handdator

Visa fullständig version : vatten


Malina
2007-08-07, 10:26
Hur viktigt är bad/vatten för er? Kanske en fånig fråga,ftersom de flesta av oss väl reser till Grekland för just sol och bad...
För mig är det iallafall en absolut nödvändighet!Har väldigt svårt att sola utan att ha närheten till vatten.Så också i Sverige.
Dessutom har vattnet en ren terapeutisk verkan på själen.Man känner sig renad både utanpå och inuti.
Billig terapi?

Athanasia
2007-08-07, 10:32
Jätteviktigt för mig med.och då menar jag havet,gillar inte poolbad!

Admirala
2007-08-07, 10:36
For meg er det faktisk ikke så viktig, rett og slett fordi soling og bad kommer langt ned på listen over hva jeg gjør i Hellas. Setter egentlig mest pris på vannet når det ligger foran en kafé hvor jeg sitter med et glass hvitvin og ser på solnedgangen :D

Eva L
2007-08-07, 10:46
Bor gärna med havsutsikt men behöver inte alls bo vid stranden. Kan inte ens säga att sol och bad är det viktigaste anledningen vid mina Greklandsresor men visst är det trevligt att vistas på stranden ibland. Kan välja en trevlig by som ligger flera km från stranden om den har andra fördelar. Åker då buss eller vandrar till stranden men inte varje dag. Solade mer när jag var yngre men med tiden och ökad kuskap om hur farlig solen är har intresset för solandet minskat. Nu får jag ändå väldigt lätt en snygg solbränna utan att ligga och sola särskilt länge.

Skulle gärna välja boende i exempelvis den ekologiska byn Milia på Kreta före ett besök på någon av kustens charterorter vid ett eventuellt nytt besök på Kreta.

På Folegandos överväger fördelarna med att bo i Chora så mycket att jag inte kan tänka mig att bo vid stränderna där. Dock är havet nära även i Chora och havsutsikten är vidunderligt fin.

Jag ö-luffar helst och då går det att välja en mix av öar där det finns fint strandnära boende medan en annan ö har annat som lockar.

Eva

Masouraki
2007-08-07, 11:06
Älskar att bada och det blir minst en gång om dagen när jag är i Grekland.Man hittar så fina små stränder med klar vatten och det är ju synd och inte bada i det vattnet;)Att bada på natten är härlig det med:)

Malina
2007-08-07, 11:17
Jag kan också gärna bo en bit ifrån havet, men ett måste är just själva badandet! Helst många gånger om dan.Ofta är promenaden TILL havet fin också!

JohnS
2007-08-07, 11:20
Sol og bad kommer også langt nede på min liste over hva som trekker meg til Hellas. Vi foretrekker å bo sentralt i en by av en viss størrelse, og gå, eller evt. ta buss til strendene, framfor det motsatte.

Når vi er i Hellas i mai, er det ganske sjelden jeg bader, kanskje en eller to ganger i løpet av ferien, eller kanskje slett ikke. Når solen har varmet hele sommeren, bader jeg litt mer i september, men langt fra hver dag. Kona liker seg bedre på stranda og i havet, men sjelden mer enn en time eller halvannen om gangen.

inkfish
2007-08-07, 12:21
Havet är jätteviktigt! Måste se det varje dag, det är helt nödvändigt för min naturupplevelse i Grekland. Bergen, himlen, havet...

Badar ett par-tre timmar varje dag om luften är varm, är det svalare badar jag inte.

Glömde: malina, du pratar om terapeutiskt... Där har jag snorklingen! Att snorkla är oerhört meditativt, jag använder inte fenor utan tar mig alltså fram i ultrarapid och tittar på vackra undervattenlandskap och undervattensliv, tankarna saktar av och alla ljud är dämpade av vattnet.... Oslagbart!

Malina
2007-08-07, 13:13
Snorkla ja, det är underbart! Tänk Plakes på Amorgos, där man ser flera mil ner i det BLÅ havet!
Min egna version av terapeutisk är att vatten= livmoder=trygghet.Nåt sånt.

inkfish
2007-08-07, 13:28
Tänk Plakes på Amorgos, där man ser flera mil ner i det BLÅ havet!


Plakes, ja, det passar väl utmärkt i en vattentrådklapp_klap

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010062-2.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010069-1.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010066.jpg

Malina
2007-08-07, 13:30
Håhåjaja!!!! NU är jag nästan där! Tack Inkfishita!

bon
2007-08-07, 17:14
Klippor, gud så härligt, är det taget vid Björnlanda kile, Göteborg? Har aldrig sett mjuka klippor i Grekland.

birgitta

NewAnn
2007-08-07, 19:47
Vatten är en viktig del av Greklandsvistelsen för mig. Bada i havet och sola gör jag gärna men för mig kan det också bli långa stunder då jag bara sitter och tittar ut över havet, hör vågorna och njuter. Jag kopplar verkligen av då så att titta på havet är nog den största terapin för mig.
Mvh Ann

NewAnn
2007-08-07, 19:50
Härliga kort Inkfish.klapp_klap

inkfish
2007-08-07, 20:01
Tack för beröm, nej, det är sannerligen inte Björlanda kile, det är Plakes på Amorgos och om en dryg månad är jag där (om inte blåsten stoppar båten över Katapolaviken....):)

malou
2007-08-07, 21:30
Fantastiske bilder fra Amorgos. 'Sol-og-bad' er ikke viktig. Havet; synet og lyden er det vesentlige. Og duften selvsagt. Enda bedre når man kan være i det et utall ganger hver dag. Lenge. Det er Hellas, det. Kanskje er det 'gammel-hjernen' som får havet til å lokke.

Katharina
2007-08-07, 22:40
Instämmer med dig, reser inte först och främst för att bada, men gillar det verkligen, även om det för mig är en helhetsupplevelse med både hav, sol, kultur, god mat, promenader i stan jag bor i mm. Men jag bokar alltid havsutsikt. :)
Bor gärna med havsutsikt men behöver inte alls bo vid stranden. Kan inte ens säga att sol och bad är det viktigaste anledningen vid mina Greklandsresor men visst är det trevligt att vistas på stranden ibland.