handdator

Visa fullständig version : Vin i Grekland!


pianilss
2007-07-29, 13:05
Skulle önska att det fanns en tråd som bara handlade om vinklapp_klap. Är själv stor vinälskare som älskar viner från Grekland och då speciellt Katogi, Yannakohori, Hatzchimichalis. Ngn som har samma smak som jag? Förr var det även lätt att få tag på Kava Boutari men det har blivit svårare med detta ack så goda rödvin.
Vi brukar roa oss med att leta Hatzchimichalis vin med olika druvor och kombinationer på de olika öarna vi besöker. Tar även ofta med oss hem och avnjuter hemma.
Är ingen älskare av husets vin eller retsina men med risk för att låta snobbigAng_elx, vilket jag verkligen inte är, vill jag gärna dricka något riktigt gott till det jag äter. Ngn som tycker som jag? flabb_flab
Sedan är ju en kall drafted Mythos aldrig fel........

anoula
2007-07-29, 13:23
Jag gillar också grekiskt vin! Har skrivit om det i denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=25853&mode=linear#post25853)tråd bl.a.

Elisabet
2007-07-29, 13:27
Är ingen älskare av husets vin eller retsina men med risk för att låta snobbigAng_elx, vilket jag verkligen inte är, vill jag gärna dricka något riktigt gott till det jag äter. Ngn som tycker som jag? flabb_flab I den frågan; ja absolut :)
Fat nog kan ett glas retsina vara gott. Det smälter ofta bra ihop i munnen med grekisk kryddning tycker jag.

pianilss
2007-07-29, 17:49
I den frågan; ja absolut :)
Fat nog kan ett glas retsina vara gott. Det smälter ofta bra ihop i munnen med grekisk kryddning tycker jag.
Hmmm. Har alltid haft svårt med retsina och kan nog tyvärr inte ens lära mig dricka det! Ett vin som är ganska lätt att hitta även i Sverige på systemet är Amethystos. En kypare påstod att detta vin skall göra att man blir mer kärleksfullAng_elx. Gott är det ialla fall! Då tänker jag på det röda. Är man i Danmark har jag ibland lyckats hitta Rapsani som även det är gott. Vi har privatimporterat Hatzchimichalis men det blev ganska dyrt. Dock har det för mig och mina vänner blivit något av ett kultvin och då var det värt det! På den grekiska restauranten Zorba i Varberg finns det på vinlistan! Dem har för övrigt mycket god mat så har ni vägarna förbi så...
Bl.a har dem meze för några hundralappar och då ingår alla rätter på deras meny! Kanongott men se till att vara hungrig när du börjar äta!
Nej nu bytte jag nog ämne....
Jag tar gärna emot alla tips som finns ang grekiska viner. Mycket roligt ämne! Tack för tipset om föregående tråd. Intressant diskussion!
Pia

nadia
2007-08-04, 10:59
Jag har just skrivit min C-uppsats vid Umeå universitet och där ägnade jag 58 sidor åt att bara skriva om grekland och deras viner....

Detta gjorde jag litegran i sammarbete med systembolaget,.....

måste säga att jag blev rätt nöjd, fick dock inte plats med så mycket som jag ville, tror inte att skolan godkänt 200 sidor som hade blivit om man skrev allt man ville...

För er som vill läsa på engelska om grekiska viner tänkte jag ge min egen bibel, eller rättare än av mina vinbiblar....

Wines Of GreeceMitchell Beazley Classic Wine Library

av författaren Lazarakis, Konstantinos

Den är jättebra, där står det från distrikt till distrikt och han berättar även om producenter och druvor....

Tyvärr inte så mycket med matkombinationer...

Konstantinos Lazarakis är även greklands första Master i vin (finns ca 130 st i världen), för mig är han förebilden för grekiska viner...
Tycker ni ska köpa boken den är grymt bra,

Mvh
Nadia

anoula
2007-08-04, 13:25
Jag har just skrivit min C-uppsats vid Umeå universitet och där ägnade jag 58 sidor åt att bara skriva om grekland och deras viner....

Åh vad spännande det vore att läsa den! Kan man få en kopia? :)

Hasse
2007-08-04, 15:31
Åh vad spännande det vore att läsa den! Kan man få en kopia? :)


Ja jag är också intresserad, bugar och bockar vackert på förhand. Till saken hör att jag brukar skriva om viner i forumet, kanske ibland lite väl invecklat och långdraget. Det är en last jag har Ang_elx

Hur som helst har jag hittat ett mail jag fick från Systembolaget får något år sedan. Jag skrev och frågade vad deras syn var på varför grekiska viner inte förekommer flitigare här och eventuella orsaker till varför. Jag ska kolla om jag kan ta några rader och citera från det mailet. Dock inte just nu.



Hasse :cool:

pianilss
2007-08-05, 13:38
O vad det hade varit kul om jag kunde få en kopia på din C-uppsats! Finns det möjlighet till detta?_B-anana

Eva L
2007-08-05, 13:51
Vid vilken institution har du skrivit din uppsats? Tänkte gå förbi och hämta ett ex där.

Eva

nadia
2007-08-10, 20:43
Hej.

Jag skrev min uppsatts på institutionen för restaurangmanagement på restauranghögskolan umeå universitet (ligger i lärarhuset)

Jag ska få en elektronisk kopia på uppsatsen och då ska jag försöka lägga upp den i en hemsida, så alla kan få läsa den som vill det....

Så den kommer för hoppningsvis snart, har kontaktat min rektor som håller i det....annars ska jag försöka åstadkomma en pdf fil som jag kan dela ut själv...=)

Så ni som vill jag återkommer så snart som möjligt med mer uppgifter om min C-uppsats.

Mvh
Nadia

Eva L
2007-08-10, 23:16
Ligger mycket nära mitt jobb så då hämtar jag ett ex nästa vecka.

Eva

nadia
2007-08-17, 11:54
Hej.
Jag har tidigare fått förfrågan om min C-uppsats om grekiska viner. Jag har nu en pdf kopia med arbetet på och mailar gärna till dem som är intresserade..:)

Filen är på ca 200K i ett mail, men ex gmail är inget problem för att få hem den...

Jag ska försöka lägga upp den på någon hemsida men har inte hittat någon bra ännu..

Är det så att ni skulle vilja ha den maila mig på:

nadia.karlsson@gmail.com

Så svarar jag bara på mailet och bifogar arbetet, så kan ni läsa den på datorn..glöm inte att skriva att ni skulle vilja ha just den, gärna i rubriken så jag inte misstar det för spam eller liknande och raderar er...:rolleyes:

kom ihåg att jag har copyright på den via institutionen där jag skrev den...

och alla åsikter i arbetet är mina egna om inget annat står där..:)

Med det sagt, alla ni som vill, maila mig så får ni C-uppsatsen skickade till er..=:D

Mvh
Nadia Karlsson

nadia.karlsson@gmail.com

OBS: Jag kolla min mail flera gånger om dagen, så mailar ni kan ni vara säkra på att ni får den samma dag...=)