Visa fullständig version : Lufthansa....
DemitrisGlika
2007-08-05, 23:29
Fy för böveln säger jag om lufthansa o då e d snällt sagt__D
Är det någon som har bra erfarenhet av dom???
Jag åkte till Aten o hem igen med dom i juli o jag svär på att jag ska aldrig mer flyga med dom!!!!!!
Otrevligare personal får man leta efter(flygpersonalen va d inget fel på men dom som jobbade på flygplatsen!!!!)
Dessutom så e dom där reglerna ang vad man får ta med o inte ta med hel brända.
Jag tänkte inte på att kylklampar inte skulle accepteras........men det blev tvärstopp i Athen det konstiga va att dom tog ut 5 av 8 alltså 3 kvar dessutom sa dom inget om den som fanns i min sons väska.
I Frankfurt åkte armband, halsband o tröjor av men ingen sa ngt om kylklamparna......Tjena säger jag om säkerheten då!!!
Pga denna absurda kontroll i frankfurt missade jag o min 4 årige son planet till köpenhamn m en minut o sen började helvetet med sjukt otrevlig personal o en natt på en svinhård stol o 250 euro fattigare som sen visade sig på kontot vara ca 305euro.
Jag skulle få ett mkt förmånligt pris:eek: behövde BARA betala omboknings avg som va 100e för sonen o 150 för mig vilket sen blev 305?????????????????:confused:
Men tid till att plocka ut mina 2 väskor o en vagn från planet d hade dom men inte att vänta på oss 1minut o inte kallade dom ut iheller!!!!!!
Nä lufthansa åker rätt ner i soptunnan eller hur sverker????;)
Frysklampar inehåller vätska och bör därför packas i väskan som checkas in.
Inte för att vara elak men säkerhetskontrollerna och reglerna för vad som får tas med på flyget är mycket strängare idag och i vissa länder är kontrollen ännu högre av att reglerna efterföljs. Klokt att läsa på innan vad som gäller samt fråga Luftfartsverket och flygbolaget om något är oklart. Personalen gör bara sitt arbete och har det säkert väldigt stressigt för att hinna med allt. På min hemresa såg jag flera turister som helt respektlöst mot både personal och medpassagerare hade packat allt möjligt förbjudet i handbagaget vilket gjorde att kontrollerna tog lång tid och drabbade oss andra som packat enligt regelboken. Idag måste vi räkna med större marginaler när vi åker till flygplasterna och bokar våra anslutningsflyg.
Eva
Det måste ha skett stora förändringar med Lufthansa de senaste åren. Flög ofta med dem mellan Frankfurt och Bologna och då fungerade allt perfekt. Bra service mm. Visserligen är det snart tre år sedan sista resan men jag känner inte igen mig.
Häls/Chras
Jag är jättenöjd med Lufthansa! Vi reste med dem i vintras till Aten och möttes av idel vänlighet.
En kommentar till det är väl knappast Lufthansas personal som gör säkerhetskontrollerna utan dessa sköts väl av speciell personal på flygplatsen. Även flygplanens besättningar måste gå igenom säkerhetskontrollerna. Personligen är jag tacksam för att kontrollerna är noggranna det gör flygturen säkrare.
Eva
Tråkigt att du fick problem med säkerhetskontrollen men det kan nog inte skyllas på Lufthansa.
Flyger då och då med LH i jobbet och tycker deras servicekänsla är bättre än tex SAS: De ställde iallafall upp till 100% och hjälpte mig med hotell och biljetter hem när jag fastnade i Frankfurt i våras pga SAS-strejken.
Sen är alla flygbolag hårda på att man inte kommer försent till gaten eftersom det ofta finns folk på väntelista och dom kan ju inte veta var ni har tagit vägen någonstans. Behövde ni verkligen gå igen säkerhetskontrollen i Frankfurt när ni kom med anslutande flyg från Aten också?
Sist jag flög via Frankfurt inom EU var det bara att gå direkt från gate till gate.
DemitrisGlika
2007-08-06, 20:12
Eva, jag klagar inte på säkerheten.....jag är tacksam att det kontrolleras men det borde ju vara lika, eller??? Och ja jag vet att vätska inte får tas ombord.....Vatten o dyl kastade jag innan för att jag VET att det är förbjudet. Kylväskan med diverse innehåll fick jag i sista min. av mina svärföräldrar, inkl. kylklamparna. Varken jag eller dom tänkte på det.....Men det är inte dom som är det egentliga problemet för mig..........Jag fick inte ta dom med mig för det är FÖRBJUDET. Ok sa jag o dom plockade ut dom.......... men glömde 3 o en i min sons lilla kylväska........Dom påpekade att lufthansa accepterar det absolut inte!!!!!
