handdator

Visa fullständig version : Akrotiri fortfarande stängt!


giottoni
2007-08-01, 12:51
30/7 var jag i kontakt med myndigheter på Santorini o man meddelade att Akrotiri-utgrävningarna dessvärre sannolikt inte öppnas igen förrän maj 2008!

tramp
2007-08-01, 22:02
Tydligen var det en turist som dog och flera som skadade sig i olyckan när taket över utgrävningarna rasade in. Ny bygger man en ny klimatkontrollerad miljö som ska skydda både ruinerna och besökarna bätte. Med tanke på vad som hände kan man förstå att dom inte vill öppna det hela förrän allt är säkert för besökarna.
Läs mer här:
http://www.therafoundation.org/newssection/santorininewsinthegreekpressinenglish/akrotiriroofwasoverloaded

tramp
2007-08-01, 22:07
Här är lite till från vederhäftig källa:
http://news.bbc.co.uk/2/low/europe/4278190.stm

giottoni
2008-04-23, 18:49
Har idag haft ny kontakt med Arkeologiska Sällskapet i Athen, ansvariga för Akrotiriutgrävningarna o fått besked att Akrotiri tyvärr kommer att hålla stängt även sommaren 2008!

babsan
2008-04-23, 18:54
Synd :(.
Men tack för upplysningen.

Barbro :)

giottoni
2008-05-26, 07:08
Jag kollade med utgrävningsansvariga idag vad dom trodde om säsongen 2009 , men i dagsläget finns ingen information ang. Akrotiri för de närmaste åren... Tråkigt! Vi är nog många som skulle vilja se utgrävningarna.

Kalimera
2008-05-26, 13:47
Jag kollade med utgrävningsansvariga idag vad dom trodde om säsongen 2009 , men i dagsläget finns ingen information ang. Akrotiri för de närmaste årenMen vad i hela friden håller de på med! Fattar inte vad det är som kan ta sån tid. :mad:

jons
2008-05-26, 14:35
Från Kathimerini 21/5-08

Delays overshadow Akrotiri roof
Plans for constructing a new roof over the Akrotiri archaeological site on the island of Santorini have been submitted to the local town-planning office two-and-a-half years after the structure caved in, killing a British tourist.
However, this latest development is unlikely to lead to visitors being able to return to the site in the immediate future.
Sources said yesterday that the two companies undertaking the structural survey have handed in their plans for making sure the roof will withstand greater weight in the future. The huge steel roof covering the ancient Minoan city collapsed in September 2005 when workers were watering soil laid over it. Six people were also injured in the accident.
The prehistoric town of Akrotiri was one of the chief urban centers in the Aegean until its destruction in a huge volcanic blast to hit the ancient Cycladic island of Thera in the 17th century BC.
The site, a major tourist attraction for the popular island, has been shut since the accident after continual delays to repair the damage.
Ministry sources said in 2006 that the repair work would be completed by October 2007. Last September, they said that the roof would be in place by the end of 2008.
However, even this target now seems far off, since, once the town-planning office on Santorini approves the plans, it will take about another year for the repair work to actually be carried out, according to sources.
The new roof will have a bioclimatic design, which means that it will take into account climate and environmental conditions to help achieve a comfortable environment for visitors to the site. A date for the site to reopen to tourists has not been set.

/Jons

Kalimera
2008-05-26, 16:03
Från Kathimerini 21/5-08/JonsTack för den infon!

giottoni
2010-03-01, 11:22
Senaste beskedet idag är att Akrotiriutgrävningen TIDIGAST öppnar sommaren 2011!
I år kommer det tyvärr fortfarande vara stängt.

Kalimera
2010-03-01, 12:36
Trist. :mad:

Man undrar vad de håller på med egentligen!

Elisabet
2010-03-01, 12:38
Man undrar vad de håller på med egentligen!De bygger ett tak ;)

Kalimera
2010-03-01, 12:51
De bygger ett takJo, och det tar ju tid. :)

giottoni
2010-03-01, 13:04
Jotack!
Det var väl våren 2007 det skulle stått klart...

giottoni
2010-10-28, 18:48
Senaste budet ang. Akrotiri:

The restoration of the shelter of the archaeological site of Akrotiri in Santorini is rapidly progressing.

