handdator

Visa fullständig version : Kouifonissi en dag eller flera?


Ammi
2005-06-16, 22:44
Hej

Nu bär det snart av söndag morgon går flyget mot Athen, om det är någon som missat det så är första anhalten Naxos. Min fråga är om man skall ta en dagsutflykt till Kouifonissi eller man skall satsa på att bo där flera dagar?

Tack för alla svar som jag får på mina frågor! Man är ju lite spänd när det är första båtluffen i grekland. Tur man har Kalimera!

Ha det bra Ammiklapp_klap

Ia
2005-06-16, 23:03
Hei på deg :)


Det kommer jo litt an på hva du er ute etter...., og det kan jo ha litt å si hvor gammel din datter er?

Koufinissi er en sol&bad øy, en øy for total avslapning, det er ingen seerverdigheter (så hvitt jeg vet) og kun et lite,men koselig "sentrum" som man går igjenom en gang, toppen to, og så er det ikke så spennende mer...

Vi elsker og sole og bade, ligge på stranden og lese bøker osv. så vi storkoste oss der i 4 dager. Men da var vi igrunn forsynt, ville ut og se folk og nye steder.
(Og så lenngtet vi sånn til en Gyros :D , det fantes ikke der og vi hadde rent abstinenser da vi kom til Paros :p ....

Har du barn som er svømmedyktig og liker å snorkle så er turen til Poros herlig med masse klippebad, grotter og "tunneller" man kan svømme igjennom på veien.
Gå videre fra Pori og til klippene litt lengre bort til venstre, er dere litt tøffe, (det tok fem timer å overtale meg, har høydeskrekk), så går det ann å klatre ned og svømme i grottene. Passer kunn for barn over ca. 12 år.
Det var en fantastisk opplevelse og er glad Nicolai klarte å overtale meg...

Personlig ville nå jeg ha valgt å bli en natt eller to.

God tur! bye_bye

inkfish
2005-06-16, 23:11
Nu har jag inte varit på Koufonissi på några år men: är gyrosstället borta:eek:?

De hade mycket goda gyros i ett hål i väggen på "huvudgatan".

kari
2005-06-16, 23:49
Nu har jag inte varit på Koufonissi på några år men: är gyrosstället borta:eek:?

De hade mycket goda gyros i ett hål i väggen på "huvudgatan".


Hullet i veggen er der fortsatt, Inkfish klapp_klap

Vi spiste der senest i september :p

:) Kari

Ia
2005-06-17, 08:23
Åhhh. tenk at vi ikke så det!!, dettte der tørr jeg ikke å fortelle mine barn.

Men da kan man jo bli hur lenge som helst:D !!

Ia

inkfish
2005-06-17, 10:01
Puh... tack Kari;)

Ia: jag har varit på Koufonissi tre gånger - och jag tror inte att hålet i väggen varit öppet varje gång jag varit där. Så ni kanske hade otur. Det ligger faktiskt verkligen i en vägg - om jag minns rätt på vänster sida i en krök efter taverna Melissa när man kommer från strandhållet.

Ammi
2005-06-17, 12:41
Hei på deg :)


Det kommer jo litt an på hva du er ute etter...., og det kan jo ha litt å si hvor gammel din datter er?

Koufinissi er en sol&bad øy, en øy for total avslapning, det er ingen seerverdigheter (så hvitt jeg vet) og kun et lite,men koselig "sentrum" som man går igjenom en gang, toppen to, og så er det ikke så spennende mer...

Vi elsker og sole og bade, ligge på stranden og lese bøker osv. så vi storkoste oss der i 4 dager. Men da var vi igrunn forsynt, ville ut og se folk og nye steder.
(Og så lenngtet vi sånn til en Gyros :D , det fantes ikke der og vi hadde rent abstinenser da vi kom til Paros :p ....

Har du barn som er svømmedyktig og liker å snorkle så er turen til Poros herlig med masse klippebad, grotter og "tunneller" man kan svømme igjennom på veien.
Gå videre fra Pori og til klippene litt lengre bort til venstre, er dere litt tøffe, (det tok fem timer å overtale meg, har høydeskrekk), så går det ann å klatre ned og svømme i grottene. Passer kunn for barn over ca. 12 år.
Det var en fantastisk opplevelse og er glad Nicolai klarte å overtale meg...

Personlig ville nå jeg ha valgt å bli en natt eller to.

God tur! bye_bye



Tack för ditt inlägg, vi som nog är ute efter lite mer än bara sol och bad, kanske bara skall försöka stanna en natt där. Min dotter är 12 år och elitsimmare så simturen är nog en klar hit, dock kanske inte för mig som inte är så duktig simmare och har som du höjdskräck, men man får väl bita ihopa och inte vara så "mesig". Tack för allt.

Ammibye_bye

Ia
2005-06-17, 17:07
Da er nok en natt greit for dere, men ville definitivt spandert det, og hadde ville kanskje ha funnet meg et overnattingsted ved bystranda, Soufia som Kalimera anbefaler ligger fint til og det er flere andre utleiere rundt det området. Alt er i det hele tatt så lite at du er nær alt uansett...., bortsett fra Pori som da vil da vil bli 1/2. 3/4 times spasertur fra "byen". Men det er jo en nydelig tur, først langs grusveien til Finikas og deretter en sti hvor dere passerer flere flotte strender og små "badekulper" før dere endelig når Pori.
Husk drikke og vannmelon, er ikke sikker på om tavernaen er ferdigbygget...
Høres ut for at dere skal få en fin tur!
Bildet av oss er foresten tatt nedi disse klippene utenfor Pori på Koufonissi.

