Visa fullständig version : Vilken ö? *tidsfördrivtråd*
1 Vilken ö vill du inte åka tillbaka till?
2 Vilken ny ö står överst på din måstelista ?
3 Vilken ö borde du säkert se nån gång men den lockar dig ändå inte särskilt?
OBS Med ö avses även "resmål på fastlandet";)
Mina svar är:
1 Poros
2 Folegandros
3 Kreta
1.Lesvos
2.Milos
3.Naxos
//PO
1.Lesvos
Varför? Den lockar mig när andra skriver om den...
(bara nyfiken)
Det är inget fel på Lesvos men om jag ska gradera de öar jag besökt så hamnar den nog där. Ön är ganska alldaglig och lite "Örnsköldsvik" allting finns och funkar men det var ändå något som saknades. Vi var där samma tid som Anna Lind knivmördades och det gör nog inte saken bättre.
//PO
Vårt svar:
1.Andros
2.Chios
3 Kreta
bopia
*Örnsköldsvik, det är noterat*flabb_flab
Tack! Alldaglighet kan jag gilla. Kul att höra.
1. Symi
2. Samos (i september)
3. Merkelig spørsmål som jeg ikke helt skjønner. Jeg reiser dit jeg har lyst, og føler ikke noe press til å besøke bestemte steder jeg "borde se", selv om jeg har skjønt at noen steder åpenbart har høyere "snob value" enn andre.
PS Hva er alldaglighet? Et uttrykk jeg ikke kjenner ...
selv om jeg har skjønt at noen steder åpenbart har høyere "snob value" enn andre.
Snobbvärde har jag inte ens funderat över. Vad jag menar är öar som så många gillar, och som beskrivs så positivt att jag också borde känna mig lockad - men ändå inte gör det.
Vill du förklara vad du inte gillade med Symi? Är bara nyfiken. Jag har varit där många gånger och älskade ön - DÅ - men i dag kan jag också se att där finns mycket som kan avskräcka.
Vårt svar:
1.Andros
Blåsten? Har hört folk som iofs gillat ön men som fått spader på att där ofta är så blåsigt.
Elisabet
2007-07-24, 23:10
Tänkte inte svara först, för för det första så är jag ju ingen återvändare så det skulle nästan bli alla öar jag varit till på fråga 1, och för det andra så står två öar överst på min måstelista och det gör de för att jag redan har bestämt att åka dit i september och för det tredje så kan jag inte komma på någon sådan.
Men om jag ändå ska försöka välja något att svara så blir det
1. Skopelos är nog den som det är allra minst troligt att jag åker tillbaka till.
2. Serifos och Milos, och dit ska jag som sagt om några veckor.
3. Det skulle vara "resten av Rhodos" då...
PS Hva er alldaglighet? Et uttrykk jeg ikke kjenner ...
Vardaglig, blek, inget som utmärker sig, beige... Är du med?
Hva jeg ikke likte med Symi? Ingen verdens ting egentlig. Jeg syntes Panormitis-klosteret var flott, og hadde en meget hyggelig prat med bakeren der. Byen var trivelig, vakker nesten, selv om den var en utpreget turistfelle, med salg av badehåndklær formet som norske flagg og ellers alt som hører til. Det var ingenting galt med Symi, tvert imot, men jeg syntes at etter et par dager der var jeg rett og slett ferdig med øya.
Det er umulig å si noe fornuftig om hvorfor ei øy appellerer til meg mer enn en annen. Lesvos er for eksempel ei øy jeg vet jeg MÅ tilbake til, hvis jeg lever og har helsa som vi tilårskomne pleier å føye til ;). Hvorfor?? Jeg kan ikke forklare det. Var det måten fiskerne hilste på meg når jeg møtte dem på gaten, etter at jeg hadde hatt kaffe på stamstedet deres et par dager? Folkelivet i Mytilini by? Michael som var mer enn ivrig etter å lære meg hvordan man fileterer sardheles pastres, og som var meget stolt av sin elev da jeg demonstrerte for mitt reiseselskap dagen etter? Kvinnekollektivet som hadde hummer og spaghetti bak disken til dem som visste, og spurte etter det, men ikke på menyen? Eller var det Maria, som på sitt entusiastiske vis forklarte meg om sine utviklingsplaner for sitt hotell, og var ivrig etter å høre hva jeg mente om både fiskedammen og de store langtidsplanene?
