handdator

Visa fullständig version : Wien


Peter
2007-07-28, 18:57
Jag har väntat och väntat och väntat men ingen här har skrivit om Wien. Denna fantastiska stad! Naturligtvis finns det många andra fina och speciella städer i Europa men Wien är extra speciell! Historiskt, kulturellt, arkitekttoniskt mm...

Nu råkar jag ha goda vänner där som "släpat runt" mig på olika ställen, men jag måste säga att det är en underbar stad. Lugnt och fridfullt, inget klotter, bara myyyys :D En huvudstad i Europa man kan gå i kl 01.30 utan att riskera att bli nedslagen...

Naturligtvis köper man inte saker på Kärtnerstrasse eller Graben, samma saker finns för halva priset runt hörnet, men det är en upplevelse att gå där och titta. Och så kan man äta en äkta Sachertårta om man vill. Och har slips på! Det krävs nämligen!!! Och kvinnor ska ha lämplig klädsel...

Maten är fantastisk. Österikarna vet hur man lagar god mat!!! Både på Restaurang och hemma... Jössös... flabb_flab Och det finns massor med kafféer och barer. Vid Schwedenplatz (!) tex finns massor med Jazzklubbar och andra dansställen. Eller så går man till Volkspark och dansar. Då kan man gå genom Spanska Ridskolan på vägen dit... Jag tyckte det var häftigt, mina vänner som gick där ofta tyckte inte det var något speciellt... :o

Uppe sent? OK tidigt då... Ang_elx Då avslutar man kanske med en Käsekreiner (Korv med ostfyllning!) på Flomarkt (Loppmarknaden) och spatserar runt lite för att kolla. Om det är Lördag eller Söndagmorgon.

Nöjesutbudet i Wien är stort! Och vill man vara riktigt kulturell så finns ju Operan där de största världsartisterna sjunger. Dyra biljetter och svåra att få tag på, men värda vartenda öre.

Och nyår i Wien är en historia för sig. Då börjar dessutom balsässongen som sedan pågår fram till slutet av Februari. Åker man dit då så måste man träna lite på Valsen... En av mina goda vänner därifrån kom upp till Malmö för att fira nyår för många år sedan. Tjejerna på festen stod i kö för att få dansa Vals med honom när det blev midnatt... snyft_drop :eek: :o Mutter...

När Grekland är "off-season", om det nu kan hända(?), och man vill sticka en vecka eller förlängd weekend, så rekommenderar jag starkt en tur till Wien. Tidig vår eller sen höst. Wien ligger lågt och är riktigt varmt på sommaren. Nästan medehavsvärme! Det är 40 - 50 mil bort till de riktiga skidområdena... Insbruck, St Anton, Ischgl osv...

Åk dit och bli förförda! Törs man skriva så? :D Men det är en fantastisk stad som är värd ett besök. Se Venedig och sedan dö? Glöm det! Upplev Wien och lev livet!!!!

Peter

NewAnn
2007-07-28, 23:26
Hej. Ja att åka till Wien någon gång vore trevligt. Det är dessutom min mors dröm att få fira nyår där då hon varje år sitter bänkad hemma framför tv:n för att se nyårskonserten. Så något år kanske vi gör slag i saken. Med din beskrivning av staden så blir man ju lite extra sugen. Mvh Ann

kari
2010-11-02, 22:23
Jag har väntat och väntat och väntat men ingen här har skrivit om Wien. Denna fantastiska stad! Naturligtvis finns det många andra fina och speciella städer i Europa men Wien är extra speciell! Historiskt, kulturellt, arkitekttoniskt mm...

Peter

Vi besøkte Wien fra fredag - søndag denne uka, og - J A :D
- det er v i r k e l i g en helt spesielt f l o t t by ( stad) klapp_klap

TUSEN TAKK til deg, Peter, som så sjenerøst deler dine gode tips :D

- i år har vi først besøkt din kjære øy, Tinos - og så fortsatte vi i dine "fotspor" til herlige WIEN :D

Vi hadde tre fantastisk fine dager, i vakkert høstvær og ble overveldet over alt det va k r e, spesielle og trivelige vi så og opplevde :D
- og - vi vil gjerne t i l b a k e!!! - WIEN har så veldig m y e mer å tilby enn det vi kunne ( og ville) rekke på tre dager :)

- jeg kan nesten ikke tro det er sant at vi til og med fikk oppleve Mozarts' "Tryllefløyten"
på vakre Wien Statsoper _B-anana
- stå ("henge") plasser riktig nok, men vi v a r der, og det var en fantastisk opplevelse :D

Eva L
2010-11-03, 09:06
- jeg kan nesten ikke tro det er sant at vi til og med fikk oppleve Mozarts' "Tryllefløyten"
på vakre Wien Statsoper _B-anana
- stå ("henge") plasser riktig nok, men vi v a r der, og det var en fantastisk opplevelse :D

Oh det skulle jag verkligen vilja göra. Älskar den operan och tänk att få se den där. Vilken tur ni hade.

Eva