Ia

kari
2005-06-17, 21:53
Puh... tack Kari;)

Ia: jag har varit på Koufonissi tre gånger - och jag tror inte att hålet i väggen varit öppet varje gång jag varit där. Så ni kanske hade otur. Det ligger faktiskt verkligen i en vägg - om jag minns rätt på vänster sida i en krök efter taverna Melissa när man kommer från strandhållet.


Du husker helt rett ang beliggenheten :)
- og på andre siden av veien er det plassert bord og stoler , man kan sitte riktig bra og nyte de gode og billige gyros.

Jeg t r o r de åpner fhv sent på kvelden.
- Om man har barn med spiser man kanskje litt tidligere på kvelden?
- dvs FØR de åpner . Ia :mad:

:) Kari

Rossa
2005-06-21, 21:25
Puh... tack Kari;)

Ia: jag har varit på Koufonissi tre gånger - och jag tror inte att hålet i väggen varit öppet varje gång jag varit där. Så ni kanske hade otur. Det ligger faktiskt verkligen i en vägg - om jag minns rätt på vänster sida i en krök efter taverna Melissa när man kommer från strandhållet.

Rossa: Om du varit på Koufonissi tre gånger så kanske du kan ge oss lite goda råd om denna ö. Vi ska båtluffa för första gången med två barn 13 och 14 år och hade tänkt att åka hit bla. Har du varit på Amorgos oxå?
Tack på förhand:) .

inkfish
2005-06-21, 21:36
Det är dock några år sen jag var på Koufonissi senast, min uppfattning om ön är inte helt aktuell...

Men fråga gärna lite mer konkreta frågor, så kanske både jag och nån som varit där på senare tid kan svara:)

På Amorgos har jag bara varit en gång, ön är fantastisk men här finns folk som varit där mycket mer och kan ön mycket bättre än jag.

Du har väl kollat resmålsbeskrivningarna om Koufonissi och Amorgos här på Kalimera? De är bra att börja med.

Rossa
2005-06-21, 21:44
Det är dock några år sen jag var på Koufonissi senast, min uppfattning om ön är inte helt aktuell...

Men fråga gärna lite mer konkreta frågor, så kanske både jag och nån som varit där på senare tid kan svara:)

På Amorgos har jag bara varit en gång, ön är fantastisk men här finns folk som varit där mycket mer och kan ön mycket bättre än jag.

Du har väl kollat resmålsbeskrivningarna om Koufonissi och Amorgos här på Kalimera? De är bra att börja med.


Tack för tipset ,jag ska defenitvt kolla resmålsbeskrivningarna.Tror du att det kan vara svårt att hitta rum för fyra personer i juli mån, bör man förboka? Är det långt till bra stränder på dessa öar? Är det lätt att ta sig dit från santorni?

inkfish
2005-06-21, 21:50
Jag har aldrig varit på varken Koufonissi eller Amorgos i juli. Men åtminstone på Koufonissi kan det vara fruktansvärt trångt. Åtminstone för några år sen var de allmänna tipsen att absolut inte åka dit utan förbokning i juli. Nån som vet hur det är i dag?

På koufonissi går du till alla stränder. Ön är pytteliten, alla stränder är bra, det är bara att knalla på för det är inte för långt till nånting.

På Amorgos är det större, brantare, bergigare, du behöver moped, bil eller buss för att ta dig runt och bada. Förutom baden vid Maltezi i Katapola, dit kan du gå.

Bor du däremot i Egiali har du sandstrand i princip utanför knuten.

Rossa
2005-06-21, 22:05
Jag har aldrig varit på varken Koufonissi eller Amorgos i juli. Men åtminstone på Koufonissi kan det vara fruktansvärt trångt. Åtminstone för några år sen var de allmänna tipsen att absolut inte åka dit utan förbokning i juli. Nån som vet hur det är i dag?

På koufonissi går du till alla stränder. Ön är pytteliten, alla stränder är bra, det är bara att knalla på för det är inte för långt till nånting.

På Amorgos är det större, brantare, bergigare, du behöver moped, bil eller buss för att ta dig runt och bada. Förutom baden vid Maltezi i Katapola, dit kan du gå.

Bor du däremot i Egiali har du sandstrand i princip utanför knuten.


Tack så jättemycket för dom goda råden, men om man behöver förboka på koufonissi är det någon som vet något bra ställe?
Vi landar på Santorini, hur lång tid tar det med fäja till Koufonissi?

Hellen
2005-06-21, 22:10
Skulle råda er att boka, vi åkte dit för tre år sedan i juli utan att ha bokat, det löste sig till slut (som det alltid gör) men visst har vi bott bättre...
Vår son var då 14 år, har ni inte barn som bara vill bada hela tiden så planera inte för någon längre vistelse på Koufinissi. Glöm absolt inte att gå till Pori stranden och hoppa i grytan på vägen. Badskor rekommenderas till detta.
Glöm inte vatten och mat! Vet inte om det byggts någon taverna där, det fanns ingen -03.
Hoppas ni får en skön semester
Hälsningar från en relativt ny (4:e året i år) båtluffar familj.