Jag tycker det är konstigt att dom passerade utan problem i frankfurt inte bara en gång utan 2 ggr!!!! men mina ARMBAND åkte av likaså min sons solhatt o kakorna gick dom oxå loss på????????????????????? ...men förbjudna kylklampar innehållandes vätska ........INGA problem!!
Utropen som man alltid annars hör???? vart tog dom vägen?????
O jag vet även att det inte är LH som gör säkerhetskontrollerna.....men det var Lufthansas personal som uppförde sig illa när vi kom till gaten o när vi skulle boka om biljetten o när vi skulle hämta boarding passen!!!! Väntelista??? jo tjena att dom skulle hinna få med någon på 1min!!!!! O tur att mina väskor o vagn låg längst ut att dom hann slänga ut dom på 1min!!!!!! Sen är det lufthansa som tagit mer betalt än dom sa!!!
Alltså jag anser att lufthansa suger kraftigt!!!
Jag har flygt många ggr med olika bolag...detta var första o SISTA m lufthansa .
Ja vi behövde passera ny säkerhetskontroll........hade inte heller räknat riktigt med det för det gjorde vi inte ner till aten....har inte gjort det innan heller när jag mellanlandat på andra flygplatser men det beror nog på att vi flyttade oss från termA till B......nerresan flyttade vi oss från gate A8 till A17 o då behövdes det inte.
Jag flyger en hel del med LH och just nu vistas jag i Kopenhamn och flyger således mellan Kæpenhamn och Athen på helgerna! Jag antar att du kom "utanfør" sakerhets området fær annars skall du ej behæva gå igenom igen. Jag kan færstå att det ibland ar ont om tid mellan flygen och det ar ingen kort bit man skall ta sig från planet som landat från Athen och till gaten och jag kan nog hålla med dig om att den tiden det tog for dem att plocka ut ditt bagage kunde piloten varit lite smidigare och låtit Er kliva ombord!
Camilla
DemitrisGlika
2007-08-06, 21:27
vi följde skyltarna för att komma till B o helt plötsligt så var dör ju en ny kontroll.........Ja det borde gått snabbare att släppa på oss än o leta fram vårat bagage
Anna
moro mou
2007-08-06, 21:56
Flög med LH från Frankfurt till Los Angeles i oktober.
Dålig service, otrevlig personal, skabbigt och ostädat.....
Riktigt oproffsigt faktiskt, fick inte tränga mig förbi serveringsvagnarna för att gå på toaletten ens..o det fanns utrymme..blev tillsagd att gå tillbaka till min plats(på usel engelska). Och det här var en 11 timmars flygning!
Fler än jag var missnöjda, och efter det hät har jag hört mer om just LH och dålig service.
Sen är ju regler till för säkerhet, men det blir ju så mkt mer ok om det framförs på ett bra sätt!!
Tacka vet jag Novair!
anneli56
2007-08-06, 22:07
Angående säkerhetskontrollen
Visst måste man väl gå igenom den även vid anslutningflyg.
När vi har åkt via Warsava till Aten ,och hem samma väg,så har vi gått igenom säkerhetskontrollen både i Arlanda o Warsava o vice versa.
Eller har jag fel??
Anneli
Jag flög med Lufthansa Stockholm - Frankfurt- Sao Paolo för två år sedan samt Rio-Frankfurt-Stockholm och det var utmärkt service. Lika trevligt som på SAS och bättre än Varig som vi åkte inrikes med i Brasilien. Det är klart att det alltid är trist för den som kommer försent och inte får gå ombord. Var det verkligen bara 1 minut det hängde på? Flygbolagen brukar ju veta om några kommer med ett annat plan och om detta plan är försenat. Har varit med om liknande situationer och uppfattat att de då kommunicerar med varandra. Visst var det väl redan vid säkerhetskontrollen i Aten som du blev av med dina frysklampar och inte först i Frankfurt. Flygbolagen bestämmer inte vad som får tas med genom säkerhetskontrollen utan det gör säkerhetspersonalen. Smycken som det piper av brukar gå bra att ta på igen efter att kontrollporten passerats.
Eva
DemitrisGlika
2007-08-08, 21:00
EVA....självklart fick jag mina smycken igen.......MEN det pep inte för jag fick ta av mig dom INNAN jag passerade larmbågen.....dock bara ena armens armband....dagen efter.....samma flygplats......innan passering....av med smyckena....denna gången ALLA!!!! Kakorna som nu passerat många kontroller........var helt plötsligt ett mkt misstänkt paket.......