The architect for the project and consultant of the Archaeological Society Mr Nikos Fintikakis said to the newsletter "Paratiritirio" that 70% recovery of the shelter has already been achieved, including the section that had been damaged. He also said that according to the time schedule of the contractorsʼ consortium, full restoration of the shelter is expected by December 31, 2010 and completion of the project in its entirety is expected in May 2011.

Kalimera
2011-01-09, 14:20
Har du hört något nytt?

giottoni
2011-01-12, 09:48
Har du hört något nytt?
Har skickat ut en del förfrågningar till mina olika kontakter, men ännu inget svar. Jag hör av mig så snart jag vet mer!

Kalimera
2011-01-12, 09:50
Jag hör av mig så snart jag vet mer!Tack! klapp_klap

giottoni
2011-01-13, 11:11
Informationen till hotellägarna på Santorini är att Akrotiri förväntas öppna för turister i maj, dock inget bestämt datum ännu...
Tyvärr har erfarenheten visat att tidsramarna inte alltid håller så det kanske är för tidigt att boka in något besök!! Jag fortsätter att hålla koll efter mer info!

Kalimera
2011-01-13, 11:17
Jag fortsätter att hålla koll efter mer info!Tack för det! Jag håller tummarna!

giottoni
2011-02-24, 10:34
Mina grekiska vänner på Santorini sa idag att den officiella versionen är att Akrotiriutgrävningarna skall öppna för turister i vår, men dom garderar sig med att i Grekland är INGENTING säkert förrän det verkligen inträffat...
Jag har frågat ansvarig arkitekt, men han ville inte svara, o utgrävningsansvariga i Aten ville inte heller svara, så något osäkert känns det!

Kalimera
2011-02-24, 13:53
Mina grekiska vänner på Santorini sa idag att den officiella versionen är att Akrotiriutgrävningarna skall öppna för turister i vår, men dom garderar sig med att i Grekland är INGENTING säkert förrän det verkligen inträffat...Så sant, så sant! Det känns i alla fall lite mer hoppfull nu. Tack för info! klapp_klap

giottoni
2011-03-15, 10:37
Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm meddelade idag att senaste beskedet är att Akrotiriutgrävninarna tyvärr INTE kommer att hålla öppet i sommar heller...

Kalimera
2011-03-15, 12:13
Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm meddelade idag att senaste beskedet är att Akrotiriutgrävninarna tyvärr INTE kommer att hålla öppet i sommar heller...Men så tråkigt. :mad: Nu får de f-n i mig skärpa sig.

Smultron
2011-03-15, 17:31
Håller med! Det är inte klokt att ett land som är beroende av turism låter en så stor sevärdhet vara stängd år efter år!:mad:

Arne
2011-03-15, 17:42
Sevärdhet och sevärdhet??

Hustrun tvingade mig in på Akrotiri vid ett tillfälle. Ute sken solen och det var varmt och skönt. Väl inne i Akrotiriområdet var det kallt och kargt. Jag kunde genast dra paralleller med en sönderbombad cementfabrik...

Sten, sten och åter sten. Lägg därtill en överentuastisk guide som beskrev varje sten och skärva som vore det himmelrikets portar.

Tak över hela området, kallt och fuktigt. Må så vara att området är en arkeologisk sensation, men på mig imponerade det icke.

Arne

Smultron
2011-03-15, 17:54
Ja, jag har lite svårt att säga emot dig där Arne, eftersom jag ännu inte varit i Akrotiri - det har ju varit stängt när jag varit på Santorini!:mad:

Men jag inbillar mig i alla fall att det är sevärt om man som jag är intresserad av historiska/arkeologiska platser, inklusive keramik, målningar,mm.

Arne
2011-03-15, 18:12
Jag läser och lär!

Ska se om jag framöver kan leta rätt på gamla diabilder från Akrotiribesöket samt scanna in dem och publicera här på forumet.

Arne

Smultron
2011-03-15, 18:21
Det ser jag fram emot!

Arne
2011-03-15, 18:28
Ja, nu ligga trenne bilder från Akrotiri inne under rubriken "Akrotiri"
i bildgalleriet.

Sönderbombad cementfabrik var ordet...

