handdator

Visa fullständig version : Naxos-tips sökes!


twixie
2007-08-07, 11:55
På Lördag åker jag och pojkvännen till Naxos_B-anana Första gången vi är där och vi tyckte det kunde vara bra med lite tips. Vi ska bo i Naxos stad och undrar främst vilka sevärdheter man inte får missa i själva staden? Vi vill gärna se både fin natur och lite kulturella/historiska sevärdheter. Jag vill gärna besöka några fina kyrkor i staden. Vad gäller då, är det bara att klampa in hur som helst (som är i Sverige) bara man täckt knän och axlar?

Vi kan tänka oss att åka iväg till andra västkuststränder nån gång eller två, vilka är att rekommendera och hur tar man sig dit? Bra bussförbindelser? Har sett bilder på stranden i Kastraki, som såg jättefin ut!

Några tips på tavernor, gärna som serverar svärdfisk:D

Finns det några affärer i Naxos stad? förutom de vanliga supermarketsen och dingeldingel-affärerna.

Tacksam för tips!! klapp_klapklapp_klap

Fenalena
2007-08-17, 10:49
Sevärdhet är väl att ta sig ut till Portaran i solnedgången med ost och vin ! och gränderna i gamla stan vid castro är ju mysiga och läckra !samt flanera längs hamnpromenaden. Massor med småaffärer och de flesta typiska turistaffärer. Hittade en genuin tygaffär med jättefina handtryckta tyger i vackra mönster - typ överkast, dukar osv - klart speciella. Ska handla mer där i år - vi åker oxå på lördag till Naxos :-) En stor och billigare supermarket finns lite utanför stan men det är inte långt att gå fast man kan ta bussen oxå.Där är bra att bunkra dricka, frukostmat osv där samt finns lite grejjer o köpa oxå. Jag köpte fina skor jättebilligt där !Stor prisskillnad mot de små supermarket-affärerna ! Ost och vin är kul att handla i en trevlig specialaffär rätt nära busstorget. Det finns några fler ost o kryddaffärer i andra ändan stan, också närmare "the square" alltså på vägen mot G stranden .Kitronlikör i olika varianter kan man köpa längs promenaden och många handlar denna dryck ? den smakar för dj-a vidrigt och sötplastsliskig så jag varnar för den! Betr restauranger så finns så många !! men gå runt i gränderna samt ovanför hamnpromenaden - där hittar du de bättre pärlorna och med bättre priser än nere på själva promenaden. Vi åt flera ggr på en stor restaurang ovan hamnpromenaden, i början av hamnpromenaden. Inneplatser samt uteplatser. FIskar o skaldjur till beskådan ! sitter man på balkong och äter ser man ut över hamnpromenaden och den omtalade rest Limonakia nedanför. Sitt dock hellre på uteplatserna i gränden - mkt mer nice. Här åt vi calamares som var den bästa jag någonsin ätit - sjukt god ! alldeles crispig och fin och såg inte så fabriksaktig ut - den var ju inte det heller såklart ! beställde en mayorouge sås till också mmmm fast det kanske e ett helgerån ? Grillad bläckfisk är ju oxå mums - kanske ni ska testa på Limonakia eller uppe bland gränderna. Ja det finns mkt och spana på i Naxos stad men jag rek att skippa Georgios Beach eller bara ta kanske en dag där ! det finns ju trevliga fina barer längs den stranden och trevl strandrestauranger i början av stranden ! men för strandbad så ta bussen till Ag Prokopios (där ska vi bo i år, på Katerina), Ag Anna eller kanske lite längre mot Plaka med sanddyner om man gillar lite mer orörd natur och sand som blåser in överallt ;-) Är man en poolälskare så kan man bada alldeles gratis på ett fint hotell som ligger precis vid ändhållplatsen Plaka. Gräsmattor med solstolar i trä och parasoller och små bord. Stor pool att simma o dyka o leka i och en stor jacuzzi.Barnpool finns oxå tror jag, bar restaurang och fräscha toaletter. Duschar vid poolen. 50 m ner till Sanddynerna, 10 min promenad till en supermarket. Detta hotell tar alltså emot gratis utöver de boende vilka verkar vara lite "fiinare" folk. Aja, skönt att slippa sand ibland.
Strandlivet var mkt nice tycker jag i Ag Anna och Ag Prokopios samt i dessa byar hittar man många trevliga restauranger. Leta här i trådarna på Forumet och få massor av bra tips från alla erfarna NAXOS farare !
Personligen skall jag ta en ridtur - som skall avslutas i solnedgången på stranden ! Det verkar helhäftigt - ser fram emot det! (och ska ev testa o träna ett par ggr på Flisvos sports club på Georgios stranden - verkar nice!.)
Åker ni också Novair 8.30 den 18:e då ??!!
Trevlig resa och ha en underbar semester på Naxos som är en suverän ö med något för alla smaker!
Hälsningar
LENA som åker med Jari och sonen Albin !!

Carina
2007-08-17, 16:29
Kitronlikör i olika varianter kan man köpa längs promenaden och många handlar denna dryck ? den smakar för dj-a vidrigt och sötplastsliskig så jag varnar för den!

Jag tycker Kitronlikör är gott och då Valindras som också har en butik en gata parallellt med hamnpromenaden. Köp den vita, den är godast.
Eller åk till Chalki och provsmaka kitron och ouzo på stället.

Fenalena
2007-08-18, 00:11
Javisst - många köper den och tycker såklart då att den är god. Jag har inte smakat så mkt så jag kanske borde ge den en 2:a chans :)...Finns den i orangegul, grön och blå också ? Det var olika starka syntetiska färger vill jag minnas - såg ganska giftiga ut tyckte jag.
Fick för mig att det var liksom motsvarigheten till Kretensarnas specialare Raki ! - alltså att Naxox marknadsför Kitron lika hårt ungefär, men det är ju två skilda drycker.Den där rakin försökte jag med många ggr men det var bensinupplevelse var ggn. Kanske Kitron är liite godare i alla fall ?Man ska ju självklart testa allt !!
Kan man mixa Kitron med ngt kanske ?
Lena