handdator

Visa fullständig version : Fourni


Eva L
2007-08-04, 09:00
Läste Jannes blogg om en hemsk mopedfärd på ön. Fourni blev min favoritö förra årets ö-luff och det slog mig just att inte många har berättat och skrivit något om ön denna sommar. Jag anlände dit förra året på den stora festdagen då alla vackra unga starka män från ön och grannöarna spelar Beach Volley till hög musik och glada tillrop från publiken. Verkar vara en årlig tradition och ett härligt skådespel att njuta av från balkongen. Den som inte känner till traditionen och väntar sig lugn och ro kan kanske bli lite förskräckt men jag var väl informerad av Arne och Birgitta som redan fanns på plats och besökt ön vid den här tidpunkten flera gånger.

Längtar till ön och den goda potatis och zucchinigrytan som serverades på den pyttelilla strandtavernan på andra sidan berget.

Eva

CarinaN
2007-08-04, 16:09
Vi var på Fourni i juni. Vi föll för byn så fort vi gick i land kan jag säga. Bodde på Kosta Reli som ligger bredvid Toula Rooms (Janne bor där nu läste jag i hans blogg). Fantastiskt fräscht boende med havsutsikt. Vi hade ljuvliga dagar som mest bestod av att bevittna vardagslivet på den lilla stranden och byn i övrigt. Så gästvänliga, trevliga människor har vi nog aldrig träffat någon annanstans i Grekland (trots att vi tycker att det är trevliga människor överallt i Grekland). Ön i övrigt var väl inte så speciell... Nu hade vi visserligen otur när vi hyrde moppe, för hela norra delen av ön var avstängd pga vägarbeten (läste också om Janne och Camillas hemska tur), så vi körde endast moppe på södra delen, vilket man avverkade ganska snabbt. Men flera mysiga badvikar fann vi, på en strand var vi t o m helt ensamma. Jag gillade också maten på den lilla strandtavernan bakom berget, Kampi beach var det väl?

Ja, Fourni är absolut en ö vi gärna återvänder till... när det nu blir, för vi brukar inte återvända, utan besöker helst nya öar varje år.

Carina

Eva L
2007-08-04, 20:55
Jag är inte heller någon typisk ö-återvändare så det kan dröja några år mellan besöken på en ö. I år blev det två nya öar av fyra men ett annat år kanske alla är nya för mig.

Eva

Inger
2007-08-16, 14:16
Jag håller me om att Fourni det var en ö vi föll pladask för, vi gillar verkligen den lugna o gemytliga stämningen i byn, helt i vår smak. Hej föresten Carina vi träffades som hasigast på Ikaria när ni var på väg till Fourni, vi åkte dit en vecka senare. Hoppas det gått bra med knät.
Det där med att återvända, vi brukar inte heller återvända till samma ö fler gånger men vi vill verkligen återse både Fourni o Ikaria. Ikaria för att när vi var där kunde vi inte vandra för att det var så hett 42 grader vissa dar o det vill jag verkligen göra. Men vi hade det toppen ändå. Nått att tänka på i vinter.
Inger

CarinaN
2007-08-17, 21:56
Hej Inger!
Ja, det var kul att träffas! Kalimeratröjornas förtjänst:).
Vi vill också återvända till båda dessa öar, men det kommer nog som sagt att dröja några år, först står andra nya öar på tur. Vi hade ju också planerat att gå den långa vandringen på Ikaria, men vågade/orkade inte pga värmen. Och dessutom ramlade jag och skadade knät (som du nämnde ovan) redan femte dagen på vår tvåveckors båtluff, så jag haltade rejält hela resten av resan. Tur att det finns vespor att hyra! Knät är ännu inte helt bra, men det går åt rätt håll.

Carina

PA
2007-09-18, 12:47
Hej Alla

Fourni, den är härlig, vi var där ifjol Den ljuvliga lilla Choran var som ett dockskåp! Chrysomillia längs den numera avstängda vägen är också en pärla, utsikten på vägen till/från Chrysomillia var häftig! Resebrev finns från 2006 under Ö-luff 2006-06-30--07-22.


HABS
PA

Eva L
2007-09-18, 16:49
Läste ert resbrev först nu och ser att ni också föll för Fourni. Ni nämner att Ikaria är Greklands Madeira ett uttryck jag aldrig hört förut. Blev riktigt lockad att besöka den ön i framtiden. Perfekt kombination med Samos och Fourni.

Eva