handdator

Visa fullständig version : Rhodos vs. Kreta


drifty
2007-08-05, 19:10
Hej !
Vi var på kreta förra året i Agia Marina en bit ifrån Platanias på Chaniakusten och trivdes förträffligt där. Nu skall vi åka till Rhodos och jag undrar om det skiljer sig på något vis...
Mentaliteten...maten eller något annat ni märkt...
Maten var ju fantastiskt på Kreta iaf dom ställen vi hittade.

Vad föredrar ni och isåfall varför ? Säg inte Rhodos nu om ni aldrig varit på kreta det är liksom ingen idé...

rhodosfanast
2007-08-05, 20:19
Jag har varit två ggr på Kreta första gången bodde vi på Sunwing o andra gången i Rehtymon o jag får säga att om jag skall välja så blir det Rhodos.

Jag skall till Rhodos för nionde gången om tre veckor o därför jag väljer Rhodos är att det är billigare där än på Kreta. Grekerna är inte så efterhängsna på Rhodos som på Kreta.

Man väljer ju där man trivs o så är det ju här i livet alla kan ju inte tycka om samma sak så enformigt det skulle bli...klapp_klap

Millie
2007-08-05, 23:41
Har bara varit på Rhodos en gång men 12 ggr. på Kreta det säger väl ganska mycket!
//Kerstin

anoula
2007-08-06, 10:19
Jag har varit på Kreta en gång tillsammans med en grek som kände till ön väl och hade jobbat där. Vi besökte den lilla byn Myrtos och hade en underbar semester med sköna bad och underbar mat.
Däremot AVSKYDDE jag Heraklion. Alldeles för stort och opersonligt. Stora delar av ringmuren kring staden hade skövlats och de få bitar som fanns kvar var desperat upplysta (som om de upptäckt sitt misstag).
På Rhodos hittar du en bedövande vacker och välbevarad medeltida stad, och om du undviker affärsgatan Sokrates och går vilse i gränderna är det som om tiden har stått still. Nya delen av Rhodos stad är visserligen väldigt turistanpassad (inget i stil med förskräckliga Heraklion, men ändå), men om du väljer att bo i t.ex. Stegna, Charaki eller någon annanstans på Rhodos östkust så får du garanterat samma "bysemester" som jag upplevde på Kreta.

Kreta och Rhodos är båda stora öar och jag är säker på att du hittar precis lika många smultronställen på båda platserna.

wilda
2007-08-06, 11:05
Håller med Annoula till viss del. Heraklion är enligt mig en väldigt trevlig stad, och Rhodos gamla stad kan vara fruktansvärd om man bara ser Sokratesgatan och den vidriga exploatering som skett däromkring.

Men går man ut ifrån de sönderexploaterade kvarteren så hittar man en levande gammal stad, där de svarta gummorna och de små gubbarna fortfarande lever sitt sakta liv, utan att störas av turismen. Små affärer, mysiga tavernor och fantastiskt vacker arkitektur!

Rhodosborna är också mycket trevligare och enklare än kretensarna. Jag älskar Kreta och tycker mycket om kretensarna... men de kan också vara hemskt dryga och påflugna. Och rör man sig i turistkvarteren kan de också vara hemskt blasé. Detta har jag inte alls upplevt på Rhodos.

Bara ni hittar rätt ställe att bo på på Rhodos tror jag ni kommer tycka mycket om ön och folket där!!

Soleil
2007-08-06, 16:11
Jag röstar för Rodos, har varit flera gånger på båda öarna. Rodosborna är mycket trevligare människor än folk på Kreta. Om du vill inte bo i själva Rodos-stad så det finns mycket alternativ. Vi har bott en gång på Sun Garden (5 kilometer fr. Rodos stad) och 5 gånger i Pefkos. Rodos har mycket att erbjuda o. det finns möjlighet att vistas tex. på Symi, Kastelorizo, Tylos o. Halki.

Katharina
2007-08-06, 19:47
Rhodos utan tvekan, även om jag gillar Kreta också och absolut kommer att åka tillbaka dit med. Gillar verkligen Rhodos stad och den gamla stadsdelen och jag tycker ön är charmigare överhuvudtaget. De kör bättre där också. Tydligen har Kretensare dåligt ryckte bland grekerna för de kör så illa och det vill ju inte säga lite. Vi var själva väldigt nära att hamna i en otäck olycka som tack och lov inte blev någon då min man var uppmärksam. Men vi såg omkörningar mm som vi inte sett någon annanstans i Grekland av de ställen vi hittills har besökt.