Arne

Monica C
2011-03-15, 22:55
Goda vänner var med sin tonårsdotter på Kreta och åkte till Knossos.Föräldrarna entusiastiska,dottern satte sig på en sten såg sig omkring och sa,jaaa har man sett en ruin så har man sett alla.Den tösen är idag fyrtio+ själv mamma och hon har inte ändrat uppfattnig.Delar nog helt din åsikt Arne.
Detta skojar vi om varje gång vi kommer till någon form av utgrävning eller annan sevärdhet.Har blivit ett bevingat uttryck i vår familj.Jag tycker det är spännande att känna historiens vingslag,dock min man följer inte alltid med.
Monica:)

giottoni
2011-03-16, 08:23
Härliga bilder Arne! Tack!! Jag som är ganska intresserad av historia tycker det är fullkomligt fantastiskt att kunna vandra omkring i en flertusenårig stad.
Akrotiri liksom Pompeji kan verkligen sätta fantasin i rörelse!
(Även om det är lite skrämmande att se hur en högstående civilisation krossats av naturkrafter... man kan ju lätt dra paralleller till vad som utspelar sig i t ex Japan...)

Eva L
2011-03-16, 10:30
Goda vänner var med sin tonårsdotter på Kreta och åkte till Knossos.Föräldrarna entusiastiska,dottern satte sig på en sten såg sig omkring och sa,jaaa har man sett en ruin så har man sett alla.Den tösen är idag fyrtio+ själv mamma och hon har inte ändrat uppfattnig.Delar nog helt din åsikt Arne.
Detta skojar vi om varje gång vi kommer till någon form av utgrävning eller annan sevärdhet.Har blivit ett bevingat uttryck i vår familj.Jag tycker det är spännande att känna historiens vingslag,dock min man följer inte alltid med.
Monica:)

Min dotter tänkte ungefär likadant fram till tonåren. Tror det var kungagravarna på Cypern som fick upp hennes ögon för historiens vingslag. Hon läste tom en universitsskurs i äldre konsthistoria innan hon började sin riktiga utbildning.

Eva

giottoni
2011-03-16, 13:49
Hoppet kanske inte är ute ännu??
Petros Nomikos kulturcentrum håller fast vid den tidigare versionen att arbetet BLIR klart i vår, men säger att Grekiska kulturdepartementet dock ännu ej officiellt kungjort färdigställandet... Svårt att veta vad man skall tro! Municipality of Thera ger följande information sin hemsida:
By December 31 the restoration of Akrotiri shelter
Date 16/11/2010
Title :By December 31 the restoration of Akrotiri shelter.
By 31 December, possibly earlier, the shelter of prehistoric Akrotiri site would be restored, while the May 31, 2011 the project will be complete delivered to archaeologists in order to organize the space to be opened to the public. The episode of the fall of a roofs section, which among others killed a man will be considered closed. However, it has since passed (23 September 2005) much longer than necessary to restore the damage, caused by defects in materials, static failure, manufacturing process etc. The consequences of this delay also measured in many ways regarding to both tourism and science, as the prehistoric settlement of Akrotiri remained locked and inaccessible to visitors and scientist.
A Briton and a Swiss is now head of the project after the study on the collapse causes and roof restoration dedicated to the company Ove Arup & Partners. Three cranes are currently working feverishly and, as Professor of Archaeology Ch. Doumas says, the only problem is the weather since the winds hinder their work. The 'zero' point is approaching and yet to be installed four columns from the 94 supporting the protective shelter.
'The damage has made changes throughout the shelter in seismic bearings and columns that support it,' says the bioclimatic shelter architect Mr. N. Fintikakis. As he explains, the entire roof was replaced and now consists of solid metal beams, and also all the columns and seismic bearings are replaced. Over the metal roof will be installed as insulation and in accordance with the original design, the roof surface will be planted greenery.
According to Mr. Fintikakis, the remaining work is the installation of the ceiling, the windows on the perimeter doors and windows, and walkways (inside and outside). The biological treatment is already completed and the intermediate attic that was placed above the ancient to protect them is now removed.
'The archaeological work was stopped at Akrotiri on the day of the accident. So stopped in the middle of the museological study for the ancients findings emergence. That means that after the shelter will be delivered, not everything will be completed. We have serious work ahead of us once we deliver it' says Mr. Doumas. Specifically, within the site remains a road map for visitors, promoting the building of the settlement and thematic exhibitions of ancient findings will be placed on wooden shelves, closed with glass. 'Akrotiri is an ancient city, not a museum, so all operations in the archaeological area will be requiring attention. The shelves should not be confused with the ancient nor cause great opposition' says Mr. Doumas. Externally provided a road map from the country line to the entrance of the site (about 150 meters) and a special place for visitors and guides at the entrance.
Recalled that the project developer is the Archaeological Society and the contractor J & P-AVAX. As for the budget, it is 30 million.
The shelter at Akrotiri was constructed in 2000 to replace the original, which was handy. This bioclimatic construction of stainless steel, wood and earth and has a life prediction of 300 years.
It covers 13.5 acres excavated archaeological site, which is a small part (!) of the city flourished in the Aegean in the second millennium BC
Akrotiri was unearthed by archaeologist Spyridon Marinatos in 1967

