handdator

Visa fullständig version : Folegandros? eller Sifnos...


Elin
2007-08-03, 10:55
Hej,

Får inga träffar när jag söker efter Folengrandos i forumet, trots att jag har sett vissa inlägg med det i. Hur bär jag mig åt om jag vill komma åt åsikter om Folegrandos?

Är det någon som kan rekommendera denna ö? Bör man ha bokat boende i förväg?

Vilken ö bör man välja - Sifnos eller Folegrandos? Har bara 8 dagar i Kykladerna och planerar att ta antingen Sifnos eller Folegrandos + Amorogs (alltså 2 öar totalt + sista dagen på Santorini). Kan någon rekommendera detta eller ej? Vill gärna att Sifnos eller Folegrandos har fina stränder, vem har finast?

Tack!

Eva L
2007-08-03, 13:19
[QUOTE=Elin;101121]Hej,

Får inga träffar när jag söker efter Folengrandos i forumet, trots att jag har sett vissa inlägg med det i. Hur bär jag mig åt om jag vill komma åt åsikter om Folegrandos?

Är det någon som kan rekommendera denna ö? Bör man ha bokat boende i förväg?

QUOTE]

Det stavas Folegandros. Då får du träffar. Jag skrev en del när jag var på ön i sommar och många andra trådar finns också. Jag kan rekommendera både Sifnos och Folegandros. Fina öar båda två. På förstasidan har jag ett resebrev som innehåller några foton från Folegandros. Jag var där i juni.

Eva

Ella
2007-08-03, 13:58
Hm. Jag trodde också att det handlade om felstavning, men en sökning på den korrekta stavningen genererar inga träffar heller. Eller är det jag som är ordblind idag? Kanske är det för många tecken för sökmotorn.

Elisabet
2007-08-03, 14:26
Sökmotorn har den svagheten att den bara klarar ord som har mellan 4 och 10 bokstäver.

Elin, titta igenom trådarna om Kykladerna så hittar du en hel del om Folegandros. På resebreven kan man också se vilka öar som beskrivs utan att först måsta läsa hela.

Eva L
2007-08-03, 14:36
Både Folegandros och Sifnos är mycket populära öar med mycket turister i augusti. På Folegandros kan allt vara uppbokat den här tiden då det är en liten ö med ganska begränsat antal boenden, speciellt i Chora som är den i särklass populäraste orten på ön. Räkna med höga priser fram till slutet av augusti. Det jag skrivit från årets resa finns under rubriken Folegandros direkt under forumet hälsningar direkt från Grekland.

Eva

Toto
2007-08-09, 09:38
Folegandros är definitivt värt ett besök. Bo inte i Chora om du inte måste ha ett stort urval av restauranger. Bo i Karovostasis istället och ta bussen upp till Chora för att äta och träffa andra människor. Karavostasis är en liten by med bra stränder och ett antal restauranger. Det fanns förra året två snabbköp där du kan handla det mesta du behöver.
Faktum är att Folegandros jämte Amorgos har blivit en favorit.

Eva L
2007-08-09, 10:48
Jag vet att en del gillar hamnbyn men den är enligt min mening inte alls lika trevlig som Chora. Mer grekiskt vardagsliv i Chora och mycket vackrare. I år byggs hamnen om och det slamrar en hel del. Stora grävskopor jobbade där när jag var där i juni vilket många säkert kan uppleva som störande.

När jag varit i Chora några dagar började bussen att gå ända ner till stranden i Angali och därifrån når man en bättre strand efter 20 min promenad. Bra med bussen för den som inte vill gå eller hyra moped.

Eva

Chris
2007-08-09, 12:04
Vilken ö bör man välja - Sifnos eller Folegrandos? Har bara 8 dagar i Kykladerna och planerar att ta antingen Sifnos eller Folegrandos + Amorogs (alltså 2 öar totalt + sista dagen på Santorini). Kan någon rekommendera detta eller ej? Vill gärna att Sifnos eller Folegrandos har fina stränder, vem har finast?

Tack!

Frågan är svår att besvara, för dessa öar är underbara var och en på sitt sätt. Men hur du ska kombinera dessa med Amorgos kan jag inte svara på, speciellt när resan är kort. Vet inte hur "tvärförbindelserna" fungerar numera, men tidigare har det varit svårt. Och tidpunkten spelar stor roll, augusti eller september.

Båda öarna ligger i "västra kykladerna" mellan båtrutten Aten-Santorini och tvärtom.
En fördel för Sifnos del är att båttrafiken till Santorini är bättre än Folegandros.
Maten - klar fördel Sifnos. Stränder = Sifnos. Logitillgång = Sifnos.
Mysighet = Chora Folegandros.
Mindre turism = Folegandros.

Chris
bye_bye

Eva L
2007-08-09, 15:44
Hon har nog redan åkt.

Vid mitten av juni startade Flying Cat 3? sina turer mellan Folegandros och Amorgos så nu finns det förbindelser mellan dessa öar i högsäsong.

Eva