Jeg har hvertfall kommet til at når jeg faller for ei øy, har det mer med mennesker enn med natur, kulturminner, blå dører eller "mysighet" å gjøre.
Det knepiga med sådana här listor är att vi har så olika preferenser, Jag gillar Leros för bla. den goda maten och andra ogillar den för dess historia med politiska sinnessjukhus. Naxos och Kreta är så bra och mångsidiga att de överfylls av turister och då vantrivs jag.. osv.
Jag tror man måste speca mera typ: Var finns den bästa tsatzikin, stranden eller musiken?
//PO
Byen var trivelig, vakker nesten, selv om den var en utpreget turistfelle, med salg av badehåndklær formet som norske flagg og ellers alt som hører til.
Det kan jag gott förstå. Hade jag kommit till Symi för första gången i dag hade jag inte kunnat se förbi det där. Men när man hänger länge på en ö som förändras gradvis från år till år - då ser man ändå sin gamla kärlek bakom allt turistkramset.
Jag tror man måste speca mera typ: Var finns den bästa tsatzikin, stranden eller musiken?
Då måste man ju tänka:eek:. Jag tänkte mer om ett slött tidsfördriv i regnet.
Fast det du skriver skulle också vara en kul trefrågorstrådklapp_klap
Elisabet
2007-07-24, 23:26
Gör det något att vi har olika preferenser då? Man kan väl respektera varandras olika preferenser och se det hela för vad det är, en ganska meningslös lista men ändå en kul grej om man råkar vara på det humöret!
Och förresten så har vi ju olika preferenser för allting, även för hur en bra tzatziki är! För att inte tala om stränder och musik.. Så inte vet jag om jag tror att det skulle bli mindre knepigt.
Jeg er enig med Elisabeth. For meg betyr ikke strendene et dugg, (bortsett fra som ren naturopplevelse da) jeg bader kanskje et par ganger på høsten, og sjelden på våren. Benkene man kan sitte å lese på ved stranden er viktigere for meg. Ikke er jeg spesielt musikalsk heller. så da er det maten igjen, og selv om den er viktig, har den aldri vært noe argument når det gjelder å vurdere hvilken øy man har likt eller mislikt.
Jeg synes totalopplevelsen av det enkelte sted, og hva de forskjellige legger vekt på som elementer i dennee, er det mest interessante å få vite mer om.
Det kan jag gott förstå. Hade jag kommit till Symi för första gången i dag hade jag inte kunnat se förbi det där. Men när man hänger länge på en ö som förändras gradvis från år till år - då ser man ändå sin gamla kärlek bakom allt turistkramset.
Jeg vet! Mange som kommer til Chania eller Rethymnon, Kreta, som et eksempel, ser bare turistkramset, innkasterne i havnen, turistbarene, og konkluderer med at ikke bare Chania, men hele Kreta er overturistifisert. 300 meter inn fra hovedgaten i begge byene er det en helt annen verden, som man ikke oppdager før man har gått hovedsporet hvor alle de andre går noen ganger, og begynner å lete etter nye steder. Jeg kan godt tenke meg at jeg gjør meg skyldig i den dsamme "synd" når det gjelder Symi, men når man reiser derfra, sitter man igjen med et inntrykk, riktig eller feil beror kanskje på rene tilfeldigheter, hvor man gikk eller ikke gikk.
Åsiktsfrihet är väldigt viktigt enligt min åsikt, tycker ni annorlunda är det alltså helt ok för mig.
