handdator

Visa fullständig version : Åter från Lesbos


Ella
2007-07-27, 15:39
Nyss återkommen från en vecka i Petra, men med täta utflykter till Molivos, kan jag rekommendera båda! Petra är en trevlig liten by - vi bodde på ett hotell inåt landet, i slutet av byn, där det var mycket grekiskt vardagsliv. Vi åt gott på flera ställen och badade från stranden, som är bättre än sitt rykte. Visst går det en bilväg mellan stranden och byn, men går man bort från byn mot Molivos blir det snart bebyggelse mellan strand och väg, och då märks den inte. Vi hittade en favoritdel, där stolarna stod glest, och en favorittaverna för lunch - Blue Bay, där man kan kunde sitta och äta grillade sardiner och titta ut över havet. Inte dumt!

Några kvällar åkte vi taxi till Molivos (€5, fem minuter) och kollade på folklivet där. Molivos är mycket större, med mycket folkliv av det turistiska slaget. Vi gillar att glo på folk och skaffade oss snart en favoritbar - The Pirate Bar, som ligger på vägen mellan byn och hamnen. Alla gick förbi där på en kväll, kändes det som, fram och tillbaka. Utsikt över havet och Petrabukten bortåt Anaxos har man också.

En dag hyrde vi vespa och åkte till Eftalou och de varma källorna. Vi badade inte i själva källorna, men plaskade i det varma vattnet utanför. Bortom de varma källorna ligger en vacker,folktom stenstrand med en restaurang, men dit får man ta med eget parasoll. Från Eftalou åkte vi grusvägen till Skala Sykamineas där vi hade osis med lunchen - men annars var det en mysig liten by. Hem åkte vi stora vägen - lite längre, men man kan hålla desto högre hastighet.

Sammantaget var Lesbos en väldigt positiv upplevelse. Det är inte en ö som har stått på min lista, men eftersom vi bestämde oss sent fanns det inte så mycket att välja på.

Vi åt god mat och träffade trevliga människor överallt. De sista dagarna var det väldigt varmt, och strömmen måste ransoneras och försvann hela tiden. Några gånger ledde det till att vi fick äta middag utan att duscha först, och några gånger kunde vi inte få vårt förstahandsval till lunch eftersom köket saknade el, men värre saker har hänt!

Till Lesbos åker vi tillbaka, det är säkert. Nästa gång försöker vi nog bo centralt med pool i Molivos och hyr en moppe för transport till en bra strand på dagen istället, men annars skulle jag inte göra något annorlunda.

Hasse
2007-07-27, 15:51
Hej hej

Det är trevligt att se att flera får så positiva intryck av Lesbos. Vi har varit hemma sedan förra torsdagen och alla intryck bearbetas ständigt efter de 2 härliga veckorna. Du skriver att ni bodde på ett hotell inåt landet, i slutet av byn. Vill du får du gärna berätta namnet på hotellet.

Vi var i Molyvos bara en gång och tyckte väl sisådär men då var vi väl dumma nog att åka dit mitt i siestan. Visserligen stannade vi kvar och åt en väldigt tidig middag på en av tavernorna som "hänger utanför" där i backen en bit ovanför gatan som går ned till hamnen. Namnet på tavernan har jag någonstans på ett foto.......

Intrycket av Molyvos blev därför.......det var ju folktomt när vi och strosade i gränderna upp till borgen, som var stängd. Orättvist att ge ett betyg på byn således. Den är säkert värd att besöka på kvällstid, det blev liksom inte av.

Vi kommer att återvända, då finns ju bl.a Molyvos kvar för djupare koll för oss. Vi är inte fordonsburna så att vi varken vill eller är djärva nog att ta oss själva till andra delar då Lesbos är så pass stort.

Som sagt, vi som har varit där har nog gjort bra reklam för Lesbos nu, eller hur ?


Hasse :cool:

inkfish
2007-07-27, 15:55
Hasse och du får mig nyfiken på Lesbos, Ellaklapp_klap

Kul att du trivdes bättre den här gången, jag minns att du kom hem från Karpathos förra året och inte var direkt överförtjust:)

pysen
2007-07-27, 18:28
Lesbos, Lesvos, Mytilini - kär ö har många namn.
Lesbos - lite mera Grekland!!!!
(Men säg det inte till för många, då fortsätter ön att vara "lagom" turistig)

AnnaThompa
2007-07-27, 21:32
HEJ!
Snälla hjälp. Skulle ni våga ta en sistaminuten till Lesvos/Mytilinnii ospecat???!? Man vet ju inte alls vart man hamnat o man vill ju ha nära till vatten:)

lavanna
2007-07-28, 11:21
Hej.
Nu väntar vi på att få åka till Lesbos, vi reser 5 september från Gardemon. Det ska bli skönt att få se mera av solen, den har ju inte varit framme så värst mycket i sommar, men vi har ju hela augusti kvar. Ser att Ni haft en fin semester, det ska bli spännande att få upptäcka en ny ö. Vi ska bo i Petra på Alma Beach. Vi vill gärna få tips om intressanta utflyktsmål, vi ska hyra bil i en vecka. Hur var badstränderna? Tacksam för tips lavanna

