handdator

Visa fullständig version : Jobba på kryssningsskepp med Grekiskflagg


Perniki
2007-07-29, 21:55
Hejsan kära Kalimera vänner.

Har under längre tid funderat på detta, om man kanske skulle ta och flytta ner till grekland, studera och jobba, skaffa sig ett liv.

Men det finns så många frågor, vart skulle man bo? Vilket jobb skulle man söka och skulle man kunna få med min i dagsläget limiterade språkkunskaper? etc..

På Thassos härom veckan träffade jag en andrestyrman från Thessaloniki som arbetade på en stor lyxkryssare med grekisk flagg. Han rekomenderade mig att söka jobb på liknande båt eftersom språket inte är ett problem speciellt inte om man jobbar som städerska eller liknande och det är dessutom ett ypperligt tillfälle att träna grekiskan...Därtill ett bra saätt att få in foten på grekisk arbetsmarknad.

Nu frågar jag er alltså, vet ni några kryssningsfartyg som går under grekisk flagg? Tror ni att det skulle vara ett bra första steg?

Har googlat på färjor av detta slag men jag är inte vidare teknisk vad det gäller det här med sökmotorer etc.

Väger mellan båten eller att flytta in hos vänner i Thessaloniki ta något kafejobb (som jag vet jag klarar av eftersom jag arbetat inom branschen i grekland tidigare, iofs då säsong men språkmässigt ligger det inom min radie av vad jag klarar av) och försöka plugga grekiskan så pass bra att jag kan sök ain på översättar utbildningen i Athen...

Vad tror ni?

Annika_
2007-08-02, 14:20
Kolla på www.minoan.se (http://www.minoan.se) den går främst mellan Grekland och Italien, ifall att det kan vara av intresse.

nadia
2007-08-04, 11:08
Jag tycker du ska ta kontakt med arbetsförmedlingen utomlands, även om amn inte är uppskriven som arbetslös brukar de genom sina databaser kunna hjälpa till att hitta redare, i grekland, annar tar du bara kontat med sjöfats arbetsförmdelingen (hmmm kommer inte ihåg vad den heter, finns också på arbetsförmedlingen),

Tala bara om att du planerar och funderar på lite olika saker, de talar ju även om vad du ska tänka på om d ska jobba i ett annat euland eftersom regler ändras, och likadant vad du som gäller om du ska emigrera eller söka dubbla medborgarskap (hmmm heter det så)....

Men prova via dem, jag tror nog att de kan hjälpa dig med den kontakt som eventuellt behövs, när jag skulle jobba för båtar (blev ingen grekisk) fick jag ett häfte på 20 sidor med olika redare i olika länder, vilket var til hjälp för mig..

lycka till med planerandet hoppas det fungerar, hade kunnat tänka mig att göra samma sak om jag inte varit orolig för hunden...

Mvh
Nadia

Perniki
2007-08-27, 03:59
Tack för era svar!