//PO
Jag har en lista
1. Kos
2. Jag bortser från (ö) och säger Parga. :)
3. Skiathos
Har inte så många intressanta motiveringar, jag går på magkänsla...
Min lista!
1. Ikaria
2. Tilos
3. Zakynthos
//Stinabye_bye
*Örnsköldsvik, det är noterat*flabb_flab
Tack! Alldaglighet kan jag gilla. Kul att höra.
Alldaglighet får du så mycket du kommer att orka med där, jag lovar och svär (lindrigt).
Örnsköldsvik lockar dock inte mig :rolleyes:
Hasse :cool:
Leros
Folegandros
Kalymnos
Agistri
Amorgos
Chios
Riittabye_bye
Masouraki
2007-07-25, 09:00
1.Har inte besökt en ö som jag inte vill tillbaks till än:)
2.Santorini
3.Rhodos
1. Agistri
2. Karpathos
3. Rhodos
1. Paros
2. Folegandros/Serifos (vill gärna till båda och kan inte välja)
3. Karpathos
//Karin
1. Poros
2. Folegandros
3. Kreta
Moster :)
SteffTee
2007-07-25, 10:53
1/ Santorini; byarna på kraterkanten där det är vackert är dyra, överbefolkade och man får absolut ingen kontakt med lokalbefolkningen. Den södra delen är ngt bättre men det uppväger inte den norra delens nackdelar. Tyvärr Santo Du går bort!
2/ Kasetellorzio; efter Jannes blogg finns det ingen återvändo. Denna ö måste bara besökas.
3/- - - - - - ; Inga öar är för obetydliga eller överreklamerade för ett besök. Målet måste vara att alla öar, i Kalimeras rullist ovan, måste besökas innan ryggsäcken är utsliten :-)
Apelsina
2007-07-25, 11:02
1) Zakynthos
2) Sifnos
3) Har oxå varit Kreta tidigare, men nu har vi ändå börjat snegla på ön eftersom vi behöver en praktisk (= småbarnsvänlig) charter på en vecka. Och ju mer jag läser och kollar upp desto mer sugen blir jag. Men är det inte ofta så? Att ointresse lika gärna kan bero på okunskap och/eller förutfattade meningar:rolleyes:.
1 Kreta
2 Amorgos (one day...)
3 Karpathos
Den här skämtsamma tråden tjänar ett syfte som jag inte hade tänkt på: den visar verkligen hur olika vi är, hur olika våra uppfattningar är. Leve det!klapp_klap
Elisabet
2007-07-25, 11:56
Kom just på att jag borde ha skrivit 'Amorgos' på trean :)
Leve det!klapp_klap
Instämmer!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
jag tror min lista ser ut så här:
1. Paros
2. Kea
3. Patmos
men en annan dag kan det nog se annorlunda ut
1.Man hittar alltid Ett charmigt ställe på varje ö...
2.Amorgos
3.Kreta
1. Zakynthos, (om jag måste välja en)
2. Fourni, (nästa gång vi lyckas hitta flyg till Samos)
3. Santorini
Lars
1) Kreta om jag måste välja, annars inget fel på denna ö.:cool:
2) Samos/Patmos i början av oktober _B-anana
3) Skyros
Torbjörn
1) Leros
Har bara varit där på dagsbesök iofs men jag kan inte hjälpa det, Leros
lockar inte alls till ett nytt besök
2) Symi
På väg till Tilos för tre veckor sedan gick färjan Proteus inom Symi och gud,
så tjusigt! Vi var nästan på väg att gå av där istället. Men det såg dyrt ut
också ;) och ibland kan ju en snygg framsida ha en ful baksida...
3) Kefalonia
Joniska öarna har alltid känts som de ligger fel av någon anledning.
Celbe
Ja-min rangordning är som följer-
1 - Santorini
2 - Skopelos
3 - Parga
Eva B
1. Lefkas
2. Tinos
3. Santorini
Lissi
1. MIN erfaring, etter besøk på m a n g e øyer, er at a l l e har plasser som er v e l verdt å besøke, men det finnes byer jeg kan leve uten... Rethymnon feks, Rhodos by...
