handdator

Visa fullständig version : Dykning i Kykladerna?


jensohlsson
2005-06-17, 17:09
Hej!

Ska resa runt i Kykladerna i två veckor i sommar och tänkte eventuellt passa på att göra några dyk.

Det är ju lite si och så med dykning i Grekland. Det är ju dykförbud på många platser. Men det finns kanske något ställe i kykladerna där det är tillåtet och där det finns ett bra dykcenter?

Jag har PADI:s Open Water cert. Men det borde inte vara några problem att dyka med någon annan dykkedja heller.

Någon som vet?

/Jens

Ruby
2005-06-17, 17:13
Hej!

Ska resa runt i Kykladerna i två veckor i sommar och tänkte eventuellt passa på att göra några dyk.

Det är ju lite si och så med dykning i Grekland. Det är ju dykförbud på många platser. Men det finns kanske något ställe i kykladerna där det är tillåtet och där det finns ett bra dykcenter?

Jag har PADI:s Open Water cert. Men det borde inte vara några problem att dyka med någon annan dykkedja heller.

Någon som vet?

/JensPå Paros är det tillåtet med dykning. Det finns dessutom rätt många dykcenter (som jag har länkar till).

Ruby

jensohlsson
2005-06-17, 17:50
Perfekt! Du får gärna lägga upp länkarna här.

/Jens

Elisabet
2005-06-17, 18:47
På Paros är det tillåtet med dykning. Det finns dessutom rätt många dykcenter (som jag har länkar till)Nej det är inte tillåtet att dyka med tuber på egen hand någonstans i Grekland. Även när man dyker med ett organiserat dykcenter eller liknande som har de tillstånd som behövs får man bara dyka på vissa platser.
Snorkla däremot är fritt.

Välkommen hem förresten Ruby bye_bye

Janet
2005-06-17, 20:24
Ja välkommen, hur var resan Ruby? Berätta ALLT! :)

kize
2005-06-18, 08:54
På Antiparos finns på bygatan ett företag som har organiserade dykturer runt ön. Vår dotter och hennes pojkvän åkte med på en sådan och tyckte att det var helt ok. Mat och dryck ingick i paketet o de var borta en hel dag.
Kicki

Ruby
2005-06-18, 14:42
Välkommen hem förresten Ruby bye_bye
Ja välkommen, hur var resan Ruby? Berätta ALLT! :) Tack ska ni ha! Jag är jättenöjd med resan och ska snart försöka samla ihop en redogörelse. Har över tusen bilder och en massa dagboksanteckningar med mig hem som jag måste ta mig igenom först...

Joniska öarna var i alla fall jättefina, kanske särskilt Kefalonia. Det var också intressant att åka så tidigt på säsongen, det var första gången för mig. Vädret var ju inte lika bra som det är i augusti, men ändå mycket bättre än det var i Sverige när vi åkte (typ 10 grader...).

Fast när det gäller snorkling så leder Paros stort... :) Där såg jag mycket mer roliga fiskar och annat än jag gjorde den här gången. Kanske beror det på vattentemperaturen, eller så är det mer utfiskat i Joniska havet?

Ruby

Ruby
2005-06-18, 15:00
Perfekt! Du får gärna lägga upp länkarna här.

/JensOj, jag hittar bara två länkar just nu, men jag ska leta upp fler... Den enda jag har personlig erfarenhet av och som jag kan rekommendera är http://www.octopuseatrips.com/, fast läget är lite tråkigt på Golden beach.

På Antiparos finns http://www.blueisland-divers.gr/ som jag tyvärr inte vet något om.

Ruby - letar vidare

Ruby
2005-06-19, 20:28
Här finns mer information om dykning och dykcenter i Grekland:

http://www.chez.com/fani/carte/carte.html

Ruby