mjölken där. (Det börjar för övrigt blir allt mer vanligt här också..) Vad används den till? Gratinerar man mycket mat i hemmen?

Agda
2007-08-12, 11:01
De gör ju Bechamel till bla mousaka,pastisio.

Elisabet
2007-08-12, 11:12
De gör ju Bechamel till bla mousaka,pastisio.Jo, just de två maträtterna tänkte jag på, men är det allt?

anoula
2007-08-12, 12:42
Jo, just de två maträtterna tänkte jag på, men är det allt?
Papoutsaki :p. Miam.

inkfish
2007-08-12, 12:58
Men mjölk i Grekland är ju en djungel, så vilka märken jag brukar köpa minns jag inte alls. Brukar väja den jag hittar med minst fett.



Ok, tack. Den där djungeln har jag också sett, inte minst vad gäller långbarhet. Ju längre hållbarhet, desto högre nou-nou-faktor, har jag tänkt - och då kan jag lika gärna köpa nou som finns i portionsförpackningar....

Men jag ska gå på mjölk nästa gång och pröva mig fram.

Elisabet
2007-08-12, 22:13
Papoutsaki :p. Miam.Vad är det?

anoula
2007-08-12, 22:20
Papoutsaki betyder "liten sko" och är färsfylld aubergine med bechamel på toppen gratinerad i ugn. Supergott!

Elisabet
2007-08-12, 22:26
Papoutsaki betyder "liten sko" och är färsfylld aubergine med bechamel på toppen gratinerad i ugn. Supergott!Aha, det har jag ätit någon gång. Minns inte om jag hörde namnet den gången, men nu ska jag komma ihåg det!

Förmodligen finns det en hel del rätter med bechamel som man inte vanligen ser på tavernor.

Eva L
2007-08-13, 07:26
Papoutsakia är väldigt gott. Äter det ibland trots mjölken. Ok om det är det enda med mjölk den dagen. Den som gillar den rätten gillar säkert Imam och Imam baildi. Vet inte om det stavas så men den senare är med köttfärs och utan mjölk och det har jag ätit flera gånger på den kretensiska landsbygden.

Eva