2. Skyros
3. Lefkas, mfl Joniske, Skiathos
:) Kari
Hmm, tycker inte riktigt om dessa listor men ska ta lite tidsfördriv nu då.
Kommer inte riktigt på någon just nu, tidigare var det Leros men dit var vi ju i sommar och jag har lovat flera att den kommit upp några snäpp på min lista, kan ändå inte komma på vilka den passerat :confused:
Det var för detta jag egentligen ville svara ;)
Satt och bläddrade på Google Earth i går och föll för ett ställe som heter Paralia Astros på Peloponnesos under Nafplio, precis mitt emot en liten ö som heter Psili. Hittar jag inget annat bra med stället så är det nära till favoriten Leonidio Plaka _B-anana
Karpathos är det ju många som pratar fint om och vi var ju nästan på väg dit i år men det kom av sej.
Mvh Janérik
Hittar jag inget annat bra med stället så är det nära till favoriten Leonidio Plaka _B-anana
Mvh Janérik
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Plaka.jpg
Plaka mars 2007:D
Lissi
Plaka mars 2007:D
Lissi
Jaja, det var ju åtminstone inte en bild av favorittavernan ;)
Mvh Janérik
Jaja, det var ju åtminstone inte en bild av favorittavernan ;)
Mvh Janérik
Det tar vi via inboxen!
Lissi
1. Koufonissi- har berättat i en annan tråd om varför...
2. Astypalea- det var en fantastisk in segling (heter det så?) där förra sommaren när vi åkte från Amorgos till Kalymnos. Kände att hit jag måste tillbaka.
3. Kastelorizo- vill åka dit mer för för öns läge och känslan av att var så långt Öster ut.
2. Astypalea- det var en fantastisk in segling (heter det så?) där förra sommaren när vi åkte från Amorgos till Kalymnos. Kände att hit jag måste tillbaka.
Fast 2.an skulle vara en ny ö inte en favorit sen tidigare. flabb_flab
Eva
Apelsina
2007-07-26, 09:48
Men om man inte har varit iland, utan bara sett ön från båten måste det väl räknas som en ny ö;)!!
Eva
Jag kanske var lite otydlig, jag var aldrig iland :).
Admirala
2007-07-26, 10:54
Jeg har absolutt ingen behov for å dra tilbake til Santorini, den plastikkøya!
De nord-østre delene av fastlandshellas vil jeg se, Thrace, altså, fordi det er det eneste området på fastlandet jeg ikke har vært på. Og så har jeg lest mye bra om området.
Hvilken øy som ikke lokker... Egentlig er jeg villig til å prøve alt en gang, men hvis jeg må velge må det bli Antiparos. Mange kjente som har vært der skryter av den, men for meg høres den totalt skandinavisert ut.
Hjalta99
2007-07-26, 10:57
1. Mykonos, var där -97 i två veckor och det var definitivt en vecka för mycket
2. Lesvos, har varit på tapeten ett tag så det blir nog framöver
3. Corfu, lockar mig inte alls och vet inte varför
Eva - som åker till Kalymnos :D i september... klapp_klapklapp_klap
quote=inkfish;100025]
1. Santorini & Antiparos
2. Lesvos
3. Karpathos
Marianne
2007-07-27, 10:59
Kul tidsfördriv det här, Inkfish!
1. Salamina
2. Tinos
3. Symi
bye_bye
sussisanna
2007-07-27, 13:39
Hejsan!
Försöker svara på frågorna:
1. Kreta (har varit där fem ggr men det lockar inte längre)
2. Måste och måste, men Milos är jag sugen på
3. Amorgos
För övrigt tycker jag nycket om Santorini och Naxos. Har varit där 6-8 ggr tror jag, nä fler är det nog.
Men det fina med resandet är att man kan ju välja en ny ö om man vill och kanske kombinera den med en som man varit på tidigare.
