handdator

Visa fullständig version : Illis Quorum Meruere Labores!!!


Arne
2005-02-20, 16:41
(Åt dem, vilkas mödor gjort dem härav förtjänta)

Om där finnes möjlighet?? Då skulle jag gärna se att det kunde brännas ned en CD eller DVD med samtliga inlägg på det gamla forumet att bevara för eftervärlden.

För mig vore det helt acceptabelt att betala för denna CD/DVD. Självklart!!!

Alla dessa härliga inlägg!!! Vintervåndan, Söldukarna med mera med mera...

Nu undandrager det sig dock min bedömning hur volymiöst det gamla forumet är, sett i MB, men funnes bara möjligheten, då vill jag gärna se den!!!

Arne

Den dag etc etc...

Brige
2005-02-20, 17:00
En helt suverän idé. Jag kommer då aldrig att glömma vare sej söldukar, haltande bord, duralexglasens vänner eller annat tokroligt:):D Det VAR onekligen väldigt skoj och även jag lägger gärna "en peng" för att ha möjlighet att bli nostalgisk;)

-Birgitta, som nu kollat att inboxen i g:la forumet är tömd:p

P.S. Jag börjar vänja mej så smått vis allt det nya;) Även om det hakar upp sej ibland. D.S.

Rasmus
2005-02-20, 17:07
Självfallet skulle även vi kunna betala X antal pengar för en CD eller DVD med det "gamla" forumet. Den information som finnes där går ju icke att återskapa på annat sätt, så vi ser med spänning fram mot "Kalimera, the DVD, version 1.0"...

PO
2005-02-20, 18:30
Självfallet skulle även vi kunna betala X antal pengar för en CD eller DVD med det "gamla" forumet. Den information som finnes där går ju icke att återskapa på annat sätt, så vi ser med spänning fram mot "Kalimera, the DVD, version 1.0"...

Kan bara hålla med och samtidigt be att få göra en förhandsbeställning.:)

Jag var inne och vände i det gamla forumet, och ta mig den om inte det kändes lite vemodigt, det är då garanterat första gången jag sörjer en programvara!

Detta föranledde nedan lilla sentimentala fotomontage: "Farväl till koden"
Klicka för större bild.

http://www.kallekung.nu/po/kalimera_old_forum_small.jpg (http://www.kallekung.nu/po/kalimera_old_forum.jpg)

//PO

sahar
2005-02-20, 18:36
Men PO! Nu fick jag ju tårar i ögonen! Så veckert! Jag kommer att sakna gamla forumet eftersom det, för mig som nybörjare, innehöll så mycket bra information så nu hoppas jag att det går att samla allt på en DVD.
sahar

Zanét
2005-02-20, 18:41
Jag var inne och vände i det gamla forumet, och ta mig den om inte det kändes lite vemodigt, det är då garanterat första gången jag sörjer en programvara!

//PO

Jisses vad det snörpte till i hjärteroten :( :( :(

Zanét

Calle
2005-02-20, 18:57
Självfallet skulle även vi kunna betala X antal pengar för en CD eller DVD med det "gamla" forumet. Den information som finnes där går ju icke att återskapa på annat sätt, så vi ser med spänning fram mot "Kalimera, the DVD, version 1.0"...

Hej!!
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det kan vara svårt att bränna en CD med det gamla forumet. Det krävs ju en programvara (DC-board) i en cgi-mapp på en server för att 11111111111111wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Hoppsan! Om ni undrar över alla 1 och w ovan, så var det en tre veckor gammal kattunge som just travade över tangentbordet och ville göra ett inlägg här på Kalimera direkt från Kreta! Git skriver snart om katterna i någon lämplig tråd!

Well! för att läsa inläggen. Men det är ju kanon om Janne låter det gamla forumet ligga uppe som endast läsbart så länge det håller. Sedan kan man ju alltid spara inlägg genom att kopiera och klistra in som text i Word eller annat ordbehandlingsprogram.
Calle!

karinafp
2005-02-20, 19:04
Sedan kan man ju alltid spara inlägg genom att kopiera och klistra in som text i Word eller annat ordbehandlingsprogram.