Hur som helst: ska du till Rhodos så ska du bo i Rhodos stad så du har promenadavstånd till allt, men framför allt gamla stan. Ixia m fl liknande konstruerande byar kan nog bli lite långtråkigt i en eller två veckor.

RhodosStad
2007-08-09, 13:00
En gång på Kreta Platanias, en gång Kos, en gång Skiathos,
14 ggr på Rhodos....klapp_klap

drifty
2007-08-09, 20:11
Har bara varit på Rhodos en gång men 12 ggr. på Kreta det säger väl ganska mycket!
//Kerstin


Tycker inte det säger så mycket faktiskt, eftersom inte du inte skriver varför du valt Kreta istället för Rhodos...

drifty
2007-08-09, 20:13
En gång på Kreta Platanias, en gång Kos, en gång Skiathos,
14 ggr på Rhodos....klapp_klap

Samma sak här, det är ju varför som är det intressanta....varför återvänder du 14 ggr till Rhodos men inte till de övriga orterna....?

Aina
2007-08-09, 20:40
I Votsolakia på Samos hörde jag en ung grekisk kypare diskutera grekiska öar med ett engelskt sällskap. "Greeks hate the Rhodes", sa han, men vad han byggde sin uppfattning på vet jag förstås inte.

Jag har varit på Rhodos en gång, första semestern med min man, och det var trevligt. Vi bodde tyvärr utanför Rhodos stad som var fin med ringmuren. Tröttsamt många inkastare på restaurangerna, tyckte jag, men annars trevligt att resa runt med buss, vespa, motorcykel.

Kreta var jag på en gång med jobbet (billigare än konferensgård i Sverige). Det var mars eller april och ganska dött. Det var kanske Heraklion som vi var i, staden som vi inte gillade? Mitt intryck var negativt, men det kan ha varit omständigheterna jag var där i. Vi jobbade, skulle skriva klart ett dokument, och hade viss fritid och tid för utflykter.

Platser blir nog bäst ju fler gånger man återvänder, tror jag!
Aina

anoula
2007-08-09, 21:06
I "Greeks hate the Rhodes", sa han, men vad han byggde sin uppfattning på vet jag förstås inte.

Haha, vilken idiot! Vet han inte att Rhodos är fullt av greker från hela Grekland som fullständigt älskar ön. Är övertygad om att det är exakt likadant på Kreta.

Riitta
2007-08-09, 21:40
En familj som jag känner här hemma är väl typiska då:rolleyes:
Han är från Cypern och hon från Sverige och när dom inte åket till släkten på Cypern så åker dom till Rodos eller Kreta på semestern:)

Riittabye_bye

magdalena
2007-08-10, 15:52
RHODOS helt klart, det blir det 9:e gången nästa söndag. Har varit på Kreta 2 gånger men gillar Rhodos bättre och där är inte så efterhängsna kypare.
_B-anana

RhodosStad
2007-08-11, 18:24
Samma sak här, det är ju varför som är det intressanta....varför återvänder du 14 ggr till Rhodos men inte till de övriga orterna....?

Varför?
Talar väl för sig själv!
Jag trivs och känner mig mera välkommen på Rhodos helt enkelt...
Första ggn 1983, sedan massa andra länder emellan, men när jag vill till Grekland blir det Rhodos....

JohnS
2007-08-11, 19:05
Jeg har hatt fine turer til både Kreta (minst 10 ganger) og Rhodos (4 eller 5). Begge steder er folk utrolig vennlige, og bør ikke vurderes ut fra noen opplevelser med innkastere på restauranter, noe man kan komme ut for på begge øyene. Jeg vurderer likevel Kreta høyest, rett og slett på grunn av de utrolige og allsidige valgmulighetene man har der, enten man snakker om natur, fjell eller hav, strender og badeliv, kulturminner, store byer eller avsides landsbyer, rene turisttilbud eller det uberørte greske, folkeliv eller den totale ensomheten. Som jeg har sagt før her i forumet, Kreta har stort sett alt det de andre øyene jeg har sett kan tilby, og så en god del i tillegg.

tyrola
2007-08-11, 23:59
Besökt Rhodos två ggr med många år emellan och det mesta var sig likt men mer "turistigt" och utbyggt nu, tyvärr. Besökt Kalamaki Kreta en gång och det var OK och jag tycker nog öarna är ganska lika, typiska turist-öar. Själv söker jag litet mer ovanliga resmål i Grekland och i år besökt Thassos, som var helt OK, men ingen håll i gång-ö, men det är det man vill ha.
Ha en bra semester, för den blir det man gör den till!!!