//Sussisanna bye_bye
1. Leros
2. Koufonissi (Har två små barn)
3. Kreta
/Ofelia
1. Thassos
2. Folegandros
3. Rhodos
Kom nyligen från Thassos, fy... Men det finns positiva och negativa upplevelser i allt. Även Thassos har sin charm...
1. Kythira
2. Delos
3. Anafi
Andriotissa
2007-09-02, 09:27
1) Ios (dräggen förstör ön - utan dem en fantastisk ö) åker aldrig tillbaka
2) Milos (underbar annorlunda natur)
3) Itaka (pga av antikens historia/berättelser)
Andriotissa
2007-09-02, 09:37
Kul tidsfördriv det här, Inkfish!
1. Salamina
2. Tinos
3. Symi
bye_bye
Ja, Salmina du har rätt den är ett riktigt bottennapp. Jag tänkte inte på den...helt rätt.klapp_klap
Kalimera
2007-09-02, 09:56
1. Spetses.
2. Kithera.
3. Andros.
Andriotissa
2007-09-02, 10:26
1. Spetses.
2. Kithera.
3. Andros.
http://i203.photobucket.com/albums/aa265/andriotissa/Andros2007aa035.jpg
http://i203.photobucket.com/albums/aa265/andriotissa/Andros2007b023.jpg
Skickar med några bilder från Andros till dig....bye_bye
Kalimera
2007-09-02, 10:38
Skickar med några bilder från Andros till dig....bye_byeDen sista bilden ser verkligen lockande ut. Kanske blir det en tur dit i höst. :)
martinifk
2007-09-03, 16:57
1. Paros
2. Amorgos/Milos lockar för tillfället.
3. Fastlandet kanske?
Jag vill inte åka tillbaka till Koufinissi
Ny ö att besöka blir Folegandros
och Ios är en ö som jag säkert borde ge en chans, men den lockar inte ännu.
// Helén
1 Kreta / Rethymnon
2 Tilos
3 Antiparos
/Lena :)
ciakoohler
2007-09-04, 16:45
Ingen hittills, Amorgos ,Ingen som jag vet
Cia menar du Karpathos som ny ö? Och du vill inte åka tillbaka till Fourni? Eller har jag missat nåt?;)
ciakoohler
2007-09-04, 17:38
Det var jag som läst för snabbt.Har korrat svaret nu
Cia - det var då ett radikalt förändrat svar. Tack för klargörandetflabb_flab
2. Serifos och Milos, och dit ska jag som sagt om några veckor.
Elisabet, jeg troede ikke det var muligt for dig at rejse til Grækenland i år.
Jeg ønsker dig en god rejse.
Mette
Elisabet
2007-09-04, 19:41
Elisabet, jeg troede ikke det var muligt for dig at rejse til Grækenland i år.
Jeg ønsker dig en god rejse.
MetteTACK :) Och nej, det trodde inte jag heller i våras - jag hade jordens skatteinbetalning att göra, men mammon var god så nu är jag på väg ändå. Men planerna har ändrats pga ändrade båttider. Det blir Folegandros och Milos i stället. I sällskap med goda kalimeravänner! Helt okej alltihop :D
liselotti
2007-09-06, 20:19
1. Jag ska nog passa mig för öar som börjar på K, för jag vill inte tillbaka till varken
Kefallonia, Kreta eller Kos.
2. Milos
3. Santorini
Johanna_Z
2007-09-16, 21:10
1. Alla öar ja har vart på har de inte vart något fel på :)
2. Zakynthos ( party party :D )
3. Athen skulle ja vilja se någon gång, men inte än :P
Värdefullt vetande är ju _varför_ man tycker om/inte tycker om en ö, att bara skriva öarna rakt upp och ner ger ingen vidare info. :o
Det första jag hörde om Naxos (innan jag själv hade varit dit), av en bekants bekant, var att hon INTE gillade ön. Då jag kom mig för att fråga _varför_ visade det sig att det egentligen var själva båtresan hon inte gillade, ön tyckte hon jättemycket om.