Precis vad jag försöker göra, men upptäcker till min stora förskräckelse att mycket har FÖRSVUNNIT!!! Under t ex "Hej, nu är vi tillbaka igen!" finns bara det senaste halvårets inlägg kvar!!! :eek:

Karin

PO
2005-02-20, 20:03
Precis vad jag försöker göra, men upptäcker till min stora förskräckelse att mycket har FÖRSVUNNIT!!! Under t ex "Hej, nu är vi tillbaka igen!" finns bara det senaste halvårets inlägg kvar!!! :eek:

Karin

Ära vare Google, fattig mans backup, sök på exempelvis Kalimera och sölduk så hittar Ni ett antal gamla inlägg som redovisas med Script Error eller Opa Opa!
Men klicka på Cachad (http://66.102.9.104/search?q=cache:Nxd-60BulEAJ:www.algonet.se/~jsundell/kalimera/+kalimera+s%C3%B6lduk&hl=sv) och läs de förlorade inläggen! Jag hittade till exempel ett rart exemplar från Kalimerafesten i Umeå 2001-10-20 där Arne trots allt bar den berömda violetta kreationen innan den fick körförbud av Birgitta och såldes till Army of Lovers.

http://www.kallekung.nu/po/arne.jpg

//PO :D

inkfish
2005-02-20, 20:25
Men titta - Arne Bard utan mustasch :D! Och med Metaxan i full sving.

Tack PO, det var precis lika fint som jag föreställde mig. Du är en verklig vän i nöden :)

Mikke
2005-02-20, 20:29
Hej!
Skulle det inte gå att bränna ner valda delar av Gamla Kalimera på DVD tvålagers?? Där pakkar man in bortåt 9 GB och det borde väl bli en del text.....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Brige
2005-02-20, 21:10
Dylika trevligheter gör mej bara SÅ glad:) Jag förstår det jag ser och läser;)

Birgitta

Brige
2005-02-20, 21:11
Jag åsyftar då allas vår Kalimera-Arne iklädd den lila kreationen:)

Brige
2005-02-20, 21:15
Däremot begriper jag inte dyft av det Mikke skriver om:confused: Det är rena fikonspråket för mej. Jag förstår dock att många andra begriper mycket mer, för att inte säja ALLT:) Och DET är bra för mej;) Jag behöver då bara beställa den tilltänkta CD-skivan, "packad" eller inte;):D
Birgitta

Janérik
2005-02-20, 21:50
Ära vare Google, fattig mans backup, sök på exempelvis Kalimera och sölduk så hittar Ni ett antal gamla inlägg som redovisas med Script Error eller Opa Opa!
Men klicka på Cachad (http://66.102.9.104/search?q=cache:Nxd-60BulEAJ:www.algonet.se/%7Ejsundell/kalimera/+kalimera+s%C3%B6lduk&hl=sv) och läs de förlorade inläggen! Jag hittade till exempel ett rart exemplar från Kalimerafesten i Umeå 2001-10-20 där Arne trots allt bar den berömda violetta kreationen innan den fick körförbud av Birgitta och såldes till Army of Lovers.

http://www.kallekung.nu/po/arne.jpg

//PO :D

Hmm, jag vill nästan påstå att jag hade copyrighten till den bilden men jag lovar att inte stämma någon som försöker använda den på ett eller annat sätt ;)

PO
2005-02-20, 22:02
Men titta - Arne Bard utan mustasch :D! Och med Metaxan i full sving.


Är det verkligen Metaxa, jag misstänker en ganska rökig 'Mårdvägens Gold' en norrländsk singlepalt, 12 år på surströmmingsfat i rumstemperatur och därtappad på valfri flaska. Stor lång och kraftig kropp med aromer av diabild och sms. Serveras väl tempererad till torkat renkött. Prisvärd!

http://www.kallekung.nu/po/arne2.gif


Mvh Arne!!! och tack för bildlånet Janérik.;)

//PO ;)

Janérik
2005-02-20, 22:14
Är det verkligen Metaxa, jag misstänker en ganska rökig 'Mårdvägens Gold' en norrländsk singlepalt, 12 år på surströmmingsfat i rumstemperatur och därtappad på valfri flaska.

//PO ;)

Hördu, nu får du väl skärpa dej ändå, att du lånar min bild kan jag ta men att du beskyller mej för att jag skulle ha förfalskat bilden tog hårt på hela mej :mad:, sådant håller vi väl inte på med på denna webbplats :eek:.

PO
2005-02-20, 22:14
Hmm, jag vill nästan påstå att jag hade copyrighten till den bilden men jag lovar att inte stämma någon som försöker använda den på ett eller annat sätt ;)

Jo jag utgick lite från att det var nå´n i Umeågänget som plåtat och lagt ut dessa trivsamma bilder. Om Du vill så plockar jag bums ner den igen, den finns enbart länkad hit.