giottoni
2011-03-28, 11:13
Det är sannerligen inte lätt att få ett klart och entydigt besked!
Idag svarade Santorinis Turistkontor att man har en förhoppning att möjligtvis öppnar Akrotiriutgrävningarna i höst...

Kalimera
2011-03-29, 11:27
Ännu lite nytt om Akrotiri (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_03/03/2011_381339).

giottoni
2011-06-20, 10:15
Att Akrotiri inte blev öppnat 31/5 är väl helt klart, men är det någon som varit på plats i sommar o hört något mer om ev. öppningsplaner? Yeasou nämnde något om 6-12 månader ytterligare väntan...

giottoni
2011-08-02, 10:36
Är det ingen Kalimerian som varit på Santorini i sommar o hört något mer bestämt om när Akrotiri kan tänkas öppnas för besökare?

giottoni
2011-09-22, 14:22
Senaste beskedet från vänner på Santorini är att själva byggnationen nu är avslutad o endast "kringarbetet" återstår. Det finns en svag förhoppning att kunna bli klara till slutet av oktober, men då är ju turistsäsongen slut så troligtvis blir det väl nästa vår...

giottoni
2012-02-03, 11:12
Är det någon Kalimerian som hört något mer om Akrotiriutgrävningen??
Jag har kontaktat Grekiska Kulturministeriet samt Grekiska Nationella TuristOrganisationen för att kolla om dom kan säga något om öppningsdatum/öppethållande, men ännu inga svar...

Kalimera
2012-02-05, 15:05
Är det någon Kalimerian som hört något mer om Akrotiriutgrävningen??Jag har inte hört något.

giottoni
2012-02-10, 11:28
Är själv urusel på grekiska, så personal från från Grekiska statens turistbyrå hjälpte mig att ringa direkt till Akrotiriutgrävningen. Tyvärr var svaret lika svävande som tidigare, att man inte vet om/när(?) det kommer att öppnas i sommar heller...

Kalimera
2012-02-12, 19:32
Tyvärr var svaret lika svävande som tidigare, att man inte vet om/när(?) det kommer att öppnas i sommar heller...Jag kan nog tänka mig att krisen har inverkan även här. Det finns nog inga pengar helt enkelt.

giottoni
2012-02-13, 09:21
Ja, krisen har säkerligen inte underlättat! Projektet har bekostats med EU-medel, men i o med att det tog 6 år att färdigställa taket, mot planerade 6 månader har väl miljarderna rullat iväg...
Svenska Institutet i Aten berättade idag att dom pratat med personal på plats. Man anser nu att byggnationen är avslutad men att "formaliteter" återstår, o troligen öppnas Akrotiri INTE för turister i sommar heller!

