handdator

Visa fullständig version : Båttur från Lefkas till Kefalonia


pulta
2007-07-24, 12:18
Hallå!
Åker till Lefkas på måndag,undrar om det finns nån som kan ge tips på båtturer till Kefalonia.Är det dyrt?tar det lång tid?brukar det gå sjögång?:(
Eller andra båtturer till fina platser.
Skall bo lite utanför Nidri på hotell "Poseidonion"?
Verkar som om jag får åka ensam utan gubben,då problem uppkommit,så jag e lite orolig och vill veta lite innan,om jag skall åka ensam.
Tack på förhand:)

PO
2007-07-24, 14:23
Du kan åka med flera olika båtar från Nidri hamn, vi åkte med Ikaros till Kefalonia, Ithaka och runt Onassis ö, Scorpios. Det var en endagsutflykt men det finns alla varianter, vill Du se en ganska orörd ö så åk över till Meganissi. Om jag minns rätt var det inte särskillt dyrt.
Visst kan det blåsa men det är ofta lugnare här än i aegeiska havet, lite mer skyddat och "inomskärs". Vi har bott på Poseidoni och det är ett bra hotell med fantastisk utsikt, bra käk, men mycket klor i poolen.
Hyr en moppe och åk runt, Lefkas är mycket vackrare utanför Nidri.

Några bilder 1 (http://www.kallekung.nu/po/copper/thumbnails.php?album=2) & 2 (http://www.kallekung.nu/po/copper/thumbnails.php?album=39)

//PO

pulta
2007-07-24, 14:49
Tack för tips och jättefina bilder.Får nog satsa på båtturer för min del,vågar nog mej inte iväg på moppe på egen hand tyvärr,men har ju förstått att i Nidri skall man inte hålla sig,utan ge sig ut på andra ställen.
:)

PO
2007-07-24, 15:49
Ta en badbåt till Porto Katziki så ser Du den vackraste delen av ön på ett bekvämt sätt. Det går bra och billiga bussar från Nidri till Lefkada stad och därifrån till många småorter.

//PO

pulta
2007-07-24, 16:17
Okidoki,det känns tryggt och veta att jag kan ta mej runt lätt och smidigt med bussar och båtar på egen hand,verkar ju vara rätt HETT där nere nu så man får hoppas man kan masa sig iväg längre än poooolen hihi:)Jag har noterat lite som sagts här,verkligen toppen att ha till hands där nere,så man inte irrar omkring och missar saker.
Vilken toppensida det här ärflabb_flab Alla är så hjälpsamma

liselotti
2007-07-25, 03:02
Vanliga färjor går från Nidri eller Vasiliki till Fiscardo på Kefalonia. Olika turlistor olika månader. Från Vasiliki tar det en timma och kostar ca €6 enkel resa om jag minns rätt.

Utflyktbåtar finns en del. Från Nidri finns bl.a. "Nidri Star" (googla på det så ser du bilder av den). Från Vasiliki finns också utflykter av samma typ d.v.s man besöker flera öar. Kostar ca €20.

Trevlig resa!bye_bye

pulta
2007-07-25, 09:26
Hej Liselotti
Verkligen bra med tips,trodde det skulle ta längre tid till Kefalonia.
Ha de bra och Tack