//PO:rolleyes:

Calle
2005-02-20, 22:16
Hej!
Skulle det inte gå att bränna ner valda delar av Gamla Kalimera på DVD tvålagers?? Där pakkar man in bortåt 9 GB och det borde väl bli en del text.....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Hej!
Textmängden i samtliga gamla inlägg ryms säkert på en vanlig CD om det sparas som helt oformaterad text. Och det kan man ju göra själv om man "gitter", kopiera och klistra in. Men den kan knappast göras sökbar "ämnesvis" eftersom det endast är själva informationen i textform som går att spara.
Calle!

Janérik
2005-02-20, 22:17
Det är nog hellugnt, bilderna i originaltappning finns faktiskt till allmänt påseende på http://www.algonet.se/~jsundell/kalimera/ , jag trodde först att du hade lånat bilden därifrån då sidan tidigare blivit länkad på forumet.

Janérik
2005-02-20, 22:18
Det är nog hellugnt, bilderna i originaltappning finns faktiskt till allmänt påseende på http://www.algonet.se/~jsundell/kalimera/ (http://www.algonet.se/%7Ejsundell/kalimera/) , jag trodde först att du hade lånat bilden därifrån då sidan tidigare blivit länkad på forumet.
Hupps, missade citera, det var naturligtvis svar till PO

Chris
2005-02-20, 22:19
Sällar mig till alla andra, om det nu går, att få gamla kära Forumet på CD. Jag tycker Janne gjorde ett fantastiskt jobb med gamla Forumet. Himla snyggt var det. Och användarvänligt. Har haft många roliga stunder med Forumet.;) ;) ;)
Med så många underbara humoristiska "inläggare" har det varit urkul! Så tanken är inte helt fel ...

PO - jag blir så imponerad av båda bilderna. Den första får i mitt tycke gärna bli omslag till Forum-CDn. Och Arne "uppklädd" i violett.

Chris
som älskar tokroliga saker
:)

Janérik
2005-02-20, 22:24
Hej!
Textmängden i samtliga gamla inlägg ryms säkert på en vanlig CD om det sparas som helt oformaterad text. Och det kan man ju göra själv om man "gitter", kopiera och klistra in. Men den kan knappast göras sökbar "ämnesvis" eftersom det endast är själva informationen i textform som går att spara.
Calle!

Det finns säkert program ute på nätet som kan spara ner hela forumet som HTML om man lägger sej den på det. Jag vet att jag tidigare har haft något sådant program men kan inte komma på vad det hette nu. Det fungerade i alla fall så att det följde länkarna som fanns på varje sida och sparade även de sidor som det länkade till. Man fick akta sej lite i inställningarna, valde man för djupt sparande så hade man snart halva Internet på hårddisken och då detta var på modemtiden så var det kanske inte så kul att dra hem det.
Vore kul med en liten kommentar från Janne angående detta ämne, det kan ju finnas en relativt enkel möjlighet att göra en backup från det befintliga forumet från serversidan av forumet.

PO
2005-02-20, 22:26
Hördu, nu får du väl skärpa dej ändå, att du lånar min bild kan jag ta men att du beskyller mej för att jag skulle ha förfalskat bilden tog hårt på hela mej :mad:, sådant håller vi väl inte på med på denna webbplats :eek:.

Förlåt men nu hänger jag inte riktigt med, var har jag beskyllt dig för att förfalskat bilden?? Skojjar Du nu eller menar Du allvar? Jag trodde jag höll detta på så skämtsam nivå att ingen skulle störas. Eller menar Du förvanskat, för det har jag ju gjort å det grövsta.

Men som sagt, jag tar bort bilden direkt om Du vill. Vad säger Arne Du som har varit målet för spexet, har jag sagt nå´t olämpligt?

Har jag gjort någon ledsen med detta ber jag omedelbart om ursäkt, det är aldrig min mening.

Mvh PO

inkfish
2005-02-20, 22:36
Han skojar ju :confused:

Janérik
2005-02-20, 22:41
var har jag beskyllt dig för att förfalskat bilden?? Skojjar Du nu eller menar Du allvar? Jag trodde jag höll detta på så skämtsam nivå att ingen skulle störas. Eller menar Du förvanskat, för det har jag ju gjort å det grövsta.
Mvh PO

Visst tar jag det på största skämtsamma nivå. Du ifrågasatte om det verkligen var Metaxa, det syns ju tydligt att det är en Metaxaflaska han har i handen. Det var det jag menade att jag inte hade förfalskat.
För allt i världen, ta inte bort bilden, den ska naturligtvis vara kvar.

