handdator

Visa fullständig version : Vilken bok?


KosAnn
2007-07-26, 08:43
Jag läste en bok 1994 när jag låg på BB och hade fått vår yngsta dotter. Det var lite långtråkigt så jag lånade boken ur sjukhusets bibliotek.
Den handlade om en man (författaren själv) och hans fru. (Möjligt att de hade någon/några fler ombord) De seglade i slutet på 50-talet i Grekiska övärlden. I boken fanns det en del bilder från hans resa. Dessa bilder fastnade i mitt huvud och jag kan inte släppa dem. Det var så olikt dagens Grekland att man tror att det är/var ett helt annat land. Han började seglatsen från Italien har jag för mig och sedan vidare till diverse ställen. Det är här mitt minne sviker mig. Vilka ställen var han på och vem var författaren? Kommer inte heller ihåg vad boken hette.
Finns det någon därute som känner igen den här beskrivningen så skulle jag bli jätteglad. Jag skulle vilja läsa boken igen och naturligtvis köpa den. Boken är inget märkvärdig på något sätt och författarskapet är inte något att hurra för, men likförbaskat sitter den kvar i huvudet på mig.
Tacksam för svar.
/Annika

KosAnn
2007-07-26, 08:52
Aaa.. men herregud! Där ser man. Hade jag läst tidigare inlägg här på tråden så hade jag ju sett att det redan fanns all information om boken.
Sorry! :( Kanske att någon vet om den fortfarande finns att köpa?
/Annika

Elisabet
2007-07-26, 10:43
Är det alltså Göran Schildts 'Segla på Medelhavet' du menar?

Det finns ett ex just nu på Tradera (http://www.tradera.com/Segla_pa_Medelhavet-auktion-23097679). Avslutas 31/7.

KosAnn
2007-07-26, 11:44
Ja, men visst var det så. "Segla på Medelhavet var det". :D
Måste lägga ett bud genast.
Tack Elisabet!
/Annika

Elisabet
2007-07-26, 11:47
Måste lägga ett bud genast.Vänta till på tisdag kl 13:06 ;)

Annki
2007-07-26, 12:20
Du kan även gå in på http://www.bokborsen.se/index.php och söka på Göran Schildt, det finns fler böcker till salu av honom där:
- Segla på Medelhavet (innehåller utdrad ur flera av hans böcker.)
- I Odysseus kölvatten (Det kan även vara den boken du menar, den
handlar också om seglats Italien-Grekland.)
- Ikaros hav
- Dianas ö (mycket läsvärd, handlar om Leros)

Se till att det är en utgåva med illustrationer om du vill ha det, det finns även utgåvor utan.
Jag tycker mycket om Göran Schildts böcker, spec. Dianas ö och I Odysseus kölvatten.
Lycka till med köpet!

Ann-Kristin bye_bye

KosAnn
2007-07-26, 12:49
:p
- Segla på Medelhavet (innehåller utdrad ur flera av hans böcker.)
- I Odysseus kölvatten (Det kan även vara den boken du menar, den
handlar också om seglats Italien-Grekland.)
- Ikaros hav
- Dianas ö (mycket läsvärd, handlar om Leros)

Ann-Kristin bye_bye

Herregud! :confused: Nu blev jag helt konfys... Undrar om det inte var "I Odysseus kölvatten" som boken hette? Tycker att jag känner igen den titeln.
Jag får nog kolla på biblioteket först innan jag beställer. Jag vill ju absolut ha med illustrationer. Det var dessa bilder som gjorde att jag fastnade för boken. Att kunna läsa och därtill se bilder från platsen han berättade om.
Om "segla på Medelhavet" innehåller utdrag ur hans böcker så är det inte den boken som jag menar. Vilken tur att jag frågade om detta, annars hade jag ju inte ens en titel att gå på när jag kommer till biblioteket. :p
Tack Ann-Kristin!
Skall ju åka på söndag så jag hade hoppats på att få med mig boken ner, men annars blir det läsning hemma lite senare.
/Annika

Annki
2007-07-26, 12:55
:p
Skall ju åka på söndag så jag hade hoppats på att få med mig boken ner, men annars blir det läsning hemma lite senare.
/Annika
Jag har flera av hans böcker och bor ju i Göteborg så får du inte tag i dem på biblioteket får du gärna låna mina.

Ann-Kristin bye_bye

Elisabet
2007-07-26, 12:58
Den finns också på tradera (http://www.tradera.com/GORAN_SCHILDT_I_ODYSSEUS_KOLVATTEN-auktion-45743950). Billigt! Men innan söndag hinner du inte få den..

KosAnn
2007-07-26, 15:43
Jag har flera av hans böcker och bor ju i Göteborg så får du inte tag i dem på biblioteket får du gärna låna mina.

Ann-Kristin bye_bye

Åhh! Vad gullig du är! Jag hör av mig om det blir så. Jag såg inte att du också bor i "Götet". Vilket flyt.
Har du "I Odysseus kölvatten"? Det är ju den som jag är ute efter. Dels för att läsa igen och för senare tillfälle att köpa.
Då får det förmodligen bli Tradera eller bokbörsen. Skall gå in i kväll i lugn och ro och lägga ett bud. Måste kolla bara så att det är rätt bok med illustrationer.

:D /Annika

Annki
2007-07-26, 18:56
Har du "I Odysseus kölvatten"? Det är ju den som jag är ute efter. Dels för att läsa igen och för senare tillfälle att köpa.
. /Annika
Jag har I Odysseus kölvatten, men tyvärr utan bilder. Jag har även Dianas ö utan bilder. Dessutom Segla på Medelhavet och Ikaros hav, båda med bilder. När jag tittar i Ikaros hav ser jag att de även där startar resan i Venedig, resan följer sedan kusten genom hela Grekland och avslutas så småningom i Beirut, Libanon. Så det skulle ju även kunna vara den boken du söker (oj, nu krånglar jag till det ytterligare för dig.)
Men som sagt, du får gärna låna mina om du vill ta med på resan.

Ann-Kristin bye_bye

Soleil
2007-08-01, 17:07
Vi har flera böcker av Göran Schildt. Han fyllde 90 år i vintras, och har sitt hus i Leros fortfarande, fastän han kan inte resa dit på grund av försämrad hälsa.
Det pågår en utställning på Villa Schildt i Ekenäs just nu, var där förra lördagen. Hans far var författare också.