Kylklamparna........jo dom försvann i Aten....säkerhetspersonalen sa att det inte var tillåtet......jag frågade ...går det bra om någon i personalen tar ombord dom fär jag skulle behöva dom.....NEJ Lufthansa tillåter det ABSOLUT INTE(alltså var det dom inte jag som sa att både flygbolaget o säkerhetsreglerna inte tillåter det) Men i vilket fall som helst så glömde dom 4st(tänk nu om jag hade en bomb i) o dom i frankfurt....hur kunde dom låta dom passera flera ggr????
O det var inte planet som var försenat.....det var jag o min son som inte kom till säkerhetskontrollen tillräckligt snabbt o sen igenm den fort eftersom dom inte var så snabba.
O självklart kom vi en si så där 35min försent till gaten....tyckte det va kul o ljuga lite för dig!!!!
Men seriöst vad skulle jag vinna på det????JA det var verkligen 1 min det påpekade dessutom den mkt otrevliga kvinan vid gaten........Jag sa nä det kan inte ha avgått eftersom det ska lyfta 21.40 o då svarade hon ....ja o nu är kl 21.41!!!!!
Jag skrev mina tankar o erfarenheter undrade vad andra hade för tankar ang LH det har jag fått både bra o dåliga!!!!
Nu tänker jag inte förklara mig mer för det känns bara tjatigt..............o Eva jag har förstått du gillar dom...det e helt ok!!!!!!! men sluta tjafsa
Men lägg ner nu!!!!!!!!
Du har klantat dig ordentligt och Lufthansa har gjort likaså.
Sånt händer i dessa tider och kommer att vara så en lång tid framöver.
Lufthansa är varken bättre eller sämre än alla andra stora flygbolag.
Lär av erfarenheterna och satsa på en bättre planering nästa gång.
Sånn bare er det. Vanskelig å få sympati her. Er gaten stengt og ombordstigning ikke tillates, betyr det normalt at man faktisk har møtt frem for sent. Det gjelder for alle, også her hjemme. Man kan like det eller ikke, men må godta reglene om man vil reise med fly, samme hva slags bolag det gjelder. Individuelle hensyn tas sjelden. Forstår at det ble frustrasjon, men neste gang er det bare en ting å gjøre; planera godt om tid for å bli med flighten.
Flög med Lufthansa via Frankfurt i vintras och har aldrig varit med om sämre service. RIKTIGT otrevlig översittarpersonal med noll empati. Och jag reser ganska mycket.
Däremot tror jag att det ofta beror mer på personen man har att göra med än på bolaget ifråga. Vissa klarar av att hantera passagerare på ett snyggt sätt. Andra inte.
Om du kom en minut efter avgångstid så innebär det ju att du faktiskt var minst 21 minuter sen för senare än 20 min före avgång bör ingen komma. Ganska fånigt att skylla på flygbolaget när felet helt och hållet är ditt eget. Bra att kritiska synpunkter tas upp på olika bolag men någon form av saklighet bör väl klagomålen ändå ha.
Eva
Jag tycker att en del synpunkter och händelser i den här tråden liknar det man har kunnat se i ett program som heter Airport och som har gått i 5:an på tv i repris då och då.
Reglerna för vad man får ha i handbagaget och de tidsaspekter som gäller för avgångar är inget som är förhandlingsbart. Om man upplever att personalen som handhar den säkerhet vi resenärer får när vi flyger och de tider vi gärna vill att planen ska hålla så får man väl vända sig till de som har ansvaret för respektive "instans" och klaga skriftligen.
Eller det är kanske så att man upplever personalen som otrevlig då man själv kanske inte är så trevlig mot dem ?
Själva brukar vi säga så lite som det över huvudtaget är möjligt till dem, gå till vår gate i tid och gå ombord. Vi har varit lyckligt förskonade från förseningar men de kan man ju som resenär inte göra någonting åt. Så varför ilskna till, börja en semester med en flygresa där man sitter och är förbannad är inte vad jag vill.
Hasse :cool:
Eller det är kanske så att man upplever personalen som otrevlig då man själv kanske inte är så trevlig mot dem ?
Trevligare resenärer än oss får du leta efter ;). Förseningar och säkerhetsbestämmelser kan man inte göra något åt, och själv har jag stort tålamod efter den senaste tidens USA-resor med 4-5 säkerhetskontroller per flygplansbyte.
I Frankfurt handlade det om något helt annat. Och jag vidhåller att personalen på Lufthansa var totalt oproffsig och helt vidrig. Men jag tror fortfarande att det hade med just den personen att göra, och inte bolaget som sådant.
DemitrisGlika
2007-08-13, 17:08
Ja jag är då ingen otrevlig resenär jag heller o jag behöll lugnet i princip hela tiden,,,,,visst en tår eller två fällde jag när jag tänkte på att sonen skulle få sova på flygplatsen....han som längtat såååå efter morfar.