Calle
2005-02-20, 22:50
Det finns säkert program ute på nätet som kan spara ner hela forumet som HTML om man lägger sej den på det. Jag vet att jag tidigare har haft något sådant program men kan inte komma på vad det hette nu. Det fungerade i alla fall så att det följde länkarna som fanns på varje sida och sparade även de sidor som det länkade till. Man fick akta sej lite i inställningarna, valde man för djupt sparande så hade man snart halva Internet på hårddisken och då detta var på modemtiden så var det kanske inte så kul att dra hem det.
Vore kul med en liten kommentar från Janne angående detta ämne, det kan ju finnas en relativt enkel möjlighet att göra en backup från det befintliga forumet från serversidan av forumet.

Hej igen!
Jag vet hur att göra! Ta skärmdumpar av samtliga inlägg och spara som Jpg eller Gif-format, så har jag en dator fylld med läsbara bilder av det gamla forumet med layout och allt bevarad!!
Calle!!

Janérik
2005-02-20, 23:04
Hej igen!
Jag vet hur att göra! Ta skärmdumpar av samtliga inlägg och spara som Jpg eller Gif-format, så har jag en dator fylld med läsbara bilder av det gamla forumet med layout och allt bevarad!!
Calle!!

Jag har nu hittat ett program som kan göra detta jobb men eftersom forumet består av minst 2000 filer och minst 35 Mb så är det nog bäst att inte göra detta utan att Janne vet om det, blir troligen en överlastad server och ett avstängt konto om man drar hem allt helt kallt rakt av.
Tyvärr är det ju också så att de delar av forumet som redan är bortplockade inte går att spara ner på detta sätt.
Om jag får webbmasters tillåtelse att spara ner forumet kan jag göra det, jag kan också ordna en distribution av det hela om inte samme man vill lägga det på cd-skiva och sälja det till exempel tillsammans med Mera Kalimera eller på annat sätt.

Och jag kommer tills vidare inte att avslöja vilket program man ska använda för att göra detta.

Mvh Janérik

PO
2005-02-20, 23:06
Visst tar jag det på största skämtsamma nivå. Du ifrågasatte om det verkligen var Metaxa, det syns ju tydligt att det är en Metaxaflaska han har i handen. Det var det jag menade att jag inte hade förfalskat.
För allt i världen, ta inte bort bilden, den ska naturligtvis vara kvar.

Puh! :o
Som sagt, det är lömskt att skoja textledes, bäst var det är så uppfattas den mest harmlösa vits käpprätt åt skogen!

//PO:)

inkfish
2005-02-20, 23:21
det syns ju tydligt att det är en Metaxaflaska han har i handen.

Dessutom vet ju alla hur begiven Arne är på Metaxa. Det vore alltså helt orimligt att det skulle vara nån singelpalt - eller nåt annat - i flaskan. :D

Calle
2005-02-20, 23:44
Jag har nu hittat ett program som kan göra detta jobb men eftersom forumet består av minst 2000 filer och minst 35 Mb så är det nog bäst att inte göra detta utan att Janne vet om det, blir troligen en överlastad server och ett avstängt konto om man drar hem allt helt kallt rakt av.
Tyvärr är det ju också så att de delar av forumet som redan är bortplockade inte går att spara ner på detta sätt.
Om jag får webbmasters tillåtelse att spara ner forumet kan jag göra det, jag kan också ordna en distribution av det hela om inte samme man vill lägga det på cd-skiva och sälja det till exempel tillsammans med Mera Kalimera eller på annat sätt.

Och jag kommer tills vidare inte att avslöja vilket program man ska använda för att göra detta.

Mvh Janérik

Hej!
Jag tror jag vet vilket program du menar! Har funnits länge och jag råkar ha en cd med progget i byrålådan just till höger om mig :=)
Kolla med Janne/webbmaster i fall det är ok och gör sedan ett försök, 35Mb är ju en baggis nuförtiden!
Om du lyckas så bjuder jag på en Mythos när du kommer ner till Rethymno och hälsar på! Äsch.. Den bjuder jag på ändå!
Calle!

Kalimera
2005-02-22, 08:11
Precis vad jag försöker göra, men upptäcker till min stora förskräckelse att mycket har FÖRSVUNNIT!!! Under t ex "Hej, nu är vi tillbaka igen!" finns bara det senaste halvårets inlägg kvar!!! :eek:

Karin
Så är det tyvärr. Redan i höstas försvann en hel del inlägg, några har jag själv rensat för att jag var tvungen, andra har försvunnit av andra (tekniska) orsaker.

Janne