Kalimera
2012-02-13, 16:45
troligen öppnas Akrotiri INTE för turister i sommar heller!Det har du nog rätt i. Tyvärr. :o

yeasou
2012-02-13, 18:01
Jag pratade med min vän igår kväll på Santorini. På min fråga när/om Akrotiriutgrävningarna skall öppnas svarade hon. Att ingen information finns tillgänglig om detta. Då ser det ju verkligen trist ut.
Artemia som hon heter känner för det mesta till vad som sker på ön då hon jobbar som fotograf och även på den lokala radiostationen på ön. Personligen sa hon även att hon tvivlade på att det händer något i Akrotiri i år.
Yeasou

Kalimera
2012-02-13, 19:53
Personligen sa hon även att hon tvivlade på att det händer något i Akrotiri i år.Pust. Det blir till att vänta lite till alltså. Jag minns inte ens när jag var där. Måste vara många år sedan nu.

giottoni
2012-02-22, 08:25
Fick idag svaret från grekiska Kulturministeriet ang öppningsdatum, men blev inte så värst mycket klokare... Är inte så bra på grekiska, men det verkar ju snarast vara en hänvisning till något beslutsprotokoll(?) Det var väl 23/9 2005 som taket rasade in? :

Σας ενημερώνουμε ότι όσον αφορά στον Αρχαιολογικό Χώρο Ακρωτηρίου Θήρας εξακολουθεί να τελεί σε ισχύ το αρ. πρωτ. ΥΠΠΟ/ΓΑΔΠΚ/ΔΜΕΕΠ/Γ1/76884/24/-9-2005 έγγραφο.

Ingela A
2012-03-12, 13:13
Akrotiri KOMMER att öppna den 1a April i år. Myndigheten på Santorini har meddelat i pressen!

Ingela

giottoni
2012-03-12, 14:33
Tack, Ingela! Det låter ju hoppfullt! Ser verkligen fram emot ett besök!
I förrgår var fortfarande beskedet att Akrotiri ännu ej skulle kunna öppnas:
Anger as Santorini tourist site stays closed

Archimedes: 10th March 2012


Anger is mounting on the holiday island of Santorini as the impressive Akrotiri archaeological site remains closed the public even though restoration work is complete.
The Akrotiri site on Santorini (http://www.greekisland.co.uk/santorini/santorini-map.htm#hilite) was shut down more than six years ago when a newly installed 'bioclimate' roof collapsed, killing one UK tourist and injuring several more.
Tourism leaders in Santorini are angry at the delay in opening the site despite an assurance by the excavation leaders that the rebuilding work is now complete
The original 'bioclimate' roof of Akrotiri was built in 2000, but part of it collapsed in September 2005. The original roof has now been completely dismantled and a new roof erected with reinforced columns and new earthquake proof bearings.
Hopes were high that the popular Santorini tourist attraction would reopen this summer in time for the Santorini holiday season.
But reopening plans have got bogged down in red tape. Planning officials say health and fire safety certificates have still not been issued while archaeology staff insist they don' have the manpower to compile the necessary reports.
Akrotiri (http://www.santorini-volcano.net/akrotiri-findings.html)excavation directors admit there are still small defects on the site, but believe these should not prevent provisional acceptance of the new roof and that the archaeological site of Akrotiri could be opened to Greek and foreign visitors.
Santorini h:day- island leaders are angry that, nearly seven years after the disaster, the site is still closed to the public. Fira Mayor Nicholas Zorzos said: "Six years is enough, it must not make seven. I visited the place, saw its details and so I support that it can be opened tomorrow."
He says it is outrageous that the Santorini tourist site should stay closed at a time when Greece is desperate for quality tourism
Akrotiri, on Santorini, is considered one of the finest and best preserved archaeological finds in the whole of Greece. A Minoan city was buried in volcanic ash around 1500 BC and remained untouched until its existence was uncovered in the 1860s.

Ingela A
2012-03-13, 07:26
Santorinis ledning har gått ut i media och meddelat att Akrotiri kommer att öppna 1a April!

Ingela

Smultron
2012-03-13, 07:46
Santorinis ledning har gått ut i media och meddelat att Akrotiri kommer att öppna 1a April!

Ingela

Var har du hittat denna information?

