handdator

Visa fullständig version : Flying dolphins ifrån Skiathos


Katta
2007-07-31, 23:39
Hej!

Vi kommer att åka ner till Skiathos den 20 augusti för att sedan ta oss över till Alonissos direkt.

Det jag undrar är:
Är det nödvändigt att förboka färja/dolphin biljetterna redan nu, för att vara säkra på att få några vid denna tidpunkt?
Har läst att ta sig till Skiathos nu och några v. framöver är typ kört om man inte bokat färja och allt annat innan! Men tvärtom, är det samma där?

"De" måste ju ta sig hemåt nån gång tycker man;), men det kanske inte är förrän efter nån v. eller två som det lättar lite på trycket?

Kollade upp att det skulle bli rätt dyrt att förboka Flying dolpins biljetter och få dem hemskickade!
Nästan lika mycket som biljetterna för 5 pers kostade en väg!!!:(

Suck, är det någon som har koll/erfarenhet av detta så får ni gärna hjälpa mig!


/Katta

Katta
2007-08-02, 12:33
Har fått höra på annat håll att det nog inte är några problem att få tag på biljetter den vägen, så vi väntar med att köpa på plats!

bye_byeKatta

Elisabet
2007-08-02, 17:13
Eftersom jag inte har varit där i augusti vågar jag inte svara, men när vi åkte där, en dryg månad senare, var vi nästan ensamma på båten, så jag har väldigt svårt att föreställa mig att den kan bli full.. men vem vet..? Fast de allra flesta stannar nog på Skiathos oavsett när man kommer dit.

Katta
2007-08-02, 21:06
Jag tror väl egentligen också att de allra flesta stannar kvar på Skiathos, men så har ju Skopelos blivit alltmer poppis och alla de ska ju med samma båt!
Vi har tidigare bara åkt under Juni månad och då har det varit relativt lugnt...

Fast ändå, inte jätte kul att stå kvar där med låång snål-näsa på kajen i Skiathos med tre barn och som vanligt hysteriskt för mycket packning under den varmaste delen av dagen!

Suck, jag som hade bestämt att vi skulle fixa biljetterna på plats, nu blev jag lite osäker igen...:confused:

Förbokar man och betalar en massa extra så är det väl säkert så att det finns massor av platser kvar, men snålar man så står man väl där med skägget i brevlådan!:rolleyes:

Får nog fundera lite till...

Elisabet
2007-08-02, 21:22
Men du, det går ju flera båtar per dag. Om ni inte kommer fram jättesent så kan ni säkert köpa biljett till en båt senare samma dag - om ni skulle ha sådan otur att ni inte kommer med. Det ligger ett biljettkontor rakt över gatan från hamnen.

Alla som ska till Skopelos åker dessutom inte med samma båt för en del båtar går bara till Sko och tillbaka igen. Vi åkte med en sådan och den var billigare (men inte långsammare) än den som fortsatte till Alo, så jag tror tvärtom att de flesta som ska till Sko väljer en sådan om de kan.

Det finns flera gyrosställen inte långt från hamnen där ni kan sitta i skuggan och vänta på båten om ni måste det. Särskilt gott tyckte vi det var på No Name (se sista bilden i den här tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=84226#post84226 )

Katta
2007-08-03, 17:05
Alla som ska till Skopelos åker dessutom inte med samma båt för en del båtar går bara till Sko och tillbaka igen. Vi åkte med en sådan och den var billigare (men inte långsammare) än den som fortsatte till Alo, så jag tror tvärtom att de flesta som ska till Sko väljer en sådan om de kan.

Jaha, det visste jag inte?!!

Eftersom det faktiskt går ett antal båtar under dagen (vi landar strax efter 11.00) så borde det ju va lugnt.

Smarriga gyros, glass o kall dricka blir ju jätte bra om det mot all förmodan skulle bli någon väntan!

Tack för gyros tipset förresten! :)

Elisabet
2007-08-03, 20:43
11.50-båten blir nog svår att hinna med, men sedan går det en både kl 12 och 12.15 och därefter 14.50.

Skulle ni ändå bli kvar så går det två på kvällen också. Kolla här (http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=20&SchMonth=8&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGR4MG32SKISKI,13183,8&Destination=EGR4MG31ALOALO,13169,8).

Till Skopelos går det 12 båtar den dagen! Några av dem går iofs bara till Glossa men några går även till Skopelos stad. Se här (http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=20&SchMonth=8&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGR4MG32SKISKI,13183,8&Destination=EGR4MG33,13193,6).

Jag vågar inte råda er till någonting eftersom jag inte har varit där i augusti och inte vet hur stort trycket verkligen är, men själv skulle jag ha chansat.

Katta
2007-08-05, 11:29
11.50-båten blir nog svår att hinna med, men sedan går det en både kl 12 och 12.15 och därefter 14.50.

Ja, 12 eller 12.15 hoppas vi komma med, men det går ju som sagt fler under dagen, i fall att..

11.50 båten har jag och min man hunnit med ett par gånger (planet landar 11.10) fast det har varit i Juni månad och då har vi haft tur med få bagaget snabbt och att det funnits Dolphin biljetter kvar.
Stressat som galningar har vi självklart också gjort!!! :rolleyes:

Så den båten räknar vi inte med att komma med denna gång då vi är 3 små personer till. :)

Tack för all hjälp och tips! klapp_klap

/Katta