Logga in

Visa fullständig version : Hyra moped elle bil?

majaopulo
2007-07-31, 13:30
Finns det ngn som kan berätta vad det kostar att hyra moppe alternativt bil på Kefalonia / vecka. Krävs det körkort eller EU-moppekort till mopeden? Har en 15-åring med som gärna vill köra själv.
Åker den 8:e aug, längtar så efter den här sommaren.
Tack på förhand. Maja

Kalimera
2007-07-31, 15:14
Vi betalade 25 € per dygn för bil i juni. Det var i Argostoli. Ska sonen hyra moped får han problem, det krävs minst B-körkort för att hyra.

Elisabet
2007-07-31, 15:53
Sonen???

Kalimera
2007-07-31, 16:06
Sonen???Ursäkta detta misstag! 15-åringen!!!

majaopulo
2007-08-01, 05:29
Det är sonen, så felskrivningen var alldeles rätt. Då vart det lite synd om honom då, som bara får sitta bakom om vi väljer moppe. Tackar för svaret. Mvh Maja

PO
2007-08-01, 08:28
Njae, det tycks inte, tokigt nog, vara framförandet av moped som kräver körkort utan att hyra en. Jag hyrde fyra stycken på mitt ab-körkort och intygade muntligt att sönerna kan köra (vilket de kan) och att vi bara skulle åka tillsammans. Då kan man också kalla det för övningskörning om man vill.
Detta var på Lefkas -06.

//PO
-49 dagar kvar

Elisabet
2007-08-01, 10:07
Vi har också gjort som PO. Om man vet att den unge kan köra så varför inte.
Man ska dock ha klart för sig att om något skulle hända så kanske inte försäkringarna gäller.

I Grekland finns det ju bara 50cc och det krävs licens för att köra dem precis som i Sverige, alltså det räcker inte med att man är 15 år. Bryter man mot den lagen så är det ju också viktigt att man är medveten om det och vad det eventuellt kan innebära om fabbo polisen skulle råka vara i närheten.

Athanasia
2007-08-01, 10:11
Och trafikreglerna har ju blivit hårdare....

PO
2007-08-01, 11:23
Om jag fattat rätt så ska körkorts och mopedregler vara gemensamma inom EU, se "EU-moped" osv.

I så fall:

För samtliga mopeder klass 2 gäller följande:
*Man måste ha fyllt 15 år. Inga krav på förarutbildning.

Saxat från: http://www.polisen.se/inter/nodeid=20486&pageversion=1.jsp

Men jag har haft fel förr och Grekland är alltid Grekland, mystiken tätnar..

//PO bye_bye

Elisabet
2007-08-01, 11:57
Du har rätt PO men det är ju inte klass 2-moppar man hyr i Grekland. En klass 2-moppe är en "vanlig svensk moppe" en sån som man får köra max 30 med (eller egentligen 25). För en sådan räcker det att man är 15 år.

Så kallade EU-moppar är de som kallas klass 1-moped och så vitt jag vet är det bara sådana mopeder man kan hyra i Grekland. I länken du skickade står det: "Man måste ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped klass 1, traktorkort eller körkort."

PO
2007-08-01, 12:15
Det där är ett aber, det finns ju olika 50 cc moppar att hyra, i klasserna "klen, mellan och pigg", och jag undrar om inte den minsta/billigaste är/borde vara "klass 2" Vi har provat och det är en j*kla effektskillnad.

Detta har ju varit uppe förr och jag skrev då till Grekiska turistbyrån och efterlyste besked, förmodligen är det dags att efterlysa efterlysningen..

Om jag träffar en konstapel ska jag fråga på plats så får vi veta vad som gäller, i alla fall på Karpathos, på den gatan och just då.

//PO bye_bye

majaopulo
2007-08-01, 14:13
Tack för alla svar.
"Man måste ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped klass 1, traktorkort eller körkort."
Så om sonen hinner få sitt Eu-moppekort från Vägverket innan vi åker så kör han lagligt, om jag hyr mopeden på mitt körkort?
Jag har fått veta vad det kostar ungefär att hyra bil/dygn, men ingen har berättat vad mopparna kostar, t.ex 1 vecka. Hoppas någon vet, och har bensinen samma pris som i Sverige.
Mvh Maja

Elisabet
2007-08-01, 15:11
Så om sonen hinner få sitt Eu-moppekort från Vägverket innan vi åker så kör han lagligt, om jag hyr mopeden på mitt körkort?Ja, men däremot tvivlar jag på att hyrfirmans försäkringar gäller.

En minst lika viktig fråga är ju om han kör säkert. Det är inte samma sak att köra moppe i trafik i Sverige och i Grekland. Det är ett helt annat tempo där och en massa oskrivna regler som gäller och som vi inte är vana vid.

På landsbygden är trafiken ofta väldigt lugn, men vägarna kan vara förädiska med gropar och grus utan förvarning.

Om jag hade en 15-åring som inte har kört väldigt mycket moppe så skulle jag inte låta henne/honom köra i Grekland. En körvan 15-åring som både har kört mycket i trafik och i skog och på grus skulle jag däremot låta köra, fast troligen inte i trafik utan bara utanför städerna och byarna.

PO: Kan det vara så att det finns moppar i Grekland som klassas som Moped Klass 2 enligt punkt 1 (25-moped) ? Det står ju faktiskt inget om max cc, bara om kW och körhastighet.

Panakakis
2007-08-01, 15:18
Hej! Jag har kört bil drykt 1000 mil på Kefalonia och jag kan inte rekomendera att helt oerfarna 15 åringar kör moppe på ön. Det är en helt annan trafikultur i Grekland än i Sverige så man får verkligen se upp hela tiden för att många struntar helt i trafikregler och också händer det många insidenter och trafikolyckor på ön.

Hälsningar PANAKAKIS

PO
2007-08-01, 15:20
PO: Kan det vara så att det finns moppar i Grekland som klassas som Moped Klass 2 enligt punkt 1 (25-moped) ? Det står ju faktiskt inget om max cc, bara om kW och körhastighet.

Ja det är sådana jag är ute efter, de klenaste/billigaste rackarna, de duger ju att åka själv på om man inte ska upp i bergen.

//PO

majaopulo
2007-08-01, 15:33
Jag har nog bestämt mej nu, bil verkar säkrast för alla. Jag på 50 år, är ju heller ingen van moppeåkare. Maja