Hasse
2007-07-28, 12:54
HEJ!
Snälla hjälp. Skulle ni våga ta en sistaminuten till Lesvos/Mytilinnii ospecat???!? Man vet ju inte alls vart man hamnat o man vill ju ha nära till vatten:)


Då är motfrågan hur nära vatten ni vill hamna ? Nu vet jag inte hur alla hotell ligger exakt, de tre arrangörer i Sverige som flyger till Lesbos. Men orterna Molyvos, Petra, Agios Isidoros/Plomari och Anaxos ligger ju alla precis vid havet så om det bara är skillnader på något hundratal meter eller så är det ju ingen "risk" att en ospec.resa blir något negativt. Däremot boendet är ju en helt öppen fråga som inte blir besvarad förrän ni blir avprickade på listan efter ankomsten vid flygplatsen. Okej, det finns ju några få alternativ där man kan få specificerat hotell på ospec. men jag antar att de går åt oerhört snabbt. Kolla asteriskerna varje gång arrangörerna publicerar nya ospec. som blir tillgängliga.

"Sämsta" stranden har jag förstått är den i Molyvos. Absolut bästa finns i Agios Isidoros där jag badkrukan "besegrade havet" och föll pladask (inte bokstavligt) för vad badande verkligen betyder för uppelvelse och avkoppling. Den stranden var helt fantastisk och vad den som verkligen uppskattar allt man kan göra i vatten säger, är den bara att gratulera.

Lesbos, bra bad ? Ja !



Hasse :cool:

darleen
2007-07-28, 19:10
Hasse - Hette resturange som "hängde utanför" O Gatos? (Katten). :o

Ella
2007-07-29, 09:11
Hasse och du får mig nyfiken på Lesbos, Ellaklapp_klap

Kul att du trivdes bättre den här gången, jag minns att du kom hem från Karpathos förra året och inte var direkt överförtjust:)

Fast vet du, jag tror inte att det var Karpathos fel. Det var säsongens. Skulle vi åka tillbaka mitt i högsäsong skulle upplevelsen bli en annan, det tror jag. Det var någonting med det där, det var lite öde och folk var lite trötta och dagarna var kortare och vädret mera osäkert.

Men du har rätt. Jag var inte överförtjust, och även om jag gärna skulle ge Karpathos en ny chans finns det så många andra ställen jag vill åka till också (tillbaka till Lesbos, till exempel), så det lär dröja.

Ella
2007-07-29, 09:19
Hej hej

Det är trevligt att se att flera får så positiva intryck av Lesbos. Vi har varit hemma sedan förra torsdagen och alla intryck bearbetas ständigt efter de 2 härliga veckorna. Du skriver att ni bodde på ett hotell inåt landet, i slutet av byn. Vill du får du gärna berätta namnet på hotellet.

Hasse :cool:

Det hette Shining star. Ett Apollo-hotel. Enkelt boende i lägenhet med allt man behöver och utsikt över en äng, hus och en gnutta hav. Det ligger på gatan ut ur byn, hundra meter före tavernan "The traditional". Mittemot ligger en kiosk, en minimarket och en supermarket (av den mindre sorten) vägg i vägg, och de verkade inte ha med varandra att göra. Intressant, när man skulle köpa en dricka och hade tre små tanter som satt utanför varsin butik och plirade vänligt. Det kändes som om man svek de andra två när man valde en!

Vi åt också på Gatos i Molivos, en jättegod lammgryta som jag inte ätit förut och som heter något på S. Lamm, potatis och ost i ugnen. Urgott!

Hasse
2007-07-29, 11:35
Hasse - Hette resturangen som "hängde utanför" O Gatos? (Katten). :o


Nej, den hette "To Xani". Inbjudande, ren, trevlig och naturligtvis en helt fantastisk utsikt. Mycket bra mat dessutom.



Hasse :cool:

coanma
2007-07-30, 15:42
Hvordan var Shining Star ellers å bo på, rommet etc. Dårligt foto på Apollo sin side. :):)

Ella
2007-07-30, 16:14
Shining star var okej. Rent och snyggt, enkelt och standardgrekiskt. Stengolv, några trämöbler, hårda madrasser. Precis vad jag förväntar mig av ett boende i Grekland och som jag brukar bo när jag luffar. Att det fanns vattenkokare, fläkt, diskmedel och duschdraperi var en bonus. Att det inte fanns en enda kniv att uppbåda var typiskt för köksutrustning på enkla lägenhetshotell. AC kostade fem euro natten, vi hade en liten grynig tv med de vanliga kanalerna och ägarna bodde på hotellet och gick att få tag på om det var kris, även om det nog krävde att man klev in i deras vardagsrum.

Vårt största problem var strömavbrotten som gjorde att vi inte kunde duscha, inte kunde spola i toaletten och att vår öl blev varm - men det var ett allmänt problem och hade inget med hotellet att göra (fast hade det varit ett större och tjusigare hotell hade de kanske haft en egen generator).