Yanna
2012-03-13, 07:55
http://www.thira.gr/news/santorini.grNews/AttheendofMarchAkrotiriarchaeologicalsitetoreopen.html

Smultron
2012-03-13, 09:04
Tack Yanna! Det låter ju lovande.
(men på något sätt vill jag se det hända innan jag riktigt tror på det;):D)

giottoni
2012-03-13, 09:10
Härligt! Det låter ju som att olika myndighetspersoner nu verkligen pressar på för att Akrotiriutgrävningarna skall kunna öppnas! Har själv i åratal skrivit till bl a Municipality of Thira, Archeological Society i Aten, Grekiska kulturministeriet m fl instanser o försökt få besked, men grekisk byråkrati förefaller lite trög att påverka...

giottoni
2012-03-30, 12:29
Har idag haft kontakt med Santorinis kulturorganisation " Thera -Foundation/Idryma Theras-PetrosM.Nomikos".
Dom konstaterar att det visserligen stått i tidningarna att Municipality of Thira pressar på för att Akrotiri skall kunna öppnas i år, men att det tyvärr fortfarande inte finns någon som helst officiell bekräftelse på att utgrävningarna verkligen kommer att kunna öppna i år...
Skall bli spännande att höra mer i denna följetong, om det är ett aprilskämt, eller om man trots allt slår upp portarna nu på söndag 1 april ??

Ingela A
2012-03-30, 15:51
Jag meddelar er så fort jag vet, förhoppningsvis på Söndag!

Ingela

Ingela A
2012-03-30, 16:01
Jag meddelar er så fort jag vet, förhoppningsvis på Söndag!

Ingela

Ingela A
2012-04-01, 11:45
http://www.santorini.com/archaeology/akrotiri.htm

Enligt ovan är öppningen av Akrotiri inte att ske varken i April eller kanske tom i Maj, pga oförutsedda förseningar... Ingen vet någonting.

Ingela

Smultron
2012-04-01, 12:29
(men på något sätt vill jag se det hända innan jag riktigt tror på det;):D)

Citerar mitt tidigare inlägg:D

Kalimera
2012-04-02, 09:13
Håller med dig Smultron. Först när jag själv står där kommer jag tro att det är öppet. :)

yeasou
2012-04-06, 10:11
Kolla in detta. Här säger de att öppnandet blir den 5 April:)
Yeasou_B-anana

http://www.exoumekaileme.com/2012/04/blog-post_05.html (http://www.exoumekaileme.com/2012/04/blog-post_05.html)</SPAN>

Ingela A
2012-04-08, 13:07
http://youtu.be/KDEZ5wRv7f4 Filmat fran Akrotiri 7 April! Fint!!!!

giottoni
2012-04-09, 11:15
Tack Ingela! Det ser verkligen prydligt o välordnat ut! Längtar efter att få återse utgrävningarna.
Uppgifterna om huruvida Akrotiri öppnat eller ej är tyvärr fortfarande motstridiga. Vad säger Du som finns på plats?
-ÄR det öppet för turister ??

Ingela A
2012-04-09, 17:26
Giottoni, rykten går att dom kommer att öppna runt påsk, men ingen vet helt säkert. Men det är ju positivt att dom lät ett team gå in och filma..

Ingela

yeasou
2012-04-10, 11:36
Jag skall bege mig ditt denna vecka och hoppas att det är öppet. Det är säkert tio år sedan jag var där senast.
Yeasou_B-anana

yeasou
2012-04-11, 11:52
Senaste nytt om Akrotiri!
Jag fick just klockan idag klockan 11'45 ett mail från Santorini som säger att "IDAG" klockan 10'00 lokal tid öppnade utställningen i Akrotiriklapp_klap

Yeasou_B-anana

Ingela A
2012-04-11, 12:38
Jag fick också info om att det har öppnat idag! Men när jag ringer dit svarar ingen, bara fax.. Det är tyvärr lite för blåsigt och kallt idag för min scooter, annars skulle jag åkt dit och kollat!
http://www.santorini.gr/

Och ni som har facebook kan kolla bilder från idag här:
https://www.facebook.com/pages/Santorini-Greece/230982900249012#!/pages/Santorini/29646639893

Ingela

yeasou
2012-04-11, 18:51
Citat........"Jag fick just klockan idag klockan 11'45":D

Lovar att jag var nykter när jag skrev dettaAng_elx
Yeasou_B-anana

Smultron
2012-04-11, 18:56
Den här gången verkar det faktiskt vara sant!:D

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite4_1_11/04/2012_437527

Kalimera
2012-04-11, 20:13
Den här gången verkar det faktiskt vara sant!Härligt! klapp_klap