Så, det hade varit intressant att få läsa en liten kommentar till var och ens listplaceringar...! ;)
Lena*.
Egina
Syros
Milos
Någon vill att vi skulle utveckla våra svar lite så det gör jag nu. På Egina skulle jag lika gärna kunna skriva Poros. De timmar jag tillbringade vid en kryssning gav ingen mersmak så dit vill jag inte igen. Kanske skulle känslan bli annolunda after några dagars vistelse.
Syros lockar för det jag hört om lilla fina Kini och så finns där en stad som verkar väldigt trevlig.
Milos skulle jag inte skriva idag för jag har bestämt mig att det ska bli av kanske redan nästa ö-luff om ett par år. På öar som jag inte verkar komma till skriver jag istället Kastellorizo. Verkar krångligt att ta sig dit.
Eva
Jag vill inte åka tillbaka till Koufinissi
Det är nog inget fel på Koufinissi, men jag känner mig färdig med den ön, dåligt boende två gånger och alldeles för mycket barnfamiljer vid Finikas, Poristranden som vi hört så mycket fantastiskt om var blåsig, vi återvände något år senare för att ge ön en ny chans, men har man gjort vandringen till Poristranden och hoppat ner i den härliga grytan på vägen ut så tycker jag inte att det finns mer att uppleva där. Skulle någon däremot få för sig att bjuda mig en vecka till Koufinissi, så skulle jag inte tacka nejflabb_flab
// Helén
1. Agistri & Egina:confused:
2. Amorgos & Sikinos;)
3. Kithera & Asty Palea:cool:
Nu fubbade jag och sade två .... Ang_elx
Men det är min ärliga mening.:mad::eek:
Sedan är jag lite nyfiken på Skyros också ...
Ja, ärligt talat det finns fler önskemål!flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Chris
bye_bye_B-ananabye_bye
1. Har ingen.
2. Folegandros.
3. Ikaria
Micchelin
2007-12-06, 19:53
1 Kreta
Vet inte varför. Vill hellre upptäcka andra, mindre öar.
2 Milos
Sjukt lockande bilder överallt på internet. Särskilt när man älskar stränder...
3 Kos
Näe. Lockar inte av någon orsak.
1. Naxos - fint nok, men føler meg ferdig med den etter å ha vært der én gang.
2. Parga (evt Samos)
3. Kreta
Petropella
2008-03-04, 22:18
1. Naxos (vill åka till nåt genuinare eller har jag missat nåt:confused:)eller Koufinissi(vacker,fantastiskt men tanke på utbudet på resturanger räcker det med 4 dar!:))
2. Lefkas och Kefalonia (I july_B-anana)
3. Santorini
1. Rhodos
2. Chios
3. Kreta
1. Jag har ännu inte varit på någon ö som jag inte vill tillbaka till.
2. Skiathos (ska dit i juli)_B-anana
3.kos (jag vill se ön,men det finns så många öar jag vill se först.
1. Kan tänka mig att åka tillbaka till alla öar, men kan välja bort Naxos i den här frågan...
2. Vill gärna åka till små öarna... Alonissos, Agathonissos, Karpathos, Kalymnos m fl..
3. Dumt svar av mig, men Kreta lockar inte mig så där hett..Men ja, jag vet, jag har säkert helt fel! Lovar att jag ska ta mig dit!
1.
Kos
2.
Skiathos
3.
Amorgos
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
1. Naxos - lite spennende, mye mas og for mye charter:(
2. Anafi - den av de minste øyene i Kykladene vi enda ikke har settklapp_klap
3. Kreta - det er så mange mindre og mer "bortgjemte" plasser å se først, men en gang skal vi se de små landsbyene på Kreta også:-):rolleyes:
Fourni !
Nissyros !
Kreta!
Ingen har varit så avtändande att jag inte kan tänka mig en vända till.
Schinoussa
Antiparos
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.