ragnhild
2007-08-12, 01:11
Jeg er enig med flere her.
Og Kreta er Kreta - og Rhodos er Rhodos. Det er to vidt forskjellige øyer som har det til felles at de er såpass store at de kan dekke de aller fleste behov.
Skjønt Kreta er jo mye større og bebodd av kretenere! Det sier vel det meste.
God tur .

thomas
2007-08-14, 12:18
maten på kreta är genomgående bättre till ett lägre pris.Men sen finnes pärlor på bägge öarna, men även riktiga bottennapp.Platanias och Chaniakusten är ett ställe jag gärna besöker och har besökt många gånger, men Rhodos åker jag till minst en gång om året sedan 1976.

drifty
2007-08-20, 14:37
Tillbaka från Rhodos nu !

Mitt intryck är att det är ganska likt på väldigt många sätt vilket inte är så konstigt.
Det skall väl sägas att både på Kreta och Rhodos har jag väl varit i turistområden och inte så mycket utanför detta.

Rent-a-Car, Cocktail-bar, Super-market, Greek taverna, tingel-tangel osv osv

Vi bodde på västkusten i Ialyssos 10 minuter med taxi ifrån Rhodos stad.
Var 3 ggr inne i Rhodos stad och en gång i Faliraki och en gång vid Anthonny Quinn bay.

Intryck: Maten tar nog Kreta hem enligt våra erfarenheter....äter alltid Greek salad och tzatziki till att börja med. Fler och godare tomater på Kreta samt även billigare.
Fick endast en bra tzatziki på Rhodos medans den var god överallt där vi åt på Kreta.

Stränder: Vi bodde som sagt på windy beach vilket innebär att det blåser mera. Jag skulle nog hellre kalla det att det fläktar för det oerhört skönt med denna vind tyckte jag. Dessutom var det två dagar där det blåste väldigt lite om man nu vill flyta omkring på madrass.
Stenigt=badskor djupt väldigt snabbt= lätt att doppa sig för att svalka av sig.
Vi tog en tur till östsidan, väldigt fint vatten, kristallklart vatten men oj vad varmt. luften stod helt still i Anthony Quinn Bay och det var helt klart påfrestande att vara på land.

Gamla stan i Rhodos var mysig men man ser knappt staden för allt tingel-tangel som säljs överallt men den är helt klart värd att besöka.
Något lugnare "inkastare" än på Kreta. Fattar inte att dom inte inser att vi inte gillar det beteendet. Vi väljer ofta ställen där dom inte är så aggressiva så dom förlorar på oss i alla fall, haha.

Slutsats:
Tycker om båda öarna. Härligt klimat och sköna bad.
Tycker däremot inte om en del grekers lite överlägsna attityd, det lite påklistrade trevliga....som t ex "where you from ?" när man bara ser att dom vill ha ens pengar...
Gillar inte heller att dom tvingar en att dela taxi utan att ens fråga om det är ok. Taxiförarna tänder självklart en cigg i taxin utan att fråga. Min sambo har astma inte så kul.

Får väl se vilken ö vi åker till härnäst....om jag skall tillbaka till Rhodos skulle jag nog välja västsidan igen eller Rhodos stad för det är en väldigt bra utgångspunkt. Om jag skulle till Kreta vet jag inte riktigt, kanske till Agia Marina igen för den goda maten vi åt där....(uppe i byn)

VARNING:
********
Se upp för folk som delar ut skraplotter !! Då vinner du en resa eller en videokamera säger dom, men du måste hämta ut vinsten och se på ett hotell i gengäld.
I själva verket vill dom sälja timeshare vilket kan bli en dyr historia.
Club greece resorts tror jag dom hette. Vi fick varsin skraplott och givetvis blev vi dom lyckliga vinnarna.....vi gick dock aldrig dit som tur var....kände att det var något skumt med det hela....

brili
2007-08-20, 23:31
DRIFTY;Hvilket hotell bodde dere på? Og er det noen taverna dere vil anbefale på Vestkysten?Kan jeg spørre om det, eller blir det en ny tråd?

drifty
2007-08-21, 20:52
Brilli: Vi bodde på Blue Horizon Palm Beach hotel = ganska stort. Små men väldigt bra rum med väl fungerande AC och fin havsutsikt.

Har inga namn på tavernor, vi åt på olika men ingen speciell värd att nämna.