O någon sympati e jag minsann inte ute efter
Jag avstår från att kommentera ovanstående händelser, men Lufthansa har redan sedan 70-talet haft ett dåligt rykte ang service och kundrelationer. Jag har aldrig flugit med dem själv, så jag har ingen första hands erfarenhet, men jag har hört från andra...
Peter
Fast säkerhetspersonalens uppförande om det nu var bra eller dåligt med att plocka av smycken, beslagta frysklampar med vätska etc kan väl knappast Lufthansa lastas för. Inte heller att deras resenärer kommer en minut efter utsatt avgångstid dvs minst 21 minuter för sent till incheckningen.
Peter jag har då aldrig hört talas om Lufthansas dåliga rykte men nu är jag ju ingen värlsvan resenärer utan flyger mest inrikes och har bara flugit Lufthansa till Sydamerka.
Eva
Flyger hellre Lufthansa än SAS (Säkert alltid Sämst)..
Jag flyger ca 20 gånger / år i Europa, USA, Brasilien & Indien, helst ta jag Lufthansa.
Säkerhetskontroll är inget flygbolagen styr över, det är internationella regler.
Att man på vissa flygplatser är slappare än andra få man leva med men regler är där för att följas.
Det finns även en regel om vikt och storlek av handbagage, även denna kommer att skärpas och då kan jag tänka mig att det kommer skapa många förbanande insändare.
Nico
Det finns även en regel om vikt och storlek av handbagage, även denna kommer att skärpas... Nico
Jadå. Det har varit på gång rätt länge nu. De flesta bolag tillåter bara 5 Kg handbagage, men det finns några få som har högre gräns. Och det kommer vartefter att bli mycket hårdare med måttbegränsningen och viktkontrollen av handbagaget. Vartefter kommer även handbagaget att bli "taggat" och kollas när man går genom säk-kontrollen. Smugglat undan handbagaget och inte har en "tagg"? Då kommer det att bli problem.
"Placera handbaget under stolen framför er!" Har ni hört den förr? Det finns en anledning till det. Därav måttbegränsningen. Förvaringen ovanför är egentligen enbart till för kläder och lättare saker! Det är inte kul att få 5 Kg i huvudet om man flyger genom oväder och luckorna går upp.
Jag flög genom ett riktigt oväder över Alperna för ett antal år sedan där en del luckor öppnade sig. T o m flygvärdinnorna fick order från piloten att sätta sig och spänna fast sig... Det skakade och hoppade ordentligt en stund...
Vad jag glömde skriva i mitt förra inlägg var att Lufthansa även har ett rykte om sig att underhålla sina plan väldigt väl och har väldigt skickliga piloter. Det sista har jag från en teknisk servicechef på SAS som jobbar på Arlanda...
Peter
SteffTee
2007-08-18, 06:38
I Aten är det i n t e LH som checkar in. Däremot har de ett biljettkontor med LH-personal
Säkerhetskontrollerna bemannas av bolag som,efter upphandling, fått uppdraget av respektive flygplatsmyndighet. LH har inte någonstans ansvar för någon säkerhetskontroll
Missar man anslutningsflyg p g a sent ankommande flyg blir man ombokad till första möjliga flyg. Om man landar på tid men blir försenad via diverse kontroller är detta inte flygbolagens fel utan detta är flygplatsens ansvar. Övernattning på hotell om det blir nästa dag betalas av felande flygbolag. Allt förutsätter att man har s.k. genomgående biljetter och inte biljetter som är köpta var och en för sig. Sådana separata biljettter kan vara bokade av resebyråer för att få billigaste alternativet men då ska också kunden/passagerarna vara upplysta om detta och vad konsekvenserna kan bli.
"Tysta flygplatser" är sedan många år en regel. Det innebär att man inte ropar ut varje avgång över högtalarna. Endast avvikelser i form av förseningar, gatebyten, samt i förekommande fall ropar man efter sena passagerare. Det senare görs i god tid för att man, om passagerarna ändå ej dyker upp, ska ha tid att plocka av bagage. Vid transferering av bagage/passagerar, när tiden är knapp, lastas aldrig bagage förrän passagerarna har dykt upp i gaten. Så i detta fall behövdes aldrig 2 väskor och en vagn plockas av. Det är jag fullt övertygad om
Reklamera alltid om Du anser att Du blivit felbehandlad. Flygbolagen vill aldrig lura några kunder men reglerna för biljetter, säkerhet, incheckning m.m. är snåriga och det är många gånger svårt för flygbolagen att alltid kommunicera ut sitt budskap till resenärerna. Ett budskap som i de allra flesta fall ska gå via resebyråer som vill sälja så mycket som möjligt eller via en internetsajt, där information visserligen finns, men där passageraren kanske inte sällan missar det som är viktigt just för henne/honom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.